Eigen verbruik van opbrengst zonnepanelen minder dan verwach

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_1970
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-04 19:34
Goedemorgen allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en zie dat er flink wat kennis is mbt zonnepalen installaties op dit forum.

Sinds kort heb ik ook zonnepanelen. In totaal 18 stuks verspreid over twee locaties (9 op mijn woonhuis en 9 op een bijgebouw). Heb daarom twee 1 fase omvormers. Panelen zijn voorzien van optimizers. (Omvormers: SolarEdge type SE3500H, Optimizers SolarEdge type S440, Panelen: Jinko Solar type JKM375N-6TL3-B) Op een normale dag verbruik ik gemiddeld 10 - 11 kWh. Afgelopen week hebben we goede dagen gehad en was de opbrengst ruim 20kWh (afgelezen via de SolarEdge app).

Op deze zonnige dagen hebben we bewust de wasmachine, vaatwasser en de airco op mijn werkkamer aangezet op de momenten dat de zon scheen om optimaal gebruik te kunnen maken van de zelf opgewekte stroom (ik weet het hoeft in principe nog niet, maar we willen ons alvast ‘voorbereiden’ op de situatie vanaf 2025).

Als ik echter de digitale meter aflees, dan zie ik inkoop + 9kWh, wat betekent dat ik slechts zelf 2kWh heb verbruikt over de gehele dag (incl. Bewust de ‘grootverbruikers’) aanzetten van de zelf opgewerkte stroom.

Ik heb uiteraard een 3 fase aansluiting maar wel een geschikte digitale meter (geen slimme). Zit daar de crux dat die alleen registreert per fase en niet intern compenseert zoals een slimme meter zou doen (overigens nog steeds vreemd omdat daar alle grootverbruikers opzitten)? Weet het eerlijk gezegd even niet meer.

Hopelijk heeft iemand op dit forum een logische verklaring en nog liever een oplossing. Alvast bedankt!

Groeten, Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:13
Heb je een overzicht met de vermogens die je opwekt tijdens de dag?

Mogelijk vraag je meer vermogen met je grootverbruikers dan je installatie op dat moment op kan brengen.

Hoe zijn de verbruikers en de omvormers verdeeld over de fasen?

[ Voor 16% gewijzigd door Joris748 op 18-02-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Slimme meters en digitale compenseren niet, ze hebben aparte "telwerken" voor leveren en terugleveren voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Lees onderstaande link eens door. Als het goed is dan moet je digitale meter hetzelfde werken als een analoge 3 fasen meter zoals in het linker plaatje.

countr in "Ik kan mijn eigen opgewekte zonne-energie niet gebruiken."

[ Voor 30% gewijzigd door Gasschuif op 18-02-2023 09:56 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:41
IplugNplay schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:18:
Slimme meters en digitale compenseren niet, ze hebben aparte "telwerken" voor leveren en terugleveren voor zover ik weet.
Ik denk dat hij intern salderen van de slimme beter bedoeld. Dus als je op fase 1 1000W terug levert, en de wasmachine gebruikt op fase 2 ook 1000W, zou het netto 0 verbruik moeten zijn.

Zover ik weet zit hier tussen een slimme en digitale meter geen verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:07
Hoeveel is er van die opgewekte 20kWh teruggeleverd? Dat zou je moeten kunnen zien in de app van je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_1970
Ik houd al een tijd bij via HomeWizard Power Sockets wat sommige verbruikers doen. Kan niet alles controleren, maar in de bijgevoegde tabel zie je een inschatting van de welke apparatuur wanneer wat verbruikt. Zoals gezegd heb ik al rekening proberen te houden met de totale opbrengst van de installatie en wanneer de ‘grote’ verbruikers aanstaan. De opbrengst van de panelen is een redelijk 1-op-1 vertaling van de opbrengt van het systeem over de dag.

In dit voorbeeld verbruik ik 12kWh en lever ik 20kWh terug. Toch wordt er in de praktijk nog zo’n 10kWh ingekocht. Deze verbruikers zijn wel verdeeld over verschillende fases, maar de grootste verbruikers zitten wel op de panelen op mijn woonhuis (die momenteel zo’n 70% van de opbrengst doen).

Dit is dus mijn Excel poging om te snappen of ik iets over het hoofd zie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHJ3Zw5bXkOVvM_M_kj3CG8x3sc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XRoolG47abgHR1AybG6ewzUA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNUwSIeodsEM97RyDEM5CMAJBE4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ANKv6qA5Eu4rRqSjsfKs7Xwr.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Jan_1970 op 18-02-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als jouw verbruikers op een andere fase zitten dan je panelen dan gaan je panelen terugleveren terwijl je op datzelfde moment op een andere fase stroom van het met afneemt.

De stroom van de zon gaat het net op terwijl je stroom van je airco van het net gehaald wordt. Dat wordt op je jaarrekening administratief rechtgetrokken.

Volgens @Wilke is dit niet het geval

Edit: onze berichten hebben elkaar gekruist, maar je plaatje is te klein om te kunnen lezen.

[ Voor 17% gewijzigd door eLScha op 18-02-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_1970
Uszka schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:36:
Hoeveel is er van die opgewekte 20kWh teruggeleverd? Dat zou je moeten kunnen zien in de app van je leverancier.
Op de digitale meter zie ik dat 18kWh wordt teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_1970

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:23
eLScha schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:52:
Als jouw verbruikers op een andere fase zitten dan je panelen dan gaan je panelen terugleveren terwijl je op datzelfde moment op een andere fase stroom van het met afneemt.

De stroom van de zon gaat het net op terwijl je stroom van je airco van het net gehaald wordt. Dat wordt op je jaarrekening administratief rechtgetrokken.
Nee, nee, nee, en nog eens nee.

Je meter verrekent de fasen onmiddellijk intern. Dit staat in de netcode:
The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method.
Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register. The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered (A-) and consumed (A+) energy in separate registers.
Als voorbeeld, stel fase 1 staat een uur lang op -3000W van de panelen, en op fase 2 en 3 verbruik je elk 1000 W een uur lang, dan staat na dat uur je productie-telwerk precies 1 kWh hoger, en je verbruik-telwerk exact hetzelfde als een uur terug. Als je verbuikstelwerk 2 kWh hoger staat en productie 3 kWh, heb je een meter die niet onmiddellijk intern verrekent, in strijd met de netcode, en is de netbeheerder verplicht deze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Wilke schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Nee, nee, nee, en nog eens nee.

Je meter verrekent de fasen onmiddellijk intern. Dit staat in de netcode:

[...]

Als voorbeeld, stel fase 1 staat een uur lang op -3000W van de panelen, en op fase 2 en 3 verbruik je elk 1000 W een uur lang, dan staat na dat uur je productie-telwerk precies 1 kWh hoger, en je verbruik-telwerk exact hetzelfde als een uur terug. Als je verbuikstelwerk 2 kWh hoger staat en productie 3 kWh, heb je een meter die niet onmiddellijk intern verrekent, in strijd met de netcode, en is de netbeheerder verplicht deze te vervangen.
Welk “productie-telwerk” en “verbruiks-telwerk” heb je het over? Ik zie levering en verbruik op mijn meter per fase. Hoe kan dat ooit intern verrekend worden?

Edit: ik heb mijn meter verkeerd bekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Dat gezegd, voor TS: jouw panelen wekken nu nog veel minder op dan in de hoger staande zomerzon.

Als je vaatwasser en wasmachine tegelijk aanzet, heb je kans dat ze precies tegelijk stroom gaan trekken, vaak zo'n 10 minuten na start van de cycle, 2000W elk - dat zal vaak meer zijn dan je panelen leveren.

Als je het leuk vind om hiermee aan het meten te slaan, dan is het installeren van een raspberry pi met P1 kabel om op je meter aan te sluiten een leuke stap, dan kun je realtime volgen wat er gebeurt, bijvoorbeeld met Home Assistent. In geval van een wat oudere digitale meter moet je even checken of de P1-poort wel aanwezig is, deze zijn vaak best verdekt opgesteld dus je kijkt er zo overheen. Welk type meter heb je?

Zoiets dus: https://www.sossolutions....ticz-starter-raspberry-pi

Eigen verbruik rasp-pi is in orde 1W, dus ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Heb je alle tegelijk aan gezet?
Als je alles tegelijk aanzet dan brengen de panelen op dit moment niet voldoende op.

Wij hebben de grotere energieslurpers aan de P1 meter hangen met sockets (Home Wizard). Dus we kunnen het exact zien. Nu ben ik momenteel wel zo vaak thuis dat ik het ook op onderstaande wijze kan doen.

Ik zet s'morgens eerst datgene aan wat het minste gebruikt en wat met de ochtend opbrengst enigszins gelijk loopt, of nog wat kleine afname van het net. Op hele grijze dagen kijk ik er niet naar, zoals vandaag.

Gedurende de dag zet ik pas weer een ander apparaat aan, als de ander is afgelopen. Om beurten dus, maar niet alles tegelijk. Zodra de panelen het meeste opwekken (op de nu zonnige dagen) dan kook ik het eten voor de avond alvast (ik gebruik de powerboost functie vaak)

Alleen zijn de meeste apparaten zo zuinig dat we alsnog best wel wat terugleveren met nog niet al teveel opbrengst op de zonnige dagen die we gehad hebben.
En vanaf einde middag ga je nu ook van het net afnemen als de panelen weer stoppen met de productie.

Eigen verbruik is op deze manier best hoog. Je moet er alleen wel de tijd voor hebben, of apparaten die je kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_1970
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Hierbij betere plaatjes van het Excel overzicht inclusief dagelijks verbruik (gemeten via HomeWizard Sockets voor zo'n 10 apparaten) en hoe dat zou moeten vertalen in inkoop, opbrengst en verkoop. De curve van de opbrengst van de zonnepanelen is gefit op een verloop van een goede dag. Heb de totale opbrengst op 20kWh gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyUdXuBbzN2E7YExlegdVqOZdJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LTWOVB7uzns7DrG1feq3gdZ1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGJHpumEE6WIwlukEEnsjxQ6JA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wn9uL0arIZksbE1QYJ3CTxBR.png?f=fotoalbum_large

De apparaten die ik monitor zijn los in het overzicht weergegeven de rest van het verbruik is gelijkmatig over de dag verdeeld.

Ik heb ondertussen ook het topic uit 2019 gelezen waarbij de conclusie was dat de interne saldering niet goed functioneerde (waarna de meter vervangen is). Wat ik ondertussen ook begrijp is dat dit wel zo zou moeten functioneren, maar het blijft techniek.

Wat ik concludeer uit mijn Excel overzicht is dat wat ik tussen 10:00 en 16:00 niet heb hoeven inkopen (~ 4.7kWh) van mijn normale verbruik afgetrokken had moeten zijn. Ik heb die dag echter nog steeds 10kWh ingekocht.

[ Voor 0% gewijzigd door Jan_1970 op 18-02-2023 12:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_1970
Ik zit er sterk over te denken om de huidige digitale meter te vervangen door een slimme meter en om die uit de breiden met bijvoorbeeld een P1 meter zodat ik dynamisch kan meten wat er gebeurd in het totale systeem. Vind persoonlijk 7kWh (van de 12kWh) die ik moet classificeren als 'overige' nog best hoog, maar zou ook willen snappen waarom ik in de praktijk slechts 40% gebruik van de stroom die ik verwacht te gebruiken overdag (2kWh vs 4.7kWh). Ondanks dat ik nu al probeer om grote verbruikers aan te zetten op het moment dat de panelen stroom opwekken. Zit dan nog steeds op slechts op 10% direct verbruik en 90% terugleveren (nu nog geen consequenties, maar vanaf 2025 wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Weet je heel zeker dat je huidige meter geen P1 poort heeft? Wat is het meter type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Wat bedoel je met:
Heb de totale opbrengst op 20kWh gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wilke schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:55:
Weet je heel zeker dat je huidige meter geen P1 poort heeft? Wat is het meter type?
Geen slimme meter blijkbaar :P.

Eigenlijk blijft dit enorm gissen zonder data uit die meter.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
JvS schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:00:
Geen slimme meter blijkbaar :P.

Eigenlijk blijft dit enorm gissen zonder data uit die meter.
Er zijn echter ook "domme" digitale meters (dus zonder netwerk-verbinding) met wel degelijk een P1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_1970
Ik heb de opbrengst op 20kWh gezet die dan volgens het gemeten verloop verdeeld wordt. Dat maakt het rekenvoorbeeld wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_1970
Wilke schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:55:
Het is een Acataris ACE3000 type 260-C400-R2-A.

Deze heeft geen P1 poort. Deze meter hangt ook al circa 12 - 13 jaar in mijn meterkast ondertussen.
Pagina: 1