Toon posts:

Hybride warmtepomp of niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-03 08:54
Dag medeleden

Zoals velen ben ik door de energiecrisis aan het kijken naar alternatieve energiebronnen, zo ben ik momenteel aan het kijken naar de mogelijkheid voor een hybride warmtepomp (samen met de huidige HR gasketel). Echter ben ik ook wat terughoudend omwille van het volgende:

- gasverbruik jaarlijks: 8.000 - 10.000 kWh (verwarming en warm water waarvan geschat 2.000 kWh warm water)
- elektriciteitsverbruik jaarlijks: 2.000 kWh
- vast contract gas = 0,11 €/kWh
- vast contract energie = 0,39 €/kWh
- 130m² bewoonbare oppervlakte
- twee volwassenen
- bouwjaar 1971
- renovatie 2016: dubbel glas, spouwmuur isolatie, isolatie buitenmuren, nieuw en geïsoleerd dak

Snel gerekend zou een warmtepomp die minimaal een COP heeft van 0,39/0,11 = 3,6 dus iets opbrengen.
Momenteel ook nog geen zonnepanelen maar deze zijn in bestelling en komen later dit jaar (26 x 410 = 10.660 Wp). In de maanden dat we verwarming het meest nodig hebben (dec-feb) zijn er zeer weinig zonuren dus zonnepanelen leveren de warmtepomp vrij weinig voor verwarming lijkt me.

Nu adverteren verkopers van warmtepompen met een COP waarde van 4-5 of zelfs hoger, in de praktijk zal dit natuurlijk een stuk lager liggen. Nu lijkt het voor mij persoonlijk dat een gemiddelde COP van 3-4 aannemelijker is, maar dat maakt in mijn situatie (financieel) geen verschil of zelfs duurder, als we de investering van 10 KEUR even buiten beschouwing laten.

Nu mijn vraag, wat denken jullie? Ik zou graag een warmtepomp willen om het gasverbruik enigszins te verminderen maar wil er financieel niet op achteruit gaan in maandelijkse kosten.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:08
Zover ik weet wordt de energieinhoud van Belgisch gas bepaald op basis van de calorische bovenwaarde. In werkelijkheid haal je er met een goede CV ketel die goed afgesteld is en een lage retour temperatuur heeft maximaal ongeveer de onderwaarde uit. (verschilt zo`n 11%). Dus 0.39 / (0.11 * 1.11) = 3.2

Praktijk jaargemiddelde COP van 4 is haalbaar als je goede vloerverwarming hebt.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

Er is altijd nog een stukje synergie met PV. Ook als je er tapwater mee verwarmd.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-03 08:54
busscherski schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:31:
Zover ik weet wordt de energieinhoud van Belgisch gas bepaald op basis van de calorische bovenwaarde. In werkelijkheid haal je er met een goede CV ketel die goed afgesteld is en een lage retour temperatuur heeft maximaal ongeveer de onderwaarde uit. (verschilt zo`n 11%). Dus 0.39 / (0.11 * 1.11) = 3.2

Praktijk jaargemiddelde COP van 4 is haalbaar als je goede vloerverwarming hebt.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

Er is altijd nog een stukje synergie met PV. Ook als je er tapwater mee verwarmd.
Nog een bijkomend belangrijk detail vergeten, hebben geen vloerverwarming maar wel over gedimensioneerde verwarmingen (die gevraagde kamertemperatuur halen met 50°C aanvoertemperatuur CV). Maar dit zal in ieder geval het rendement van een potentiële warmtepomp nog wat naar beneden trekken, voorlopig lijkt gas dan nog de goedkoopste optie (zeker nu de prijzen weer dalen).

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:08
De kortste terugverdientijd heb je als je een airco in de woonkamer hangt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee