Toon posts:

[DUCO silent] draait continu en met veel geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-03 23:14
Goedemorgen medetweakers,

Per 1 februari heb ik samen met mijn vriendin de sleutel van ons eerste huis gekregen. Bestaande bouw uit 2017, standaard middenwoning in een nieuwbouwwijk (hier verwacht ik dus geen rare dingen in?). Allemaal prima, maar de ventilatie maakt continu geluid en de master op zolder lijkt continu vol aan te staan. Ongeacht of we iets doen (koken/douchen/kaarsen etc.) is er continu afzuiging.

Vanuit de vorige bewoner en de verkopende makelaar hebben we geen informatie/uitleg gehad over het systeem. Navraag over het geluid resulteert in: " gaat automatisch en geeft dus dit niveau qua geluid".

Op zolder hangt er een DUCO silent met in het huis meerdere ventilatieventielen. 1 naast de master unit op zolder, 1 in de badkamer, 1 in de keuken en 1 in het toilet beneden. Tot zover mij bekend is er geen afstandbediening of regelknop in het huis aanwezig. Ik vermoed dus dat er boxsensoren in de ventielen zitten? De ventielen waren vrij vies en hebben wij inmiddels allemaal gepoetst. Dit deed niks met het geluidsniveau.

Hoe nu verder? Is onderhoud een logische volgende stap? Er is geen onderhoudscontract en ik zie dat een eenmalige onderhoudsbeurt via de energiewacht 259 euro kost. Prima als het noodzakelijk is, maar dat wil ik dan wel even zeker weten :)

Ik las in dit topic dat het wellicht te maken heeft met de temperatuursgrens of open roosters. Roosters in de ramen staan open en er zit ruimte onder de binnendeuren.

wat heb ik al gedaan:
  • De ventilatieventielen schoongemaakt. Geeft geen effect.
  • Getest of er voldoende wordt aangezogen (ivm verstopping): wc-papier blijft bij elk ventiel hangen
  • Gezocht naar enige vorm van bediening :+
wat kan ik nog proberen:
  • rommelen met de instellingen. O.a. temperatuurgrens?
Standen van de roosters:

Badkamer:

Zolder:

Keuken:

Toilet:

Hopelijk weten jullie raad! (en eventueel een aan te raden monteur in de regio Barneveld).

[Voor 9% gewijzigd door Stufferdt op 20-02-2023 11:47. Reden: extra plaatjes :)]

Alle reacties

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Zit er ergens een CO2 meter in het huis? Zal een wit kastje ergens aan een muur zijn.
Ik zie in de handleiding op Internet dat je luchtsnelheid sneller en langszamer is te zetten via de bedieningsschakelaar. Die heeft u dus niet?

Hebben de buren ook niet zulke bedieningsschakelaars?

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:52
Stufferdt schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:44:
Goedemorgen medetweakers,

Per 1 februari heb ik samen met mijn vriendin de sleutel van ons eerste huis gekregen. Bestaande bouw uit 2017, standaard middenwoning in een nieuwbouwwijk (hier verwacht ik dus geen rare dingen in?). Allemaal prima, maar de ventilatie maakt continu geluid en de master op zolder lijkt continu vol aan te staan. Ongeacht of we iets doen (koken/douchen/kaarsen etc.) is er continu afzuiging.

Vanuit de vorige bewoner en de verkopende makelaar hebben we geen informatie/uitleg gehad over het systeem. Navraag over het geluid resulteert in: " gaat automatisch en geeft dus dit niveau qua geluid".

Op zolder hangt er een DUCO silent met in het huis meerdere ventilatieventielen. 1 naast de master unit op zolder, 1 in de badkamer, 1 in de keuken en 1 in het toilet beneden. Tot zover mij bekend is er geen afstandbediening of regelknop in het huis aanwezig. Ik vermoed dus dat er boxsensoren in de ventielen zitten? De ventielen waren vrij vies en hebben wij inmiddels allemaal gepoetst. Dit deed niks met het geluidsniveau.

Hoe nu verder? Is onderhoud een logische volgende stap? Er is geen onderhoudscontract en ik zie dat een eenmalige onderhoudsbeurt via de energiewacht 259 euro kost. Prima als het noodzakelijk is, maar dat wil ik dan wel even zeker weten :)

Ik las in dit topic dat het wellicht te maken heeft met de temperatuursgrens of open roosters. Roosters in de ramen staan open en er zit ruimte onder de binnendeuren.

wat heb ik al gedaan:
  • De ventilatieventielen schoongemaakt. Geeft geen effect.
  • Getest of er voldoende wordt aangezogen (ivm verstopping): wc-papier blijft bij elk ventiel hangen
  • Gezocht naar enige vorm van bediening :+
wat kan ik nog proberen:
  • rommelen met de instellingen. O.a. temperatuurgrens?
Standen van de roosters:
[Afbeelding]
Badkamer:
[Afbeelding]
Zolder:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Keuken:
[Afbeelding]
Toilet:
[Afbeelding]

Hopelijk weten jullie raad! (en eventueel een aan te raden monteur in de regio Barneveld).
Boxsensoren worden in de box zelf geplaatst en monitoren de lucht die via de kanalen bij de box aankomt. Meestal een boxsensor voor vocht in het kanaal van de badkamer en soms een co2 boxsensor in het kanaal van de woonkamer/keuken.

Het zou kunnen zijn dat er iets met een sensor aan de hand is. Waardoor de box continu op max vermogen draait. Maar meestal kun je de box daarnaast ook op verschillend debiet instellen voor stand 1, 2 en 3 met dip switches in de box (zo werkt het in ieder geval bij onze orcon box). En kan de box standaard erg krachtig ingesteld staan.

Tot slot zou het erg ongebruikelijk zijn als er nergens een afstandsbediening aan de muur hangt (normaliter in keuken en/of badkamer aanwezig).

• Stufferdt
Mortel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:56:
Zit er ergens een CO2 meter in het huis? Zal een wit kastje ergens aan een muur zijn.
Ik zie in de handleiding op Internet dat je luchtsnelheid sneller en langszamer is te zetten via de bedieningsschakelaar. Die heeft u dus niet?

Hebben de buren ook niet zulke bedieningsschakelaars?
Tot zover ik heb kunnen achterhalen niet. Buurman (woont er vanaf het begin) heeft dit tot zover bekend ook niet. Geen kastje, geen sensor, geen afstandbediening.
Hondjeee schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:05:
Boxsensoren worden in de box zelf geplaatst en monitoren de lucht die via de kanalen bij de box aankomt. Meestal een boxsensor voor vocht in het kanaal van de badkamer en soms een co2 boxsensor in het kanaal van de woonkamer/keuken.
Weer wat geleerd :) Unit opengehaald en daar zitten inderdaad in de box bij de ingang van de kanalen sensoren. Het valt wel op dat hier enorm veel stof zit.
Het zou kunnen zijn dat er iets met een sensor aan de hand is. Waardoor de box continu op max vermogen draait. Maar meestal kun je de box daarnaast ook op verschillend debiet instellen voor stand 1, 2 en 3 met dip switches in de box (zo werkt het in ieder geval bij onze orcon box). En kan de box standaard erg krachtig ingesteld staan.
Ik ga de klep even open maken en foto's maken mocht ik er niet uitkomen! Kapotte sensor schoot mij ook al te binnen.
Tot slot zou het erg ongebruikelijk zijn als er nergens een afstandsbediening aan de muur hangt (normaliter in keuken en/of badkamer aanwezig).
Badkamer is volledig betegeld en is niks te vinden. Keuken ook niet (tenzij ze er een koof omheen hebben gebouwd :+ tijdens het plaatsen van de nieuwe keuken).

• Stufferdt
Uiteindelijk contact gehad met de Duco klantenservice. Vriendelijke man en heeft me uitgebreid te woord gestaan. Allerlei stappen doorlopen en de vochtsensor als mogelijke oorzaak benoemd. Waarschijnlijk de sensor kapot/vuil. Sensor ontkoppelt.

Op aanrader een draadloze remote besteld en deze hangt nu in de badkamer. Installatie is 10 seconden werk. Nu is de installatie fluisterstil, tenzij we koken of handmatig hoger zetten. Er werd ook benoemd dat het gek is dat er geen handmatige bediening aanwezig was, dus daar hadden jullie hier zeker gelijk in.

Dus probleem is opgelost met een remite van 75 euro:)

• ErikT5952
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-03 12:00
Ga je de vochtsensor niet vervangen zodat deze weer automatisch kan werken?

Kan ook zijn dat de sensor niet stuk is maar dat de ingestelde drempelwaarde van de vochtsensor aan de lage kant staat. Bijvoorbeeld op 50% luchtvochtigheid. Als je een USB-kabel aanschaft dan kun je de Ducobox op dat gebied instellen via laptop of PC. Je kunt de waarde dan omhoog brengen naar bv 60% om dan eens te ervaren of de ventilator nog steeds constant hard blijft afvoeren.

Waar ik mij enigszins aan stoor is dat de vochtsensor afhankelijk van de weersomstandigheden steeds bijgesteld moet worden. In de winter als het relatiefkoud is, is de luchtvochtigheid meestal laag bv 45%
Maar in de zomer kan dat zomaar weer ruim 60% worden. Als je dan, zoals ik, de drempelwaarde op 50% hebt staan dan komt er een moment dat de ventilator ineens hard aangaat zonder dat je bv aan het douchen bent. Dan moet de laptop er dus weer aan en bijstellen naar bv 65%. Met m'n vorige Itho Daaldrop was dit niet het geval. Die constateerde denk ik alleen een (fors) verschil en ging hard afvoeren en nooit last van spontane acties.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee