Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• ruud852
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-10-2024
Matched: n070
Hoi allemaal,

Wij hebben thuis een Xtend 5kW hybride warmtepomp. Vorig jaar draaide deze installatie de hele winter zonder problemen. Maar dit jaar, bij het opnieuw opstarten, werkt het niet meer naar behoren. De warmtepomp valt steeds uit met foutcode N070, wat volgens de handleiding duidt op een "warmtepompfout" (regeling van de binnenunit).

We gebruiken de warmtepomp in combinatie met een Honeywell Round Modulation thermostaat, die werkt via OpenTherm. Daarnaast draait er parallel met de warmtepomp ook een Remeha Calenta 40c. Omdat de warmtepomp niet meer functioneerde, heb ik alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

Heeft iemand enig idee waar ik op kan controleren of wat de oorzaak van deze fout kan zijn? De foutmelding geeft helaas weinig inhoudelijke informatie over het probleem.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gKg2e1iJQ1pRrNt7x4ILn7JbAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oehkL9K8ynpqUgff6Gylr2s.jpg?f=fotoalbum_large

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-05 16:37
ruud852 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:18:
Hoi allemaal,

Wij hebben thuis een Xtend 5kW hybride warmtepomp. Vorig jaar draaide deze installatie de hele winter zonder problemen. Maar dit jaar, bij het opnieuw opstarten, werkt het niet meer naar behoren. De warmtepomp valt steeds uit met foutcode N070, wat volgens de handleiding duidt op een "warmtepompfout" (regeling van de binnenunit).

We gebruiken de warmtepomp in combinatie met een Honeywell Round Modulation thermostaat, die werkt via OpenTherm. Daarnaast draait er parallel met de warmtepomp ook een Remeha Calenta 40c. Omdat de warmtepomp niet meer functioneerde, heb ik alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

Heeft iemand enig idee waar ik op kan controleren of wat de oorzaak van deze fout kan zijn? De foutmelding geeft helaas weinig inhoudelijke informatie over het probleem.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[Afbeelding]
Heb deze fout ook eens gehad toen moest het ontluchtingsprogramma opnieuw gedaan worden vanuit het service menu. Maar als je terug bent naar fabriek instellingen, dan staat de warmtepomp misschien ook nog niet "geactiveerd"? dat stel je in met de parameter instelling P000

• martijn.2024
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-04 09:04
Hoi allen,

Ik kreeg vanochtend een rood lampje op de Xtend, notificatie code n070. "Reset" in het service menu deed niets, dus ik heb het ding uit en aan gezet.

Vervolgens geen codes meer via de web interface, maar de Xtend <-> Homeassistant bridge geeft error " HP_GEN_FAULT_COMPRESSOR_OUTSIDE_OP_RANGE ".

Pas na meerdere herstarts deed het ding het weer.

Enig iemand idee wat dit kan betekenen?

Edit: nu geeft de bridge " HP_GEN_FAULT_DSH_TOO_LOW " als melding, de Xtend web interface geeft nog niets.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn.2024 op 04-01-2025 11:08 ]

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-07 14:35
Update, de unit geeft nu ook n070 storing dus hij is er nu ook wat duidelijker over dat er een probleem is.

• ThermoVolt
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-01 16:24
GroundBreaking schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:17:
Update, de unit geeft nu ook n070 storing dus hij is er nu ook wat duidelijker over dat er een probleem is.
Heb hetzelfde probleem.
Eerst een N011 storing ( communicatie buitendeel), door de installateur is toen iets remote reset.
Xtend werkt daarna weer maar vaak gaat de verdamper temperatuur soms binnen 90 seconden naar de -30 na een defrost.

De N070 kreeg ik later ook. Installateur zou Intergas vragen om remote te kijken.

• ThermoVolt
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-01 16:24
ThermoVolt schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:48:
[...]

Heb hetzelfde probleem.
Eerst een N011 storing ( communicatie buitendeel), door de installateur is toen iets remote reset.
Xtend werkt daarna weer maar vaak gaat de verdamper temperatuur soms binnen 90 seconden naar de -30 na een defrost.

De N070 kreeg ik later ook. Installateur zou Intergas vragen om remote te kijken.
Update: kreeg een bericht van mijn installateur dat er een probleem is met een onderdeel van de Xtend. De fabrikant (Intergas) zal contact opnemen voor het inplannen van een service bezoek.

@GroundBreaking Jij lijkt hetzelfde probleem te hebben, misschien even contact opnemen met je installateur.

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 15:24
GroundBreaking schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:28:
Ja de installateur nu gevraagd hem uit te lezen en te kijken hoe nu verder. De EEV klep lijkt het logischste probleem.
Ik ben door een vergelijkbaar traject gegaan, de EEV klep werd telkens te ver terug geregeld tot op stand "1", daarna uitval van de gehele Warmtepomp, na 30 minuten een soort interne reset waarna er een nieuw run gestart werd. Na 5 of 6 keer de interne reset krijg je een rode LED plus een n070 waarna een harde reset nodig was.
Bij mij is oa de EEV klep vervangen en nu draait hij weer als een zonnetje.

• GroundBreaking
sirtm schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Ik ben door een vergelijkbaar traject gegaan, de EEV klep werd telkens te ver terug geregeld tot op stand "1", daarna uitval van de gehele Warmtepomp, na 30 minuten een soort interne reset waarna er een nieuw run gestart werd. Na 5 of 6 keer de interne reset krijg je een rode LED plus een n070 waarna een harde reset nodig was.
Bij mij is oa de EEV klep vervangen en nu draait hij weer als een zonnetje.
Installateur geweest, contact met Intergas gehad en bij Intergas knippert/brand er een mooi lampje van koudemiddel tekort op het scherm als ze hem uitlezen. Dus nu moet er een nieuwe monteur komen om het koudemiddel er uit te halen en te wegen om te kijken of dat ook echt waar is.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
thanks, de Notificaties (N codes) zijn met voorloopnul, ik vind de melding met N070 als search.

neem contact op met intergas BV... lol (sad panda face)

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:02
Volgens mij zijn er in dit topic minimaal twee personen waarbij de N070 de voorbode was voor het vervangen van de EEV (onderdeel in de buitenunit). In dit topic zoeken op N070 en/of EEV geeft wat meer info.

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-06 20:40
Klopt, dat zoeken op N070 is wat de eerste link die ik gaf doet :)

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 15:24
a2aan schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:12:
Volgens mij zijn er in dit topic minimaal twee personen waarbij de N070 de voorbode was voor het vervangen van de EEV (onderdeel in de buitenunit). In dit topic zoeken op N070 en/of EEV geeft wat meer info.
Yep, been there :|

• GroundBreaking
Intergas kan meer uitlezen, die kunnen nog meer meldingen zien dan je via wifi zelf ziet.
Dus waarschijnlijk kan de installateur in samenspraak met intergas sneller vertellen wat er aan de hand is.
Bij mij kwam N070 uiteindelijk ook naar boven toen er een probleem met de EEV was, hele buitenunit uiteindelijk vervangen door de installateur, die vond dat op dat moment de betere oplossing dan in het veld nieuwe EEV er in solderen.

• Boozie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-01 14:00
ThermoVolt schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Update: kreeg een bericht van mijn installateur dat er een probleem is met een onderdeel van de Xtend. De fabrikant (Intergas) zal contact opnemen voor het inplannen van een service bezoek.

@GroundBreaking Jij lijkt hetzelfde probleem te hebben, misschien even contact opnemen met je installateur.
Sinds 2 weken heb ik nu ook de N070 melding gekregen en naderhand de N11 (of N011) melding, zonder extra foutcode in de melding zelf.
De installateur heeft ook bij mij aangegeven de kwestie door te zetten naar Intergas en die nemen nog contact met mij op.

Heb jij ondertussen al een bezoek van intergas gehad, en weet je wat het probleem was?

edit: ik lees dat bij Groundbreaking de EEV was die vervangen moest worden. Benieuwd of dit structureel is...

[ Voor 6% gewijzigd door Boozie op 04-06-2025 14:27 ]

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 07:44
Zo, daar gaan we weer. Kom thuis van repetitie met de band en de Xtend heeft "n070 Fout Warmtepomp (binnenunit) De binnenunit heeft de volgende fout: - ?"
Maar eens even de stekker eruit

• Plantje1978
GroundBreaking schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:14:
Misschien moeten we een clubje oprichten @Plantje1978 , wel zo gezellig.

Intergas komt bij mij morgen, maar het kan toch niet zo zijn dat we de levensduur van het apparaat elk jaar 1-2 keer reparatie/vervanging nodig hebben.
Poeh! Zeg dat wel!

Vannacht werd ik om 5.00 uur wakker en het viel me op, dat ik de buiten unit niet hoorde. Dus maar even naar beneden en inderdaad: N070. Ding weer reset en met de telefoon verbonden. Ook een paar screen shots gemaakt (FWIW) Het viel me op, dat de buiten unit een paar keer 450-500 rpm had. En de "stappen" terugliepen. Dan stopte de hele spullenboel en zag ik de melding "sensortest". Ik heb twee van zulke rondes bekeken en ben weer gaan slapen. Om 6.00 uur opgestaan om te gaan hardlopen en inderdaad weer N070.

Weer een reset gedaan (stekker eruit en er weer in) en gaan hardlopen. Ik kom terug en hij lijkt het gewoon te doen. Staat op verwarmen, wel een vlammetje op de thermostaat, geen vlammetje op de ketel en de buis onderkant Xtend is warm (zeker niet heet). Dus: warmtepomp is aan het verwarmen.

Mijn vrouw sprak me er ook op aan en vroeg zich af of we niet gewoon terug moeten naar de installateur. Maar goed, wat moet ik zeggen? "We hebben laatst een error gehad. Hij doet het nu weer, maar ik wil dat je hier naar kijkt" In zijn beleving is er geen probleem op te lossen.
Ze hebben het ding met zijn tweeën geïnstalleerd en degene die het CV deel heeft gedaan heeft me het systeem verkocht. Telkens wanneer ik aangeef dat de Xtend een probleem heeft krijg ik te horen dat ik bij de ander moet zijn, want "dat is allemaal dat internet spul en daar heb ik geen verstand van"

Maar inderdaad: ik begin het ook echt wel een beetje zat te worden :(
Hebben wij gewoon de pech een defect apparaat te hebben? Of is de installatie bij ons niet goed gegaan? Of is de Xtend an sich gewoon onbetrouwbaar?

Voor de vorm nog even wat screen shots... wie het weet mag het zeggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oz1Dj3_YV0mzGYdeukK_bcFYkO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twGYxlFo7M9qlrtTuys1Y6XS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YO5gRqaJ-iYPfH0gPnLimQ7Jj5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UR3OnBAxoW3RPtf4xI6oxl1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jzmh1PI00xNIZYNAKfM8KG9X9G0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKFZYnFRVj4ddDyBZzt2a9dg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xwa8RSTu5FU3C0T_PGIytpZtTRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gb9esKehl4AZHsaYrazDxJnf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suuIve1NZoffLyWr6ph8jN9oZGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LO5vNsZADmkabzaVZq6zjUN5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyqHneJj5M2-TGlGoNG5vokb0pI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awmQtWRAczmhUym9NSX6ryhm.jpg?f=fotoalbum_large

• Plantje1978
Nou, na de herstart van vanochtend lijkt het dan toch weer te werken. Maar zojuist zag ik weer de N070.

Heel erg vervelend dit! Ik heb de stroom er maar weer af gehaald en weer op gezet. Maar goed, ik kan de storing wel laten staan.... maar hoe lang duurt het dan voordat de monteur er naar kan kijken? Dus hoe lang zijn we weer gas aan het stoken? Of in het ergste geval: zitten we zonder verwarming?

Net even gekeken: vorig jaar rond deze tijd ook al gezeik en op de 14e is de EEV vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Plantje1978 op 11-02-2026 17:39 ]

• GroundBreaking
Plantje1978 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:36:
Nou, na de herstart van vanochtend lijkt het dan toch weer te werken. Maar zojuist zag ik weer de N070.

Heel erg vervelend dit! Ik heb de stroom er maar weer af gehaald en weer op gezet. Maar goed, ik kan de storing wel laten staan.... maar hoe lang duurt het dan voordat de monteur er naar kan kijken? Dus hoe lang zijn we weer gas aan het stoken? Of in het ergste geval: zitten we zonder verwarming?

Net even gekeken: vorig jaar rond deze tijd ook al gezeik en op de 14e is de EEV vervangen.
Dit lijkt me idd weer een EEV probleem als ik van een afstandje mag gokken!

• Plantje1978
Maandag komt Intergas langs om de n070 error te verhelpen. Als ze de hele buitenunit vervangen of loshalen, wil ik vragen of ze er ook wat extra demping tussen willen zetten. Veren, doppen of weet ik veel wat. Het apparaat staat op het houten plat dak van de garage en hoewel je buiten eigenlijk niets hoort van de buitenunit is het binnen duidelijk hoorbaar. Dat is overduidelijk door trilling en niet zozeer het lawaai.
Nu is de grote vraag: welke doppen of veren hebben jullie goede ervaring mee en kan ik het best er tussen (laten) plaatsen?

• Plantje1978
Ze hebben de boel eergisteren gerepareerd (de n070 melding verholpen). Weer dezelfde aardige monteur als die hier al 2 keer eerder geweest is.
Hij heeft er veren van Intergas tussen gezet en ik heb het idee dat het al een stuk beter is!
Betaling zou via de installateur gaan. Dus ik ben benieuwd.
Ook hij gaf aan er bijvoorbeeld nog een opsluitband dwars onder de Big Foot te doen. Inderdaad: massa creëren. We gaan nu eerst dit maar eens testen.
Aardige kerel, maar heb weer gezegd dat ik hoop hem niet meer te zien 😉

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-06 20:40
Ik ben na 2,5 jaar ook getroffen door eerst de N070 notificatie en daarna een melding met foutcode ssh_too_low. Wat er lijkt te gebeuren is dat de Xtend detecteert dat de zuiggas oververhitting een te lage waarde heeft, die gaat naar nul of wordt zelfs negatief. Vervolgens wordt de EEV teruggeregeld naar uiteindelijk 1, waarna na een tijdje de foutmelding volgt.

Ik heb dit probleem vaker hier gezien, dat wordt dan meestal verholpen als een paar sensoren en de spoel van de EEV zijn vervangen. Dat heeft mijn installateur ook gedaan, maar dat heeft niet geholpen.

Heeft iemand dat ook gehad, dat de sensoren en de spoel van de EEV zijn vervangen, maar dat het probleem bleef ?

Dit gebeurt er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyxAROgEbtcXrxBkUwdYQIK5-Bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0MZe5fPdqQvYhpNC57lG1jwV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc8x9J6Mjox22qUuytjGAV25v_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FA4AxyapLViLatFcLFnAkolB.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1