Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
West: -2 keer 2,2m bij 5,70m 45°Oost: 1 keer 2,2m bij 5,70m 45°. 1 keer 2,2m bij 3,40m. Plat dak: 1,50m bij 4m.
Schaduw
Geen pijpjes, schoorstenen of dakkappellen etc. Top van een boom 30° op ZO vanaf dakJaarverbruik
3000kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A Kaifa slimme meterBudget en doel
€7000, verduurzamen en eventueel later zelfvoorzienend (qua stroom)Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Euro per WP belangrijker dan kunnen inzien wat elk paneel doetReeds verkregen offertes
Regio
OverijsselNa al vele uurtje te zoeken en ook vele uurtjes te hebben gebeld met een paar verkopers van bedrijven van bedrijven, blijf je zelfs voor een simpel O-W opstelling 5 x 5 nog met een hoop vragen zitten, of er wordt zoveel tegen elkaar gesproken, dat die bronnen niet altijd de meest betrouwbare blijken.

Vandaar toch een offerte topic.
Vraag 1:
Ik kijk graag naar de toekomst: stel het salderen gaat er helemaal af en over een aantal jaar levert terugleveren vrijwel niets op. Met een 3-fase aansluiting en een 1-fase omvormer en een Kaifa slimme meter, zelfs dan kan je wasmachine op fase 1 gebruik maken van je panelen op fase 3?
Wat is de afhankelijkheid hiervan t.o.v. de netbeheerder? Die wil graag dat je een 3 fase omvormer installeert, maar het echte lange termijn risico van een 1- fase omvormer lees ik nergens (wel korte termijn).
Vraag 2: in eerste instantie kreeg ik allemaal offertes van duizenden euro's meer met micro-omvormers, maar als je mogelijk alleen schaduw hebt voor 9 uur in de ochtend en daarna nooit meer, leek me dat zinloos en dan gaat de euro per Wp ook rap naar beneden. 1-fase omvormer met 2 strings (eentje voor Oost, ander voor West) lijkt me dan voldoende bij 10 panelen (~4000Wp). Alleen uitbreiden later kan dan minder makkelijk?
Vraag 3: Ik overweeg nu toch 13 panelen i.p.v. 10. Drie stuks erbij op oost, maar dan alleen in geval van de laagste offerte. Dan kom ik mogelijk al wel weer in de problemen met een 1-fase omvormer... of zou dat alleen bij 13 panelen van 400Wp zijn die op Zuid staan? O-W levert immers stuk minder op.
Vraag 4: thuisbatterij voorbereiding: hoe relevant is een omvormer die nu hybride is als je over een aantal jaar een thuisbatterij overweegt?
-Niet nu al over nadenken, want over aantal jaar is je apparatuur toch verouderd en andere technology/waardes
of
-Hybride omvormer al wel handig? Die omvormers gaan ook nog wel eens stuk..
Daarnaast is er best een kans dat ik over een aantal jaar ga verhuizen. Maar indien niet, dan is er plaats voor 20 panelen. Mar dat is wellicht te ver vooruit kijken....

Vraag 5: er werd ook een offerte gedaan (die met 10 panalen 415Wp 3700 kwH zouden opbrengen) met Deye omvormers, max 4 panelen per omvormer en dan 3 of 4 omvormers. Zou pas paar jaar bestaan.
Vrag 6: ik zou graag zelf inzicht hebben in de opbrengst per string in geval van een serie-omvormer. Maar dat blijkt niet te kunnen bij Growatt omvormers, is dit correct? Behalve dan op het display, maar geen historie/grafiek.
En eventueel andere tips omtrent valkuilen.
SolarEdge werd me ook al geëoffreerd, maar biedt geen meerwaarde volgens mij en is hopeloos gecompliceerd vanwege easy valkuilen (verkeerde omvormers, minimum panalen etc).
pepernooot