Toon posts:

Pomp vloerverwarming vervangen

Pagina: 1
Acties:

• turkey744
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Ik vond mijn energieverbruik 's nachts wel erg hoog, tot mijn verbazing kwam ik uiteindelijk uit op de circulatiepomp van de vloerverwarming. Een goede 80w aan constanr verbruik. Na het inlezen over schakelaars en label A pompen, zou ik deze willen vervangen voor een label A pomp. Is 149 tov 45 voor de schakelaar, maar zal een stuk meer schelen in kosten.

Kan zo'n pomp vervangen worden door alles dicht te draaien bij de verdeler en de thermostaatknop, of moet de hele installatie geleegd worden? Over een maand of 2 zijn we klaar met klussen en moet er een nieuwe radiator gehangen worden. Dus ik kan wachten tot dan. Maar ik lees her en der dat het in sommige gevallen ook kan zonder alles te legen, scheelt toch weer 2 maanden aan wat kosten.

Hieronder onze situatie. En wat moe tik met die oranje thermostaat? Die is verbonden met de pomp, maar ik zie dat m'n nieuwe pomp (DAB Evosta 2) niet zo'n aansluiting heeft. Gewoon de kabel knippen en er aan laten hangen?

Alvast bedankt! :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat oranje ding is een maximaalthermostaat, om de pomp uit te zetten bij een storing in de thermostaatkraan.
Je zult zien dat hij gewoon in serie met de pomp staat met een doorverbinding onder het pompkapje. Op 90 ingesteld houdt hij je vloer overigens niet heel en is hij vrij zinloos...

Mijn werkwijze (niveau 'handige leek') zou inderdaad zijn om de aanvoer- en retourkraan dicht te draaien, de vulkraan openen met een slang in een teil eraan tot de boel drukloos is (is ook een check of de thermostaatkraan wel helemaal sluit), de ontluchter openen en dan kun je zonder veel water te morsen de pomp vervangen.
Dan weer rustig water bijvullen tot het uit de ontluchter komt en gedurende een week af en toe ontluchten.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• turkey744
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:20:
Dat oranje ding is een maximaalthermostaat, om de pomp uit te zetten bij een storing in de thermostaatkraan.
Je zult zien dat hij gewoon in serie met de pomp staat met een doorverbinding onder het pompkapje. Op 90 ingesteld houdt hij je vloer overigens niet heel en is hij vrij zinloos...

Mijn werkwijze (niveau 'handige leek') zou inderdaad zijn om de aanvoer- en retourkraan dicht te draaien, de vulkraan openen met een slang in een teil eraan tot de boel drukloos is (is ook een check of de thermostaatkraan wel helemaal sluit), de ontluchter openen en dan kun je zonder veel water te morsen de pomp vervangen.
Dan weer rustig water bijvullen tot het uit de ontluchter komt en gedurende een week af en toe ontluchten.
Bedankt! Das handig, ik heb zelf niet aan de maximaalthermostaat gezeten. Heb hem op 45 gezet. Moet die op de een of andere manier doorverbonden worden met de nieuwe label A pomp?

Ben zelf nog een leek hierin, net een 1e woning gekocht. Nr1 is de vulkraan? En nr2 is alles wat dichtgedraaid moet worden? Al die buizen die met een imbussleutel gesloten kunnen worden kunnen open blijven?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Waar die onderste afsluiters op uit komen kan ik niet zien, als die alleen naar de verdeler gaan zijn dat de enigen die dicht hoeven. Zo niet, dan de thermostaat in de aanvoer en de inregelklep linksboven onder het kapje in de retour.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• turkey744
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:46:
Waar die onderste afsluiters op uit komen kan ik niet zien, als die alleen naar de verdeler gaan zijn dat de enigen die dicht hoeven. Zo niet, dan de thermostaat in de aanvoer en de inregelklep linksboven onder het kapje in de retour.
Bedankt! Zal het binnenkort proberen. Nr 1 is idd de vulkraan?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja, zo ziet het er wel uit.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee