Vraag

• Poljert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-03 09:28
Tweakers,

Sinds ongeveer een jaartje ben ik af en toe bezig met fotografie van een model (soms zelf twee). Dit gebeurd meestal binnen op verschillende locaties. Dit betreft geen portret foto's van alleen een hoofd maar vooral foto's waarbij het model voor meer dan 75% in beeld is, in de meeste gevallen compleet in beeld. Zowel zittend alsook staand.

Waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat de ruimte vaak beperkt is. Waarvoor ik eigenlijk niet het ideale objectief heb.

De tofste die ik heb is een Tamron 17-50mm f2.8. Nadeel is dat die geen stabilisatie heeft, een statief niet altijd een optie is en ik mijzelf nog wel eens in een hoek moet vouwen. Resultaat; niet altijd even goed. Daarnaast heb ik niet de meest stabiele hand, dus is het ontbreken van beeldstabilisatie wel een gemis. Daarnaast is het bereik op locaties waar wel voldoende ruimte is wat aan de korte kant.

De beperkte ruimte is niet ideaal, dat begrijp ik. Maar dat is niet aan mij, ik moet dus werken met wat ik heb. Ik wil er wel graag het beste van maken. En af en toe is het gewoon leuk om wat te kopen :P

Mijn vraag
Willen jullie met mij meedenken wat de beste optie is. Een van de hieronder genoteerde opties, of wellicht nog een ander objectief.

Budget is rond de € 600,- (beetje speling: ja maar lager is beter).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nikon D5500
Nikon 18-55mm f/3.5-5.6 [standaard lens oud type]
Tamron 17-50mm f/2.8 [geen stabilisatie]
Nikon 35mm f/1.8 [geen stabilisatie, en met 35mm kom ik niet altijd goed weg]
Nikon 55-200mm f/4-5.6

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zit zelf te denken aan een objectief waarbij beeldstabilisatie een must is. Het bereik van de Tamron bevalt mij wel maar een hoger maximaal brandpunt zou mijn inziens een fijne toevoeging zijn voor locaties waar de ruimte wel voldoende is. Ik denk zelf aan een bereik van +/- 20 t/m +/- 80.

Ik heb een beetje zitten speuren op het mooie internet en denk zelf aan:

Nikon 16-80mm f/2.8-4:
uitvoering: Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm f/2.8-4E ED VR
Gebruikt exemplaar is wel te vinden voor € 600,-

Sigma 17-70mm f/2.8-4:
uitvoering: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon)
Gebruikt exemplaar voor € 300,-

En van de Sigma is ook nog een andere, oudere, variant. Die is nog wel te vinden voor iets minder.

Van zowel Tamron als van Sigma is er ook nog de optie voor een 17-50mm f/2.8 met beeldstabilisatie. Maar ik zou toch graag liever ook beschikken over een wat hogere maximaal brandpunt. Zodat ik het met een lens af kan. In de situatie waarbij er echt veel ruimte is stap ik over naar de 55-200mm.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:10
Wat je denk ik zoekt is een 24mm lens. Het is een lens die veel gebruikt wordt in situaties waarbij twee modellen met elkaar samen interacteren. Dit soort groothoeklenzen hebben vaak geen beeldstabilisatie, maar moderne camera's hebben vaak wel beeldstabilisatie 'in camera'. Een groothoeklens is ook minder gevoelig voor bewegingsonscherpte. Je hebt het dus niet strikt nodig in de lens zelf. Daarnaast, is het ook verstandig om voldoende licht te hebben in je kamer. Je sluitertijd kan dan veel hoger.

Dus, ik zou een 24mm/1.8 vast brandpunt kopen en zorgen voor voldoende licht.

Specs van pc

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb geen ervaring met modelfotografie, maar ik zou denk ik altijd voor een primelens kiezen vanwege de (doorgaans) grotere aperture en scherpte.
Verder kan ik je niet helpen, want ik ken het Nikonsysteem niet.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

honey schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:02:
Wat je denk ik zoekt is een 24mm lens. Het is een lens die veel gebruikt wordt in situaties waarbij twee modellen met elkaar samen interacteren. Dit soort groothoeklenzen hebben vaak geen beeldstabilisatie, maar moderne camera's hebben vaak wel beeldstabilisatie 'in camera'. Een groothoeklens is ook minder gevoelig voor bewegingsonscherpte. Je hebt het dus niet strikt nodig in de lens zelf. Daarnaast, is het ook verstandig om voldoende licht te hebben in je kamer. Je sluitertijd kan dan veel hoger.

Dus, ik zou een 24mm/1.8 vast brandpunt kopen en zorgen voor voldoende licht.
De TS geeft aan dat hij een D5500 heeft. Die heeft geen IBIS dus die vlieger gaat sowieso niet op. En het is een crop camera (APS-C) dus die 24mm wordt 35mm (FF equivalent) en das ook niet echt bepaald wijd te noemen.

Op zich is die 17-55 F2.8 een prima uitgangspunt. Die is namelijk wel lekker wijd (26mm equiv). Mijn vraag is meer waarom je aan F2.8 niet genoeg zou hebben. Hoeveel licht heb je want met beetje knap licht moet je met F2.8 toch wel uit de voeten kunnen. Op 1/20 moet je op 17mm toch wel veel bruikbare platen kunnen schieten en als je dat niet haalt dan heb je wel vrij weinig licht.

Dus kun je niet meer winst behalen met de belichting?

[Voor 5% gewijzigd door sys64738 op 19-02-2023 20:28]

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:47
Poljert schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:02:
...
De beperkte ruimte is niet ideaal, dat begrijp ik. Maar dat is niet aan mij...
Dat is wel aan jou. Jij bent de fotograaf dus jij bepaalt dat.

Een groothoeklens gebruik je vanwege de perspectiefvervorming die het geeft. Wil je dat? Zo niet, dan is een andere ruimte de enige oplossing.

Beeldstabilisatie is denk ik niet zo zinvol. Je model beweegt ook. De sluitertijd zul je dus sowieso vrij kort moeten houden. dan is een onvaste hand, zeker bij een groothoeklens, ook niet zo'n probleem.

[Voor 4% gewijzigd door wappiewappie op 19-02-2023 22:21]

• honey
sys64738 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:26:
[...]

De TS geeft aan dat hij een D5500 heeft. Die heeft geen IBIS dus die vlieger gaat sowieso niet op. En het is een crop camera (APS-C) dus die 24mm wordt 35mm (FF equivalent) en das ook niet echt bepaald wijd te noemen.

Op zich is die 17-55 F2.8 een prima uitgangspunt. Die is namelijk wel lekker wijd (26mm equiv). Mijn vraag is meer waarom je aan F2.8 niet genoeg zou hebben. Hoeveel licht heb je want met beetje knap licht moet je met F2.8 toch wel uit de voeten kunnen. Op 1/20 moet je op 17mm toch wel veel bruikbare platen kunnen schieten en als je dat niet haalt dan heb je wel vrij weinig licht.

Dus kun je niet meer winst behalen met de belichting?
De keuze voor een 24mm is niet vanwege de beeldhoek, maar vanwege de ruimere scherptediepte. Een 35mm equivalent is prima en moet voldoende zijn zelfs voor een kleine kamer. Een IBIS e.d. is niet nodig, het is leuk, maar je kunt prima foto's maken zonder. De meeste mensen maken zo foto's.

Een lens met een maximale opening van 1.8 gebruik je meestal niet op de maximale opening, tenzij je het effect nodig hebt. Maar een groothoeklens heeft een grote scherptediepte, dus je wilt waarschijnlijk wel een grote diafragma gebruiken om voldoende separation te krijgen, zeg 2.8. Dan zal een 1.8 lens beter presteren dan een goedkopere lens die een maximale opening heeft van 2.8.

Je wilt ook niet een trage sluitertijd gebruiken, ook al kan dat bij groothoek sneller, zal een model ook niet stilzitten en de fotograaf niet altijd een perfecte techniek hebben. Voldoende licht heb je altijd nodig, hoewel je wel veel met een hogere iso kunt compenseren. Licht wil je misschien ook toevoegen of verwijderen om een interessantere scene te krijgen.

Een vaste brandpunt objectief is bijna altijd van een betere optische kwaliteit.

... vandaar mijn keuze voor een 24mm/1.8 lens.

Specs van pc

• honey
Poljert schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:02:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Nikon D5500
Nikon 18-55mm f/3.5-5.6 [standaard lens oud type]
Tamron 17-50mm f/2.8 [geen stabilisatie]
Nikon 35mm f/1.8 [geen stabilisatie, en met 35mm kom ik niet altijd goed weg]
Nikon 55-200mm f/4-5.6
Ik lees nu dit. Je hebt al een heleboel lensen in die groothoek range. Nog een andere lens gaat je denk ik niet helpen. Ik denk dat het probleem elders ligt.

Wat lukt je nu niet en zou je graag anders willen zien? Beeldstabilisatie is m.i. geen oplossing. Kun je meer vertellen wat je fotografeert en welke ruimtes moeten we aandenken? Heb je voorbeelden van je werk?

[Voor 11% gewijzigd door honey op 19-02-2023 23:10]

Specs van pc

• Poljert
Blijkbaar was mijn vraag niet helemaal duidelijk.

Het gaat mij eigenlijk alleen om het reduceren van bewogen foto's. De Tamron 17-50 is verder een prima lens dus die gebruik ik ook meestal.

Tijdje geleden met een systeemcamera mogen experimenteren, daarbij had ik het idee dat dit gewoon net wat makkelijker gaat om een goede foto te maken. Daar de D5500 inderdaad geen IBIS heeft, had ik het idee dat een objectief met beeldstabilisatie eigenlijk de mogelijkheid is om dit te verbeteren.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De beste manier om bewegingsonscherpte te voorkomen is meer licht (zodat je een kortere sluitertijd kan kiezen). Wat voor sluitertijden hanteer je nu meestal?

Beeldstabilisatie gaat je namelijk ook niet helpen bij een model dat niet perfect stilstaat. En als je met een groothoeklens al moeite hebt om je eigen bewegingen te bevriezen, dan zit je veel kans ook in de gevarenzone voor wat betreft bewegingen van je onderwerp.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• honey
Het is wat @Orion84 schrijft.

Licht heb je nodig om een acceptabele sluitertijd te krijgen, maar ook om interessante contrasten te maken. Voor 600 euro koop je al leuke continue-licht setjes. Ik zou geen flitsers kopen, omdat dat ook weer extra kennis vraagt.

Ik ben ook wel benieuwd wat je camera settings zijn.

Specs van pc

• PageFault
  • Laatst online: 14:42
Kun je zo'n statistieken tooltje draaien om te kijken welke brandpuntafstanden etc je het meeste gebruikt?

Als de Tamron je eigenlijk al bevalt, wellicht de VC variant ervan halen.

Je hebt een crop camera, dus een 24mm halen zou ik niet zondermeer doen zonder te weten wat je gebruikt.

Met groothoek worden de portretten ook niet per se beter door vervorming.

En zorg dat je het licht in controle krijgt, of door een flitsset of door continue licht.

• Poljert
PageFault schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:12:
Kun je zo'n statistieken tooltje draaien om te kijken welke brandpuntafstanden etc je het meeste gebruikt?
Heb jij een tool die dat kan? Ik heb even snel gekeken op internet maar zie daar niet echt direct iets voor. En dat lijkt me inderdaad wel interessant om informatie uit te halen en te vergelijken.

Er is geen DX 24 mm prime. Enige dat er is is een 25 mm f/1.4. Vast heel leuk speelgoed maar wel 5 keer boven budget :9 Tevens denk ik ook niet dat dit het ideale brandpunt is vanwege de vervorming inderdaad. Dus dan heb ik toch liever de zoomlens.

Ik heb twee daglichtlampen. Maar die kan ik niet altijd kwijt. Misschien moet ik daar eens wat mee construeren dat die op 1 poot kunnen staan ipv 2. Dat zou ook al schelen, daar ga ik eens over brainstormen.

Ik ga mijn de volgende keer in ieder geval meer focussen op het licht + sluitertijden kort [ik denk 1/50 of korter proberen aan te houden]. Ook wat hogere iso-waardes. Ik probeer die altijd laag te houden [100 - 400], ik was wat huiverig deze te verhogen maar ik merk dat die toch wel wat hoger kan zonder al te veel nadelig effect.

Tevens is dit niets professioneels. Ik ben geen pro-fotograaf, word ik ook niet. Zij is geen pro-model (of ze dat gaat worden laat ik in het midden). Gewoon een leuk hobby projectje, maar ik vind het wel leuk om naar verbetering te zoeken.

• PageFault
  • Laatst online: 14:42
Poljert schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:38:
[...]

Heb jij een tool die dat kan? Ik heb even snel gekeken op internet maar zie daar niet echt direct iets voor. En dat lijkt me inderdaad wel interessant om informatie uit te halen en te vergelijken.

Er is geen DX 24 mm prime. Enige dat er is is een 25 mm f/1.4. Vast heel leuk speelgoed maar wel 5 keer boven budget :9 Tevens denk ik ook niet dat dit het ideale brandpunt is vanwege de vervorming inderdaad. Dus dan heb ik toch liever de zoomlens.

Ik heb twee daglichtlampen. Maar die kan ik niet altijd kwijt. Misschien moet ik daar eens wat mee construeren dat die op 1 poot kunnen staan ipv 2. Dat zou ook al schelen, daar ga ik eens over brainstormen.

Ik ga mijn de volgende keer in ieder geval meer focussen op het licht + sluitertijden kort [ik denk 1/50 of korter proberen aan te houden]. Ook wat hogere iso-waardes. Ik probeer die altijd laag te houden [100 - 400], ik was wat huiverig deze te verhogen maar ik merk dat die toch wel wat hoger kan zonder al te veel nadelig effect.

Tevens is dit niets professioneels. Ik ben geen pro-fotograaf, word ik ook niet. Zij is geen pro-model (of ze dat gaat worden laat ik in het midden). Gewoon een leuk hobby projectje, maar ik vind het wel leuk om naar verbetering te zoeken.
Ja die is er en gratis ook nog: http://www.vandel.nl/exposureplot.html

Ik ging ook niet uit van een prime, ik maakte dat ook niet op uit je post. Er zijn gewoon 24mm lenzen (Nikkor, Sigma, ....) die ook op een DX camera te gebruiken zijn. De vraag is of de field of view dan niet te krap is in krappe ruimtes. Maar Exposure Plot gaat je dat vertellen ;)

Mijn camera is van 2012 en ik schiet rustig op ISO 6400, zolang je goed belicht en niet onder belicht gaat dat prima. Jouw camera is van 3 eeuwen nieuwer, dus ik zou het inderdaad gewoon eens proberen richting 1600 en dan 3200 en dan kijken of het voldoende is voor je. Dat scheelt je dingen aanschaffen.

Een andere: kun je niet een andere ruimte gebruiken of evt. huren? In een fotostudio heb je altijd al flitsers staan en altijd voldoende ruimte in elke dimensie voor je projecten.

• Poljert
Als ik het goed begrijp is een FX lens wel bruikbaar maar gaan de waardes maal 1,5 vanwege de aps-c sensor. Dan is 24 mm ineens 36 mm. Dan kan ik gewoon mijn 35 mm f/1.8 gebruiken. Dat is een DX objectief, dus dan is 35 mm ook gewoon 35 mm.

Wel een leuk tooltje, creëert snel en makkelijk een duidelijk overzicht. Ik zie inderdaad dat de sluitertijden toch vaak wat te lang zijn. En de ISO-waardes laag. Dus met die twee waardes kan ik wel wat meer spelen om verbetering te realiseren.

Bij de laatste shoot heb ik veel tussen de 24 mm en 30 mm foto's gemaakt (dat was een onhandig kleine ruimte). En de shoot ervoor heel veel tussen 32 mm en 45 mm (toen was er voldoende ruimte). Dank voor de tip, interessante tool. Leerzaam!

Huren van een mooie ruimte staat wel op de planning. Het is wel de bedoeling dat dat een mooie ruimte gaat worden met veel daglicht.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:55
Poljert schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:15:
Dan kan ik gewoon mijn 35 mm f/1.8 gebruiken. Dat is een DX objectief, dus dan is 35 mm ook gewoon 35 mm.
De brandpuntsafstand van een lens wordt altijd hetzelfde weergegeven omdat deze afstand t.o.v. van het beeldvlak niet veranderd. Doordat de grootte van de sensor anders is (APS-C in jouw geval) geeft een 35mm DX lens dezelfde beeldhoek als een 35x1,5=52,5mm lens op een FF sensor.

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:04
Poljert schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:15:
Als ik het goed begrijp is een FX lens wel bruikbaar maar gaan de waardes maal 1,5 vanwege de aps-c sensor. Dan is 24 mm ineens 36 mm. Dan kan ik gewoon mijn 35 mm f/1.8 gebruiken. Dat is een DX objectief, dus dan is 35 mm ook gewoon 35 mm.
Nee, zo werkt het niet.

Jouw DX objectief moet je ook gewoon met de crop factor vermenigvuldigen om tot het full-frame equivalent te komen. Jouw 35mm DX komt dus neer op 35mm x 1.5 =52,5mm equivalent.

Het verschil tussen full frame objectieven en crop factor objectieven is dat de laatste ontwikkeld zijn met de kleinere sensor in gedachte en daardoor gebruik maken van kleinere en lichtere lenselementen. Deze lenzen zijn daarom een stuk kleiner, lichter en goedkoper, maar niet bruikbaar op full-frame camera's. Full-frame lenzen zijn echter altijd (soms met adapter in geval van een andere lens mount) ook bruikbaar op crop camera's.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Aanvullend op wat hier boven al vermeld wordt, handig leesvoer: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• honey
Poljert schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:38:
[...]

Goed idee om meer te gaan experimenteren met het licht. In zowel de fotografie als cinematografie is licht het belangrijkst om goede resultaten te behalen. In een kleine ruimte kun je soms wel licht laten weerkaatsen via een muur of reflectiescherm. Soms kun je een lamp buiten de kamer plaatsen en het licht van buiten naar binnen sturen. Er zijn ook heel veel tools, zoals softboxen, reflectoren etc om je licht verder te veranderen.

Elke kamer, zelfs een klein toilet, moet je goed kunnen verlichten.

Kijk ook naar filmpjes van vloggers hoe die alles verlichten ter inspiratie.

Specs van pc

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee