Toon posts:

Wel smart thermostaten op radiatoren maar geen abo.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-03 16:09

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag
Is cros brand koppeling mogelijk?...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Huidig systeem is nest v3.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel reviews lezen.
Thermostaatconsole: De nest v3 is mooi , makkelijk te bedienen en doet watvhij moet doen,
Probleem: 1 temp meting in de woonkamer en geen slimme schakeling in de overige kamers.
Oplossing zou kunnen zijn de tado v3 met een googlehub.
Werkt bijna t zelfde maar is niet echt zelflerend als unit.en 3 euro/mnd voor openraam detectie en afwezigheidsmodus? Pfff doei!

Honeywell T9?
Kan ook een optie zijn.
Werkt samen met google assistant, heeft 12 kamer gescheiden warmte zones.
Is net als nest echt zelflerend.( voor zover ik t goed lees.)

Op t eerste gezicht lijkt de tado v3 de beste optie te zijn maar als je dieper ingaat op de settings en mogelijkheden is de muur thermostaat niet zo geavanceerd als de Nest v3 muurthermostaat.

Wat ideaal zou zijn is:
Tado's muur thermostaat gewoon op zolder/slaapkamer hangen, en de nest v3 in de woonkamer.
Op alle convectoren/radiatoren een slimme kraanthermostaat van tado.
Een googlehub als algemene control unit in huis en met een android app.

De nest v3 gekoppeld aan de tado CV controler als main thermostaat en hun eigen muur thermostaat als secondaire zone en de slaapkamers elk hun eigen radiatorkraan van tado.
Maar dat kan vermoedelijk niet.
Dus hoeveel meerwaarde heeft de google hub unit met de tado daaraan gekoppeld?
Ik kan niet geheel ontdekken wat dat scherm doet in de smart sectie voor mijn CV aansturing behalve spraakgestuurde commando's.

Is die Honeywell de middleground?
Geen geofencing. En geen open therm.
Het zelflerende schijnt ook niet je dat te zijn. En de motoren vd kraan thermostaten hoor je blijkbaar.
Blijkbaar niet.

Beetje jammer dat google nest geen slimme radiatorkranen heeft.
Dan was t simpel.

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:22
Bij mij staat op het lijstje het plugwise systeem. Volgens mij is dat ook zonder abonnement. Veelal zul je dingen via een domotica ook aan elkaar kunnen koppelen. Welke software je wilt gebruiken is aan jezelf dan.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is de honeywell evohome niet een optie?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
DukeBox schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:08:
Is de honeywell evohome niet een optie?
Die ben ik inderdaad ook aan t bekijken maar tot nu toe nog niet een goed beeld van de cons en plusses.
Vs mn nest v3. (oude kraan thermostaten in vergelijk met de tado versie.)
Geen geo fencing en blijkbaar ook geen zelflerend systeem.
https://paarshuis.nl/beste-thermostaat/

Met google nest is zone regeling een vrij lastige en dure optie.
https://support.google.com/googlenest/answer/9250906?hl=nl

[Voor 12% gewijzigd door copykat op 12-02-2023 22:18]

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• DukeBox

DukeBox

copykat schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:12:
Geen geo fencing en blijkbaar ook geen zelflerend systeem.
Het is wel degelijk zelflerend. Hij start adaptief, zelfs per zone en met buiten sensor ook anticiperend. Ook wanneer er koudevraag is i.p.v. warmtevraag (warmptepomp).
Geofencing kan evt. via IFTTT of een eigen oplossing. Aangezien het niet cloud afhankelijk is is geofencing ook niet een logische dienst.

[Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 12-02-2023 22:21]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
DukeBox schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:17:
[...]

Zeker wel geofencing en wel degelijk zelflerend. Hij start adaptief, zelfs per zone en met buiten sensor ook anticiperend. Ook wanneer er koudevraag is i.p.v. warmtevraag (warmptepomp).
Ok, heb je een site waar ik me kan inlezen op dat gebied?
Want de nest is 1 zone systeem en dus in een groter huis onvoldoende.
De tadosystem is dan beter maar niet optimaal.
Dus als de honeywell beide kan overlappen kan het wel eens de gulden midden zijn.

• DukeBox

DukeBox

copykat schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:21:
Ok, heb je een site waar ik me kan inlezen op dat gebied?
https://www.resideo.com/nl/nl/oplossingen/comfort/evohome/ ?

Wat ik hét grote voordeel vind is dat alles werkt (en blijft werken), ook zonder internet. Uiteraard de app en API niet maar dat zie ik als overkoombaar. Alle andere oplossingen die ik heb vergeleken zijn voor een beetje intelligente regeling cloud afhankelijk en vaak ook alleen middels een abonnement.

Met een HGI80 (slecht te krijgen) kan je zelfs met je eigen domotica systeem alles direct aansturen.

[Voor 47% gewijzigd door DukeBox op 12-02-2023 22:29]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@DukeBox
Ik kwam dit tegen maar is al 4j aar oud dus of t nogsteeds zo is.....
YouTube: Honeywell Evohome with Google Home and Google Assistant commands

Nou is een aparte app om dingen te doen/ te regelen remote niet echt een probleem.
Die tadokranen doen ook aan luchtkwaliteit sniffen schijnt maar of dat echt werkt?

Heb jij de honeywell kranen?
Werken die zonder al teveel geluid?

Ik vind ook abonnementen best irritant.
Paar euro hier paar euro daar, nog eentje enz.
Voor je t weet heb je 8 abo's voor paar euro in de maand alleen om je huis electronica optimaal te laten werken.

Ik wil uiteindelijk op zetten in mn huis.
1 een camera systeem met wifi nass opslag auto opname bij activatie en max 1maand bewaren.(geen cloud abo dus.)
2 zone geregelde met vorst beveiliging op 1 radiator CV aansturing. Met een makkelijke handmatige override op de muur thermostaat en telefoonapp.
3 Led verlichting, IR in de gangen rest via schakelaars en misschien "hey google doe keuken licht uit" override.
4 misschien een extra intern alarmsystem voor rook en koolmonoxide.

De huidige ketel zal nog 5 jaar meegaan.

Edit: Geofencing heeft mijn laagste prioriteit.
Geofencing betekend iedereen een app op zn mobiel die je bewegingen volgt.
Tweede nadeel is ik weet niet of ik administrator en limited user mogelijkheden heb als iedereen de app op de mobiel heeft.

Zo'n google hub moet wel toegevoegde waarde hebben en meer dan de hey google zet ff muziek aan en een extra scherm voor mn verwarmingssystem.

Nog maar extra inlezen op die honeywell evohome.

[Voor 16% gewijzigd door copykat op 13-02-2023 07:52]

• DukeBox

DukeBox

copykat schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:58:
@DukeBox
Die tadokranen doen ook aan luchtkwaliteit sniffen schijnt maar of dat echt werkt?
Ik heb daar niets over terug kunnen vinden behalve een naast de temperatuur een luchtvochtigheidscensor.
Heb jij de honeywell kranen?
Werken die zonder al teveel geluid?
Ja, die heb ik in iedere kamer en ja je kan ze horen als het stil is (het geluid van een klein draaiend motortje) maar ik neem aan dat al die mechanische kranen niet veel anders werken en gelijksoortig geluid maken.
het geluid van de verwarming en leidingen zelf (tikken, kraken etc door warmte uitzetting is hoe dan ook harder). Ik verwarm de slaapkamers eigenlijk nooit 's avonds/'s nachts dus loop daar ook niet echt tegenaan.
Ik vind ook abonnementen best irritant.
Paar euro hier paar euro daar, nog eentje enz.
Voor je t weet heb je 8 abo's voor paar euro in de maand alleen om je huis electronica optimaal te laten werken.
Op zich kan ik daar nog best mee leven als ik er een goed product voor krijg maar waar ik altijd bang voor ben is dat als zo'n bedrijf opeens besluit te stoppen (of de dienst duurder maakt) ik geen keuze heb aangezien het niet werkt zonder de cloud.

Wat ook belangrijk is is hoe handig ben je zelf, kan je zelf een work-around bedenken voor je wensen met bijv. home assistent of moet alles plug&play zijn.
Geofencing betekend iedereen een app op zn mobiel die je bewegingen volgt.
Je weet natuurlijk nooit precies wat er wordt bijgehouden maar je kan geofencing op meerdere manieren instellen, via je GPS maar ook via WiFi (zodra je aan je netwerk gekoppeld bent).

Aangezien mijn kinderen niet altijd hun telefoon meenemen en wij hoe dan ook een vrij vast ritme hebben (met vaste uitzonderingen zoals een paar weekjes / lang weekend weg) voegt het niet zoveel toe en brengt het juist de aansturing in de war. Immers, ik weet van tevoren niet of ik het thuis koud vind (ga ik stil op de bank zitten of eerst nog het hele huis stogzuigen). Ook ga ik of mijn andere gezinsleden vaak langs huis om even mijn spullen te droppen en dan meteen weer weg. Hoe dan ook, mijn huis is nooit echt koud (<18 graden), daarvoor moet de CV echt meer dan een week uitstaan als het buiten vriest.

Het enige wat het voor mij zou toevoegen is dat wanneer we langer weg zijn en ik vergeten ben de cv op 'afwezig' in te stellen deze dat dan alsnog doet maar dat kan natuurlijk ook met de app als je al weg bent en er later pas aan denkt. Meestal loop je dan toch al een rondje in huis om dingen in de 'vakantie stand' te zetten. In de praktijk zetten wij soms handmatig de verwarming op afstand alvast aan (en/of wat hoger dan normaal) op weg naar huis om lekker warm te zitten voor een avondje tv kijken of zo.
Zo'n google hub moet wel toegevoegde waarde hebben en meer dan de hey google zet ff muziek aan en een extra scherm voor mn verwarmingssystem.
Ik heb zo'n hub ik iedere kamer staan met name voor het licht, in de praktijk gebruik ik het vrijwel nooit voor de verwarming (anders dan te vragen hoe warm het is).

Voor 1 slaap kamer heb ik ook een externe Honeywell sensor/bediening omdat er een ombouw om de verwarming zit waardoor de temperatuur meting niet juist is dat kan natuurlijk ook altijd nog (al is een google hub voor alleen bediening goedkoper denk ik).

Wat mij niet helemaal duidelijk is, je hebt het over 2 zones, hoeveel verwarmingen incl. eventuele vloerverwarming (VV) gaat het nu precies? Als dat er maar 2 zijn waarvan 1 vaak handbediend is dan is evohome best wel overkill. Eventueel kan je dan ook naar Danfoss Eco/Ally kijken die communiceren met Bluetooth/Zigbee waardoor je altijd je eigen domotica systeem er aan kan koppelen zonder gebruik te maken van (betaalde) cloud oplossingen. Er zijn overigens meer van dergelijke ventielen/relais, vaak ook goedkoper maar dan moet je echt alles zelf maken (incl. dingen als een opentherm gateway) om de boel aan te sturen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
"V3+ voor betere luchtkwaliteit: De nieuwe Climate Assistant zorgt voor een beter binnenklimaat door de binnen- en buitenlucht te monitoren."

Als dit alleen Relatieve Vochtigheid is dan is het t zelfde als de nest.
Inderdaad geofencing is leuk als je alleen woont of met zn tweeën. Maar niet in gezins situatie waarbij alle mobieljes bewegingen juist de basis settings onnodig kunnen aanpassen.

Ik wil in totaal 4 zones inregelen.
1 woonkamer en keuken.
2 garage/schuur en gang mogen een stuk kouder zijn dan 18 graden.
3 eerste verdieping slaapkamers en badcel (zone 5?)
4 zolder slaapkamers.

Met intelligente ventielen, thermostaat kranen, is dit het makkelijkst te monitoren en in te regelen.
De raam open monitoring is in principe een leuke nuttige functie.
Maar ik vind trigger op woonkamer als main CV starter ook voldoende.
Rest (slaapkamers) gewoon op 15 graden of zo zetten bij afwezigheid.

Edit:

Honeywell Evohome vs Tado, advies gevraagd

Ik lees hier een lichte voorkeur voor evohome.
Verouderde apps en trage servers zouden relatief simpel kunnen worden opgelost door Honeywell zonder de hardware te veranderen

[Voor 12% gewijzigd door copykat op 13-02-2023 12:52]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:36

JdM

Gas?Gas!

Heb je Easycontrol van Bosch ook overwogen? Deze heb ik als losse thermostaat in gebruik in mijn bedrijf en sta op het punt dit in een ander gebouw te installeren in combinatie met zoneregeling via de beschikbare radiatorknoppen. Op de plek waar ik het in gebruik heb, met alleen de thermostaat is de werkzaamheid helemaal prima. Het is inmiddels helemaal ingeregeld met behulp van weersafhankelijke regeling, waar veel instelmogelijkheden in zijn in de app. De app is gratis en heeft een hoge uptime (nu 1 keer een dag uitgevallen in de laatste drie jaar). Bij uitval blijft de thermostaat gewoon zijn werk doen, je kunt alleen geen wijzigingen aanbrengen tijdens een storing.
Geofencing heb ik in begin ook erop gebruikt en werkte prima, jij vindt het geen must, maar het zit er wel op.

N54 powered

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Air control in house.
https://www.techadvisor.c...thermostat-v3-review.html
Goed plek om wat gedetaileerd te lezen wat t kan.
Het gebruikt "googledata" om de buiten lucht kwaliteit te bepalen en een temp en RV% meting in huis om binnen te bepalen of ventilatie, raam open, een verbetering oplevert.

Voordeel voor de Evohome is je hoeft niet een googlehub te kopen om thuis zonder mobiel dieper in de settings te duiken.
Mooi schermpje op een stand. Als je een voeding in de buurt hebt ook aan een muur op te hangen.
Er zijn draadloze muur thermostaten die lijken op de klassieke muurthermostaat.
Handig om zones handmatig mee aan te sturen zonder je mobiel.
(kan alleen niet uit de tekst halen of je ze ook kan gebruiken zonder die UHF controler(vloerverwarming controler)

iFTT daar moet ik me eens op inlezen.
Ik heb nog een extra nest die met de heatlink was opgestuurd toen die kapot ging onder garantie.
Ben benieuwd of ik daar iets mee kan.
(buiten geofencing maken.)

Er is geen support voor airco's schijnt.
Ik ben me aan t beraden of een cold/heater airco systeem op zolder op termijn interessant is.
Misschien als de if airco active then suspent CV activity is te maken met IFTT.

Van uitgaande dat uiteindelijk gas gestookte CV volledig vervangen word moet ik nu al gaan bedenken wat ik voorbereid.
Vloerverwarming in de woonkamer? Absoluut noodzakelijk of werken lage temp convectoren ook genoeg?
Opgeleukt met IR panels en of een palet kacheltje in de openhaardgat voor de koude dagen.

Zelfde op zolder: electrische verwarming met zo'n heater/cooler airco en geen convectoren?
Of convectoren als algemene verwarming via een warmtepomp achtige hybrid CV en een airco als hulp.

Het klinkt of de honeywell evohome de ruggegraat kan zijn van het systeem.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@JdM
Nee niet echt.
Snel even gegoogeld naar reviews.
Op yt nog niet echt een diepte review gevonden.
Op tweakers niet echt in de populariteit 's prijs.

Al ben ik fan van bosch keuken apparatuur en witgoed , de easycontrol lijkt achterop te raken met de andere opties die ik bekeken heb.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee