Hybride warmtepomp of niet

Pagina: 1
Acties:
  • 805 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-06 16:13
Dag medeleden

Zoals velen ben ik door de energiecrisis aan het kijken naar alternatieve energiebronnen, zo ben ik momenteel aan het kijken naar de mogelijkheid voor een hybride warmtepomp (samen met de huidige HR gasketel). Echter ben ik ook wat terughoudend omwille van het volgende:

- gasverbruik jaarlijks: 8.000 - 10.000 kWh (verwarming en warm water waarvan geschat 2.000 kWh warm water)
- elektriciteitsverbruik jaarlijks: 2.000 kWh
- vast contract gas = 0,11 €/kWh
- vast contract energie = 0,39 €/kWh
- 130m² bewoonbare oppervlakte
- twee volwassenen
- bouwjaar 1971
- renovatie 2016: dubbel glas, spouwmuur isolatie, isolatie buitenmuren, nieuw en geïsoleerd dak

Snel gerekend zou een warmtepomp die minimaal een COP heeft van 0,39/0,11 = 3,6 dus iets opbrengen.
Momenteel ook nog geen zonnepanelen maar deze zijn in bestelling en komen later dit jaar (26 x 410 = 10.660 Wp). In de maanden dat we verwarming het meest nodig hebben (dec-feb) zijn er zeer weinig zonuren dus zonnepanelen leveren de warmtepomp vrij weinig voor verwarming lijkt me.

Nu adverteren verkopers van warmtepompen met een COP waarde van 4-5 of zelfs hoger, in de praktijk zal dit natuurlijk een stuk lager liggen. Nu lijkt het voor mij persoonlijk dat een gemiddelde COP van 3-4 aannemelijker is, maar dat maakt in mijn situatie (financieel) geen verschil of zelfs duurder, als we de investering van 10 KEUR even buiten beschouwing laten.

Nu mijn vraag, wat denken jullie? Ik zou graag een warmtepomp willen om het gasverbruik enigszins te verminderen maar wil er financieel niet op achteruit gaan in maandelijkse kosten.

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:22
Zover ik weet wordt de energieinhoud van Belgisch gas bepaald op basis van de calorische bovenwaarde. In werkelijkheid haal je er met een goede CV ketel die goed afgesteld is en een lage retour temperatuur heeft maximaal ongeveer de onderwaarde uit. (verschilt zo`n 11%). Dus 0.39 / (0.11 * 1.11) = 3.2

Praktijk jaargemiddelde COP van 4 is haalbaar als je goede vloerverwarming hebt.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

Er is altijd nog een stukje synergie met PV. Ook als je er tapwater mee verwarmd.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-06 16:13
busscherski schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:31:
Zover ik weet wordt de energieinhoud van Belgisch gas bepaald op basis van de calorische bovenwaarde. In werkelijkheid haal je er met een goede CV ketel die goed afgesteld is en een lage retour temperatuur heeft maximaal ongeveer de onderwaarde uit. (verschilt zo`n 11%). Dus 0.39 / (0.11 * 1.11) = 3.2

Praktijk jaargemiddelde COP van 4 is haalbaar als je goede vloerverwarming hebt.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

Er is altijd nog een stukje synergie met PV. Ook als je er tapwater mee verwarmd.
Nog een bijkomend belangrijk detail vergeten, hebben geen vloerverwarming maar wel over gedimensioneerde verwarmingen (die gevraagde kamertemperatuur halen met 50°C aanvoertemperatuur CV). Maar dit zal in ieder geval het rendement van een potentiële warmtepomp nog wat naar beneden trekken, voorlopig lijkt gas dan nog de goedkoopste optie (zeker nu de prijzen weer dalen).

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:22
De kortste terugverdientijd heb je als je een airco in de woonkamer hangt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:26
Wat denk je van de Domusa hybride warmtepomp?

Niet nodig na een jaar => slotje

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 22-02-2024 10:09 ]

Dit topic is gesloten.