Toon posts:

Offerste check + 1 of 3 fase icm kaifa toekomst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-03 11:57
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
West: -2 keer 2,2m bij 5,70m 45°
Oost: 1 keer 2,2m bij 5,70m 45°. 1 keer 2,2m bij 3,40m. Plat dak: 1,50m bij 4m.
Schaduw
Geen pijpjes, schoorstenen of dakkappellen etc. Top van een boom 30° op ZO vanaf dak
Jaarverbruik
3000kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A Kaifa slimme meter
Budget en doel
€7000, verduurzamen en eventueel later zelfvoorzienend (qua stroom)
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Euro per WP belangrijker dan kunnen inzien wat elk paneel doet
Reeds verkregen offertes
Regio
Overijssel

Na al vele uurtje te zoeken en ook vele uurtjes te hebben gebeld met een paar verkopers van bedrijven van bedrijven, blijf je zelfs voor een simpel O-W opstelling 5 x 5 nog met een hoop vragen zitten, of er wordt zoveel tegen elkaar gesproken, dat die bronnen niet altijd de meest betrouwbare blijken. :+
Vandaar toch een offerte topic.

Vraag 1:
Ik kijk graag naar de toekomst: stel het salderen gaat er helemaal af en over een aantal jaar levert terugleveren vrijwel niets op. Met een 3-fase aansluiting en een 1-fase omvormer en een Kaifa slimme meter, zelfs dan kan je wasmachine op fase 1 gebruik maken van je panelen op fase 3?
Wat is de afhankelijkheid hiervan t.o.v. de netbeheerder? Die wil graag dat je een 3 fase omvormer installeert, maar het echte lange termijn risico van een 1- fase omvormer lees ik nergens (wel korte termijn).

Vraag 2: in eerste instantie kreeg ik allemaal offertes van duizenden euro's meer met micro-omvormers, maar als je mogelijk alleen schaduw hebt voor 9 uur in de ochtend en daarna nooit meer, leek me dat zinloos en dan gaat de euro per Wp ook rap naar beneden. 1-fase omvormer met 2 strings (eentje voor Oost, ander voor West) lijkt me dan voldoende bij 10 panelen (~4000Wp). Alleen uitbreiden later kan dan minder makkelijk?

Vraag 3: Ik overweeg nu toch 13 panelen i.p.v. 10. Drie stuks erbij op oost, maar dan alleen in geval van de laagste offerte. Dan kom ik mogelijk al wel weer in de problemen met een 1-fase omvormer... of zou dat alleen bij 13 panelen van 400Wp zijn die op Zuid staan? O-W levert immers stuk minder op.

Vraag 4: thuisbatterij voorbereiding: hoe relevant is een omvormer die nu hybride is als je over een aantal jaar een thuisbatterij overweegt?
-Niet nu al over nadenken, want over aantal jaar is je apparatuur toch verouderd en andere technology/waardes
of
-Hybride omvormer al wel handig? Die omvormers gaan ook nog wel eens stuk..
Daarnaast is er best een kans dat ik over een aantal jaar ga verhuizen. Maar indien niet, dan is er plaats voor 20 panelen. Mar dat is wellicht te ver vooruit kijken.... O-)

Vraag 5: er werd ook een offerte gedaan (die met 10 panalen 415Wp 3700 kwH zouden opbrengen) met Deye omvormers, max 4 panelen per omvormer en dan 3 of 4 omvormers. Zou pas paar jaar bestaan.

Vrag 6: ik zou graag zelf inzicht hebben in de opbrengst per string in geval van een serie-omvormer. Maar dat blijkt niet te kunnen bij Growatt omvormers, is dit correct? Behalve dan op het display, maar geen historie/grafiek.

En eventueel andere tips omtrent valkuilen.

SolarEdge werd me ook al geëoffreerd, maar biedt geen meerwaarde volgens mij en is hopeloos gecompliceerd vanwege easy valkuilen (verkeerde omvormers, minimum panalen etc).

pepernooot

Beste antwoord (via dinkelover op 15-02-2023 23:22)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06
1) 2)
Het maakt voor de beweging van je energiemeter niet uit of je tegelijk op enkelfase teruglevert en op een andere fase verbruikt.

Voorbeeld:
L1: 1500 W teruglevering
L2: 500 W verbruik
L3: 1000 W verbruik

Dan staat de energiemeter gewoon stil. Net als een ouderwetse Feraris meter.

Je energieleverancier wil graag dat je een 3 fase omvormer neemt als het aansluitvermogen (AC) meer dan 5 kW is.

Een 3 fase stringomvormer (zoals een Growatt) gaat niet of heel slecht werken met 2 strings van 5 panelen. Doe dat sowieso niet.
Micro omvormers kun je wel over de fasen verdelen. Maar dat is echt niet nodig bij 5+5 panelen verdeeld over dit steile oostwest dak.
Een 3 kW enkelfase stringomvormer is meer dan genoeg voor 10 stuks 400 Wp panelen.

3) 8 + 5 maal 395 Wp op een oostwest dak met helling 45 graden kan nog prima op een 3.6 kW enkelfase omvormer. De zon kan immers niet tegelijk haaks op beide dakvlakken staan. Werkt beter dan een 3 fase stringomvormer. Als je wilt simuleren hoeveel het aftopt kun je even Sunnydesign gebruiken.
Uiteraard ligt er ergens een omslagpunt vanaf waar een 3 fase omvormer verstandiger wordt. Ik schat in dat dat vanaf ongeveer 9 + 9 is.

4) een thuisbatterij kan ook heel goed een losstaand apparaat zijn dat niet met je omvormer hoeft te praten. In Nederland is er immers geen verbod op het injecteren van energie in het net.

6) Growatt heeft gewoon een logging pagina. Waar je de relevante DC voltage en stroom etc kunt vinden.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• busscherski
1) 2)
Het maakt voor de beweging van je energiemeter niet uit of je tegelijk op enkelfase teruglevert en op een andere fase verbruikt.

Voorbeeld:
L1: 1500 W teruglevering
L2: 500 W verbruik
L3: 1000 W verbruik

Dan staat de energiemeter gewoon stil. Net als een ouderwetse Feraris meter.

Je energieleverancier wil graag dat je een 3 fase omvormer neemt als het aansluitvermogen (AC) meer dan 5 kW is.

Een 3 fase stringomvormer (zoals een Growatt) gaat niet of heel slecht werken met 2 strings van 5 panelen. Doe dat sowieso niet.
Micro omvormers kun je wel over de fasen verdelen. Maar dat is echt niet nodig bij 5+5 panelen verdeeld over dit steile oostwest dak.
Een 3 kW enkelfase stringomvormer is meer dan genoeg voor 10 stuks 400 Wp panelen.

3) 8 + 5 maal 395 Wp op een oostwest dak met helling 45 graden kan nog prima op een 3.6 kW enkelfase omvormer. De zon kan immers niet tegelijk haaks op beide dakvlakken staan. Werkt beter dan een 3 fase stringomvormer. Als je wilt simuleren hoeveel het aftopt kun je even Sunnydesign gebruiken.
Uiteraard ligt er ergens een omslagpunt vanaf waar een 3 fase omvormer verstandiger wordt. Ik schat in dat dat vanaf ongeveer 9 + 9 is.

4) een thuisbatterij kan ook heel goed een losstaand apparaat zijn dat niet met je omvormer hoeft te praten. In Nederland is er immers geen verbod op het injecteren van energie in het net.

6) Growatt heeft gewoon een logging pagina. Waar je de relevante DC voltage en stroom etc kunt vinden.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• busscherski
Met 5 + 8 panelen raadt Sunnydesign een 3 kW enkelfase omvormer aan.

Omslagpunt waar 3.6 kW enkelfase omvormer niet meer voldoende is ligt volgens advies van Sunnydesign bij 9 + 9 panelen. (met 8 + 9 panelen zal het op jaarbasis zo`n 0.2% van de jaaropbrengst aftoppen op een 3.6 kW omvormer, op jaarbasis te verwaarlozen maar er zijn dan dagen waar het aftoppen duidelijk zichtbaar is in de grafiek)

Let er op dat een 3 fase omvormer slecht om kan gaan met korte strings. Die zou je nooit kleiner dan een string van 8 panelen moeten voeren.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik denk dat het verstandig is om offertes met meer panelen op de vragen. Gewoon wat maximaal op het dak past of maximaal binnen je budget.
Dus 2x10 of zelfs meer.

Dan benut je de omvormer veel beter, werkt het systeem efficiënter, je prijs per wp gaat omlaag en na afbouwen van saldering heb je meer eigen verbruik. De keuze voor 1 of 3 fase af laten hangen van het aantal panelen per string zoals hierboven geschreven. Liever een aftoppende 1 fase dan een niet goed werkende 3 fase omvormer.

Aan je post te lezen heb je veel valkuilen al gevonden om op een lage prijs per wp uit te komen: geen microomvormers nemen indien niet nodig, geen SolarEdge bij kleine systemen, nog geen keuze maken mbt hybride/accu, niet teveel extra betalen voor opbrengstgaranties van leveranciers.

• dinkelover
Dank beiden (@busscherski en @schumacher. Al heel veel aan gehad. Ik ben overtuigd dat een 1-fase omvormer prima is, ook voor de toekomst.

Ook heb ik het advies gevolgd om te vragen naar een offerte voor meer panelen. Maar volgens verkoper moeten het aantal panelen per string gelijk (of nagenoeg gelijk) zijn; dus 8 + 5 (O + W), dat kon niet. 🤨

8 + 8 wel dan uiteraard, maar dan werd het ook meteen een Growatt MIN 5000TL-XH. Ik zei nog, het is O-W en beide 45 graden, ze performen nooit optimaal en nooit beide kanten tegelijk. Dat klinkt als overkill voor deze opstelling, correct? Heeft het buiten de kleine meerprijs nog meer nadelige effecten? (harder werken, latere opstart bijvoorbeeld)

a. Heeft het nog met het merk omvormer te maken hoe die MPP trackers werken? Je moet aan een minimum voltage voldoen per string toch? En dat doen er m.i. 5 @395Wp wel, zoals ik ook begreep uit de context van jullie uitleg. Of kan het nog zijn dat Growatt 'het anders' doet en een 5 + 8 config over 2 strings echt niet de bedoeling is?
Ik lees overal dat die strings echt compleet separaat werken, maar er is zoveel misinformatie, dat ik lang niet alles meer geloof wat ik lees of te horen krijg.

b. Sunny Design adviseert idd ook bij 5 + 8 een 3kW SMA omvormer aan. Dat is ook echt te vergelijken met een Growatt 3kW?

c. In het geval van een Growatt MIN 5000-XH, dan kan deze zonder problemen aangesloten worden op één van mijn 3 25A fases, correct? Ergens las ik (wrschnlk onterecht) dat vanaf de 4200 al een 1 x 35A fase nodig was.

Growatt MIN TL-X datasheet

pepernooot

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:23
Installateur die beweerd dat de 5kW nodig is voor 8+8x400 snapt er geen hout van. De simulatie van @busscherski maakt dat heel duidelijk.

String lengte hoeft zeker niet gelijk te zijn.

5kW kan op een 25A afgezekerde fase. Het is alleen niet selectief. Dat is hooguit een diagnostisch probleem, geen veiligheid probleem. Mocht de omvormer zodanig grof stuk gaan dat hij een 25 A zekering sloopt, dan is de kans groot dat dat door kortsluiting is en dan is een 16A niet selectief tov 25A.
Tl;dr: kan gewoon

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• busscherski
Ook heb ik het advies gevolgd om te vragen naar een offerte voor meer panelen. Maar volgens verkoper moeten het aantal panelen per string gelijk (of nagenoeg gelijk) zijn; dus 8 + 5 (O + W), dat kon niet. 🤨
Dat fabeltje heb ik eerder gehoord. Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Klopt echt niets van.
8 + 8 wel dan uiteraard, maar dan werd het ook meteen een Growatt MIN 5000TL-XH. Ik zei nog, het is O-W en beide 45 graden, ze performen nooit optimaal en nooit beide kanten tegelijk. Dat klinkt als overkill voor deze opstelling, correct? Heeft het buiten de kleine meerprijs nog meer nadelige effecten? (harder werken, latere opstart bijvoorbeeld)
Ja deze feedback hoor ik vaker. Ik denk dat de verkoper onafhankelijk van hoe steil de daken zijn gewoon nooit meer Wp verkoopt dan de max recommende Wp van die omvormer.
Technisch gezien in dit geval onzin maar in de documentatie van Growatt kan ik nergens vinden wat die max recommended Wp nu precies betekent.

Qua specs etc zijn een SMA en een Growatt vrijwel gelijk. SMA moedigt undersizing van de omvormer aan. Growatt zegt er niets over.

Het beste maar gewoon de verkoper zijn zin geven. In de praktijk zul je vrijwel nooit een piekje boven 4 kW zien.

Nadeel is dat je dan inderdaad wel op die selectiviteit discussie uitkomt. Technisch gezien ook geen probleem maar je hebt altijd mensen die er wel weer moeilijk over doen.
b. Sunny Design adviseert idd ook bij 5 + 8 een 3kW SMA omvormer aan. Dat is ook echt te vergelijken met een Growatt 3kW?
Ja ze zijn te vergelijken. Ik heb bijvoorbeeld oa een ZO 20 graden helling dak met 4.3 kWp en een 3 kW Growatt omvormer. (wel alle panelen dezelfde kant op)

• dinkelover
busscherski schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:06:
[...]

Dat fabeltje heb ik eerder gehoord. Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Klopt echt niets van.

[...]

Ja deze feedback hoor ik vaker. Ik denk dat de verkoper onafhankelijk van hoe steil de daken zijn gewoon nooit meer Wp verkoopt dan de max recommende Wp van die omvormer.
Technisch gezien in dit geval onzin maar in de documentatie van Growatt kan ik nergens vinden wat die max recommended Wp nu precies betekent.

Qua specs etc zijn een SMA en een Growatt vrijwel gelijk. SMA moedigt undersizing van de omvormer aan. Growatt zegt er niets over.

Het beste maar gewoon de verkoper zijn zin geven. In de praktijk zul je vrijwel nooit een piekje boven 4 kW zien.

Nadeel is dat je dan inderdaad wel op die selectiviteit discussie uitkomt. Technisch gezien ook geen probleem maar je hebt altijd mensen die er wel weer moeilijk over doen.

[...]

Ja ze zijn te vergelijken. Ik heb bijvoorbeeld oa een ZO 20 graden helling dak met 4.3 kWp en een 3 kW Growatt omvormer. (wel alle panelen dezelfde kant op)
Wellicht hadden de omvormers vele jaren geleden een veel kleinere range van voltage om in te werken, dan had je veel minder marges en kwam het al snel uit op evenveel per string. Ik vond dit artikel over het aantal panelen per string berekenen waardoor ik dat ook zeg overigens, in hun rekenvoorbeeld uit 2019 van een omvormer is het minimum voltage veel hoger en daardoor het minimum aantal panelen per tracker veel groter.

Die berekening heb ik toegepast op de beoogde situatie en dan kom ik tot dit:

Dan zullen er nog wat temperatuur variableen aan toe moeten worden gevoegd, maar dit laat ik even buiten beschouwing omdat 5 panelen op 1 string al een stuk meer is dan het minimum.
Klopt mijn berekening oftewel die website waarnaar ik link? :) Ik heb het graag helder, voordat ik de installateur meld: ja, ik wil toch echt die 5 + 8 opstelling. Want dat is toch wat ik wil (ook vanwege het visuele aspect).

pepernooot

• busscherski
@dinkelover ja de omvormers met trafo van vroeger hadden een veel nauwer voltage bereik. Dat zijn uiteraard fundamenteel andere apparaten als de transformator loze van tegenwoordig.
Ook voor eentje met trafo kun je niet zomaar zeggen dat het perse symmetrisch moet zijn.

Je berekening klopt op zich wel binnen 10%. Volgens de specs van de omvormer werkt het inderdaad vanaf 3 panelen al. Al werkt een langere string wel beter. 5 vind ik ook weinig maar niet te weinig.
En max 13 panelen per string. Verder is er niets moeilijks ofzo.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee