Hi, Ik heb verschillende offertes op gevraagd en gemerkt dat er elke maatschappij een andere mening heeft wat het beste is, en wat het beste zou werken in onze situatie. Dus ik denk voor ik een offerte ga kiezen ik hier wat hulp en uitleg vraag. Want heb al veel geleerd uit de alles over zonnepanelen topic dat ik denk dat ik een aardige selectie heb gemaakt uit alle opties. Maar mocht iemand een beter idee hebben sta ik daar natuurlijk voor open. Best lastig om zo een goeie keuze te maken vonden wij,
Onze situatie is zo, na een verbouwing hebben wij boven op de uitbouw een plat dak op zuid oost wat zonder schaduw de hele dag zon kan vangen. Dus perfect voor panelen dachten wij.
Beschikbare (dak)ruimte
5,5 m bij 10m totaal = 55m2 (volgens de offertes zouden er 16 panelen passen)
Schaduw
Geen op het platte dak, maar het loopt door naar de garage waar we er zou technisch gezien 2 panelen passen die achter het huis komen maar die zullen dan aan het einde van de dag schaduw van het huis hebben. Dus hoe ik er nu over denk is het handiger op de 16 panelen te plaatsen en wellicht later nog op het schuine dak uit te breiden
Jaarverbruik
we verwachten nu 4500 kwh maar we willen nog een warmte pomp erbij
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aansluiting dacht 3x 25 of 3x 35 weet niet waar ik dat terug kan vinden
Budget en doel
budget is 10.000 maar het doel is zoveel mogelijk rendement halen uit de zonnige m2
indien nodig kan het budget worden verhoogd
Wie gaat het project uitvoeren
heb iemand gevonden die het wel wil aanleggen voor +100 euro per paneel
Bijhouden van data
lijkt me heel leuk om daar inzicht in te krijgen
Reeds verkregen offertes
Erg gevarieerd meeste string omvormers maar ook 2x een Enphase systeem en allemaal tussen de 8.500 euro en 12.000 op basis van de 16 panelen met 400wp en de duurste met HJT panelen van 400wp/w450wp
Regio
Wirdum Friesland
Wat ik moeilijk terug kon vinden en mijn eerste vraag ook echt is, leveren HJT panelen echt zoveel meer met in de minder zonnige maanden?
Ik heb zelf daarom de volgende situaties bedacht als soort van laatste selectie en ben benieuwd of jullie het daar mee eens zijn of nog waardevolle tips hebben voor ik zoon grote aanschaf ga doen.
Dak zwart laten of Wit verven, investering van ongeveer 700 euro zou zich volgends the green guys youtube zo terug verdient hebben door de verkoeling die het met zich mee brengt in de zonnige periode.
Heeft iemand hier al ervaring mee ? en verdien je dit echt zo terug ?
Beste offerte tot nu toe qua prijs €7.500 (5.888kwh)
16x 400wp (URE) Growatt omvormer. Montage platdak (denk van der valk staat er niet bij)
vermogen garantie 25 jaar
product garantie 15 jaar
garantie omvormer 10 jaar
garantie instalatie 2 jaar
Zelfde instalatie alleen dan met Enphase iq7+ €8.500,- (6.500kwh)
product garantie 15 jaar
garantie omvormer 25 jaar
Dat zijn voor nu nog mijn favorieten en dan zegt mijn gevoel voor 1000 euro meer waarom dan geen Enphase. Maar als ik zelf alles los bestel +- €10.000
panelen Munchen Solar 400WP Bifacial Transparent HJT Black Frame (bstc 445wp)
product garantie 30 jaar
Panelen €3.500
16x IQ 8m/IQ7a €2.200
IQ kabel 1fase €280
Relay + Envoy €340
Dak montage €1.200
instalatie €2.000
Kabels enz €500
Als het klopt wat er staat dat er 20% meer opbrengst is mag ik dan 6000 kwh per jaar veranderen naar 7200kwh per jaar met de zelf bestel opstelling ? (wit dak wellicht nog hoger?) want dan zou heb ik toch als ik met 0,40 cent per kwh de onderste instalatie na 3 jaar terugverdient ten opzichte van die daarboven.
Als dat klopt dan denk ik dat de onderste optie de beste is maar wellicht dat het ook kan met een simpelere/goedkopere omvormer.
Nou is vooral mijn vraag als newb:
Zie ik nog iets over het hoofd ?
Wat denken jullie dat de beste optie is of staat hij er nog niet tussen ?
En is het witverven van de bitume het waard ?
Alvast bedankt voor de hulp
Als je letterlijk de template van Tips bij openen vragentopic zonnepanelen kopieert is het net wat makkelijker leesbaar
Onze situatie is zo, na een verbouwing hebben wij boven op de uitbouw een plat dak op zuid oost wat zonder schaduw de hele dag zon kan vangen. Dus perfect voor panelen dachten wij.
Beschikbare (dak)ruimte
5,5 m bij 10m totaal = 55m2 (volgens de offertes zouden er 16 panelen passen)
Schaduw
Geen op het platte dak, maar het loopt door naar de garage waar we er zou technisch gezien 2 panelen passen die achter het huis komen maar die zullen dan aan het einde van de dag schaduw van het huis hebben. Dus hoe ik er nu over denk is het handiger op de 16 panelen te plaatsen en wellicht later nog op het schuine dak uit te breiden
Jaarverbruik
we verwachten nu 4500 kwh maar we willen nog een warmte pomp erbij
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aansluiting dacht 3x 25 of 3x 35 weet niet waar ik dat terug kan vinden
Budget en doel
budget is 10.000 maar het doel is zoveel mogelijk rendement halen uit de zonnige m2
indien nodig kan het budget worden verhoogd
Wie gaat het project uitvoeren
heb iemand gevonden die het wel wil aanleggen voor +100 euro per paneel
Bijhouden van data
lijkt me heel leuk om daar inzicht in te krijgen
Reeds verkregen offertes
Erg gevarieerd meeste string omvormers maar ook 2x een Enphase systeem en allemaal tussen de 8.500 euro en 12.000 op basis van de 16 panelen met 400wp en de duurste met HJT panelen van 400wp/w450wp
Regio
Wirdum Friesland
Wat ik moeilijk terug kon vinden en mijn eerste vraag ook echt is, leveren HJT panelen echt zoveel meer met in de minder zonnige maanden?
Ik heb zelf daarom de volgende situaties bedacht als soort van laatste selectie en ben benieuwd of jullie het daar mee eens zijn of nog waardevolle tips hebben voor ik zoon grote aanschaf ga doen.
Dak zwart laten of Wit verven, investering van ongeveer 700 euro zou zich volgends the green guys youtube zo terug verdient hebben door de verkoeling die het met zich mee brengt in de zonnige periode.
Heeft iemand hier al ervaring mee ? en verdien je dit echt zo terug ?
Beste offerte tot nu toe qua prijs €7.500 (5.888kwh)
16x 400wp (URE) Growatt omvormer. Montage platdak (denk van der valk staat er niet bij)
product garantie 15 jaar
garantie omvormer 10 jaar
Zelfde instalatie alleen dan met Enphase iq7+ €8.500,- (6.500kwh)
product garantie 15 jaar
Dat zijn voor nu nog mijn favorieten en dan zegt mijn gevoel voor 1000 euro meer waarom dan geen Enphase. Maar als ik zelf alles los bestel +- €10.000
panelen Munchen Solar 400WP Bifacial Transparent HJT Black Frame (bstc 445wp)
product garantie 30 jaar
Panelen €3.500
16x IQ 8m/IQ7a €2.200
IQ kabel 1fase €280
Relay + Envoy €340
Dak montage €1.200
instalatie €2.000
Kabels enz €500
Als het klopt wat er staat dat er 20% meer opbrengst is mag ik dan 6000 kwh per jaar veranderen naar 7200kwh per jaar met de zelf bestel opstelling ? (wit dak wellicht nog hoger?) want dan zou heb ik toch als ik met 0,40 cent per kwh de onderste instalatie na 3 jaar terugverdient ten opzichte van die daarboven.
Als dat klopt dan denk ik dat de onderste optie de beste is maar wellicht dat het ook kan met een simpelere/goedkopere omvormer.
Nou is vooral mijn vraag als newb:
Zie ik nog iets over het hoofd ?
Wat denken jullie dat de beste optie is of staat hij er nog niet tussen ?
En is het witverven van de bitume het waard ?
Alvast bedankt voor de hulp
Als je letterlijk de template van Tips bij openen vragentopic zonnepanelen kopieert is het net wat makkelijker leesbaar
[Voor 1% gewijzigd door septillion op 20-02-2023 17:56]