Toon posts:

Uitbreiding zonnepanelen (Solar Frontier)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-03 13:03
Dag allen,
Ik heb momenteel een installatie van 18*170Wp (3060Wp) Solar Frontier op mijn dak liggen. Dit in combinatie met een SMA 2,5kW omvormer (vervangen in april 2022). Panelen liggen ZW (oriëntatie 215°) in een hoek van +-50°. De installatie ligt in Boutersem (Vlaanderen) en is sinds maart 2017 actief met een opbrengst van gemiddeld 3250kWh per jaar.

Na de aankoop van een elektrische auto en een WP in de toekomst, zou ik zo verstandig mogelijk willen uitbreiden/upgraden. Hiervoor denk ik aan extra panelen op mijn oostkant.

Mijn vroegere installateur raadde aan om in de toekomst opnieuw Solar Frontier te leggen, als ik het goed begreep omdat deze technisch op dezelfde omvormer zijn aan te sluiten en omdat deze goed omgaan met diffuus licht en dus 'niet-ideale' opstellingen. Echter, deze worden nu niet meer verkocht en de technologie staat ook niet stil.

Sinds een jaar ben ik 2e hands SF 170Wp panelen aan het zoeken. En ik kwam onlangs uit bij een installateur die nog een container reserve panelen heeft staan welke hij nu deels verkoopt.
Foto's
Ik zou willen bijleggen op de (gele) noord-oostkant (ligging 35°).

Hier zouden ze komen te liggen.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb op basis van dakpannen tellen onderstaande schets gemaakt.

De panelen meten 1257X977mm en mijn dak meet 8 meter hoogte op 5m25 breedte.

Ik weet niet met welke marges je dient rekening te houden, maar als ik snel (en optimistisch) tel, kan ik er 8 panelen in de breedte kwijt uiterst rechts op mijn dak. Onder het raam kan ik er nog 6 kwijt (2 rijen van 3, horizontale ligging), ook boven het raam (tussen de twee schouwen) lijkt me het volgens de afmetingen nog mogelijk om 2x3 panelen in horizontale ligging te leggen.
Schaduw
Geen schaduw van huizen of bomen. Enkel van de grote en kleine schouw.
Jaarverbruik
Ik verbruik nu +-5000kWh (3000kWh auto + 2000kWh huishouden)
Huidige elektriciteitsaansluiting
Dit lijkt me 1x40A?
Budget en doel
Doel: mijn dakoppervlakte is beperkt. Ik wil deze zo optimaal mogelijk laten renderen. Liefst een oplossing die mijn huidig verbruik afdekt (5000kWh). Alle reserve/extra voor de toekomst is welkom met het oog op een WP.
Zo denk ik bv. na of het nodig/handig is om bij de komst van een WP rekening te houden met zonnecollectoren op mijn ZW dak i.p.v. enkel zonnepanelen.
Of misschien is nog 5 jaar met deze installatie bollen en dan upgraden naar nieuwe, efficiëntere panelen een betere optie.
Budget: hangt af van de voorgestelde oplossing. Het is misschien verstandiger 1x goed uit te breiden dan nu een oplossing te voorzien die ik binnen 3 jaar weer in vraag kan stellen.
Wie gaat het project uitvoeren
Momenteel heb ik contact met EnergyControl uit Heusden-Zolder.
Zij stellen voor om het dak 'vol' te leggen en gokken op 12 à 14 panelen. Klopt dit, of is dit volgens de plannen eerder een onderschatting? Gezien de kleine panelen en hun goede omgang met schaduw denk ik dat het dak écht vol mag gelegd worden?
Zij adviseren een omvormer (2kW) bij te plaatsen (geen SMA, eerder een goedkoop Chinees merk met basis functionaliteit). Heeft dit nut? Gezien de totale installatie een O-W oriëntatie zal opleveren waarbij de opbrengst breed over de dag wordt uitgesmeerd, durf ik dit in vraag stellen.
Indien ik een omvormer bijplaats, zal mijn terugdraaiende teller vervangen worden door een digitale, waardoor ik het voordeel van het terugzetten op het net/het net als batterij (vroegtijdig) verlies. Hiervoor geeft de overheid een compensatie, maar het verschil in compensatie (terugdraaiende teller vervangen in 2023 of 2025) zal met moeite 100 euro verschillen en komt uit rond de +-1000 euro.
Bijhouden van data
Maakt me weinig uit. Een verwittiging wanneer mijn omvormer defect zie ik als minimum. Vorig jaar heb ik dit pas na +-1 maand opgemerkt, waarna er 1 maand werd onderhandeld met SMA voor vervanging, waarna ik nog 1 maand mocht wachten op levering... Dat kost opbrengst...
Reeds verkregen offertes
Nog geen. Ik ben nog aan het verkennen.
Regio
Boutersem, Vlaanderen

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je voor een andere omvormer gaat, zou ik niet voor SF gaan want dat heeft een beperkte Wp/m² (dat uit zich ook in minder kWh/m²).
Je hebt nu 3050 Wp op een 2500 watt omvormer, dat is al ruim, dus je moet simuleren wat je nu aftopt en wat je zou missen als je er 3 kW bij legt op NO.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee