Toon posts:

DucoBox ventilatie unit draait hele nacht op hoogste stand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onze nieuwbouwwoning is geleverd met een DucoBox Silent met DucoTop50 ZR roosters en per verblijfsruimte een CO2 sensor.

Bij oplevering bleef de box in de "auto" stand continue lucht afzuigen op de hoogste stand. Geen idee hoe dit kwam, dus handmatig 'overruled' door hem in de laagste stand te houden. Een aantal weken later kwam ik er achter dat alle ventilatieroosters door het bouwbedrijf dichtgezet waren (of niet open gezet) waardoor er veel condens in de woning bleef hangen (schimmelvorming ten gevolg).
Direct alle roosters opengezet en nu functioneert de 'auto' functionaliteit van de box. D.w.z. dat hij soms op de laagste stand draait, soms op een wat hogere. Ook de schimmels lijken verdwenen en eris minder condens.

Echter, gedurende de hele nacht blijft de box maximaal afzuigen. Naast energieverbuik wordt ook alle warme lucht afgezogen en vervangen door koude lucht, waardoor het huis ernstig afkoelt. Met mijn warmtepomp krijg ik het niet warmer gestookt dan 20 graden.

Iemand een idee wat ik fout doe? Of hoe dit op te lossen is? Via de aannemer kom ik er niet uit (die zegt dat ze geleverd hebben) en ook via Duco lijkt er niet veel resultaat te komen. Mijn hoop is op jullie gericht!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:58
Jammer dat de aannemer en Duco niet thuis geven. Siert ze niet :N

Je zegt dat de box op max. snelheid draait 's nachts. Maar gaat hij dan sneller draaien als jullie naar bed gaan en weer langzamer als jullie 's ochtends beneden komen? Of hoe moet ik dat zien :? M.a.w. er moet toch een soort relatie zijn te vinden in jullie gedrag en de snelheid van de ventilatiebox?

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2016 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met zo'n apparaat heb ik zelf geen ervaring, maar kan het zijn dat de verdeling van het ventilatiedebiet niet juist ingeregeld is? Dat zou kunnen betekenen dat de sensor in de slaapkamers ziet dat het systeem harder moet werken, het totaaldebiet verhoogt, maar dat van dat totaaldebiet maar een fractie uit de slaapkamer wordt weggezogen. Met als gevolg dat het systeem de CO2 concentratie nog altijd ziet stijgen, het debiet nog verder opvoert etc. etc.
Ik zou zoeken naar een losse CO2 sensor met datalogging, die in de slaapkamers zetten en aan de hand daarvan onderzoeken of het systeem terecht zijn debiet opschroeft of dat er een sensor te gevoelig staat afgesteld o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 21:20
hier hangt ook een Duco silent, echter met Co2 en vochtsensor in de box en niet in de ruimtes. Dit is een verbetering ten opzichte van de "ruimte sensoren" aangezien bepaalde sensoren de verbinding kunnen verliezen en dan op de oude stand blijven door draaien.

Bij ons bleef de duco de eerste maanden na oplevering ook erg veel draaien om het vocht er uit te krijgen. Controleer even of je Duco box niet op "night booster" staat ingesteld voor "zomer koeling"... zoek maar ff met google

Ik weet niet wat voor een warmte pomp jij hebt, maar bij ons zit de afvoer van de Duco op de invoer van de lucht warmte pomp. Helaas draait de warmtepomp niet altijd als er wel wordt afgezogen.

tot nu toe ben ik nog geen supporter van de Duco en zit er aan te denken om een WTW op te hangen omdat het "comfort" soms te wensen overlaat.

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:57:
Met zo'n apparaat heb ik zelf geen ervaring, maar kan het zijn dat de verdeling van het ventilatiedebiet niet juist ingeregeld is? Dat zou kunnen betekenen dat de sensor in de slaapkamers ziet dat het systeem harder moet werken, het totaaldebiet verhoogt, maar dat van dat totaaldebiet maar een fractie uit de slaapkamer wordt weggezogen. Met als gevolg dat het systeem de CO2 concentratie nog altijd ziet stijgen, het debiet nog verder opvoert etc. etc.
Ik zou zoeken naar een losse CO2 sensor met datalogging, die in de slaapkamers zetten en aan de hand daarvan onderzoeken of het systeem terecht zijn debiet opschroeft of dat er een sensor te gevoelig staat afgesteld o.i.d..
Dit is waarschijnlijk het probleem.

Zitten er ook roosters in de ruimtes waar de sensoren hangen en staan deze ook open?
Verse luchttoevoer moet de CO2 afvoeren richting de afzuigpunten. Waarschijnlijk zijn dit de badkamer, toiletten, bijkeuken en keuken.
Kijk dus of er geen valse toevoer is door andere openingen dan de roosters op de slaapkamers.
Let ook op of de openingen onder de deuren voldoende zijn, er moet een open verbinding zijn van toevoer naar afvoer.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:02
Als de DUCObox continu op hoge toeren blijft draaien is er een grote kans dat de temperatuurgrens niet goed ingesteld. Er is namelijk een maximum temperatuur in te stellen. Als die temperatuur te laag is ingesteld er er een bepaalde ruimte (waar een sensor hangt) de temperatuur die grens overschrijdt, dan gaat de DUCO optoeren om die warmte af te voeren. Bijvoorbeeld 21°C en dan een gewenste temperatuur van 22°C in de badkamer.
Het kan ook zijn dat als de DUCO alleen in de nacht op hoge toeren gaat draaien "nachtverlaging" is ingesteld. Daarmee trekt de DUCO in de nacht koelere lucht naar binnen, door de (te) warme lucht af te zuigen.
Pagina: 1