Toon posts:

Random freeze Windows 10 - hardware fout?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jobakker
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-02 15:48
Hey,
Sinds kort loopt mijn Windows 10 desktop regelvast, vroeger was het 1x per half jaar, later wat vaker en nu gaat het richting wekelijks. Ik moet hem dan helemaal uitzetten. De schermen lopen vast, de muis doet het niet, capslock en numlock lampjes gaan niet meer aan/uit, alleen mijn muziek op Spotify speelt (eventjes) door. ctrl+alt+delete doet niks, task manager kan ik niet openen en niks doet het nog behalve de uitknop.

Deze controles van Windows die ik online vond heb ik allemaal gedaan:
  • sfc /scannow
  • Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
  • Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
  • Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
  • chkdsk
  • Via properties C: & Z: Error checking
  • temp leeg gehaald
  • mdsched.exe
  • Windows Memory Diagnostic
  • run: msdt.exe -id DeviceDiagnostic (Hardware and devices trouble shooter)
  • update drivers
Daarmee vermoed ik zelf dat het iets in de hardware moet zijn (zo niet hoor ik het graag!)

Alleen kom ik op internet niet echt verder, want of het gaat weer naar de dingen van hierboven, of ze noemen allemaal programma's om te controleren die of betaald zijn of waarbij er meer een commercieel doel achter zit dan een programma wat echt helpt.

Dus weet iemand een betrouwbaar programma die kan controleren of het de hardware is, of een andere methode weet om het probleem te achterhalen? Of kan vertellen welk onderdeel ik zou moeten vervangen.

Moederbord, videokaart, processor en werkgeheugen (deel 1) zijn al een jaar of 7 oud. Primaire harde schijf, voeding en werkgeheugen (uitbreiding) zijn in een later stadium vervangen.

Alvast bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B85-G41 PC Mate€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon R9 270X GAMING 2G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 59,50€ 59,50
1BehuizingenAerocool V2X Red Edition€ 0,-€ 0,-
1KabelsIntronics DisplayPort aansluitkabel Zwart€ 9,95€ 9,95
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C10B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT102464BA160B€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSamsung SH-224DB Zwart€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 97,90€ 97,90
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 164,99€ 164,99
Totaal€ 332,34

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-03 15:46
Welke drivers heb je precies bijgewerkt?
Heb je ook bijvoorbeeld de chipset drivers bijgewerkt via de site van intel zelf?

Bios update uitgevoerd al?
Ook zie ik dat je 2 verschillende geheugen modules gebruikt. Hoewel dit zou moeten werken,kan dit problemen geven. Probeer eens met 1 module te werken en kijk of je dan ook de vastlopers hebt. Zou best kunnen dat die 2 niet lekker samen werken.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:31

Herman

FP ProMod
Als je linux op een bootable usb-stick zet, en je start vanuit de uefi/bios linux op, dan kun je kijken of het systeem dan wel stabiel is. Als je dan geen freezes hebt, dan ligt het waarschijnlijk aan de Windows-installatie of je hdd/ssd :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Jobakker
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-02 15:48
Bedankt voor de tips, ik ga ze na het weekend proberen!

• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03 07:45
Inderdaad wat Herman zegt: even linux proberen (sowieso leuk als dat nieuw voor je is; usb-stickje is zo gemaakt).

Verder kun je ook hardwarematig kijken naar de SMART van je HDD/SSD. Zie hiervoor het 'check je smart' topic. Ook kun je een keer memtest draaien. Het beste voor het slapen gaan zodat hij de hele nacht kan draaien.

[Voor 11% gewijzigd door Funga op 17-02-2023 20:10]

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Heb je de windows logs ook gecheckt na zo'n freeze? Vaak geven ze wel een indicatie waar het mis gaat(niet altijd natuurlijk)

Verder idd. eens met minimale hardware proberen. En met alle usb kabels uitgeplugd(extern en intern)

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee