Ik zou graag zoveel mogelijk energie willen opwekken met zonnepanelen en hierbij het beste systeem.
In eerste instantie heb ik een stuk of 6 offertes aangevraagd om te kijken wat de bedrijven kunnen leveren voor het budget wat ik heb. Hierbij kwamen eigenlijk alle type zonnepaneel systemen voorbij zoals een string systeem, SolarEdge en Enphase.
Hierbij heb ik eerst uitgezocht wat het verschil zou zijn als ik de installatie zelf zou doen.
Ik heb reeds een half jaar terug al een nieuwe groepenkast laten plaatsten dus dat zit goed.
Daarnaast ben ik zelf veel aan het klussen in de woning waarin we nu iets meer dan een half jaar wonen.
Uiteindelijk heb ik vanwege de kosten een keuze gemaakt om zelf de installatie te gaan uitvoeren. Ik kan nu voor hetzelfde bedrag van €8200,- ongeveer 7 extra panelen plaatsen door het zelf uit te voeren.
Daarnaast kan ik overal redelijk goed bij en is het niet een erg steile dakhelling.
In principe heb ik getwijfeld tussen een string omvormer (GoodWe of SMA ivm ondersteuning met schaduw management) en een Solar Edge systeem en ben ik van mening dat SolarEdge toch de betere set is om te installeren met mijn daksituatie.
SolarEdge nadelen:
- duurder, dus minder panelen voor zelfde bedrag
- Hier en daar gaan er wel wat optimizers stuk maar hier zit dan wel weer 25 jaar garantie op
- zelf-installatie moet je 2 certificeringen voor halen?
SolarEdge voordelen:
- Monitoring per paneel
- veilig werken op het dak ivm 1 Volt spanning
- Vlamboog detectie
- flexibel en toekomstgericht voor eventuele extra panelen?
- beter schaduwmanagement en dus hogere opbrengst
- Bijkopen extra garantie omvormer mogelijk
Ik heb zowel in Sunny Design als ook in SolarEdge Designer mijn dak situatie doorgevoerd.
Het moeilijke vindt ik voornamelijk een goede verdeling tussen oost en west dakvlakken i.c.m. een reep schaduw van de buren op het oost dak in tussen september en maart.
Ik vraag me dan ook af hoeveel rekening ik moet houden met deze schaduw.
Zonnpanelen 23 x Jinko Solar 375 WP (tot 410 WP afhankelijk wat goed leverbaar is).
De west kant passen wat minder panelen. Ook wil ik het liefst niet direct onder het raam van een dakkapel een zonnepaneel omdat ik hier dan niet meer makkelijk bij kan om de kozijnen te schilderen.
De 2e schaduwplek is het dak van de buren (de vrijstaande woning). In de zomer zal hier nauwelijks schaduw zijn maar in de herfst, winter en lente zal er wat meer schaduw zijn rond het middag uur.
Hieronder een foto uit Sunny Design met schaduw percentages voor het hele jaar van de oost zijde. (Rechtsonder loopt de woning een stukje naar binnen maar dat was helaas niet te tekenen.)
Oostkant met schaduw van buren rond 12:00 uur.
Foto uit Sunny Design van de west zijde.
Ik schat dus in dat ik zo'n 5500 KWH per jaar kwijt zal zijn.
Mijn concrete vragen:
- Is een SolarEdge systeem hierin de beste keuze als ik alleen kijk naar de schaduw in mijn situatie?
- SolarEdge Designer gaf aan een 6 KWH omvormer te kiezen. Hierbij was een over dimensionering van 116%. Helemaal prima natuurlijk. Maar mogelijk wil ik de toekomst meer panelen bijplaatsen en dan zou ik nog maar maximaal 2 kunnen bijplaatsten. Mijn idee was om gelijk een 7KWH omvormer te kiezen. Deze is beter beschikbaar, heeft een over dimensionering van 97% (er kunnen nog 7 extra panelen bijgeplaatst worden) en wordt minder warm en gaat hopelijk wat langer mee
- Is de gekozen verdeling op oost/west goed genoeg? SolarEdge dedigner vindt het rima maar gaat dit geen problemen geven omdat oost 16 panelen liggen en aan de west kant 'slechts' 7 stuks op het moment dat er wat schaduw komt? Er kunnen ook nog ongeveer 4 panelen op het platte dak van de carport de west kant liggen, maar dan ben ik weer meer geld kwijt voor het plattedak systeem. Dit levert voor nu minder op.
In eerste instantie heb ik een stuk of 6 offertes aangevraagd om te kijken wat de bedrijven kunnen leveren voor het budget wat ik heb. Hierbij kwamen eigenlijk alle type zonnepaneel systemen voorbij zoals een string systeem, SolarEdge en Enphase.
Hierbij heb ik eerst uitgezocht wat het verschil zou zijn als ik de installatie zelf zou doen.
Ik heb reeds een half jaar terug al een nieuwe groepenkast laten plaatsten dus dat zit goed.
Daarnaast ben ik zelf veel aan het klussen in de woning waarin we nu iets meer dan een half jaar wonen.
Uiteindelijk heb ik vanwege de kosten een keuze gemaakt om zelf de installatie te gaan uitvoeren. Ik kan nu voor hetzelfde bedrag van €8200,- ongeveer 7 extra panelen plaatsen door het zelf uit te voeren.
Daarnaast kan ik overal redelijk goed bij en is het niet een erg steile dakhelling.
In principe heb ik getwijfeld tussen een string omvormer (GoodWe of SMA ivm ondersteuning met schaduw management) en een Solar Edge systeem en ben ik van mening dat SolarEdge toch de betere set is om te installeren met mijn daksituatie.
SolarEdge nadelen:
- duurder, dus minder panelen voor zelfde bedrag
- Hier en daar gaan er wel wat optimizers stuk maar hier zit dan wel weer 25 jaar garantie op
- zelf-installatie moet je 2 certificeringen voor halen?
SolarEdge voordelen:
- Monitoring per paneel
- veilig werken op het dak ivm 1 Volt spanning
- Vlamboog detectie
- flexibel en toekomstgericht voor eventuele extra panelen?
- beter schaduwmanagement en dus hogere opbrengst
- Bijkopen extra garantie omvormer mogelijk
Ik heb zowel in Sunny Design als ook in SolarEdge Designer mijn dak situatie doorgevoerd.
Het moeilijke vindt ik voornamelijk een goede verdeling tussen oost en west dakvlakken i.c.m. een reep schaduw van de buren op het oost dak in tussen september en maart.
Ik vraag me dan ook af hoeveel rekening ik moet houden met deze schaduw.
Zonnpanelen 23 x Jinko Solar 375 WP (tot 410 WP afhankelijk wat goed leverbaar is).
Foto's
Hieronder de luchtfoto van de woningBeschikbare (dak)ruimte
Er is aan de oost kant de meeste ruimte om panelen te plaatsen. Wel moet ik daar ruimte houden naast de bestaande dakkapel omdat er nog een nieuwe dakkapel in de toekomst naast geplaatst gaat worden.De west kant passen wat minder panelen. Ook wil ik het liefst niet direct onder het raam van een dakkapel een zonnepaneel omdat ik hier dan niet meer makkelijk bij kan om de kozijnen te schilderen.
Schaduw
Aan de oost kant is er bij zonopkomst wat schaduw aan de onderkant van het dak van de bomen achter in de tuin. Deze schaduw is normaal gesproken rond 08:00 uur in de zomer wel verdwenen.De 2e schaduwplek is het dak van de buren (de vrijstaande woning). In de zomer zal hier nauwelijks schaduw zijn maar in de herfst, winter en lente zal er wat meer schaduw zijn rond het middag uur.
Hieronder een foto uit Sunny Design met schaduw percentages voor het hele jaar van de oost zijde. (Rechtsonder loopt de woning een stukje naar binnen maar dat was helaas niet te tekenen.)
Oostkant met schaduw van buren rond 12:00 uur.
Foto uit Sunny Design van de west zijde.
Jaarverbruik
We wonen hier nu iets meer dan een half jaar maar in de voorgaande woning waren we ongeveer 3600 KWH kwijt. Nu verwarm ik hier sinds de winter met een airco (ongeveer 1300 KWH per jaar) en zal de warmtepompboiler (ongeveer 600 KWH per jaar) binnenkort ook aangesloten gaan worden.Ik schat dus in dat ik zo'n 5500 KWH per jaar kwijt zal zijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er is recent een nieuwe 3fase groepenkast geplaatstBudget en doel
€ 8200,-. Hiermee wil ik zoveel mogelijk energie opwekken.Wie gaat het project uitvoeren
Zelf-installatieBijhouden van data
Is zeker leuk om te hebben maar niet per se een must.Reeds verkregen offertes
Niet relevant voor de discussie.Regio
GroningenMijn concrete vragen:
- Is een SolarEdge systeem hierin de beste keuze als ik alleen kijk naar de schaduw in mijn situatie?
- SolarEdge Designer gaf aan een 6 KWH omvormer te kiezen. Hierbij was een over dimensionering van 116%. Helemaal prima natuurlijk. Maar mogelijk wil ik de toekomst meer panelen bijplaatsen en dan zou ik nog maar maximaal 2 kunnen bijplaatsten. Mijn idee was om gelijk een 7KWH omvormer te kiezen. Deze is beter beschikbaar, heeft een over dimensionering van 97% (er kunnen nog 7 extra panelen bijgeplaatst worden) en wordt minder warm en gaat hopelijk wat langer mee

- Is de gekozen verdeling op oost/west goed genoeg? SolarEdge dedigner vindt het rima maar gaat dit geen problemen geven omdat oost 16 panelen liggen en aan de west kant 'slechts' 7 stuks op het moment dat er wat schaduw komt? Er kunnen ook nog ongeveer 4 panelen op het platte dak van de carport de west kant liggen, maar dan ben ik weer meer geld kwijt voor het plattedak systeem. Dit levert voor nu minder op.
[Voor 4% gewijzigd door TokenNekot op 16-02-2023 20:41]