Naden tussen gipsplaten zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:32
Ik heb op de slaapkamer het plafond opnieuw gegips. Regelwerk netjes uitgevlakt en beplaat met gips 60x12.5. A kanten gaas erop en met jointfiller afgesmeerd, geschuurd en opnieuw afgesmeerd en licht geschuurd. Vervolgens met een bouwlamp vlak langs het plafond gehouden om te controleren of ik ergens schaduw zie op plekken die niet goed zouden zijn.

edit:
Eerst een laag voorstrijk aangebracht...
en daarna 2 lagen Latex er op gedaan en bij daglicht zag het er netjes uit.

Maar tot mijn stomme verbazing zie ik wanneer het donker is en ik 2 spotjes aan doe die in het plafond zijn gemonteerd alle naden tussen de platen. :-(

Zwaar, zwaar balen. Zeker nu de wanden zijn afgewerkt met Spachtelputz op kleur.

De naden voelen glad maar als ik de plakspaan er op zet zit er iets verschil in. Het deel wat is afgesmeerd ligt toch nog een halve mm terug.

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen?

[ Voor 3% gewijzigd door Campo di Casa op 14-02-2023 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:53

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nogmaals afsmeren en zorgen dat het vlak is, of gewoon je hele plafond dunpleisteren.

Je blijft de naden nagenoeg altijd zien met strijklicht, omdat de structuur gewoon net iets anders is op de vuller dan op de gipsplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
persoonlijk vul ik naden minimaal 3 keer 1e keer met uniflot (poeder, dus zelf aanmaken) en daarna 2 keer met uniflot finisch.
ik strijk voor de latex altijd voor om zo verschil in zuiging te minimaliseren ik ken mensen die het de hele dag doen en het in 2 keer echt strak krijgen, maar voor thuis zou ik het nieteens proberen.

en ik gebruik liever zoon groot stevig plamuur mes (waar ik even de naam niet meer van weet) dan een vlakspaan.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 14-02-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:56
In onze woning heb ik Gyproc Promix premium gebruikt als jointfiller en finisher. Papieren band en 2 lagen met 15cm plamuurmes en laatste laag met 30 cm plamuurmes. Tussendoor niet geschuurd, enkel laatste laag afgeschuurd. Dan 2x voorstrijk en 2x all-in-one muurverf. Perfect resultaat elke keer.

Probeer in jouw geval er nog een laag over te doen met een premium finisher met breed mes. Let wel even op dat het goed hecht op de verflaag. Ik weet niet of je nog voorstrijk kan gebruiken op het al geverfde deel, moet je even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

twain4me schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:08:
persoonlijk vul ik naden minimaal 3 keer 1e keer met uniflot (poeder, dus zelf aanmaken) en daarna 2 keer met uniflot finisch.
ik strijk voor de latex altijd voor om zo verschil in zuiging te minimaliseren ik ken mensen die het de hele dag doen en het in 2 keer echt strak krijgen, maar voor thuis zou ik het nieteens proberen.

en ik gebruik liever zoon groot stevig plamuur mes (waar ik even de naam niet meer van weet) dan een vlakspaan.
Spackmes?

Overigens niet raar. Als je het plafond echt glad wil, dan als 1 geheel afsmeren met een finish. Overgang tussen 2 verschillende materialen blijf je zien, zeker met strijklicht.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-02-2023 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:12
Andere spotjes plaatsen? Als je het overdag niet ziet. Hoe vaak kijk je nou naar het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-07 12:29
Ten alle tijden na het goed drogen controleren of het vlak is. Anders blijf je het zien

[ Voor 140% gewijzigd door barry86 op 14-02-2023 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 20:10
MBvB schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:03:
Andere spotjes plaatsen? Als je het overdag niet ziet. Hoe vaak kijk je nou naar het plafond.
Nou ja dagenlijks 😂😂 staand slapen is ook weer wat :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:12
To_Tall schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:24:
[...]

Nou ja dagenlijks 😂😂 staand slapen is ook weer wat :+
Meestal heb ik dan mijn ogen dicht en ik zou er zelf niet wakker van liggen ;)

Lijkt mij in ieder geval zonde van het werk om die naad opnieuw te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet de hele gipsplaat afwerken met hetzelfde materiaal. De verschillen in de structuur blijf je zien. Heeft niet zozeer met de vlakheid te maken maar écht met de structuur van het vulmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo di Casa
Thank iedereen voor de tips en @desmond bedankt voor het linkje naar de andere topic.
@Matomatisch ik ga ff opzoek naar een goede finish om te kijken of dit gebruikt kan worden wanneer er al latex op zit en of er nog voorstrijk eerst gebruikt moet worden.

nog een kleine aanvulling; natuurlijk is er voorstrijk gebruikt voordat ik de latex aanbracht. Zal dit nog ff vermelden in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-07 06:55

MJV

Ik zou ook overwegen het eerst eens een week of 2 te laten zitten en kijken of het je dan nog steeds aan stoort.

Hier ook een stuk houtenvloer in het halletje waar ik gruwelijk van baalde, want de kopse naden zaten te dicht bij elkaar. Ik was er van overtuigd dat ik me hier nog jaren aan zou storen, maar paar dagen later viel het me al niet eens meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
MJV schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:04:
Ik zou ook overwegen het eerst eens een week of 2 te laten zitten en kijken of het je dan nog steeds aan stoort.

Hier ook een stuk houtenvloer in het halletje waar ik gruwelijk van baalde, want de kopse naden zaten te dicht bij elkaar. Ik was er van overtuigd dat ik me hier nog jaren aan zou storen, maar paar dagen later viel het me al niet eens meer op.
Begrijp wat je bedoelt. Maar hier ga ik mij wel aan irriteren helaas. Ben geen stukadoor anders had ok deze topic ook niet hoeven te starten. Maar ben wel iemand die het graag netjes wil hebben. En ik moet hierna op de andere 2 slaapkamers ook het plafond vervangen. En wil het daar meteen goed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-06 10:23
Het kan ook aan je techniek (no offense) liggen bij het vullen en finishen van de naden. Zie de filmpjes van bijvoorbeeld ‘Vancouver Carpenter’ voor wat referentie.

Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt, een plafond met de naden nog steeds zichtbaar. Uiteindelijk met de juiste techniek een complete verdieping opgetrokken uit gips, zonder 1 naad te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
detonated schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:09:
Het kan ook aan je techniek (no offense) liggen bij het vullen en finishen van de naden. Zie de filmpjes van bijvoorbeeld ‘Vancouver Carpenter’ voor wat referentie.

Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt, een plafond met de naden nog steeds zichtbaar. Uiteindelijk met de juiste techniek een complete verdieping opgetrokken uit gips, zonder 1 naad te zien.
Daar twijfel ik niet aan. Stucen blijft nog steeds vakwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Als je de naad weg zou kunnen werken gaat na verloop van tijd het gips mss wat doorzakken op die plaatsen waar het niet vast zit, zie dát weer, wijzig je verlichting zonder strijklicht.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:48
Iemand ervaring met Knauf Fill and Finish om te gebruiken als voegenvuller?

Ik zie ook Promix Elite
https://www.gyproc.nl/pro...%C2%AE-promix%C2%AE-elite

Wil eigenlijk een kant en klare oplossing dit keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Davidrrr schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:47:
Iemand ervaring met Knauf Fill and Finish om te gebruiken als voegenvuller?

Ik zie ook Promix Elite
https://www.gyproc.nl/pro...%C2%AE-promix%C2%AE-elite

Wil eigenlijk een kant en klare oplossing dit keer.
fill and finish heeft het toch gewoon in de product omschrijving staan hoe je AK platen kan vullen? (met wapenings gaas)

https://rbmb.nl/knauf-afwerkpleister-fill-finish-light-20kg/

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 17-05-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Yes dat zie ik. Maar wie weet heeft iemand goede of slechte ervaringen ermee. Er kan van alles op zo'n pot staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 11:36

rg-mohwa

Phoe Hé

Davidrrr schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:06:
Yes dat zie ik. Maar wie weet heeft iemand goede of slechte ervaringen ermee. Er kan van alles op zo'n pot staan :)
ondertussen zelf al ervaring opgedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Ja. Ik heb de promix gebruikt. Smeert erg soepel. Krimpt wel uiteraard flink. Werkt prima. Ik heb daarna omdat ik doorwilde en ik niet zo snel weer een promix kon halen de knauf fill and finish gebruikt en die werkt ook prima. Even uit het blote hoofd niet zo enorm veel verschil. Maar beiden werken erg prettig en geen gedoe met mengen etc.
Pagina: 1