Toon posts:

Batterij zonnepanel laadt snachts soms op

Pagina: 1
Acties:

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-03 23:11
het exacte systeem van batterij en setup weet ik niet, ik weet wel dat het gaat over een niet slimme batterij (dus in principe zou die geen reden moeten hebben om op te laden)
doch in de laatste paar dagen heeft hij 30% van de tijd snachts een tijdje op
01/02 niets
02/02 05.30 tot 06.00 aan 651watt
03/02 niets
04/02 niets
05/02 03.05 tot 03.40 aan 652watt en dan kort voor 5 minuten aan 2726watt
06/02 niets
07/02 niets
08/02 van 04.40 tot 04.55 aan 2726watt (zelfde waarde als op 05/02)
09/02 van 06.00 tot 06.15 aan 2721watt

zijn niet grote waarden, maar ik begrijp niet waarom dat batterij stroom van het net zou nemen tijdens de nachtelijke uren.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wolfp4ck schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:05:
het exacte systeem van batterij en setup weet ik niet
Tja, wij ook niet, dus dan wordt het lastig advies geven.

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:40
Met de hoeveelheid informatie die je nu geeft zou het ook nog kunnen dat je maanpanelen hebt. Dit zou dan het nachtelijke opladen verklaren.

-

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

markje1 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:17:
Met de hoeveelheid informatie die je nu geeft zou het ook nog kunnen dat je maanpanelen hebt. Dit zou dan het nachtelijke opladen verklaren.
In de topictitel staat wel zon ;) dus die kunnen we nog wel uitsluiten!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-03 20:30
Staat de interne klok van het apparaat wellicht verkeerd?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Begin eens met foto's maken van je installatie, waar mogelijk van typenummers. Je kan evt. QR/barcodes afdekken.

Maar je zult op z'n minst een omvormer, batterij controller, één of meerdere batterijen en één of meerdere zonnepanelen hebben. Waar je niet bij het serienummer kunt zal er vast een Tweaker zijn die het model herkent vanaf de foto.
Als de zonnepanelen op een hoog schuin dak liggen of je er niet makkelijk bij kunt komen dan kun je de offerte of factuur van toen ze geplaatst zijn erbij pakken.

Zonder meer informatie over je setup is er echt niks nuttigs te zeggen, ook een domme batterij hangt niet direct aan je zonnepanelen gekoppeld.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-03 01:03
En wat is de SOC van de batterij op het moment dat die van het net gaat bijladen?

Ik weet dat Huawei een parameter heeft voor peak shaving. Die zorgt er dan voor dat de SOC ten alle tijde minimaal 40% zodat hij genoeg energie aan boord heeft om pieken af te vlakken. Dus op moment dat er geen zon is, kan de batterij zichzelf gaan laden via het net (tot 40%)

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

• Wolfp4ck
Blijkbaar bij Fluvius toch opgeslagen welk systeem het is :)

De Batterij :
Merk : FoxESS
Model : LV5200
Capaciteit : 4,61 kWh

Omvormer :
Merk : SOLIS
Model : RHI-5K-48ES-5G
Vermogen : 5,00 kVA

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als dat paneel 's nachts stroom van het net haalt EN door je netbeheerder geleverd is, dan doet hij dat misschien als de energietarieven (uurtarieven) lekker laag zijn...

• Wolfp4ck
@RiDo78 hebben geen nachttarieven meer, denk niet dat dat de reden is

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
01/02 niets
02/02 05.30 tot 06.00 aan 651watt
03/02 niets
04/02 niets
05/02 03.05 tot 03.40 aan 652watt en dan kort voor 5 minuten aan 2726watt
06/02 niets
07/02 niets
08/02 van 04.40 tot 04.55 aan 2726watt (zelfde waarde als op 05/02)
09/02 van 06.00 tot 06.15 aan 2721watt
En waar haal je deze informatie vandaan?

• Wolfp4ck
vanuit mijn Solis app

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:40
Hoe zou de batterij zich moeten gedragen? Wil je zoveel mogelijk energie opslaan, wil je alleen je batterij gebruiken voor je eigen gebruik of lever je ook energie terug als het tarief hoog is? Heb je al gekeken of er foutcodes in je inverter staan? Is de verbinding met de energiemeter nog in orde? Heb je sluipverbruik 's nachts? Heb je een slimme meter die je je kan vertellen of je importeert of exporteert? Correspondeert die waarde met de productie van je inverter?

Met een beperkte hoeveelheid informatie is het lastig om je goede suggesties te doen.

-

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:32
Die Solis omvormer (ik heb toevallig ook dezelfde sinds een maand of 2, met exact dezelfde batterij) heeft een paar operating modes waarbij hij potentieel op gestelde uren kan opladen (van het net). Ik zou dat eens controleren om te beginnen.

• Wolfp4ck
toevallig :D wellicht zelfde leverancier, heb inmiddels met de leverancier eens contact opgenomen, ze gaan het eens bekijken
Laat in ieder geval hier nog weten wat de oorzaak was als ik het te weten kom

• Wolfp4ck
Als de batterij in de nacht onder haar kritische waarde komt, dan gaat ze van het net bijladen om haar zelf te beschermen.
Dit is dus normaal. In de zomermaanden als er voldoende in de batterij zit, dan gaat dit niet gebeuren.

heb ik zonet van de leverancier terug gekregen (fyi)

• azerty
Ik had wel zo'n vermoeden dat dat wel eens het geval zou kunnen zijn.

Bij mij gebeurd dat sowieso voorlopig niet omdat er nog verbouwingen gaande zijn en er niemand woont (en de batterij dus quasi nooit leeggaat voorlopig)

• Wolfp4ck
azerty schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:15:
Die Solis omvormer (ik heb toevallig ook dezelfde sinds een maand of 2, met exact dezelfde batterij) heeft een paar operating modes waarbij hij potentieel op gestelde uren kan opladen (van het net). Ik zou dat eens controleren om te beginnen.
Heb jij de laatste tijd ook problemen met de solidcloud app?
Meet verbruik niet correct bij mij, heeft ook in de maand februari een aantal dagen met onvolledige data terwijl de wifi dongle nooit offline geweest is.

• azerty
Wolfp4ck schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Heb jij de laatste tijd ook problemen met de solidcloud app?
Meet verbruik niet correct bij mij, heeft ook in de maand februari een aantal dagen met onvolledige data terwijl de wifi dongle nooit offline geweest is.
Verbruik foutief meten durf ik niet met zekerheid te zeggen, tenzij die 80W verbruik daardoor te verklaren zou zijn;

Offline gaan: ik heb 1 of 2x een cut gezien die niet te verklaren was door ik die aan de electricitieit aan het werken was (de rest van onvolledige data is dus wel logisch omdat ik de modem en connectie met het stroomnet had uitgelegd)

Ik maak trouwens enkel gebruik van hun website op dit moment; geen app

[Voor 5% gewijzigd door azerty op 23-02-2023 14:27]

• azerty
@Wolfp4ck Gezien jij dezelfde omvormer hebt, heb jij iets gelijkaardigs gezien als dit: Hoog sluipverbruik op kale installatie - Schuld omvormer??

[Voor 13% gewijzigd door azerty op 23-02-2023 14:30]

• Wolfp4ck
@azerty ik ga nooit zodanig veel overproductie hebben dat ik de nacht kan doorgaan met de lading op de batterij.
Zit nogal met wat aquariums die hitte en pompen nodig hebben.
Slurpt nogal wat, standaard nachtverbruik van rond de 4-500 watt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee