Toon posts:

Hoeveel kWh gebruikt een airco

Pagina: 1
Acties:

• Reogie
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-02 10:45
Hey hallo,

Ik begrijp dat mijn vraag heel erg algemeen is en vermoedelijk erg lastig of zelfs onmogelijk te beantwoorden is. Toch doe ik een poging.

Tijdens het googelen kom ik verschillende verhalen tegen. Een tweaker die zegt dat zijn 3.5kw airco 0,7 kWh in een nacht verbruikt. Terwijl bepaalde sites aangeven dat een airco minimaal 1kwh per uur gebruikt, wat op een mooi 12.000 euro aan stroomkosten zou komen in een jaar tijd.

Wij zijn van plan om een 3.5 kw airco te laten installeren in een ruimte van 75m3, slecht tot matig geïsoleerd. Op de site van Mitsubishi staat dat het gebruik voor koelen en verwarmen van een kamer tot 85m3 ongeveer 150kwh en 900 kWh respectievelijk per annum is. Daarmee zouden wij ongeveer 100 euro per maand kunnen besparen op onze energie rekening. Nou is dus mijn vraag, is dit realistisch, of is het stroomverbruik veel hoger. Vermoedelijk zullen we de airco altijd laten draaien op 19,5 graden overdag en 16 graden in de avond.

Nogmaals, ik begrijp dat dit erg situatie afhankelijk is. Toch zou ik graag van andere horen wat het gemiddelde verbruik van hun airco is voor verwarmen en koelen.

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 21:42
Reogie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:27:
Terwijl bepaalde sites aangeven dat een airco minimaal 1kwh per uur gebruikt, wat op een mooi 12.000 euro aan stroomkosten zou komen in een jaar tijd.
24 uur per dag * 365 dagen per jaar * 1 kWh = 8760 kWh / jaar

8760 kWh * 0.40 Euro (prijs plafond 2023) = 3504 Euro per jaar (geen 12.000 dus)

Je berekening klopt dus niet lijkt het, en bovendien staat een airco niet het hele jaar aan hoop ik 8)

Verbruik van een airco hangt natuurlijk helemaal af van hoe groot/zwaar hij is, en hoeveel tijd hij daadwerkelijk aan het koelen is. Wij hebben een (LG) mobiele airco die in het stopcontact gaat, groot genoeg om een slaapkamer in een paar uur te koelen zodat hij s'nachts uit kan. Die gebruikt 900 Watt op de 'hoge' stand, als hij continue aan het koelen is.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:29

IkWilbert

Het is mij!

AzertyNL schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:42:
[...]

24 uur per dag * 365 dagen per jaar * 1 kWh = 8760 kWh / jaar

8760 kWh * 0.40 Euro (prijs plafond 2023) = 3504 Euro per jaar (geen 12.000 dus)

Je berekening klopt dus niet lijkt het, en bovendien staat een airco niet het hele jaar aan hoop ik 8)
Prijsplafond is tot 2900kWh. Daarboven betaal je meer.

I intend to live forever. So far, so good.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:20
2900x€0,40 = €1.160,00
5860x€0,90 = €5.274,00 (worst case voor stroom tarief)

bij elkaar €6.434,00 bij lange na geen €12.000,00

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Gemiddeld 1 kW (dus 1 kWh per uur) klopt wel. De website van Mitsubishi gaat er waarschijnlijk vanuit dat je hem alleen 's nachts gebruikt en ook nog eens alleen tijdens warme nachten.

Ik vind de temperaturen die je noemt extreem laag en in deze tijden een tikje asociaal. Als je hem 5 graden hoger zet kun je de besparing in een stapeltje korte broeken en een dunner dekbed steken.

beschermheer van het consumentenrecht

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 21:42
Jullie hebben een punt, electriciteit kan duurder worden.

Wat ik bedoelde aan te geven, ook als je airco voor koeling (EN verwarmen) gebruikt, zal hij niet het hele jaar op de hoogste stand actief zijn. Dus de berekening van het aantal uren en van het verbruikte vermogen (in de hoge stand) is veel te kort door de bocht mijns inziens...

En apropos electra prijzen, in 2023 is de prijs nog niet boven het prijsplafond uitgekomen voor de mensen die bij electriciteitsmaatschappijen zitten die dynamische prijzen aanbieden. Dus die 2900 kWh is nog niets van opgebruikt mocht het later dit jaar toch duurder worden... Zie hier protip: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2049754

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:18
De TS wil hem primair voor verwarmen gebruiken. Wat overigens ook veel meer kost dan het koelen. Ik heb sinds mei vorig jaar 2 units hangen voor zowel koelen als verwarmen. Zie hieronder de stats van de unit die ik beneden heb hangen. In de zomer gebruik ik ze beide voor koelen. Nu draait alleen de unit beneden die het hele huis verwarmt.

Even ter indicatie. Ik heb een hoekhuis uit de jaren 50. Wat een jaar of 10 geleden redelijk nageisoleerd is. Zeker geen topisolatie. De unit beneden is een 3.5kwh unit.

Dit moet je een redelijk beeld geven van het stroomverbruik gedurende de maanden.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hier vorige en deze week 7,1 tot 8,8 kWh verbruikt per 24h.
Daikin perfera 2,5 kW 24/7 verwarming woonkamer + keuken (samen +- 28 m2), en soms bijkeuken en badkamer.
+-19oC overdag, +- 16oC 's nachts.
Jaren 40 2 onder 1 kapper met energielabel D.

Ik bespaar dus flink gas hiermee 😊

[Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 09-02-2023 21:03]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee