Toon posts:

Zelf-installatie SolarEdge zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-03 21:48
Ik zou graag zoveel mogelijk energie willen opwekken met zonnepanelen en hierbij het beste systeem.
In eerste instantie heb ik een stuk of 6 offertes aangevraagd om te kijken wat de bedrijven kunnen leveren voor het budget wat ik heb. Hierbij kwamen eigenlijk alle type zonnepaneel systemen voorbij zoals een string systeem, SolarEdge en Enphase.

Hierbij heb ik eerst uitgezocht wat het verschil zou zijn als ik de installatie zelf zou doen.
Ik heb reeds een half jaar terug al een nieuwe groepenkast laten plaatsten dus dat zit goed.
Daarnaast ben ik zelf veel aan het klussen in de woning waarin we nu iets meer dan een half jaar wonen.

Uiteindelijk heb ik vanwege de kosten een keuze gemaakt om zelf de installatie te gaan uitvoeren. Ik kan nu voor hetzelfde bedrag van €8200,- ongeveer 7 extra panelen plaatsen door het zelf uit te voeren.
Daarnaast kan ik overal redelijk goed bij en is het niet een erg steile dakhelling.

In principe heb ik getwijfeld tussen een string omvormer (GoodWe of SMA ivm ondersteuning met schaduw management) en een Solar Edge systeem en ben ik van mening dat SolarEdge toch de betere set is om te installeren met mijn daksituatie.

SolarEdge nadelen:
- duurder, dus minder panelen voor zelfde bedrag
- Hier en daar gaan er wel wat optimizers stuk maar hier zit dan wel weer 25 jaar garantie op
- zelf-installatie moet je 2 certificeringen voor halen?

SolarEdge voordelen:
- Monitoring per paneel
- veilig werken op het dak ivm 1 Volt spanning
- Vlamboog detectie
- flexibel en toekomstgericht voor eventuele extra panelen?
- beter schaduwmanagement en dus hogere opbrengst
- Bijkopen extra garantie omvormer mogelijk

Ik heb zowel in Sunny Design als ook in SolarEdge Designer mijn dak situatie doorgevoerd.
Het moeilijke vindt ik voornamelijk een goede verdeling tussen oost en west dakvlakken i.c.m. een reep schaduw van de buren op het oost dak in tussen september en maart.
Ik vraag me dan ook af hoeveel rekening ik moet houden met deze schaduw.

Zonnpanelen 23 x Jinko Solar 375 WP (tot 410 WP afhankelijk wat goed leverbaar is).
Foto's
Hieronder de luchtfoto van de woning

Beschikbare (dak)ruimte
Er is aan de oost kant de meeste ruimte om panelen te plaatsen. Wel moet ik daar ruimte houden naast de bestaande dakkapel omdat er nog een nieuwe dakkapel in de toekomst naast geplaatst gaat worden.
De west kant passen wat minder panelen. Ook wil ik het liefst niet direct onder het raam van een dakkapel een zonnepaneel omdat ik hier dan niet meer makkelijk bij kan om de kozijnen te schilderen.
Schaduw
Aan de oost kant is er bij zonopkomst wat schaduw aan de onderkant van het dak van de bomen achter in de tuin. Deze schaduw is normaal gesproken rond 08:00 uur in de zomer wel verdwenen.
De 2e schaduwplek is het dak van de buren (de vrijstaande woning). In de zomer zal hier nauwelijks schaduw zijn maar in de herfst, winter en lente zal er wat meer schaduw zijn rond het middag uur.

Hieronder een foto uit Sunny Design met schaduw percentages voor het hele jaar van de oost zijde. (Rechtsonder loopt de woning een stukje naar binnen maar dat was helaas niet te tekenen.)

Oostkant met schaduw van buren rond 12:00 uur.

Foto uit Sunny Design van de west zijde.
Jaarverbruik
We wonen hier nu iets meer dan een half jaar maar in de voorgaande woning waren we ongeveer 3600 KWH kwijt. Nu verwarm ik hier sinds de winter met een airco (ongeveer 1300 KWH per jaar) en zal de warmtepompboiler (ongeveer 600 KWH per jaar) binnenkort ook aangesloten gaan worden.
Ik schat dus in dat ik zo'n 5500 KWH per jaar kwijt zal zijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er is recent een nieuwe 3fase groepenkast geplaatst
Budget en doel
€ 8200,-. Hiermee wil ik zoveel mogelijk energie opwekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf-installatie
Bijhouden van data
Is zeker leuk om te hebben maar niet per se een must.
Reeds verkregen offertes
Niet relevant voor de discussie.
Regio
Groningen

Mijn concrete vragen:
- Is een SolarEdge systeem hierin de beste keuze als ik alleen kijk naar de schaduw in mijn situatie?
- SolarEdge Designer gaf aan een 6 KWH omvormer te kiezen. Hierbij was een over dimensionering van 116%. Helemaal prima natuurlijk. Maar mogelijk wil ik de toekomst meer panelen bijplaatsen en dan zou ik nog maar maximaal 2 kunnen bijplaatsten. Mijn idee was om gelijk een 7KWH omvormer te kiezen. Deze is beter beschikbaar, heeft een over dimensionering van 97% (er kunnen nog 7 extra panelen bijgeplaatst worden) en wordt minder warm en gaat hopelijk wat langer mee :)
- Is de gekozen verdeling op oost/west goed genoeg? SolarEdge dedigner vindt het rima maar gaat dit geen problemen geven omdat oost 16 panelen liggen en aan de west kant 'slechts' 7 stuks op het moment dat er wat schaduw komt? Er kunnen ook nog ongeveer 4 panelen op het platte dak van de carport de west kant liggen, maar dan ben ik weer meer geld kwijt voor het plattedak systeem. Dit levert voor nu minder op.

[Voor 4% gewijzigd door TokenNekot op 16-02-2023 20:41]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:30
Heb je de topic start solaredge topic al aandachtig doorgelezen?

De 7 stuks op west zijn er erg weinig voor 3 fase. Daar komt dus optimizer clipping van naar voren in je simulatie.

7 stuks is ook te weinig voor 3 fase string, zeker in deze situatie.

Dus is nu meer leggen niet toch een optie ;)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• TokenNekot
Ronald schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:57:
Heb je de topic start solaredge topic al aandachtig doorgelezen?

De 7 stuks op west zijn er erg weinig voor 3 fase. Daar komt dus optimizer clipping van naar voren in je simulatie.

7 stuks is ook te weinig voor 3 fase string, zeker in deze situatie.

Dus is nu meer leggen niet toch een optie ;)?
Je doelt op dat stukje van dat tuinhuisje neem ik aan? Hierin wordt als tip gegeven dat als je elk los dakvlak los van elkaar de stringvoltage (750V voor 3fase) haalt, dat je wel safe zit. Dan zouden er dus (750/85=8,8) 9 zonnepanelen op west moeten komen.
In mijn geval heeft de west zijde nu 7 stuks liggen, dus als ik er 2 panelen bij zou leggen zou dit probleem niet voorkomen?
Als ik dit doorvoer in de designer dan veranderd er volgens mij niet veel? Het clippen van de optimizer waar jij het over hebt, heet in de Designer Optimizer efficientie verlies?

We hebben hert dan over 1,4% verlies op jaar basis? Lijkt me ook nog geen issue toch?
Het vol leggen van het dak heb ik nu al redelijk gedaan. ik heb mijn budget al verhoogd dus dit is momenteel gewoon de max. ;)

• Ronald
Opbrengst factor verlies. Die wil je gewoon naar 0. De simulatie is een ideaal beeld… het is een snel escalerende verliespost.

de uitgangsspanning van s500b is max 80V.

Dus met 10 per dak heb je bijna 0 schaduw management ruimte.

Zo doe je geen eer aan het kostbare solaredge systeem. Gaat het werken? Ja. Raad ik het aan? Nee.

SE5K-RWB heeft maar 375V nodig.
Of werken met enkelfase omvormer(s)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• TokenNekot
Mmm oke. dus in theorie kost mij dit bovenop de ongeveer 25% verlies, mogelijk extra verlies omdat het aantal panelen op de west kant niet minimaal 10 zijn. Ik had wel een beetje meer flexibiliteit van een SolarEdge systeem verwacht?

Kan dit probleem dan ook niet opgelost worden als je 2 strings gaat gebruiken met SolarEdge? of loop je dan weer tegen andere issues aan?

Zou een normale (SMA) string omvormer dan ongeveer dezelfde verliezen hebben? Dan zou ik voor hetzelfde bedrag extra panelen kunnen aanschaffen om het eventuele verlies af te dekken?

Of is APSystems hierin toch weer de betere kandidaat? We lweer een paar panelen minder maar weer minder verlies omdat deze panelen echt individueel werken...

• Ronald
APSystems komt vaak niet hoger uit in kosten dan solaredge. Prima optie

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 12:27
Ik weet niet hoe goed Sunnydesign is met schaduw simulaties hoor, maar waarom geen stringomvormer?
En dan niet eens per se SMA, want die hebben vaak een behoorlijk hoog MPPT bereik. Maar een Growatt werkt bijvoorbeeld vanaf 140 volt.
Die 6 oost en 4 west panelen (hoewel het voor west heeel krap is) houden als je geluk hebt de omvormer boven de startspanning waardoor het lekker doorpruttelt ondanks regelmatig schaduw op een deel van de string.

Dan leveren extra panelen meer op dan een 3-fase SolarEdge string die niet lekker kan regelen en dreigt onder 750 volt te zakken. Of heb je ook al gesimuleerd met een short string 3-fase omvormer?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:58
paar praktische tips:
probeer zoveel mogelijk voor portrait te gaan qua plaatsing. Je legt dan namelijk de rails vaak horizontaal (over de "korte" zijde van de panelen) en dat geeft je een basis om op te lopen. Verticale rails is qua montage lastiger en jij moet behoorlijk hoog lopen + je doet dit niet elke dag.

Verder goed nadenken over hoeveel tijd/mensen je gaat nemen om dit te doen. Voor een beetje ingewerkt team monteurs kun je de ~20 panelen die je hier laat zien net in een dag op het dak pleuren, maar is wel doorwerken. als jij het met 2 mensen doet die het voor het eerst doen reken dan op een dag of 2 maar waarschijnlijk 3 voor alleen het werk op het dak. Ook het binnenkrijgen van alle kabels op de juiste plekken is wel iets om over na te denken omdat je zoveel dakvlakken hebt. over de nok van een dak heen is meestal klote dus probeer dat zo weinig mogelijk te doen (ik neem aan dat je lagere dakje een garage is? dan daar gewoon aan oost en west kant een dakdoorvoertje gebruiken bijv.)

• TokenNekot
schumacher schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:48:
Ik weet niet hoe goed Sunnydesign is met schaduw simulaties hoor, maar waarom geen stringomvormer?
En dan niet eens per se SMA, want die hebben vaak een behoorlijk hoog MPPT bereik. Maar een Growatt werkt bijvoorbeeld vanaf 140 volt.
Die 6 oost en 4 west panelen (hoewel het voor west heeel krap is) houden als je geluk hebt de omvormer boven de startspanning waardoor het lekker doorpruttelt ondanks regelmatig schaduw op een deel van de string.

Dan leveren extra panelen meer op dan een 3-fase SolarEdge string die niet lekker kan regelen en dreigt onder 750 volt te zakken. Of heb je ook al gesimuleerd met een short string 3-fase omvormer?
Klopt dit zet mij ook direct weer aan het denken dat een normale omvormer wellicht ook prima kan zijn. Wellicht voor die hoek waar dus af toe schaduw komt een paar Tigo optimizers?

Ik heb even de SE 5K-RWB Short String in designer gezet. Hierbij komt dan wel de maximum aantal panelen (bij 375WP panelen) op 21 stuks uit. Energieproductie is dan 6040 KWH per jaar. Dit zou dus als alternatief ook nog kunnen. Enig nadeel is dat overdimensionering dan wel op 123% werkt en er geen ruimte is voor extra panelen in de toekomst. De vraag is of dat dat gaat gebeuren maar zou wel fijn zijn als de mogelijkheid er is...

Dat geeft dan dit verliesoverzicht:

• TokenNekot
Fr33z schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:53:
paar praktische tips:
probeer zoveel mogelijk voor portrait te gaan qua plaatsing. Je legt dan namelijk de rails vaak horizontaal (over de "korte" zijde van de panelen) en dat geeft je een basis om op te lopen. Verticale rails is qua montage lastiger en jij moet behoorlijk hoog lopen + je doet dit niet elke dag.

Verder goed nadenken over hoeveel tijd/mensen je gaat nemen om dit te doen. Voor een beetje ingewerkt team monteurs kun je de ~20 panelen die je hier laat zien net in een dag op het dak pleuren, maar is wel doorwerken. als jij het met 2 mensen doet die het voor het eerst doen reken dan op een dag of 2 maar waarschijnlijk 3 voor alleen het werk op het dak. Ook het binnenkrijgen van alle kabels op de juiste plekken is wel iets om over na te denken omdat je zoveel dakvlakken hebt. over de nok van een dak heen is meestal klote dus probeer dat zo weinig mogelijk te doen (ik neem aan dat je lagere dakje een garage is? dan daar gewoon aan oost en west kant een dakdoorvoertje gebruiken bijv.)
Goeie tip inderdaad. Het is even afhankelijk hoeveel panelen het er worden. Portrait is inderdaad voor het plaatsen makkelijker. Ik had in gedachte om zelf rustig aan alle rails te plaatsen en de kabels te trekken en dan een dag iemand te vragen om samen de panelen te leggen. Het leggen zou in principe dan wel 1 dag moeten kunnen had ik het idee. Gelukkig is het huis niet erg hoog en stijl dus hoop dat het leggen dan wel meevalt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee