sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Thuisserver overleden? Op zoek naar tips

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:18
Ik heb hier een thuisservertje staan die inmiddels antiek te noemen is. Ik heb er in de loop der jaren wat zaken aan geupgrade, maar in essentie is het ding uit 2008. 15 jaar oud dus. Feit is echter dat ie, tot vanavond, nog steeds prima dienst deed (primair als fileserver, maar ook als controller voor mijn Unifi netwerk) én kneitertje zuinig was qua energiegebruik. Dit zijn de belangrijkste specs:

CategoryProduct
ProcessorsAMD Athlon 64 X2 3800+ Tray
MoederbordenAsus M2A-VM
BehuizingenAntec New Solution NSK4480
ProcessorkoelingScythe Mugen
Geheugen intern2x Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G

Eerder vanavond gebeurde er iets vervelends: ik moest vanwege een klusje in huis de stroom eraf halen en nu wil hij niet meer opstarten. Behalve een zielig lampje op het moederbord geeft het oude beestje geen teken van leven meer.

Wat er mis is? Geen idee, maar ik hoop en gok dat de PSU er, na 15 jaar 24/7 aan te hebben gestaan, de brui aan heeft gegeven. Maar zeker weten doe ik het niet, en ik heb er ook niet zoveel trek in om nutteloos geld in dit apparaat te gaan investeren.

Dus ben ik net gaan testen om te kijken of ik kon achterhalen of het inderdaad de PSU is. Het geluk wil dat ik hier nog een (ook niet al te nieuwe, maar toch stuk nieuwere) PC heb staan. Ik voel er niet zoveel voor om de hele PSU daar uit te gaan trekken (alles zit vrij netjes weggewerkt) dus leek het mij een kwestie van de grote powerkabel die naar het moederbord gaat aansluiten op het servertje om te kijken of hij überhaupt wil booten. Echter, behalve opnieuw het lampje dat gaat branden, gebeurt er bar weinig.

Mijn vragen: zou de constructie zoals ik die hierboven beschrijf moeten werken of zie ik iets over het hoofd? En: zijn er nog andere manieren om te achterhalen wat er mis zou kunnen zijn?

omniscale.nl

Alle reacties

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-03 11:16
Vergeet ook de vierpin kabel naar de processor niet als je de voeding wisselt. Niet elk moederbord wil starten zonder die aansluiting.

while (! ( succeed = try ()));

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:53
Hmmm, heb je een monitor er op aangesloten of is het headless? Ik zou bijvoorbeeld willen weten of je sowieso wel beeld krijgt of niet.

• posttoast
hans_lenze schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:48:
Vergeet ook de vierpin kabel naar de processor niet als je de voeding wisselt. Niet elk moederbord wil starten zonder die aansluiting.
Goeie! Ik kan merken dat het óók al een jaar of 15 geleden is dat ik zelf een PC in elkaar gezet heb ;)

Het maakt inderdaad verschil. Ik hoor dat ie nu "iets" gaat doen zodra ik de powerknop in druk, maar hij gaat ook vrij direct weer uit. Ik moet dus even goed gaan checken hoe het verder aangesloten zit, maar ik denk dat ik hiermee (voorzichtig) kan concluderen dat het de voeding is waar het mis mee gaat.

De voeding die er nu in zit zat bij de case, een 80 plus 380W voeding. Waar kan ik nou het beste op letten als ik een nieuwe haal? Voor mij is betrouwbaarheid het allerbelangrijkst, geluidsniveau is iets minder boeiend (hij staat in een ruimte waar hij vrijwel niet te horen is). Pak ik dan gewoon zoiets: uitvoering: Seasonic Focus GX-550 ?
vanaalten schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:21:
Hmmm, heb je een monitor er op aangesloten of is het headless? Ik zou bijvoorbeeld willen weten of je sowieso wel beeld krijgt of niet.
Hij is normaal headless, maar er hangt nu een monitor aan. Maar ventilatoren gingen al niet eens draaien. Beeld kreeg ik ook niet :)

[Voor 25% gewijzigd door posttoast op 10-02-2023 09:26]

omniscale.nl

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-03 11:16
Seasonic was vroeger het neusje van de zalm. Tegenwoordig zijn er andere toppers. Zoals de uitvoering: Corsair RM550x (2021) Zwart

Voor meer inspiratie verwijs ik graag naar Het grote zuinige server topic - deel 3

while (! ( succeed = try ()));

• posttoast
Te vroeg gejuicht! Ik heb zonet de RM550x erin gehangen. 12v lampje gaat netjes branden en zodra ik op de powerknop druk lijkt ie aan te gaan. Voor een fractie van een seconde. Als ik de powerknop ingedrukt houd, duurt die fractie van een seconde iets langer en gaat ook de CPU fan draaien. Maar na een seconde of 5 houdt ie het ook weer voor gezien.

De vraag is nu: heb ik nog iets over het hoofd gezien? Want ik heb geen idee meer waar ik het moet zoeken... Of kan ik er vanuit gaat dat er iets anders kapot is en is het gewoon einde verhaal?

omniscale.nl

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Een long shot, maar misschien de gok waard omdat het een oud systeem is: vervang de batterij op het moederbord en volg de instructies voor een cmos-reset. Een te lege batterij kan raar gedrag opleveren.

• posttoast
Goeie tip. Ga ik nog even proberen.

Misschien een stomme vraag: maar zorgt het verwijderen van de batterij niet sowieso voor een reset? Of moet ik met de jumper aan de slag?

omniscale.nl

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als je de batterij er een minuut uit laat is de cmos ook gereset. (dat is de oude methode).
Dan moet de stroom (220 stekker) er wel uit voor dat je de batterij eruit haalt.

Zelfde effect als met de jumper. Maar dat is natuurlijk handiger.

Maar het lijkt er toch op dat een component op het mainboard de geest heeft gegeven c.q. met welverdiend pensioen is. :)

Bij de afdeling Zuinige Servers kun je meer vinden over zuinige server(tje)s

[Voor 17% gewijzigd door eheijnen op 12-02-2023 08:36]

The Internet connected people all around the world. But also the Village Idiots...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee