• CsgoTax
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-03 16:04
Hoi,

Ik speel nu 6 jaar CS:GO (counter strike Global:Offsenive) als spel. In het spel bestaan er wapens waarvoor je een “Skin” kan kopen. Deze “Skin” is eigendom van Steam waardoor je als speler een licentie koopt om deze skin te gebruiken. Volgens Steam hebben deze skins geen echte waarde. Ik koop deze skins voor bijvoorbeeld 10$ waarna er een 7 dagen trade-lock op dit item zit voor deze weer verhandeld kan worden. In deze 7 dagen gebruik ik deze skin tijdens het gamen in CS:GO. Na 7 dagen probeer ik deze skin te verkopen voor 11-12$ waardoor ik een winst van 10-20% maak. Op dit moment herinvesteer ik al van deze winst door opnieuw skins in te kopen.

Dit is ooit begonnen als hobby maar ondertussen uitgegroeid tot iets waar ik enkele 100’en euro’s winst per maand mee verdien. Ik vraag mij op dit moment af hoe ik deze handel moet opgeven bij de belasting dienst en als er over deze handel ook BTW moet worden betaald.
Door het gebruik van deze 3rd party sites en Steam accounts heb ik geen inzicht in informatie over van wie ik deze skins inkoop en wie na een week mijn skin weer overkoopt. Het handelen gebeurd alleen op websites welke geregistreerd staan in landen buiten de EU.

Ik hoop dat iemand hier meer informatie heeft over hoe dit werkt (box 1, box3) en hoe dit zit met mogelijke VAT/BTW op online items welke volgens de echte eigenaar geen officiële waarde hebben (Steam TOS).

Ik heb eerder contact gezocht met de belastingdienst telefoon, na 2.5 uur aan de telefoon gezeten te hebben werd mij verteld dat ik zelf moest inschatten als dit hobby of werk was. Ik doe dit handelen op dit moment doen naast mijn full-time baan waardoor ik het zelf als hobby zie en geen werk.

Is er mogelijk iemand met meer kennis wie mij kan helpen om meer duidelijkheid te krijgen over hoe ik dit moet aangeven en aanpakken.

Alvast bedankt!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:53
Dit is vrij complex, leg het voor aan je lokale belastingkantoor. Dan krijg je (na een paar maanden) een schriftelijke uitspraak die rechtsgeldig is.

De belastingtelefoon geeft wel advies, maar dat is wel onder voorbehoud (blijft niet staan in rechtszaak).

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:35
Je kan het simpel houden, en gewoon aan het eind van het jaar het resultaat opgeven als "inkomsten uit overige werkzaamheden" (en daar mag je dan kosten die je gemaakt hebt van aftrekken). Ik denk niet dat je BTW hoeft te betalen, want je verkoopt het aan een partij buiten de EU.

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:43

Superflip

*pwiet*

<knip> Belastingontduiking promoten is niet de bedoeling.

[Voor 79% gewijzigd door Ardana op 22-02-2023 18:51]

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:28
Je bent volgens de Belastingdienst hoogstwaarschijnlijk geen ondernemer. Je hebt daardoor geen KVK inschrijving nodig en hoeft dus ook geen BTW af te dragen. Wel moeten de inkomsten (je winst) officieel gezien opgegeven worden bij je inkomstenbelasting onder "overige werkzaamheden", maar dat wordt hierboven ook al aangegeven.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:25
Want Belgen doen graag aan belastingontduiking? Als de bank een keer een controle uitvoert, en dat doen ze, hang je. Zeer slecht advies van je.

[Voor 17% gewijzigd door Ardana op 22-02-2023 18:51]

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:00

Herman

FP ProMod
BTW: er geldt een 'kleine ondernemersregeling'. Dat is een vrijstelling tot EUR 20.000 per jaar. Zie:

- https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Op basis van je verhaal, vermoed ik dat je hier onder blijft.

IB: Lastig... Ik vermoed dat het hobbymatig aangemerkt kan worden.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:53
Hobbymatig is als je er geen winst op maakt onder de streep. Had hij tot een €100 ofzo per maand verdient ermee, dan kan je het argument maken dat met aankoopkosten PC, elektriciteit, etc, er onder de streep niet tot nauwelijks winst is. Maar als hij een paar honderd euro per maand ermee verdient wordt dat lastiger te beargumenteren.

• Ibriboy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-03 17:19
Waarom zou je dit überhaupt willen aangeven?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:16

Blokker_1999

Full steam ahead

Ibriboy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:29:
Waarom zou je dit überhaupt willen aangeven?
Omdat sommige mensen de regels wensen te respecteren? Het zijn inkomsten en die horen gewoon aangegeven te worden. Deze Belg is, in tegenstelling tot @Superflip, net van mening dat als iedereen netjes alles zou aangeven, de belastingdruk voor iedereen net omlaag zou kunnen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:16

Blokker_1999

Full steam ahead

Sissors schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:35:
Hobbymatig is als je er geen winst op maakt onder de streep. Had hij tot een €100 ofzo per maand verdient ermee, dan kan je het argument maken dat met aankoopkosten PC, elektriciteit, etc, er onder de streep niet tot nauwelijks winst is. Maar als hij een paar honderd euro per maand ermee verdient wordt dat lastiger te beargumenteren.
Het verschl tussen hobby of beroep lijkt me niet te komen van winst of geen winst. Anders zouden vele bedrijven zich gaan klasseren als hobbyproject. Het lijkt me meer met schaal te maken hebben. En als je iets verkoopt met 1 of 2 euro winst en er honderden euro winst per maand uit weet te halen dan klinkt dat ook alsof je honderden items per maand inkoopt en verkoopt. En gewoon dat aantal maakt voor mij dat je hier nog bezwaarlijk over een eenvoudige hobby kunt spreken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• CsgoTax
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-03 16:04
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb zelf wat onderzoek gedaan en val helaas niet binnen de "kleine ondernemersregeling".
Ook heb ik alle sites welke ik gebruik nagekeken en liggen deze allemaal buiten de EU zone waardoor het er op lijkt dat ik inderdaad geen btw verschuldigd ben.
Bedankt voor de antwoorden, ik zal deze week opzoek gaan naar een financieel adviseur en de gekregen antwoorden hier meenemen in de informatie welke ik zal voorleggen bij deze persoon.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:39

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Er was hier pas ook nog een topic over steam items en belasting.
Misschien ook handig om dat topic even door te scrollen.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:53
Blokker_1999 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Het verschl tussen hobby of beroep lijkt me niet te komen van winst of geen winst. Anders zouden vele bedrijven zich gaan klasseren als hobbyproject. Het lijkt me meer met schaal te maken hebben. En als je iets verkoopt met 1 of 2 euro winst en er honderden euro winst per maand uit weet te halen dan klinkt dat ook alsof je honderden items per maand inkoopt en verkoopt. En gewoon dat aantal maakt voor mij dat je hier nog bezwaarlijk over een eenvoudige hobby kunt spreken.
Waarom zou een bedrijf dat willen? Mogen ze geen winst maken, geen kosten aftrekken, geen BTW verrekenen, etc. Wat schieten ze daar mee op?

Juist de geen winst eis zorgt ervoor dat het niet interessant is om ermee creatief om te gaan. Immers anders zou elke ZZP'ende IT'er zeggen dat het gewoon zijn hobby is.

Het is inderdaad niet de enige eis, het gaat er ook om dat het structureel is bijvoorbeeld, maar goed dan ga je al snel bij een veel grijzer gebied komen. Zie ook bijvoorbeeld: https://boekhouderzzp.com...et-hobby-belastingdienst/
Af en toe wat verdienen met uw hobby heeft op fiscaal gebied geen consequenties. Dit gaat pas op wanneer de opbrengsten uit uw hobby aanzienlijk en structureel groter zijn dan de kosten.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-03 22:36
Sissors schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:00:
[...]

Waarom zou een bedrijf dat willen? Mogen ze geen winst maken, geen kosten aftrekken, geen BTW verrekenen, etc. Wat schieten ze daar mee op?

Juist de geen winst eis zorgt ervoor dat het niet interessant is om ermee creatief om te gaan. Immers anders zou elke ZZP'ende IT'er zeggen dat het gewoon zijn hobby is.

Het is inderdaad niet de enige eis, het gaat er ook om dat het structureel is bijvoorbeeld, maar goed dan ga je al snel bij een veel grijzer gebied komen. Zie ook bijvoorbeeld: https://boekhouderzzp.com...et-hobby-belastingdienst/
[...]
De truc is dus je hobby bekostigen met de opbrengsten ervan. Dus zorgen dat je kosten nagenoeg gelijk zijn aan je opbrengsten.

iRacing Profiel

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:43

Superflip

*pwiet*

Orangelights23 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:46:
[...]

Want Belgen doen graag aan belastingontduiking? Als de bank een keer een controle uitvoert, en dat doen ze, hang je. Zeer slecht advies van je.
Blokker_1999 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Omdat sommige mensen de regels wensen te respecteren? Het zijn inkomsten en die horen gewoon aangegeven te worden. Deze Belg is, in tegenstelling tot @Superflip, net van mening dat als iedereen netjes alles zou aangeven, de belastingdruk voor iedereen net omlaag zou kunnen.
Even ter verduidelijking; ik geef alles netjes door aan de belastingen zoals het hoort en ook met de vennootschap geven we netjes alles aan zonder misbruik te maken van kostenaftrek (zoals de meesten wel doen).

In mijn ogen is wat de TS doet echter zo niche, dat de tijd en moeite om allemaal uit te zoeken of je dit überhaupt netjes kan aangeven zonder je broek te scheuren de moeite waard is tov het plezier dat je er uit haalt om het te doen. Voor hetzelfde geld stopt hij er morgen mee of stopt de game met bestaan.

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-03 15:51
Herman schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:55:
BTW: er geldt een 'kleine ondernemersregeling'. Dat is een vrijstelling tot EUR 20.000 per jaar. Zie:

- https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Op basis van je verhaal, vermoed ik dat je hier onder blijft.

IB: Lastig... Ik vermoed dat het hobbymatig aangemerkt kan worden.
Gaat wel om 20k omzet. Als hij honderden euro's per maand winst maakt á een eurootje per item is het niet ondenkbaar dat de omzet boven de 20k uit komt en je dus gewoon btw af zou moeten dragen.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-03 11:47
Aan wie verkoop je ze? Anders is er nog kans dat je op de andere plek lokale inkomsten belasting (eigenlijk) hoort te betalen.

Is het bv iemand in CA, USA dan ben je technisch gezien aan het 'handelen' in CA en hoor je dit op te geven elk jaar via een NR aangifte voor de staat. Federaal gezien, hoor je misschien ook iets te doen (of het inkomsten verdrag te claimen via een W8). Dit is dus alleen een voorbeeld van US/Californië.

Kortom, wordt al snel ingewikkeld en complex zodra je de grens over gaat.

• ItzGamedude
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-02 09:00
Beste @CsgoTax, ik zit ook met een soortgelijk probleem. Ik automatiseer het kopen en verkopen van csgo skins en heb al langere tijd zitten kijken hoe dit belastingtechnisch zit. Heb je toevallig meer informatie gekregen van de financieel adviseur?

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:21

Koekfabriek

King Billy on the wall

ItzGamedude schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:34:
Beste @CsgoTax, ik zit ook met een soortgelijk probleem. Ik automatiseer het kopen en verkopen van csgo skins en heb al langere tijd zitten kijken hoe dit belastingtechnisch zit. Heb je toevallig meer informatie gekregen van de financieel adviseur?
Lijkt mij dat het belastingtechnisch toch weinig uitmaakt of je handelt in digitale producten (skins) of niet digitale producten?

• ItzGamedude
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-02 09:00
Koekfabriek schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Lijkt mij dat het belastingtechnisch toch weinig uitmaakt of je handelt in digitale producten (skins) of niet digitale producten?
Ja dat lijkt mij ook. Ik denk dat ik het als volgt ga doen, alles wat ik mijzelf uitbetaal vul ik in onder 'Inkomsten van overig werk' waar ik belasting over zal betalen. De rest van de items die in de inventarissen blijven, zullen vallen onder box 3 en opgegeven worden als overige bezittingen. Hierover zal dus ook belasting worden geheven.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ItzGamedude schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:21:
[...]

Ja dat lijkt mij ook. Ik denk dat ik het als volgt ga doen, alles wat ik mijzelf uitbetaal vul ik in onder 'Inkomsten van overig werk' waar ik belasting over zal betalen. De rest van de items die in de inventarissen blijven, zullen vallen onder box 3 en opgegeven worden als overige bezittingen. Hierover zal dus ook belasting worden geheven.
Let wel dat voor de IB en OB er verschillende definities zijn voor ondernemerschap. Je kan voor het een als ondernemer worden aangemerkt en het anders niet.
Voorwaarden ondernemerschap voor de btw
Om te beoordelen of u ondernemer bent voor de btw, letten wij op de volgende zaken:

Oefent u zelfstandig een bedrijf of beroep uit?
Als u zelfstandig werkt en u hebt inkomsten, dan bent u meestal ondernemer voor de btw. U kunt ondernemer zijn voor de btw, ongeacht de rechtsvorm die u kiest.

Hebt u regelmatig inkomsten?
U moet regelmatig inkomsten hebben uit uw bedrijf of beroep. Het maakt hierbij niet uit of u winst beoogt of maakt. Mogelijk lijdt u in het begin van uw onderneming zelfs verlies. Ook dan moet u btw betalen over uw omzet.

Hebt u inkomsten naast uw werk in vaste dienst?
Over inkomsten naast uw werk in vaste dienst moet u meestal btw betalen. Bijvoorbeeld als u als stukadoor naast uw vaste baan regelmatig stucwerk doet.

• Userbanker
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-03 22:51
Dus stel je besteed 5k aan csgo items en een tijdje later zeg je ik wil me geld en je verkoopt alles voor 8k. Kan je dan gewoon die 8k laten storten op jouw bankrekening zonder probleem? Je verkoopt wel gewoon iets dat je in jouw bezitting hebt.

• ironpino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:11
Ik ken niet alle ins en outs maar dit kan je ook zien als een categorie als NFT’s. De waarde daarvan moet je in box 3 aangeven (net als crypto). Als je echt actief handelt in NFT’s moet je dit opgeven als inkomsten in box 1. Misschien doorzoeken op NFT’s en belastingdienst.

[Voor 5% gewijzigd door ironpino op 19-03-2023 16:46]

* PSN: Iron_Pino * Steam: Ironpino *

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:30

PnD

like in Pinda ^_^

Hoe cash je überhaupt je Steam tegoed uit? Dit kan toch in NL helemaal niet. Zo lang het in je Wallet zit en je het niet kan verzilveren is het toch geen echt geld?

Al mijn oude & nieuwe systemen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teun2408
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 00:26
PnD schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:22:
Hoe cash je überhaupt je Steam tegoed uit? Dit kan toch in NL helemaal niet. Zo lang het in je Wallet zit en je het niet kan verzilveren is het toch geen echt geld?
Geld vanuit je steam wallet kun je inderdaad niet direct verzilveren. Er zijn echter wel omwegen, zo kun je bijvoorbeeld hardware op steam kopen (zoals een Steam Deck) en deze doorverkopen. Ook kan je in plaats van dat je skins op Steam verkoopt, deze op 3rd party marketplaces verkopen, de prijzen liggen hier echter wel zo 20-25% onder de waarde van dezelfde items op de Steam Community Market.

Persoonlijk geef ik mijn Steam inventaris waarde op (naar een correctie van die 20-25%) op voor box 3 omdat het voor mij een investering is. Ik ben dus niet heel actief aan het handelen in items, maar houd items die ik koop voor een lange tijd aan met als doel er winst op te maken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee