Honeywell Evohome vs Tado, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-05 07:01
Graag zou ik jullie input vragen over het volgende:

We zijn recent verhuisd naar een nieuwe woning, waarbij we graag zoneregeling zouden aanbrengen. De situatie is als volgt:

Begane grond: Vloerverwarming (6 zones, verdeeld over hal, berging, woonkamer, keuken), kamerthermostaat in de woonkamer
Eerste verdieping: 3 slaapkamers en badkamer (elk 1 radiator)
Tweede verdieping: 1 slaapkamer met badkamer (geen tussendeur) (2 radiatoren, aan de voor- en achterkant)

De CV installatie is op leeftijd en we schakelen over naar een nieuwe Intergas Xtreme 36 (CW5) op OpenTherm, met in de toekomst uitbreiding naar hybride warmtepomp.

Nu kom ik er niet helemaal uit welke zoneregeling hier het beste voor geschikt is. De installateur levert zelf Honeywell Evohome en kan die ook installeren voor ons, maar geeft desgevraagd ook aan dat hij goede dingen over Tado hoort. Dat kan hij niet leveren, maar volgens hem was installeren kinderspel. Er wordt door de installateur bij de vloerverwarmingverdeler in beide gevallen een bypass geplaatst en een extra thermostaatknop (waar de Evohome/Tado knop op komt) voor de thermostaatknop die daadwerkelijk de watertemperatuur voor de vloerverwarming regelt. De vloerverwarming wordt overigens één temperatuurzone in het hele systeem.

Ondanks vele reviews gelezen te hebben, kom ik er nog niet helemaal uit wat nu de beste optie gaat zijn, Tado of Evohome. Op basis van wat ik gelezen heb, zie ik de volgende voor- en nadelen terugkomen:

Evohome
+ Interface op unit in woonkamer
+ Mesh netwerk voor beter bereik (via Tado werkt dit blijkbaar met Bridge)
+ Blijkbaar meer instelmogelijkheden, maar ik kan eerlijk gezegd niet vinden welke
+ Langere batterijduur thermostaatknoppen
- Ouderwets uiterlijk
- Minder stille motoren
- Duurder (EUR 600 in mijn geval o.b.v. offerte installateur voor Evohome vs. offerte obv zelf installeren Tado)

Tado v3+
+ Betere/gebruiksvriendelijkere app
+ Goedkoper
+ Uitgebreide community en end-user helpdesk voor als iets niet functioneert
+ Twee temperatuursensoren in de knop
- Bridge (zou geen probleem moeten zijn qua bereik, ik kan hem centraal plaatsen, maar wel plafonds van gewapend beton)
- Aanvullend abonnement nodig voor geofencing/openraamdetectie
- Lagere batterijduur (ik lees zelfs ervaringen van +- 6 maand tijd, dat vind ik erg kort)

Ik hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien. Dank! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:21
ik begin er een beetje uit te raken, 2 jaar terug had ik tado, jaar terug evohome, afgelopen jaar niks.
kosten: tado lijkt goedkoop maar als je alles optelt even duur als evohome. Maak het sommetje maar eens. Op marktplaats wel wat evohome aanbiedingen te vinden van hele sets van mensen die overstappen/verhuizen/alles nieuw in doos hebben.
Tado ziet er beter uit.
Doorslaggevend verschil voor mij was dat tado niks doet als
je internerverbinding eruit ligt, en evohome dan gewoon blijft werken maar je alleen het niet via de app kunt bedienen.
Internetproviders geven geen 100 procent uptime, voor mij uiteindelijk daarom evohome meer punten.
inmiddels mijn huis zo weinig warmteverlies en vloerverwarming overal dat zoneregeling geen zin lijkt te hebben.
Ook wel makkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shufflez
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 01:19
Hier beide in gebruik; Evohome voor CV, Tado voor bediening lucht/lucht warmtepomp (airco, ook voor verwarming).

Tado is als gezegd afhankelijk van Wifi (afaik ook bij gebruik bridge) en de app beperkt je behoorlijk (in mijn geval kunnen bijv geen extra functies 'aangeleerd' worden, die normale bediening wel heeft). Tevens zijn ook automatiseringen en planningen bij Tado 'verstopt' achter een betaalde dienst (joepie; everything-as-a-service). De 'touch' bediening heb ik na 2 jaar nog steeds niet begrepen (werkt voor mij niet intuitief), wellicht doordat de airco bediening wat meer opties heeft dan temperatuur.

De app van Honeywell is inderdaad uitermate verouderd en niet direct intuitief, het centrale bedieningspaneel werkt daarentegen feiloos. Een monteur voor installatie is in mijn geval niet nodig geweest, de radiatorknoppen waren eenvoudig te plaaten met meegeleverde adapters, de OpenTherm bridge een kwestie van 4 draadjes van/naar ketel. Alleen waterzijdig de bypass en kleppen laten installeren.

Motoren kan ik niet vergelijken, in mijn ogen valt de Honeywell mee, meeste van de tijd gaat het heel rustig, zeker wanneer je de 'slimme' planning ingeschakeld (je kan aanmelden voor beta). Evt kan er een externe temperatuursensor aangesloten worden (en schijnbaar ook voeding, met NiMH gaat het hier prima (wel juiste setting kiezen, anders denkt knop dat hij leeg is ivm lager voltage)).

Afhankelijk van de indeling/verdeling van vloerverwarming, zou ik geen evohome/tado knop gebruiken, tenzij je vloerverwarming maar één zone voorziet. Andere optie dan knop is dan evt zoneklep (werd mij aangeraden ivm te beperkte doorstroom van een 'normale' radiatorkraan voor vloerverwarming).

Succes met je keuze!

[ Voor 6% gewijzigd door shufflez op 09-03-2022 10:28 . Reden: Toevoeging bediening Tado ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• classiccar
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-12-2024
Vraagje gerelateerd aan de evohome. Dit topic laat mijn keuze toch eerder naar de Honeywell gaan.
Waar komt de opentherm bridge dan te hangen? Op de plek van mijn bedrade thermostaat of elders? Ik heb een Nefit trendline ketel uit 2015

Is het ook mogelijk om met motoren op de vloerverwarmingszones per stuk te regelen? Mijn keuken heeft meer warmtevraag dan de woonkamer. (Aanbouw met 3 buitenwanden en tuindeur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

classiccar schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:59:
Vraagje gerelateerd aan de evohome. Dit topic laat mijn keuze toch eerder naar de Honeywell gaan.
Waar komt de opentherm bridge dan te hangen? Op de plek van mijn bedrade thermostaat of elders? Ik heb een Nefit trendline ketel uit 2015

Is het ook mogelijk om met motoren op de vloerverwarmingszones per stuk te regelen? Mijn keuken heeft meer warmtevraag dan de woonkamer. (Aanbouw met 3 buitenwanden en tuindeur)
Evo home heeft daarvoor een vloerverwarming regelaar.

Ik ben zelf niet zo’n fan van naregeling, zeker als je over wilt stappen op een warmtepomp. (Hybride/full electric)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

De evohome heb ik nu een paar jaar en heel eerlijk gezegd is het inderdaad niet super.

Laat ik voorop stellen, het systeem werkt wel betrouwbaar en goed via het meegeleverde touchscreen en is vanuit dat oogpunt prima bruikbaar.
Er zijn alleen wel een aantal nadelen:
  1. De app is extreem traag. Dat lijkt aan de servers te liggen, de helft van de tijd dat ik de app start sluit hij weer door timeout en moet ik de app een tweede keer starten voor ik erbij kan. Op een goede dag dat alles snel gaat duurt het zo'n 15 seconden om de app te starten. Op een slechte dag is het eerder rond de 45 seconden.
  2. De app is niet erg intuitief maar dat went wel
  3. Het touchscreen is zo'n oud resistief type en reageert niet heel vlot. Het is functioneel en doet wat het moet maar het zou soepeler kunnen.
  4. De website is net zo traag als de app en wat basaal maar werkt wel. Je kan hier bijvoorbeeld niet je schema's aanpassen.
Tado heb ik iets minder ervaring mee maar ook een tijd gebruikt bij een ander pand.
Persoonlijk kan ik het niet aanraden... de app ziet er veel netter/mooier uit maar daar is het ook wel mee gezegd.
De nadelen van Tado waar ik persoonlijk last van gehad heb:
  1. Zoals eerder gezegd, je bent afhankelijk van internet. Zonder internet kan je er nagenoeg niets mee
  2. Het zelflerende/adaptieve systeem werkt voor geen centimeter. Stel je de temperatuur in op 19 graden dan kan hij gerust doorschieten naar 21 graden
  3. Voor basis features moet je het abonnement van 7 euro per maand hebben. Iets als open raam detectie bijvoorbeeld zit bij evohome gewoon ingebouwd, bij tado is dat een premium feature.
Ik weet eerlijk gezegd niet of er betere opties zijn. Het evohome systeem werkt voor mij wel prima maar het zou zeker flink beter kunnen

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:44
Als je de tado zelf kan installeren kan je de Evohome toch ook zelf doen. Dan is het prijsverschil ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:04

copykat

Good copy isn't bad

En welke is het geworden?
En ben je tevreden?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:34
copykat schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:53:
En ben je tevreden?
Zelfde vraag!

En aan de anderen: of zijn er nog betere/andere alternatieven, dan dit?

Ik heb nu Eq3 MAX: een oud, maar op zich betrouwbaar en simpel systeem.

Maar die Duitse schoften stoppen de servers/app en "bieden je aan" een upgrade naar hun nieuwe systeem dat volgens mij identiek is (zelfs qua uiterlijk bijna) alleen wat meer bij de tijd gebracht.

Gelukkig werkt eea ook zonder de app gewoon door, maar voor instellingen moet ik dan de laptop openen en een ouderwetse lokale java app gebruiken. Ok dat kan. Maar kan niet meer even snel op de telefoon checken hoe warm het waar is en even de temp aanpassen oid.

Dusssz... where to go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-05 07:01
copykat schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:53:
En ben je tevreden?
Helaas waarschijnlijk niet het antwoord waar je naar op zoek bent, maar: geen van beide. Uiteindelijk waren we namelijk voornemens om over te gaan op een (hybride) warmtepomp, waarbij we wilden afwachten wat het verbruik in de nieuwe situatie was voordat we eventuele zoneregeling zouden aanbrengen. De installateur gaf namelijk aan dat zoneregeling niet ideaal was i.c.m. een warmtepomp. We hebben nu een Intergas Comfort Touch thermostaat genomen die bij de CV-ketel past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:04

copykat

Good copy isn't bad

Muramasa schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:57:
[...]

Helaas waarschijnlijk niet het antwoord waar je naar op zoek bent, maar: geen van beide. Uiteindelijk waren we namelijk voornemens om over te gaan op een (hybride) warmtepomp, waarbij we wilden afwachten wat het verbruik in de nieuwe situatie was voordat we eventuele zoneregeling zouden aanbrengen. De installateur gaf namelijk aan dat zoneregeling niet ideaal was i.c.m. een warmtepomp. We hebben nu een Intergas Comfort Touch thermostaat genomen die bij de CV-ketel past.
Dat zone regeling met een 24/7 werkende warmtepomp niet handig is dat begrijp ik.
dat werkt op "alles langzaam op temperatuur houden/brengen" vh huis
Een basis warmte. Wat in mijn ogen alleen goed werkt als je vloerverwarming toepast door je hele huis.
(Vandaar dat de nieuwbouwhuizen waar de alle vloeren op alle etages voorzien zijn van vloerverwarming en een goede isolatie het warmteverlies door overdracht naar buiten minimaliseert met een warmte pomp zuinig zijn.)

Ik begrijp dat je nu gekozen heb voor 1 meetpunt, woonkamer, en modulerende verwarming voor alle kamers en vloer verwarming?
of zitten er in je vloerverwarmings zones nog eigen thermostaten die de desbetreffende zones zelf reguleren onafhankelijk vd woonkamer thermostaat?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-02 21:28
Ro-Maniak2 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:33:
[...]

Zelfde vraag!

En aan de anderen: of zijn er nog betere/andere alternatieven, dan dit?

Ik heb nu Eq3 MAX: een oud, maar op zich betrouwbaar en simpel systeem.

Maar die Duitse schoften stoppen de servers/app en "bieden je aan" een upgrade naar hun nieuwe systeem dat volgens mij identiek is (zelfs qua uiterlijk bijna) alleen wat meer bij de tijd gebracht.

Gelukkig werkt eea ook zonder de app gewoon door, maar voor instellingen moet ik dan de laptop openen en een ouderwetse lokale java app gebruiken. Ok dat kan. Maar kan niet meer even snel op de telefoon checken hoe warm het waar is en even de temp aanpassen oid.

Dusssz... where to go?
toon volledige bericht
Ik zit in hetzelfde schuitje (Tado vs Evohome). Uit nieuwsgierighuid: heb jij al een beslissing genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:34
jcneji schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:54:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje (Tado vs Evohome). Uit nieuwsgierighuid: heb jij al een beslissing genomen?
Nee ik zit op pad ‘voorlopig aanzien’ - wat ik hier lees over die twee systemen klinkt matig.

En aanvulling, een nieuw systeem moet sowieso ketel (nu nog) cq warmtepomp warmtevraag kunnen activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:36
Ben zelf ook aan het kijken. Vooral omdat ik merk dat er temperatuur verschillen zit op begane grond en 1e verdieping.
Er zijn meerdere zones, maar meetpunt is nu de woonkamer. Deze is echter heel groot en heeft daarom meer warmte nodig. Daarnaast stijgt warmte ook op. Dus ik merk vaak dat het boven warmer is dan beneden.

Er zijn 2 aparte regelaren, maar ik kan nu niet echt iets instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User80Haarlem
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-12-2023
Beste raadgevers en meedenkers,

Hier ook een zelfde afweging te maken. Onlangs is onze CV ketel kapot gegaan en besloten om nieuwe ketel te nemen. Ook gekeken naar combinatie met hybride warmtepomp maar wat ins betreft toch nog steeds te gortig wat beter prijs. Zelfs met subsidie. Ook omdat duidelijk werd dat er ook nog zogenaamde buffervat nodig is.
Anyway, keuze gemaakt voor alleen vervangen van CV ketel (remeha calenta 11jr oud ). Gekozen voor een remeha Tzerra ace CW5.

Nu ben ik aan het overwegen om een slimme thermostaat met slimme radiatorknoppen te kopen en kijk ik ook naar Tado of Honeywell. CV installateur zegt dat ik Honeywell moet doen maar wilde toch even het in de groep gooien. Is namelijk een behoorlijke investering. Situatie is namelijk als volgt:

We hebben twee zones met zonekleppen geïnstalleerd op CV. Zone 1 is begane grond met vloerverwarming. Die laat ik even buiten beschouwing zit op een T6 thermostaat en werkt prima. 2de zone is 1ste en 2de verdieping. Met in totaal 6 kamers en in totaal 8 radiatoren (3X1, 3x2).

Deze zone wordt nu aangestuurd door een draadloze thermostaat van Honeywell (Round Wireless). Mijn CV installateur zegt dat het niet nodig is maar hij kent mijn huisgenoten niet. Met huis vol pubers betrapte ik mezelf erop afgelopen winters dat ik regelmatig een rondje door het huis moet kopen om te kijken welke radiator aan staat en welke uit. En dan ook nog aan zetten en uitzetten bij elke ronde. Met 6 kamers werkt dit ook gewoon niet. Zouden we bijna een groeps app voor beginnen . Anyway.

Ik heb gekeken naar evohome. Als ik dan een standaard set bekijk met 6 knoppen kom ik uit op 700a800 Euro 😳. Bizar.

Zulke technologie zou toch niet zo duur moeten zijn. Daarnaast lijkt het evohome systeem een beetje op mijn eerste iphone (no offence android users). Heb het idee dat er elk moment een nieuw systeem gaat komen. Voelt gewoon niet goed om zoveel geld uit te geven aan een systeem dat al zoveel jaren oud is.

Heb ook even een plaatje toegevoegd.

VRAAG: zijn er ervaringen met met thermostaat en knoppen (slimme) met deze relatief nieuwe CB ketel en zijn er suggesties voor evt andere slimme systemen (lees voordeliger).

Thx

Groet

J.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4E9Vm-hRr8iEdI0L38qwnN5F00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cpPplIML8sHHqoVJ5l3yTB7h.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:49
User80Haarlem schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:35:
We hebben twee zones met zonekleppen geïnstalleerd op CV. Zone 1 is begane grond met vloerverwarming. Die laat ik even buiten beschouwing zit op een T6 thermostaat en werkt prima. 2de zone is 1ste en 2de verdieping. Met in totaal 6 kamers en in totaal 8 radiatoren (3X1, 3x2).
Misschien komt de raad wat laat maar dan is het misschien handig voor anderen... in ieder geval met systemen als EvoHome of Tado is het net de bedoeling van geen zones op je CV ketel meer te hebben... EvoHome/Tado zorgen namelijk zelf voor de zones (iedere kraan is in principe een zone).
Mijn CV installateur zegt dat het niet nodig is maar hij kent mijn huisgenoten niet. Met huis vol pubers betrapte ik mezelf erop afgelopen winters dat ik regelmatig een rondje door het huis moet kopen om te kijken welke radiator aan staat en welke uit. En dan ook nog aan zetten en uitzetten bij elke ronde. Met 6 kamers werkt dit ook gewoon niet. Zouden we bijna een groeps app voor beginnen . Anyway.
Je installateur heeft dus gelijk en zoals we in IT wel eens zeggen is dit geen technisch probleem maar een HR probleem :) Trouwens je kan voor iedere zone een programma instellen dus dan zet je toch de verwarming bij de kinderen standaard uit op uur x. (of je blokkeerd gewoon manuele instellingen voor hun kamers) Verder kan je Evohome/Tado integreren met HomeAssistant... als de kinderen hier niet thuis zijn (tracking op basis van hun smartphone) dan gaat de verwarming vanzelf uit.
Ik heb gekeken naar evohome. Als ik dan een standaard set bekijk met 6 knoppen kom ik uit op 700a800 Euro 😳. Bizar.
Tja, goedkoop is het niet en je moet het vooral bekijken als luxe... hier zaten de kinderen vroeger in de koude tenzij we beneden volop de verwarming hadden aanstaan. Nu kan je iedere kamer volledig afzonderlijk regelen (en uiteindelijk bespaar je daar dus ook mee).
Daarnaast lijkt het evohome systeem een beetje op mijn eerste iphone (no offence android users). Heb het idee dat er elk moment een nieuw systeem gaat komen. Voelt gewoon niet goed om zoveel geld uit te geven aan een systeem dat al zoveel jaren oud is.
Ik kom eigenlijk zelden in de app... het schema en HomeAssistant doen hier z'n werk. EvoHome is vandaag trouwens nog altijd dezelfde look and feel en die werkt, Tado heeft een iets modernere look maar persoonlijk heb ik dat nooit als issue ervaren.
Pagina: 1