Nadat ik een CO2 meter had aangeschaft en deze een tijdje heb vergeleken met een andere, door mijn collega aangeschafte meter kwamen wij tot de conclusie dat de waardes nogal verschillde. De omstandigheden en aanschafdatum waren vrijwel gelijk. Om deze reden hebben wij nog een derde meter aangeschaft met de gedachte dat één van onze meters defect was. Echter de derde meter gaf ook weer een andere waarde dan de eerste twee waardoor wij nu door de bomen het bos niet meer zien.
Alle drie de meters hebben en zelf kalibrerende NDIR sensor en zijn in de buitenlucht gekalibreerd en hebben een meetbereik tot 5000PPM en zouden een maximale afwijking van 5% (=50PPP) mogen hebben.
Dat zou inhouden dat de meting maximaal 100PPM onderling zou ogen verschillen, echter zijn deze verschillen veel groter.
Wij hebben de volgende units vergeleken: TFA Dostmann AirCO2ntrol 5000, Rovary RV2000P, Cubic AM7000
Een uur, na op spanning zetten en kalibratie, bij een buitenlucht van 10 graden had ik de volgende waarden:
AirCO2ntrol 5000 374PPM
Rovary RV2000P 603PPM
Cubic AM7000 812 PPM
Het gaat mij dus niet om de waarde, maar om het verschil.
Hoe kom ik nou aan een betrouwbare meter?
De testen op internet met de daarbij vermelde Top 5 of top 10 beste meters zijn naar mijn idee veelal vanuit een bepaalde producent of leverancier, ze hebben allemaal een andere uitkomst.
Alle drie de meters hebben en zelf kalibrerende NDIR sensor en zijn in de buitenlucht gekalibreerd en hebben een meetbereik tot 5000PPM en zouden een maximale afwijking van 5% (=50PPP) mogen hebben.
Dat zou inhouden dat de meting maximaal 100PPM onderling zou ogen verschillen, echter zijn deze verschillen veel groter.
Wij hebben de volgende units vergeleken: TFA Dostmann AirCO2ntrol 5000, Rovary RV2000P, Cubic AM7000
Een uur, na op spanning zetten en kalibratie, bij een buitenlucht van 10 graden had ik de volgende waarden:
AirCO2ntrol 5000 374PPM
Rovary RV2000P 603PPM
Cubic AM7000 812 PPM
Het gaat mij dus niet om de waarde, maar om het verschil.
Hoe kom ik nou aan een betrouwbare meter?
De testen op internet met de daarbij vermelde Top 5 of top 10 beste meters zijn naar mijn idee veelal vanuit een bepaalde producent of leverancier, ze hebben allemaal een andere uitkomst.