Toon posts:

overstapkosten naar warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boogshutter
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-02 13:19
Ik ben op zoek naar een warmtepomp op basis van de advertenties waarin staat dat we de energiekosten kunnen verlagen.
Wanneer ik echter de informatie probeer te vinden om dit te bewijzen, vind ik alleen informatie die aantoont dat dit niet correct is. Ik vind informatie waaruit blijkt dat ik het gebruik van gas zou verminderen maar het gebruik van elektriciteit zou verhogen, en dat met een grotere hoeveelheid.

Ik vind informatie waaruit blijkt dat Gas duurder is dan elektriciteit, maar dat je voor verwarming 8 kw elektriciteit per 1 m3 gas nodig zou hebben.

Met mijn huidige contracten betaal ik voor gas gemiddeld 1,54 per m3 en voor elektriciteit gemiddeld 32 cent per kw. Met de factor 1:8 zou dat voor verwarming betekenen dat ik 1,54 per eenheid voor gas zou betalen, maar 2,56 per eenheid voor elektriciteit.

Dit zou mij vertellen dat het financieel niet rendabel is om over te stappen. Ik weet dat er milieuredenen zijn om over te stappen.

Dit betekent ook dat de advertenties niet correct zijn, of kunt u alstublieft helpen uitleggen: klopt de 1:8-factor niet? en/of is dit minder bij gebruik van een (hybride) warmtepomp?

Ik probeer altijd onderzoek te doen en beslissingen te nemen op basis van gegevens, maar de gegevens die ik vind komen niet overeen met de algemene discussies, kan iemand hier helpen met meer informatie?

huis: 123m2
isolatie: spuimuur, dak & HR++
huidige verwarming: Combi-ketel met radiatoren
Zonnepanelen: Wordt volgende maand geplaatst: 5 panelen, zal niet al het gebruik dekken

bedankt

Alle reacties

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:59
Je ziet over het hoofd dat een warmtepomp 1 kWh aan stroom nodig heeft om 4 kWh aan warmte op te wekken. Dus om 1 kuub gas te vervangen heb je 2 kWh aan stroom nodig. Als je daar rekening mee houdt ziet het sommetje er al anders uit. Als vuistregel kan je aanhouden dat een warmtepomp de helft van je energiekosten bespaart.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:04
Dit topic beantwoord je vragen: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26
zoals gezegd, de factor klopt niet en moet ~ 1:4 zijn. Je kunt ook je gasverbruik delen vermenigvuldigen met 2, dan ben je er ook meestal ongeveer. Dus stel nu 1200 m3 aardgas/jaar dan zit je rond de 2400 kWh elektriciteit in de warmtepomp per jaar.

[Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 17-02-2023 14:01]

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 17:32
Fr33z schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:55:
zoals gezegd, de factor klopt niet en moet ~ 1:4 zijn. Je kunt ook je gasverbruik delen door 2, dan ben je er ook meestal ongeveer. Dus stel nu 1200 m3 aardgas/jaar dan zit je rond de 2400 kWh elektriciteit in de warmtepomp per jaar.
Vermenigvuldigen dan ;)

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zoals hierboven gezegd, moet je rekening houden met de COP waarmee een warmtepomp voor elke kWh elektra ongeveer 3-5 kWh warmte levert. Daarbij kan je extra geld besparen als je volledig van het gas afgaat, want dan bespaar je je vaste kosten voor gas (pakweg 250,- per jaar). Ook bespaar je met een warmtepomp iets doordat het jaarlijks onderhoud goedkoper is.

Nadelen van een warmtepomp zijn er ook. Warmtepompen zijn veel duurder om aan te schaffen. Een warmtepomp is minder efficient als het buiten heel koud is. Het ding neemt meer ruimte in dan een cv-ketel en maakt meer geluid. En niet onbelangrijk, het is een stukje moeilijker om de juiste grootte te bepalen en ook lastiger om een warmtepomp optimaal te laten werken. Dit in tegenstelling tot een cv-ketel die in elk huis werkt en waar er qua verbruik nauwelijks gekke dingen kunnen gebeuren.

De bottomline is dat het qua milieu en financieel echt de moeite waard is, maar dat je jezelf er goed in moet verdiepen.

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-03 16:06
Het grootste voordeel heb je als je de warmtepomp met zonnepanelen combineert en nu nog de verbruikte kWh's kan wegstrepen tegen de opgewekte. Maar dat vergt weer extra investering en hoelang dat nog kan is onzeker. Voor de 'energiecrisis' betaalde je rond de 20 cent voor een kWh en 80 cent voor een kuub gas (verhouding 1:4). Blijkbaar is de vraag naar elektriciteit zo toegenomen dat deze factor vaak 1:2 is. Dan valt het voordeel wel weg. Zoals al gezegd er zijn verschillende situaties, en de omgeving blijft veranderen. Wat nu een goede business case is kan volgend jaar weer anders zijn.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:34

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Overstap naar all electric houdt tevens een stijging van de woningwaarde in. Wellicht overstijgt dit nog de investering. Eigenlijk is de vraag of het rendabel is niet echt relevant daar we weten welke kant het opgaat.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:59
In de huidige volatiele markt is de echte besparing en daarmee de TVT slecht te bepalen. Wat wel een zekerheid is dat de gas en stroomprijs behoorlijk gekoppeld zijn ( 1:4). Wel is het zo dat de overheid de belasting op stroom verlaagt en op gas verhoogt, dat gebeurt in jaarlijkse stapjes. Dat beleid is al jaren geleden ingezet. Als je realistisch naar zo'n lange termijn investering bekijkt moet je vooral niet gaan rekenen met de huidige prijzen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee