Toon posts:

Zaak tegen webshop over verantwoordelijkheid retourzending

Pagina: 1
Acties:
  • 1.237 views

• 280189rb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-02 15:15
Graag licht ik allereerst in het kort mijn zaak tegen webshop toe.

Op 1 maart 2022 zijn er twee stuks Xbox Series X geleverd. Deze had ik online besteld via de website van webshop.

Toen heb ik besloten deze te retourneren, via de website van webshop heb ik de retourprocedure gestart en ik kreeg toen twee UPS labels in mijn mailbox.

Deze heb ik op de dichte dozen geplakt en de twee pakketten afgeleverd bij het UPS Accesspoint. Je voelt 'm al aankomen, deze zijn nooit afgeleverd bij webshop, sterker nog de track en trace codes geven aan dat ze het Access Point nooit hebben verlaten, terwijl we nu al bijna een jaar verder zijn.

Na ellenlang contact met webshop hebben zij eenzijdig op basis van zogezegd diepgaand onderzoek besloten geen geld terug te storten en ben ik dus 999.98 euro lichter.

Op 13 maart komt mijn zaak tegen webshop voor bij de rechter en krijgen beide partijen recht om hun zaak mondeling toe te lichten.

Aangezien ik heb besloten om ze zelfstandig te dagvaarden zonder juridische hulp loop ik tegen het feit aan dat ik het juridisch moeilijk kan onderbouwen. Om die reden doe ik beroep op jullie en hoop ik dat ik mijn zaak zo ook juridisch kan onderbouwen.

Heeft het trouwens toegevoegde waarde dat ik de documenten van de advocaat van webshop hier plaats, zodat jullie kunnen zien welke argumenten zij aandragen? En mag dat, wettelijk gezien? Zo ja, hoe doe ik dat dan het makkelijkst?

[Voor 4% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2023 11:32]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:18
oe interessant *D

Heb je een bewijs van afgifte bij het UPS pakketpunt?
Heb je nog screenshots van de traceerinformatie dat dat zo is?

• 280189rb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-02 15:15
Ik heb geen bewijs van afgifte meegekregen ten tijde van afleveren.

Wel heb ik zeer zeker nog screenshots van traceerinformatie waarop staat welke datum ik ze heb afgegeven.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
UPS is toch iig standaard verzekerd ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

280189rb schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:07:

Wel heb ik zeer zeker nog screenshots van traceerinformatie waarop staat welke datum ik ze heb afgegeven.
Dit is wel raar; je krijgt toch altijd een bonnetje na het inscannen mee? Zonder dit lijkt me dat je vrij zwak staat

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:24
superduper schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Dit is wel raar; je krijgt toch altijd een bonnetje na het inscannen mee? Zonder dit lijkt me dat je vrij zwak staat
Bij DHL krijg je bijvoorbeeld ook niets mee als je met een retourlabel iets naar een servicepoint brengt. Dus dat is niet noodzakelijk om eenczaak te starten lijkt mij. Hij heeft tich een trackingnummer? Die krijg je pas als een pakket ingeboekt is. Dat is genoeg bewijs dat het pakket is afgegeven.

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Licko

ZVDK

Ik volg deze ook even voor het gratis juridisch advies ;)

Deel je de kosten met de persoon voor wie je de tweede Xbox gekocht hebt, of was die Xbox bedoeld voor Marktplaats?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

t14wo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Bij DHL krijg je bijvoorbeeld ook niets mee als je met een retourlabel iets naar een servicepoint brengt. Dus dat is niet noodzakelijk om eenczaak te starten lijkt mij. Hij heeft tich een trackingnummer? Die krijg je pas als een pakket ingeboekt is. Dat is genoeg bewijs dat het pakket is afgegeven.
Maar dan heb je dus wel wat gekregen. Daar gaat het om: Is er een bevestiging dat de pakketten zijn aangenomen door het UPS punt. Zoals je bij PostNL ook direct bevestiging hebt van gewicht.

@280189rb waren de Xboxen herkenbaar als zodanig? Met andere woorden: Zaten ze in de xboxdoos of zat er een neutrale doos omheen?

Dit moet niet uitmaken voor je casus, maar kan wat inzicht geven in het potentiele risico dat ze gestolen zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 15-02-2023 10:27]

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:42
Trackingnummer heb je natuurlijk al zodra je het label ontvangt. Als je het vervolgens niet inlevert bij het servicepunt kan je alsnog het trackingnummer hebben, dus dat zegt niets. Belangrijkste is dus een hard bewijs dat je het daadwerkelijk hebt ingeleverd. Als het tracking nummer duidelijk aangeeft dat je het hebt ingeleverd (naam van inleverpunt en tijdstip en datum van inleveren) lijkt me dat voldoende.

[Voor 22% gewijzigd door Hathi op 15-02-2023 10:26]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hathi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:24:
Trackingnummer heb je natuurlijk al zodra je het label ontvangt. Als je het vervolgens niet inlevert bij het servicepunt kan je alsnog het trackingnummer hebben, dus dat zegt niets. Belangrijkste is dus een hard bewijs dat je het daadwerkelijk hebt ingeleverd. Als het tracking nummer duidelijk aangeeft dat je het hebt ingeleverd (naam van inleverpunt en tijdstip en datum van inleveren) lijkt me dat voldoende.
Die informatie kan alnog in de T&T staan. 15-02-23 gescanned/ingeleverd bij UPS Access Point o.i.d maar dat moet de TS even toelichten.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:48
Ik zal dit topic wel volgen, zeker interessant omdat er recent nog iemand hier was die zich aan de procedure van de verkoper hield en de pakketdienst heeft ook het pakket nooit afgeleverd, klant had wel de retourgelabelde boxen op het postpunt afgeleverd (dus zijn plicht eigenlijk voldaan), maar toch heel wat geld lichter.. nieuwsgierig wat de uitkomst zal zijn!

Hier is het andere topic: Retourgezonden pakket kwijtgeraakt met label van winkel

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:28
superduper schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Bij UPS is dat niet zo. Pakket wordt met een handterminal gescand. Het enige wat je van 'bewijs' mee kunt krijgen is dat ze je 06-nummer aan de tracking koppelen. Op die manier krijg je updates. Maar een hard-copy bewijs van inleveren krijg je bij UPS niet.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:19
Je vraag hier ziet dus op de inhoud van je pleitnotitie?

Even zodat ik dit goed begrijp, want er ontbreekt veel informatie: je hebt dus al een dagvaarding de deur uit gedaan, wat staat daar in dan? Daar zal toch je juridische onderbouwing al in staan, inclusief petitum met je eis tot voldoening vordering, buitengerechtelijke incassokosten, kosten procedure, nakosten en wettelijke rente over alles?

Heeft webshop een conclusie van antwoord ingediend? Dan kun je hun stellingen toch één voor één betwisten en voorzien van commentaar?

Ik ben niet thuis in dit specifieke rechtsgebied. Daar zijn wel een aantal topics op tweakers te vinden waarin dit uiteen wordt gezet.

Procesrechtelijk, let alsjeblieft goed twee zaken:
1. Heb je een deugdelijke ingebrekestelling verzonden of mag je uit berichten van webshop begrijpen dat ze al in verzuim zijn? Lees https://www.llmlegal.nl/blog/verzuim-en-ingebrekestelling/
2. het stellen, bewijzen en betwisten. Vordert webshop allerlei extra kosten? Betwist dat allemaal, vraag de rechter die kosten te matigen of als onredelijk te bestempelen: anders loop je het risico dat je bij verlies van het geding ook nog eens tegen extra hoge kosten aan zit te kijken. Lees daartoe https://blog.wetrecht.nl/...in-een-juridisch-geschil/

[Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2023 11:34]

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
Volgens mij is webshop hier in zijn recht.

UPS is het kwijtgeraakt dus je dient UPS hier aansprakelijk voor te maken en niet webshop.
in principe moet UPS hiervoor verzekerd zijn hoor.

Rechtzaak tegen webshop zie ik je niet winnen

[Voor 8% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2023 11:34]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hathi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:24:
T&T laat zien dat het pakket nooit het access point heeft verlaten. Daarmee ga ik uit dat het wel daar is ingescand, dus ontvangen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• grasmanek94
Wolfp4ck schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:58:

UPS is het kwijtgeraakt dus je dient UPS hier aansprakelijk voor te maken en niet webshop.
in principe moet UPS hiervoor verzekerd zijn hoor.

Rechtzaak tegen webshop zie ik je niet winnen
Mogelijk dat TS niet de optie heeft gekregen om de retour bestelling zelf langs te komen brengen (ofwel MS verplicht een pakketdienst te gebruiken), dan kan het zijn dat een UPS punt in opdracht van webshop dient als 'webshop'. De TS heeft dus mogelijk aan al zijn plichten en verwachtingen voldaan.

[Voor 5% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2023 11:34]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

280189rb schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:56:
Beste mede Tweakers,

Graag licht ik allereerst in het kort mijn zaak tegen webshop toe.

Op 1 maart 2022 zijn er twee stuks Xbox Series X geleverd. Deze had ik online besteld via de website van webshop.

Toen heb ik besloten deze te retourneren, via de website van webshop heb ik de retourprocedure gestart en ik kreeg toen twee UPS labels in mijn mailbox.

Deze heb ik op de dichte dozen geplakt en de twee pakketten afgeleverd bij het UPS Accesspoint. Je voelt 'm al aankomen, deze zijn nooit afgeleverd bij webshop, sterker nog de track en trace codes geven aan dat ze het Access Point nooit hebben verlaten, terwijl we nu al bijna een jaar verder zijn.

Na ellenlang contact met webshop hebben zij eenzijdig op basis van zogezegd diepgaand onderzoek besloten geen geld terug te storten en ben ik dus 999.98 euro lichter.

Op 13 maart komt mijn zaak tegen webshop voor bij de rechter en krijgen beide partijen recht om hun zaak mondeling toe te lichten.

Aangezien ik heb besloten om ze zelfstandig te dagvaarden zonder juridische hulp loop ik tegen het feit aan dat ik het juridisch moeilijk kan onderbouwen. Om die reden doe ik beroep op jullie en hoop ik dat ik mijn zaak zo ook juridisch kan onderbouwen.

Heeft het trouwens toegevoegde waarde dat ik de documenten van de advocaat van webshop hier plaats, zodat jullie kunnen zien welke argumenten zij aandragen? En mag dat, wettelijk gezien? Zo ja, hoe doe ik dat dan het makkelijkst?

Groet,

Rachid.
Wat waren op dat moment de voorwaarden die je bent overeengekomen ?

[Voor 2% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2023 11:34]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:53
Wolfp4ck schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:58:
webshop heeft die labels geleverd. MS heeft de UPS de opdracht gegeven om het te vervoeren..

[Voor 5% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2023 11:35]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Wolfp4ck
@LordSinclair @grasmanek94 kan goed zijn, maar TS heeft ook geen enkel bewijs van aflevering he ...

En hou er rekening mee, dat van zodra die UPS labels aangemaakt zijn door webshop of UPS (of er nu iets afgezet is of niet) die nummers zijn reeds actief.

Bij mijn vorige firma maakten we pakjes op naar heel België en NL en waren de trackingnummer toen reeds beschikbaar. Toch werden de goederen pas die avond opgehaald ... dus geen bewijis van afgifte zal jammer genoeg 1000€ kwijt zijn.

[Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2023 11:35]

• grasmanek94
Wolfp4ck schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:06:
@LordSinclair @grasmanek94 kan goed zijn, maar TS heeft ook geen enkel bewijs van aflevering he ...

En hou er rekening mee, dat van zodra die UPS labels aangemaakt zijn door webshop of UPS (of er nu iets afgezet is of niet) die nummers zijn reeds actief.

Bij mijn vorige firma maakten we pakjes op naar heel België en NL en waren de trackingnummer toen reeds beschikbaar. Toch werden de goederen pas die avond opgehaald ... dus geen bewijis van afgifte zal jammer genoeg 1000€ kwijt zijn.
Als ze niet zijn ingescand en op de UPS website was nooit de informatie / adres van het UPS point waar ze zijn dan zal het waarschijnlijk / inderdaad niet te winnen zijn.

Zijn ze ingescand en UPS weet op welk adres het pakket was dan heeft TS online bewijs kunnen downloaden (UPS is wel een echt slechte website en je moet perse een account aanmaken denk ik, erg onvriendelijke website/dienst om te gebruiken, hindert een normaal persoon/consument op elke stap, dus mogelijk dat TS geen bewijs heeft gedownload).

Ik las dat TS zei screenshots te hebben* van aflevering aan access point? In dat geval dus voldaan aan verplichting. Iemand (of de rechter) kan evt UPS vorderen om de echte informatie van dat pakket uit de systemen te trekken (ja ze bewaren het heus wel langer dan een jaar).

* verkeerd gelezen, sorry, maar als er wordt gescand door de pakket punt dan is er iig iets verstuurd van bewijs naar UPS via internet.

[Voor 5% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2023 11:36]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ben heel erg benieuwd wat er uit gaat komen.

Denk dat je die documenten wel kunt delen voor beter advies. En dus ook wat er in de dagvaarding en overige communicatie staat.

In de basis, naar mijn idee:
- Verkoper geeft je retourlabel en is dus opdrachtgever voor de retourzending
- Verkoper is dus ook verantwoordelijk voor de veilige aankomst bij hun. Willen ze dat niet, dan moeten ze zeggen dat je retourzending zelf moet regelen, en dan heb je de keus om het te verzekeren tegen verlies.
- Jij moet wel aantonen dat je het hebt afgegeven

• Wolfp4ck
kan je bewijs eens inscannen en desnoods de adressen blurren ?

• Ray187
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:29
Wolfp4ck schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:06:
Jawel, de T&T geeft aan dat ze het UPS depot nooit zijn verlaten.
280189rb schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:07:

• grasmanek94
Ja, als ik in TS zijn schoenen stond dan had ik ook iig de moed en "zekerheidsgevoel" dat ik in mijn recht sta en mijn recht kan halen (al dan niet met de hulp van een rechtsbijstandverzekering).

- Bewijs dat het is afgeleverd aan webshop (UPS die in opdracht van MS werkt, als afgiftepunt voor webshop, ALS TS niet de mogelijkheid had om het zelf langs te brengen en pakketpost verplicht is)
- Er is een adres beschikbaar waar de pakketten zijn
- MS heeft een contract met UPS, TS kan UPS niks verzoeken om te doen (bv een onderzoek instellen), dat moet webshop doen.

[Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 15-02-2023 11:35]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:18
Volgens mij zijn er al dusdanig veel topics voorbij gekomen de afgelopen jaren dat er wel iets aan juridische onderbouwing zelf gevonden had kunnen worden :).

Ik denk niet dat het realistisch is om met de huidige informatievoorziening een goede juridische onderbouwing te verwachten, zeker niet op een forum waar je de gebruikers noch hun achtergrond kent.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:11

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:@280189rb Een aanhef en groet zoals in een brief hoeft niet op GoT. Verder is het benoemen van de betreffende winkel niet conform ons beleid. Het benoemen voegt nu namelijk niet zoveel toe. Ook mis ik eigen inzet en is het meer een dump van de casus.

Zoals hierboven gezegd er is al vrij veel over te vinden. Verder zou ik je ook adviseren eerder naar een juridisch loket te gaan voor het inwinnen van juridische informatie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee