Toon posts:

Warmwater tekort met boiler?

Pagina: 1
Acties:

• RBoss
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-03 20:29
Dag allemaal,

Een installateur was hier voor een offerte voor een warmtepomp. Hij wil, na uitgebreid gesprek, van me weten of ik warmwaterekortangst heb en een hr ketel voor sww wil houden of dat ik het 'aandurf' met een boiler van 270 liter. Leeg is leeg.

Zijn ervaring is dat het soms krap kan zijn met een gezin van 5, waarbij alledrie de kinderen, oudste 14, binnenkort los gaan met watergebruik. En een vrouw die warmwatertekort écht niet ziet zitten. Op dit moment wordt er nog niet door 5 achter elkaar gedoucht, dus het gaat erom hoe het zal zijn met 3 pubers.

De warmtepomp zal alle warmte kunnen leveren, dus een hr ketel is dan echt alleen sww. Combi+ Quooker in de keuken maakt warm water uit de kraan daar.

Zijn er al ervaringen met gezinnen met boilers voor sww en hoe dat er dagelijks aan toe gaat?

Onze voorkeur gaat uit naar rigoreus all-electric, maar ik wil qua sww geen spijt krijgen.

Ik wil doorgeven wat hij moet gaan offreren en hoop op input voor die keuze.

Groeten, Rogier

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Wat zijn we tegenwoordig verwend met onze combiketel met eindeloos veel warm water. In de jaren 80 en daarvoor was je al blij met een gasgestookte 150 liter boiler of nog erger eentje op stroom van 60 liter die alleen opwarmde op de nachtstroom. Gedrag en nog eens gedrag. Elke dag douchen is gewoon slecht voor je huid. Gewoon even elke dag een washandje onder de oksels en door het kruis volstaat om slechts 1 keer per week onder de douche te stappen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:15

Yucon

*broem*

Je hebt geen oneindig warm water meer, en in de praktijk zul je vast wel eens tegen een lege boiler aanlopen als iedereen lekker z'n gang gaat. Je kunt daar op zich wel afspraken over maken natuurlijk. Maar als jij de enige bent die dat ding wil en de rest erg sceptisch is helpt dat niet zo mee. Als het een gezamenlijke en gedragen keuze is dan ligt dat anders.

Een warmtewisselaar op de afvoer van de douche scheelt wel veel. Maar daar moet je meestal voor breken.

[Voor 30% gewijzigd door Yucon op 17-02-2023 20:52]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mooie tijd voor wijze levens lessen voor de nieuwe generatie. *O*

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

vermogen van de wamtepomp geeft aan hoe snel de tank bij kan trekken. voor referentie, een beetje reguliere douche verbruikt rond de 15kW aan warmte. als je dus een 9kW warmtepomp hebt kan je 10 minuten douchen en de warmtepomp trekt dat in iets meer als een kwartier weer bij. dus als je echt de boel lomp instelt (dus met de noodverwarmers inschakelen) is het practisch gezien onmogelijk om de tank leeg te krijgen, zelfs als men smorgens een nummertje trekt. immers start de WP op met warm water maken na of tijdens de eerste douche. en tijdens de badkamertaferelen na en voor het douchen is hij dus volop bezig om weer bij te komen. en die taferelen duren vaak langer dan het douchen zelf.

zou wel zeker kijken/investeren om een douche warmtewisselaar te installeren. dat scheelt letterlijk de helft in verbruik bij langere sessies...

als je een paar bewoners hebt die proberen wereldvrede op te lossen onder de douche vlak achter elkaar kan je het wel voor elkaar krijgen maar dan praat je wel over een slordig uur non stop pure doucetijd zonder onderbreking. 270L is niet niks. zelfs niet met 5 man/vrouw/persoon.

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 17-02-2023 20:58]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dwtw gaat helpen, en stel, je komt echt echt tekort, kan je altijd nog een doorstromertje ophangen. ik zou het wel aandurven met 270 liter.

Wise enough to play the fool

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-03 20:07
Een paar jaar met een 80 liter boiler moeten leven (huur appartement) met zijn 2e en een klein kind (later 2 kinderen) was dat opzich prima te doen, +/- 20 minuten douchen per dag (was ook voor warm water in de keuken). Dus 270 liter boiler zou ik wel aandurven met z'n 5e.

• ds23man
  • Nu online
Ronald schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:53:
Mooie tijd voor wijze levens lessen voor de nieuwe generatie. *O*
Tot mijn achtste werd ik hier in gepropt:

https://www.joostdevree.nl/shtmls/lavet.shtml

Ik ben nu bijna 55.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:20

timovd

Voorsprong door techniek

teacher schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:55:
dwtw gaat helpen, en stel, je komt echt echt tekort, kan je altijd nog een doorstromertje ophangen. ik zou het wel aandurven met 270 liter.
Een D-WTW helpt zeker, vooral als je vlak achter elkaar achter de douche stapt.
En hang een zandloper op in de douche.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• ds23man
  • Nu online
timovd schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Een D-WTW helpt zeker, vooral als je vlak achter elkaar achter de douche stapt.
En hang een zandloper op in de douche.
Zandloper? Een muntautomaat zal je bedoelen... :+

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:57

Zenix

BOE!

Met een waterbesparende douchekop die max 6l/m doet kom je ook ver. Probleem is dat veel mensen allemaal regendouches hebben, zonde van al dat water en energie. We moeten allemaal wat bewuster worden.

Een douche WTW sluit goed aan op die behoefte. En je hoeft ook niet elke dag te douchen op hetzelfde tijdstip. Als een paar in de ochtend gaan of avond. Dan heb je geen probleem.

Honderden euro's aan vastrecht en ketel onderhoud is het niet waard.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:40
RBoss schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:36:
Onze voorkeur gaat uit naar rigoreus all-electric, maar ik wil qua sww geen spijt krijgen.
"Onze" of "jouw"? ;)

In dat eerste is er veel mogelijk, in dat laatste ben jij altijd de zwarte piet als er iets niet naar verwachting werkt.

Inhoudelijk: ja, hier ook een gezin van 5 met 3 pubers (jongens, dat wel), douche, bad en een 270 liter boiler. En een DWTW. WP is 7 kW, maar staat qua SWW altijd op ECO (ofwel, doet geen 7 kW). Gaat prima.

Een en ander hangt dus af van hoe lang je doucht, hoe zwaar je WP is, en of je een DWTW gaat overwegen.

DWTW verwarmt het water voor tot zo'n 21 graden, dus de WP hoeft het water minder ver op te warmen, zie:
Zwartoog in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Een hoger kW WP warmt de boel sneller op.

Boilertemperatuur staat hier op 48 graden (1/3 onderin), en sindskort zonder tijdsvenster (ofwel, altijd verwarmen als het nodig is). Dat laatste sinds een paar keer mispakken hier (vrouw wil midden in de nacht wel eens in bad stappen, dan red je het afdouchen niet meer als er vooral al gedoucht is).

Qua verbruik moet je je waterverbruik op je watermeter eens in de gaten houden per douchebeurt, Dan weet je 1) hoe snel je boiler leeg is, en 2) hoeveel tijd er tussen de beuren zit.

Is je vrouw nog steeds sceptisch: reken eens voor hoe duur een gasketel aanhouden is (onderhoud), en besparing op vastrecht gas (270 euro/jaar).

Kinderen: is helemaal niets mis mee om die een beetje op te voeden dan uren douchen niet normaal is 8)

• RBoss
👍😬

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:12
Zo'n apparaat met douchemuntjes erbij :)

Kun je kiezen of je elke dag 10min douchet of 1x in de twee dagen 20min :p

___

Wij hebben een buffer voor SWW én voor vloerverwarming.
Met zonnepanelen en oog op afschaffen saldering is dat wel ideaal.

Je kunt dan overdag je buffers bijvullen en 's nachts gebruik van maken.
Maar ook met een goed geïsoleerd huis en voldoende thermische massa kun je ook zonder buffer warmte-energie opslaan in je huis.
__

Maar inderdaad, WTP met flinke buffer met douche-wtw en naverwarmer zou m.i. risicoloos zijn; maar toch (in de meeste gevallen) een goed rendement hebben.

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-03 20:31
Bedenk wel dat bij nachtverwarming de warmtepomp alle capaciteit nodig eeft om het huis van nacht naar dag temperatuur te brengen
Bij een goed geisoleerd stenen huis is een nachtverlaging ook niet erg zinvol, zeker als verdiepingsvloer beton is.
Dan kan je beter de vloer iets meer opladen voor iedereen wakker is en dan de warmtepomp volledig aan het opwarmen van de boiler laten werken
Om warmte op te slaan in boiler kan je grootte boiler vergroten of de temperatuur hoger instellen want je gebruikt gemengd warm+koud water, hoe heter het warme water hoe minder je nodig hebt en met zo'n warmet terugwinning nog minder
wat ook helpt maar met minder comfort is spaardouche kop of vaak is dat een zeefje tussen slang en douchekop die capaciteit van 9 naar 6 liter per minuut reduceerd, grote douches leveren tot 15 liter/minuut
Dus gewoon uitrekenen hoeveel liter je nodig hebt van 40 graden of zo, hoe lang dat gaat duren want die tijd heeft de warmtepomp dan ook om de boiler nog te helpen

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 13:48
Wij hadden in onze oude woning (2 volwassen en 2 kinderen) een boiler van 150 liter, geen Quooker. Het kwam geregeld voor dat de laatste die douche moet net niet genoeg had en even onder de koude douche moest staan.

Nu in de nieuwe woning (2 volwassen en 2 kinderen) met ook een boiler van 150 liter maar met Quooker die koud water warm maakt in de keuken. Komt het zelden tot eigenlijk niet meer voor dat de laatste de "sjaak" is.

Ofwel 270 liter icm Quooker voor in de keuken zou ik voor 5 man wel aandurven.

De vraag is natuurlijk nog wel, heb je een bad oid of iets anders die veel warm water zal vragen? Want dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

• ds23man
  • Nu online
Of een stortdouche.....

• Yucon

Yucon

*broem*

beyazz06 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:02:
Wij hadden in onze oude woning (2 volwassen en 2 kinderen) een boiler van 150 liter, geen Quooker. Het kwam geregeld voor dat de laatste die douche moet net niet genoeg had en even onder de koude douche moest staan.

Nu in de nieuwe woning (2 volwassen en 2 kinderen) met ook een boiler van 150 liter maar met Quooker die koud water warm maakt in de keuken. Komt het zelden tot eigenlijk niet meer voor dat de laatste de "sjaak" is.

Ofwel 270 liter icm Quooker voor in de keuken zou ik voor 5 man wel aandurven.

De vraag is natuurlijk nog wel, heb je een bad oid of iets anders die veel warm water zal vragen? Want dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
ik kan me niet voorstellen dat die quooker het verschil maakt. Waarschijnlijk heb je ook een andere douchekop. Of een snellere boiler.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Yucon schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:06:
[...]
ik kan me niet voorstellen dat die quooker het verschil maakt. Waarschijnlijk heb je ook een andere douchekop. Of een snellere boiler.
De Quooker helpt wel een beetje. Het zorgt ervoor dat er geen circulatie in de boiler is. Dus niet steeds een klein beetje koud water erbij in de boiler als er in de keuken iets omgespoeld wordt.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Yucon

Yucon

*broem*

ericplan schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:13:
[...]

De Quooker helpt wel een beetje. Het zorgt ervoor dat er geen circulatie in de boiler is. Dus niet steeds een klein beetje koud water erbij in de boiler als er in de keuken iets omgespoeld wordt.
Dat heeft met gedrag te maken. Je kunt je waterkoker ook met koud water vullen. Wat je zegt klopt op zich wel, maar hij sprak vrij specifiek erover dat het water bij de laatste koud begon te worden en dat wijst er juist op dat het hier geen circulatieprobleem betreft. In dat geval zou het meer geleidelijk gaan.

[Voor 3% gewijzigd door Yucon op 18-02-2023 09:18]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Yucon schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:17:
[...]

Dat heeft met gedrag te maken. Je kunt je waterkoker ook met koud water vullen. Wat je zegt klopt op zich wel, maar hij sprak vrij specifiek erover dat het water bij de laatste koud begon te worden en dat wijst er juist op dat het hier geen circulatieprobleem betreft. In dat geval zou het meer geleidelijk gaan.
Maar je verbruikt ook warm water voor andere zaken als bijvoorbeeld de afwas. En dan is een combi+ zonder warmwateraansluiting ideaal.

Wij doen het hier met een 190 liter boiler, waterbesparende douchekop en douche WTW. De kinderen douchen om de 2 dagen. Ik een paar keer per week en mijn vrouw wat vaker. Daarnaast gaan de kinderen ook nog 1x per week in bad (na de legionella-run). Heb in de praktijk om de twee a drie dagen een SWW-run.

[Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 18-02-2023 09:25]

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02

Wuursj

want worst is al bezet

Hier 5 man/vrouw met 200 l., spaardouchekoppen en douche wtw. Er ligt wel al een kabeltje voor een doorstromer mocht het in de puberteit problematisch worden. Vrouw wil echter wel een bad :(

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• RBoss
flippy schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:54:
vermogen van de wamtepomp geeft aan hoe snel de tank bij kan trekken. voor referentie, een beetje reguliere douche verbruikt rond de 15kW aan warmte. als je dus een 9kW warmtepomp hebt kan je 10 minuten douchen en de warmtepomp trekt dat in iets meer als een kwartier weer bij. dus als je echt de boel lomp instelt (dus met de noodverwarmers inschakelen) is het practisch gezien onmogelijk om de tank leeg te krijgen, zelfs als men smorgens een nummertje trekt. immers start de WP op met warm water maken na of tijdens de eerste douche. en tijdens de badkamertaferelen na en voor het douchen is hij dus volop bezig om weer bij te komen. en die taferelen duren vaak langer dan het douchen zelf.

zou wel zeker kijken/investeren om een douche warmtewisselaar te installeren. dat scheelt letterlijk de helft in verbruik bij langere sessies...

als je een paar bewoners hebt die proberen wereldvrede op te lossen onder de douche vlak achter elkaar kan je het wel voor elkaar krijgen maar dan praat je wel over een slordig uur non stop pure doucetijd zonder onderbreking. 270L is niet niks. zelfs niet met 5 man/vrouw/persoon.
De wp zal 10 of 12Kw worden, want ik heb bij -10 hier 9Kw nodig. Douche open breken voor wtw zie ik niet gebeuren hier, maar je zegt dus dat zo'n warmtepomp de boiler redelijk snel weer op temperatuur heeft? Ik reken op twee keer douchen in de ochtend en twee keer in de avond vlak na elkaar. Moet dan toch te doen zijn?

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:16
Hier 300L boiler met 9kW warmtepomp Het hangt af hoe je de boiler instelt. Als je lekker zuinig 300L op 45C heb dan red je het misschien net niet als 5 man gaan douchen.

Maar als je hem op 55 of 60 graden zet dan red je het met gemak. De boiler naar 55 of 60 verwarmen is iets onzuiniger. Maar het is onzin om daar continu vastrecht voor een gas ketel te gaan betalen. Ik heb 1 keer de boel in "overdrive" gezet toen mijn vrouw aan het bevallen was en continu warm water nodig had 😂

- 9 kW warmtepomp
- 3 kW backupheater intern in warmtepomp
-3 kW insteek heater in SWW vat

Dat was maar een paar uur nodig maar dat ging prima

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:47
Zomaar een ideetje:

Twee boilers voor meer capaciteit?

• Joris748
  • Nu online
Flozem schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:57:
Zomaar een ideetje:

Twee boilers voor meer capaciteit?
Keep it simple

Geen twee boilers, maar 1 grotere. Minder complexe installatie, minder stilstandverliezen.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Zo maar een ideetje, bewuster omgaan met de beschikbare hoeveelheid water, vroeg of laat moeten de kinderen en vrouw er toch aan geloven dus kun je er maar beter vroeg mee beginnen en als je het verdeeld in de morgen en avond is er helemaal geen reden tot paniek.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• ds23man
  • Nu online
Het ligt er ook een beetje aan wat voor warmtepomp je hebt. Een propaanpomp kan hogere temperaturen leveren waardoor je boiler sneller op temperatuur is. Het wordt allemaal wat vervelender als het het stevig vriest en de pomp vol aan de bak moet om je huis warm te houden. Dan zit je niet te wachten op een SWW run van enkele uren.

• flippy
  • Niet online

flippy

RBoss schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:54:
[...]

De wp zal 10 of 12Kw worden, want ik heb bij -10 hier 9Kw nodig. Douche open breken voor wtw zie ik niet gebeuren hier, maar je zegt dus dat zo'n warmtepomp de boiler redelijk snel weer op temperatuur heeft? Ik reken op twee keer douchen in de ochtend en twee keer in de avond vlak na elkaar. Moet dan toch te doen zijn?
zon grote warmtepomp kan een normale doucher practisch gezien bijhouden. dus dan heb je die 300L eigenlijk alleen als tussenbuffer zodat de warmtepomp de tijd heeft om op te starten en op gang te komen.

ik zou met zon behoefte eerder 2 machines neerzetten van 5kW elk in cascade dan 1 grote tegen het pendelen onder normale weersomstandiheden en regulier gebruik. eentje kan dan alleen warm water doen en bijspringen in de winter met verwarmen als het -10 word. dan blijf je ook constant verwarmen terwijl je warm water maakt.
ds23man schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:06:
Het ligt er ook een beetje aan wat voor warmtepomp je hebt. Een propaanpomp kan hogere temperaturen leveren waardoor je boiler sneller op temperatuur is. Het wordt allemaal wat vervelender als het het stevig vriest en de pomp vol aan de bak moet om je huis warm te houden. Dan zit je niet te wachten op een SWW run van enkele uren.
denk dat hier een misverstand is. de hoogte van de temperatuur heeft niks te maken met het vermogen van de pomp. en hogetemperatuurmachines moet je gewoon ver vandaan blijven. dat is juist wat je niet wilt.

[Voor 26% gewijzigd door flippy op 18-02-2023 10:11]

• ds23man
  • Nu online
flippy schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:09:
[...]

zon grote warmtepomp kan een normale doucher practisch gezien bijhouden. dus dan heb je die 300L eigenlijk alleen als tussenbuffer zodat de warmtepomp de tijd heeft om op te starten en op gang te komen.

ik zou met zon behoefte eerder 2 machines neerzetten van 5kW elk in cascade dan 1 grote tegen het pendelen onder normale weersomstandiheden en regulier gebruik. eentje kan dan alleen warm water doen en bijspringen in de winter met verwarmen als het -10 word. dan blijf je ook constant verwarmen terwijl je warm water maakt.

[...]

Ja lekker, en dan stroom affikken met een verwarmingselement met cop 1. Dat is pas efficient... Heb dan toch liever een wp die op dat moment met cop 2 draait.

denk dat hier een misverstand is. de hoogte van de temperatuur heeft niks te maken met het vermogen van de pomp. en hogetemperatuurmachines moet je gewoon ver vandaan blijven. dat is juist wat je niet wilt.
Ja lekker, en dan stroom affikken met een verwarmingselement met cop 1. Dat is pas efficient... Heb dan toch liever een wp die op dat moment met cop 2 draait.

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
RBoss schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:54:
Dat moet écht geen probleem zijn. Heb een iets grotere boiler, maar 2x achter elkaar douchen (regendouche) lukt makkelijk. Zelfs als we beide onze tijd nemen is het geen enkel probleem.

• RBoss
flippy schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:09:
[...]

[...]

De WP die ik op het oog heb is een Vaillant Arotherm Plus 125/6. Ik begreep van de installateur dat dat sowieso twee apparaten op elkaar zijn die in cascade werken. En R290 erin.

Klinkt als jouw oplossing met de boiler als buffer.

• RBoss
ds23man schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:06:
Enkele uren? Is dat als de boiler helemaal leeg gedoucht is?

• ds23man
  • Nu online
RBoss schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:38:
[...]

De WP die ik op het oog heb is een Vaillant Arotherm Plus 125/6. Ik begreep van de installateur dat dat sowieso twee apparaten op elkaar zijn die in cascade werken. En R290 erin.

Klinkt als jouw oplossing met de boiler als buffer.
Heb hier een 125/6 nog ingepakt staan, zal straks eens even controleren of deze uitspraak wel klopt. Twee ventilatoren wil nog niet zeggen dat er 2 compressors inzitten....

• RBoss
ds23man schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:40:
[...]

Heb hier een 125/6 nog ingepakt staan, zal straks eens even controleren of deze uitspraak wel klopt. Twee ventilatoren wil nog niet zeggen dat er 2 compressors inzitten....
Ben benieuwd..

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:57
ds23man schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:10:
[...]

Zandloper? Een muntautomaat zal je bedoelen... :+
Niet in de douche he maar op de gang 8)

Hoor in m`n omgeving toch mensen klagen door lang douchende pubers....
Alles hangt af van je douche gewoontes.

[Voor 21% gewijzigd door DeHollander op 18-02-2023 10:47]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• ds23man
  • Nu online
DeHollander schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Gang? Bij de achterdeur buiten..... :+

• Joris748
  • Nu online
DeHollander schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Douchende pubers zijn socialer dan je denkt, maar ze hebben meer moeite met het overzien van de gevolgen (koud water voor de volgende).

Laat ze het een paar keer ervaren, dan passen ze hun gewoontes wel aan.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:57
270 liter is een hoop. Vroeger (15 jaar geleden) moesten mijn ouders, broertje en ik het doen met 80 liter. Daar kan je met 2 personen van douchen en wat warm water gebruiken voor een afwas. Toen we gingen puberen was het water wel eens op en dat leverde wat discussies op uiteraard, maar als de ene in de ochtend doucht en de ander in de avond is er ook niks aan de hand. Uiteindelijk is er een extra doorstroomverwarmer in de bijkeuken gekomen ter ondersteuning, toen had mijn moeder geen last meer van warm water tekort als iemand vlak voor het eten had gedoucht. Los daarvan was het prima te doen. Als wij met 4 personen aan 80 liter bijna genoeg hadden, dan zou 270 liter echt geen probleem moeten zijn. Zeker als je in de keuken al een andere oplossing hebt.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zenomyscus schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:58:
270 liter is een hoop. Vroeger (15 jaar geleden) moesten mijn ouders, broertje en ik het doen met 80 liter. Daar kan je met 2 personen van douchen en wat warm water gebruiken voor een afwas. Toen we gingen puberen was het water wel eens op en dat leverde wat discussies op uiteraard, maar als de ene in de ochtend doucht en de ander in de avond is er ook niks aan de hand. Uiteindelijk is er een extra doorstroomverwarmer in de bijkeuken gekomen ter ondersteuning, toen had mijn moeder geen last meer van warm water tekort als iemand vlak voor het eten had gedoucht. Los daarvan was het prima te doen. Als wij met 4 personen aan 80 liter bijna genoeg hadden, dan zou 270 liter echt geen probleem moeten zijn. Zeker als je in de keuken al een andere oplossing hebt.
Je vergeet de factor watertemperatuur.

• flippy
  • Niet online

flippy

ds23man schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:25:
[...]

ik heb geen idee waar je het over hebt.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-03 10:32
Ik snap de angst van de overige gezinsleden en snap ook de wens van ts om full electric te gaan. Wat goed is om na te gaan is wanneer er werkelijk lang achter elkaar gedoucht wordt en hoelang.

Wij zijn een gezin van 4 met 9kW Vaillant mono warmtepomp (vwl 105/6), 200 liter boiler en dwtw. Praktisch overal zitten extra sensoren met home assistant om te loggen. Onze douche doet 12l/min en de boiler is ingesteld op 58 degC. Er is geen bijverwarming.

Praktisch gezien, de dwtw bespaart 50% aan verbruik en is een no-brainer. Doordat de sensor in de boiler vrij laag zit schakelt de wp vrij snel bij, mits het window dat toelaat. Op max flow van de douche kunnen we ongeveer 45 minuten douchen op ongeveer 40 graden.

Als de boiler leeg is duurt het ongeveer 75 minuten om hem volledig te laden. De maximale laadduur is echter ingesteld op 45 minuten omdat de woning anders merkbaar afkoelt. Na een pauze van 45 minuten mag hij weer verder.

De sensor van de boiler zit vrij laag omdat hij na de doucheronde smorgens bovenin net niet voldoende af was gekoeld en dus niet opnieuw ging verwarmen. Als je dan savonds wilde douchen was de boiler bijna leeg en de douchebeurt dus kort.

Dan terug naar de douchebeurten. Hoevaak gebeurt het dat er langer dat 45 minuten gedouched wordt? En hoevaak wordt er dan binnen een uur weer lang gedouched? En hoeveel liter per minuut doet de douche? Uiteindelijk zijn dat de vragen die bepalen of een boiler groot genoeg is of niet.

Voor de rest, heb het er met de rest over. Groter is duurder en minder efficiënt. Als ze dus absoluut geen risico willen hebben op een keer niet direct kunnen, ga groter. Als ze de balans snappen en steunen dan heb je de juiste keuze. Zorg wel dat het een gedragen keuze is, dat voorkomt vingerwijzen achteraf.

Home assistant heeft mij heel veel geholpen in het goed krijgen van de installatie. Ik had nooit kunnen bedenken dat de boiler niet zou laden na het douchen smorgens als de sensor bovenin zat door de gelaagdheid van het water. Zonder circulatie mengt het gewoon niet. Sensor verplaatst en alle problemen verholpen.

Dan nog een tip, rjtec.eu heeft vrij goedkope boilers.

Ps, onze wp is dermate stil dat we hem om 4 uur snachts zonder nachtverlaging de boiler laten laden. Van geluid geen centje pijn en het voordeel van snachts laden is dat hij vanaf 5:30 de woning gewoon kan gaan verwarmen. Tegen de tijd dat ik op de thuiswerkplek zit oa de vloer aangenaam. De buren hier verbazen zich erover hoe weinig ze horen van de warmtepomp.

[Voor 8% gewijzigd door Nilvo op 18-02-2023 11:59]

• RBoss
ds23man schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:40:
[...]

Ik kan het op internet nergens vinden en wacht de unboxing van de125/6 graag af.. eens zien hoe vaak de installateur in de warmtepomp heeft gekeken die hij verkoopt.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:08
Hier 200 liter op 4 personen. Aanpassen heet dat. Vind t juist wel een fijn idee. Als je niet oplet sta je in de kou.. gaan ze iig zuinig met water om en anders komen ze er vanzelf achter als ze t niet doen :P

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:22

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@RBoss Ik heb een elektrische boiler (65 graden) van 300l, die opgewarmd wordt op piekmomenten van de zonnepanelen. Deze is rechtstreeks verbonden aan tapwater van cv ketel/rode vat.

Dit is samen met een Quooker voor de keuken voldoende om 0 gas verbruik te hebben in de zonnige periodes.

De boiler is ook aangesloten op het net voor als de boiler te lage waterstand heeft. Dmv een boost-functie blijft hij voor warm water zorgen, deze kan je ook slim instellen zodat hij in mijn geval doet in daluren. (Nog een oud vast-contract)

Gezin van 5 met 2 pubers en een kleine jongen die graag in een bad gaat spelen.

Mijn totale gasverbruik is onder de 100m3.

Ik verwarm mijn huis met airco’s.

Deze opstelling zorgt ervoor dat ik alle kanten op kan. Boiler zou ik liever een warmtepomp versie voor hebben, maar deze die ik nu heb koste een prikkie.

Misschien kan je er iets mee.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:52
100% ook van het gas af als je anders alleen SWW gaat doen. Extreem zonde want je hebt dan ook ong 250 euro aan vaste kosten erbij, wat SWW nog eens ± 2x duurder maakt.

Hier 270L warmtepompboiler en 2 personen. Echter wel een flink bad. Afgelopen jaar 4x lauw water gehad met flinke deuk in de WAF. We redden er 2x douchen + 1x bad mee.
Sinds ik er ook de 9kw warmtepomp op het spiraal heb aangesloten merk ik pas hoeveel sneller een 9kw warmtepomp het vat kan opwarmen tov het eigen 'elementje' in de wpb. Het vat is van 'leeg' tot 'vol' in een uur weer op temp om te kunnen douchen. Zoals flippy zegt, het opwarmen gaat maar iets langzamer dan dat je weg douchet. Als er een bad is, die wekelijks wordt gebruikt, dan wordt het simpelweg plannen.
Waarom neem je niet een 400L vat ipv 270L? Dan heb je EN alle capaciteit om iedereen achter elkaar te laten douchen (mocht dat een keer voorkomen, en dat komt in een jaar best eens voor als je bijv terugkomt van iets 'vies'). En je hebt het voordeel om met een lagere temperatuur te werken, bijv 48 graden tov 55 wat de efficiency enorm ten goede komt. Het stukje van 48 -> 55 graden is vele malen onzuiniger dat het deel daaronder (verbruik neemt exponentieel toe met de temp).

[Voor 12% gewijzigd door padoempats op 18-02-2023 13:00]

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:54

Felicia

🥚meisje?

flippy schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:54:
vermogen van de wamtepomp geeft aan hoe snel de tank bij kan trekken. voor referentie, een beetje reguliere douche verbruikt rond de 15kW aan warmte. als je dus een 9kW warmtepomp hebt kan je 10 minuten douchen en de warmtepomp trekt dat in iets meer als een kwartier weer bij.
Weet niet waar je die logica vandaan haalt maar een warmtepomp zal een delta T van meer dan 5 moeilijk vinden. Daarnaast staat menig warmtempomp ingesteld om op vaste tijden het vat te verwarmen, anders ben je je hoofdverwarming kwijt omdat die constant de boiler aan het opwarmen is.

Dat gezegd hebbende, een boiler kan een bepaalde factor warmwater leveren. Wij hadden met een 120L boiler op 65 graden genoeg om 1x te douchen en 1x een 300L bad te vullen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• flippy
  • Niet online

flippy

Felicia schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:52:
[...]

Weet niet waar je die logica vandaan haalt maar een warmtepomp zal een delta T van meer dan 5 moeilijk vinden. Daarnaast staat menig warmtempomp ingesteld om op vaste tijden het vat te verwarmen, anders ben je je hoofdverwarming kwijt omdat die constant de boiler aan het opwarmen is.

Dat gezegd hebbende, een boiler kan een bepaalde factor warmwater leveren. Wij hadden met een 120L boiler op 65 graden genoeg om 1x te douchen en 1x een 300L bad te vullen.
de logica mist waarschijnlijk omdat wat je noemt niks te maken heeft met waar het hier om gaat: warmteverbruik en warmteproductie.

dat een warmtepomp mider efficeint is in zulke omstandigheden is een ander verhaal. in de basis gaat het om een koude douche te voorkomen, de efficientie komt later.

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-03 10:49
ds23man schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:45:
Wat zijn we tegenwoordig verwend met onze combiketel met eindeloos veel warm water. In de jaren 80 en daarvoor was je al blij met een gasgestookte 150 liter boiler of nog erger eentje op stroom van 60 liter die alleen opwarmde op de nachtstroom. Gedrag en nog eens gedrag. Elke dag douchen is gewoon slecht voor je huid. Gewoon even elke dag een washandje onder de oksels en door het kruis volstaat om slechts 1 keer per week onder de douche te stappen.
Ben het met je eens dat je niet per se elke dag hoeft te douchen maar zou het toch echt een stap achteruit vinden qua gemak en welzijn.
Is de beste oplossing die we nu anno 2023 hebben net zo goed als wat wij in de jaren 80 hadden?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
*knip* oordelend
*knip* het gaat niet om jou een 300 liter boiler om naast bad vullen ook nog warm water over te hebben.

Boiler beter iets te ruim nemen dan tekort komen. Kan je hem de volgende dag wanneer het buiten in de middag warm is tegen de hoogste Cop weer opwarmen.

[Voor 47% gewijzigd door Proton_ op 18-02-2023 20:42]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
klump4u schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:35:
[...]

En nu met 5 personen die allemaal hetzelfde willen?
Ik vul het bad en daar gaan 2 personen in. 5 keer een bad, wordt wel een probleem ja.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Mensen, houd het ontopic. TS kan zelf nut en noodzaak beoordelen van zijn SWW gebruik en een warmtepomp, daar hoeft een ander niet over te oordelen.

[Voor 69% gewijzigd door Proton_ op 18-02-2023 20:56]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Weer open :)

Zoals gezegd; douchepatroon verdelen over de dag maakt een hoop uit.
Met een 9 kW warmtepomp zal er vrij snel weer warm water zijn en heb je met een spaardouche onbeperkt warm water.

Een DWTW vereist vaak/soms geen aanpassingen aan de badkamer maar aan de verdieping eronder waar de standleiding zit. Hij geeft circa 4 kW gratis.

Een hogere temperatuur in de boiler geeft je meer doucheminuten/badliters ten koste van de COP(=€). Een R290 warmtepomp kan een hogere temperatuur maken, maar daar wil je dus niet echt op ontwerpen. Het is misschien wel een fijn plan B :) voor als de boiler al staat en krap blijkt, en voor de antilegionellarun ook fijn (nut en noodzaak daarvan zal zo wel ter sprake komen).

Wellicht dat domotica aan je gas- en watermeter je helpt om samen met je gezin een geïnformeerde keuze te maken.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:23
@RBoss wat is er mis met de boiler voor/achter de cv ketel te zetten en de ketel als backup te hebben ?
dat je zeker nog het gas vastrecht moet betalen/een gas verbruikt hebt bij een tekort aan warm water.
eventueel kan je ook kiezen voor een zonneboiler voor je cv ketel te zetten. winter kost douchen gas.
zomers douche je bijna gratis. bolier leeg op de ketel verder douchen. zeg maar 1 a 2 douchebeurten gratis.

• Joris748
  • Nu online
miciel schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:44:
@RBoss wat is er mis met de boiler voor/achter de cv ketel te zetten en de ketel als backup te hebben ?
dat je zeker nog het gas vastrecht moet betalen/een gas verbruikt hebt bij een tekort aan warm water.
eventueel kan je ook kiezen voor een zonneboiler voor je cv ketel te zetten. winter kost douchen gas.
zomers douche je bijna gratis. bolier leeg op de ketel verder douchen. zeg maar 1 a 2 douchebeurten gratis.
Omdat dat een dure verzekering is voor een probleem wat deels op angst (voor een tekort aan warm water) is gebaseerd.

Kies voor een goed gedimensioneerd systeem, dan heb je die gasketel niet nodig.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

miciel schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:44:
Zoals hierboven al gezegd, zijn dure liters die je dan hebt, of ze moeten ook nog op gas koken.
Laat zeggen 40m3 gas nodig voor backup, die kosten je dan €205+75 aan vaste kosten en dan nog €1,45 per M3 is totaal €338/40= €8,45 voor een M3 (en dan reken ik ook nog met prijsplafond)

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee