Ik ben een aantal offertes aan het uitpluizen voor zonnepanelen en omvormers. In een aantal van deze offertes wordt de GoodWe 2500-xs omvormer aangeboden. Een van mijn wensen is het zelf kunnen uitlezen van opbrengst gegevens. En met zelf bedoel ik lokaal, met eigen apparatuur, direct uit de omvormer.
Mijn ervaring is dat partijen die offertes leveren, GEEN verstand hebben van zelf uitlezen... (somming verdenk ik er van dat ze er helemaal GEEN verstand van hebben maar dat terzijde). Ze vinden de vraag over zelf uitlezen maar raar, weten het niet en verwijzen naar de APP van de leverancier. Sommige beginnen nog over WiFi sticks en verliezen van garantie als je het anders doet... en dat is het moment dat ik de offerte aan de kant schuif.
Zelf uitlezen... Wel, de forums staan vol met mensen die dat doen. Waarom start je een nieuwe thread?
Nou... al die informatie is nogal gefragmenteerd en beantwoorden niet perse mijn vragen. Ik wil een aantal vragen stellen aan mensen die het betreffende apparaat hebben en de informatie zelf uitlezen. En wellicht dat de antwoorden ook anderen gaan helpen in de toekomst.
Mijn doel:
Het probleem begint bij aansluiting 3 en 4. In het eerste tabel wordt poort 3 als WiFi/LAN en poort 4 als CT/DRED/Remote Shutdown aangeduid terwijl in het 2e tabel poort 3 als gecombineerde RS485/USB poort wordt aangeduid... en poort 4 als WiFi/LAN poort.
Waarschijnlijk is de eerste tabel correct...
Kijkend naar de pinlayout van connector 4 (uit de eerste tabel) kom ik 2 mogelijkheden tegen. De eerste is het gebruik als CT/DRED/Remote Shutdown aansluiting (wat volgens de manual een Australisch/Nieuw Zeelands dingetje is). De tweede mogelijkheid is het leveren van output via RS485 gegevens waarbij er 2 poorten beschikbaar zijn.
Tabel 1:
Tabel 2:
Ik zie dat de benodigde pinnen voor RS485 een dubbele functie hebben... en dat levert vragen op.
Oke, en dan nu de directe vragen:
Uitlezen is meer smart dan installatie => schopje naar SH
Mijn ervaring is dat partijen die offertes leveren, GEEN verstand hebben van zelf uitlezen... (somming verdenk ik er van dat ze er helemaal GEEN verstand van hebben maar dat terzijde). Ze vinden de vraag over zelf uitlezen maar raar, weten het niet en verwijzen naar de APP van de leverancier. Sommige beginnen nog over WiFi sticks en verliezen van garantie als je het anders doet... en dat is het moment dat ik de offerte aan de kant schuif.
Zelf uitlezen... Wel, de forums staan vol met mensen die dat doen. Waarom start je een nieuwe thread?
Nou... al die informatie is nogal gefragmenteerd en beantwoorden niet perse mijn vragen. Ik wil een aantal vragen stellen aan mensen die het betreffende apparaat hebben en de informatie zelf uitlezen. En wellicht dat de antwoorden ook anderen gaan helpen in de toekomst.
Mijn doel:
- Direct uitlezen van gegevens via RS485 nog even los van eventuele software zoals Domoticz, Home Assistant of eigen programmeersels.
- Duidelijk krijgen of elk in Nederland geleverd apparaat over de juiste aansluiting daarvoor beschikt, welke aansluiting dat is en welke pins de juiste gegevens opleveren.
Het probleem begint bij aansluiting 3 en 4. In het eerste tabel wordt poort 3 als WiFi/LAN en poort 4 als CT/DRED/Remote Shutdown aangeduid terwijl in het 2e tabel poort 3 als gecombineerde RS485/USB poort wordt aangeduid... en poort 4 als WiFi/LAN poort.
Waarschijnlijk is de eerste tabel correct...
Kijkend naar de pinlayout van connector 4 (uit de eerste tabel) kom ik 2 mogelijkheden tegen. De eerste is het gebruik als CT/DRED/Remote Shutdown aansluiting (wat volgens de manual een Australisch/Nieuw Zeelands dingetje is). De tweede mogelijkheid is het leveren van output via RS485 gegevens waarbij er 2 poorten beschikbaar zijn.
Tabel 1:
Tabel 2:
Ik zie dat de benodigde pinnen voor RS485 een dubbele functie hebben... en dat levert vragen op.
Oke, en dan nu de directe vragen:
- Klopt het dat de eerste tabel uit het eerste plaatje de correcte versie is?
- Aannemende dat het antwoord bij vraag 1 JA is, heeft die betreffende connector 4 een dubbele functie en kan ik ergens kiezen welke van de 2 actief moet zijn? Of werkt het gewoon als je maar de juiste pins gebruikt?
- Kan ik er vanuit gaan dat elk apparaat de betreffende connector heeft en deze bruikbaar is (AAN staat)?
- Wordt er een geschikte connector meegeleverd met het apparaat waarmee ik mijn eigen apparatuur kan aansluiten?
Uitlezen is meer smart dan installatie => schopje naar SH
[Voor 0% gewijzigd door septillion op 13-02-2023 21:02]