Vraag

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-03 14:12
Ik heb een oude iMac 21,5". Deze is al op leeftijd (ruim 7 jaar) en heeft zijn beste tijd gehad. Hij doet het nog prima, maar hij wordt wat beperkt met nieuwere software.

Tijd voor een nieuwe!

Het moet toekomstvast zijn, dus 1TB opslag en 16GB RAM zijn ondergrenzen waar niet aan te tornen valt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis, tuin en keuken Mac-applicaties:
  • browsen met Safari en MS Edge;
  • foto's organiseren en bewerken met Foto's;
  • foto's editen met Fotor (batch) en Affinity Photo;
  • video's bewerken met iMovie;
  • HandBrake video conversies;
  • MS Office;
  • ...
Foto's staan op de Mac zelf (halve TB), video's staan op een externe USB 3.1 HDD.

Allemaal geen spannende dingen. Het werkt allemaal op een Intel Core i5 met 4 cores en 8GB RAM, dus het zal ook op een willekeurige iMac M1 draaien. Alleen zijn er bepaalde zaken, zoals met meerdere gebruikers tegelijk ingelogd zijn, plus klaar zijn voor de toekomst, dat ik geen desktop met slechts 8GB RAM aan wil schaffen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst blijf ik onder de €2000.

Een instap iMac M1 24" kost zo'n €1500. Dan heb je 8GB RAM en 256GB opslag. Een iMac met 16GB / 1TB kost ruim over de €2000, en dan heb je een computer uit 2021.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een iMac is alles-in-1. Toetsenbord en muis zijn los, maar ook ruim 7 jaar oud, en hebben hun beste tijd gehad (accu en opdruk op letters bijvoorbeeld).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een iMac is alles-in-1. Een nieuwe iMac gaat het niet worden, maar dan moet ik iets anders.

Bijvoorbeeld een Mac Mini M2 16GB/1TB, met monitor, met muis en met toetsenbord.

Een iMac heeft naast een bovengemiddeld goed scherm ook een webcam en bovengemiddeld goed geluid. Het losse scherm moet dus naast een goed scherm (QHD 24" of 4K 27") ook een camera, speakers en een microfoon hebben. En alles wordt bij voorkeur aangesloten middels een enkele USB-C kabel. Bijvoorbeeld zoiets als deze Dell.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Computer: Apple.
Monitor: Dell, LG, ...?
Toetsenbord. muis: Logitech, ...?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dat ik alle wensen al verwoord heb. De eisen aan de ondergrens van werkgeheugen en opslag zijn heilig. De Mac Mini die daaraan voldoet kost €1409 bij Amac, dus blijft er zo'n kleine €600 over voor scherm en invoerapparatuur.

Ga je overklokken?
Absoluut niet.

Wat verwacht je van ons?
Advies, bij voorkeur persoonlijke ervaringen van anderen die mij voor zijn gegaan in hun zoektocht.

Alvast hartelijk dank!

Alle reacties

• ikweethetbeter
Ik weet dat het nu carnaval is, dus de timing is misschien verkeerd...

Zijn er mensen met ervaringen die aansluiten bij mijn wensen? Alvast bedankt!

• ikweethetbeter
Bij deze weer even een poging om mijn vraag bij jullie onder de aandacht te brengen.

Ja, er komt waarschijnlijk een iMac M3 aan, maar ik moet nog zien of het instapmodel aan mijn eisen voldoet. Mogelijk wordt het toch een Mac Mini met monitor enzo.

Vandaar mijn vraag: wie is mij voorgegaan, en wat waren je ervaringen? Alvast bedankt!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:22
Waarom wil je eigenlijk een Mac?

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tsja wat wil je horen? Je hebt grofweg 3 opties zoals je al zegt:

- Een 2021 iMac M1 24"
- Een Mac Mini M2
- Wachten

SSD upgrades zijn wel extreem duur bij Appie dus je kunt overwegen om er een externe (Thunderbolt) SSD aan te hangen.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• ikweethetbeter
@Sethro
Ik heb al bijna 20 jaar iMacs. Dat bevalt me super, de consistentie van macOS bevalt me, de eenvoud, de integratie met andere Apple spullen. De standaard media apps (Foto's (iPhoto), iMovie) bevallen me heel goed.

Voor mijn werk heb ik een Windows laptop. Ja, dat werkt ook, en Windows 10/11 is veel beter dan Windows ME / XP uit de tijd dat ik overstapte op de Mac. En daar waar iMovie nooit een goede betaalbaar alternatief op de pc had, heb je nu DaVinci Resolve.

Toch is een pc voor mij "werk". Het is imho een inconsistente verzameling interface elementen. Bij de nieuwe "plattere" gebruikersinterface zie je niet meer welk window bij welke app hoort. Daar heb ik op mijn werk continu last van, zowel in de oude lichte indeling als in de developers dark mode.

Ik ben geen gamer, dus daarvoor geen pc nodig.

Met andere woorden: ik zoek een Mac.

• ikweethetbeter
ikweethetbeter schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:34:
Vandaar mijn vraag: wie is mij voorgegaan, en wat waren je ervaringen?
Wat ik wil horen is wat anderen hebben gedaan die voor een Mac Mini plus monitor zijn gegaan!
Jaaap schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:01:
Je hebt grofweg 3 opties zoals je al zegt:

- Een 2021 iMac M1 24"
- Een Mac Mini M2
- Wachten
En van die 3 opties focus ik op jouw optie 2!
SSD upgrades zijn wel extreem duur bij Appie dus je kunt overwegen om er een externe (Thunderbolt) SSD aan te hangen.
Een TB / USB 3.x SSD is een optie, maar alleen als het niet anders kan.

Nu mijn hoofdvraag: heb jij de ervaring uit eerste hand waar ik naar op zoek ben, heb jij een Mac Mini?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
@ikweethetbeter Wellicht even hier rondneuzen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-03 12:46
Ik zou zelf de keuze maken voor een Mac Mini in combinatie met een monitor.
een 16gb 256gb Mac Mini M2.

De upgrades in SSD zijn bij apple extreem duur en voor dat geld koop je beter een externe SSD. Deze kun je natuurlijk aan je Mac Mini laten hangen en eventueel later nog meenemen als je ooit nog eens wisselt.

Wellicht kiezen voor een monitor met ingebouwde USB hub, Dell heeft hier mooie modellen in.
Ik heb sinds kort deze. https://tweakers.net/pric...u2722de-zilver-zwart.html
Zo breid je natuurlijk het aantal poorten van de Mac mini enorm uit.
Deze gebruik ik zelf in combinatie met een Macbook Air M1.

[Voor 5% gewijzigd door Rotinomm op 06-03-2023 12:32]

• ikweethetbeter
@Rotinomm
Dank voor je suggesties!

Ja, een externe SSD is een optie, maar liever niet. Ik heb nu al 0,75TB nodig, en ik wil dan niet afhankelijk zijn van externe opslag.

Jouw monitor heeft geen camera. Mijn link lijkt op die van jou, maar dan met camera. Ik zit idd zo'n soort monitor (QHD) te overwegen.

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-03 12:46
ikweethetbeter schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:20:
@Rotinomm
Dank voor je suggesties!

Ja, een externe SSD is een optie, maar liever niet. Ik heb nu al 0,75TB nodig, en ik wil dan niet afhankelijk zijn van externe opslag.

Jouw monitor heeft geen camera. Mijn link lijkt op die van jou, maar dan met camera. Ik zit idd zo'n soort monitor (QHD) te overwegen.
Als je nu al op 0.75TB zit dan zal het niet lang duren die 1TB ook vol is. Dan moet je alsnog met een externe SSD gaan werken.

Maar dan is de keuze in principe gemaakt toch?
Mac Mini M2 16gb/1TB + monitor en Logitech MX keys / Master 3

Mooie setup lijkt mij zo.

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 11:29
2e hands iMac M1 proberen te vinden voor +/- 900 euro of een Mac mini M2 halen met een mooi scherm: als je een beetje Apple design wilt volgen kan je denken aan deze. Zit ook meteen een webcam in. Eind dit jaar zou er een M3 iMac uit moeten komen volgens de geruchtenmolen, en de M1 iMac is al weer een jaar of 2 uit, dus ik zou geen nieuwe kopen als ik jou was. Als je nog even kan wachten met upgraden, en je wilt graag een iMac, dan zou ik de volgende lijn iMacs afwachten.

• ikweethetbeter
@Rotinomm
Dat lijkt me zeker een mooie setup! En daar wil ik ook voor gaan. Een iMac M3 duurt nog minstens een half jaar, en wie weet blijft Apple op een instapmodel met 8GB RAM zitten.

Maar omdat ik geen miskoop wil doen, wil ik weten of er mensen zijn die mij voor zijn gegaan en hun ervaring willen delen. Zoals bijvoorbeeld "Koop geen Dell C2722DE want ...". Of koop een HP omdat...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee