Toon posts:

Hoog sluipverbruik op kale installatie - Schuld omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:29
Eind december heb ik in een huis dat nog volop gerenoveerd word zonnepanelen (en thuisbatterij) laten plaatsen. Nu valt het mij op dat er een vrij hoog "sluipverbruik" is als er geen opwek van de PV panelen i, terwijl er amper toestellen aansloten zijn (de meterkast heeft maar 1 werfkring voorlopig).

Ik vraag me af waar dit vandaan kan komen, de omvormer zelf lijkt mij het meest logische. Zijn er mede-Tweakers die iets gelijkaardigs al gezien hebben, en eventueel een oorzaak kunnen aanwijzen?

Wat zit er aangesloten op de meterkast:
- Omvormer zelf (Solis RHI-5K-48ES-5G)
- KwH meter (Eastron SDM630MCT) - De klemmen voor deze meter zitten tussen de slimme meter van Fluvius en de hoofddifferentieel.
- Een 4G modem (Cudy LT450 - https://www.amazon.nl/Cud...pelen-LT450/dp/B08X1QXJWM)

Dat is het enige, voor de rest zit er niks aangesloten of in het stopcontact, en toch heb ik volgens de volgende screenshots (uit het dataportaal van de Solis) een "sluipverbruik" van ~80W, wat zichtbaar terugvalt als de PV opwek begint.

Vandaag:

Dag waarop ik wat geklust heb in de avond:

Dag waarop er niemand in het huis geweest is:

[Voor 4% gewijzigd door azerty op 20-02-2023 12:58]

Alle reacties

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:42
Met deze bewolkte dagen is het makkelijk testen zonder veel opwekking te verliezen. Je kant het zelfs als in de avond testen.
Mocht je lampen nodig hebben zet die eerst aan. Kijkt op de meter wat je continu verbruik is, hou rekening met eventueel koelkast/ vriezer die periodiek aanspringen. En zet de werkschakelaar bij de omvormer uit en kijk of dat een verschil maakt in het continu verbruik.
Mijn omvormer (ander type) gaat "helemaal uit" als er geen PV binnenkomt, zelfs de bekabelde lan adapter is dan met z'n webinterface niet bereikbaar, blijft wel 1 ledje op branden dat er netspanning aanwezig is.
Ander gewoon testen van door hem een dag uit te laten.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

The-Source schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:17:
Kijkt op de meter wat je continu verbruik is, hou rekening met eventueel koelkast/ vriezer die periodiek aanspringen.
Maar het hele punt is toch dat die apparaten er nog niet zijn of in ieder geval niet aangesloten zijn?

@azerty ik zou het in in je thuisbatterij/hybride omvormer zoeken. Die dingen zijn niet zo efficïent als ze een laag vermogen moeten leveren en met alleen de omvormer, een simpele meter en een modem is de load wel érg laag. Wellicht dat de 20W die gevraagd wordt (ik noem maar even een getal) door de lage efficiency bij dit soort loads 80W wordt.

Zou je de omvormer (tijdelijk) zo in kunnen stellen dat hij 's de lage load niet vanuit de batterij gevoed wordt, maar uit het net?

[Voor 8% gewijzigd door Gizz op 20-02-2023 13:50]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• azerty
@Gizz geen idee of dat mogelijk is, toen ik na installatie eens keek naar wat er instelbaar was in de omvormer was dat bedroevend weinig, zonder in het installateursmenu te gaan rommelen (en daar dan mogelijk de garantie mee om zeep te helpen :+ ).

Hij staat IIRC op dit moment ingesteld op maximaal eigen verbruik, dus altijd voeden vanuit batterij als die niet leeg is.

Ik ga het in elk geval goed in de gaten houden, want als dat door blijft gaan éénmaal alles ge¨installeerd is, is dat echt wel zonde van de energie die "verloren" gaat

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

80W klinkt mij wat veel hoor om geheel te verklaren met lage efficiëntie, maar een andere suggestie heb ik nu niet.

Of heb je de batterij toevallig in een vrieskist opgehangen, waardoor de batterijen verwarmd moeten worden? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• azerty
Staat op een geïsoleerde zolder, maar er is nog geen verwarming in het huis. Zal eens de temperatuur meten, maar het is daar volgens mij warm genoeg om niet te moeten verwarmen :+

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:55
Op je slimme meter kan je zien hoeveel je verbruik om te bevestigen dat je Eastron meting klopt.
Vervolgens kan je 1 voor 1 aardlek groepen uit zetten om te achterhalen waar de sluipstroom vandaan komt.

• azerty
@Gizz Vandaag eens getest door de zekering bij de omvormer uit te zetten (rond 19u, dus geen PV productie meer); Omvormer ging in alarm (want geen netspanning meer), maar bleef ~0.08KW verbruik tonen van de batterijen; de schuldige is dus gevonden denk ik :+ (voor uitschakelen en na terug inschakelen was het verbruik uit de batterij ~0.16KW omdat ik een spot had aangezet en batterijen aan het opladen was).

Volgende stap is eens kijken of ik in het installateursmenu (want als niet-installateur kun je de datum, taal en tijd aanpassen, that's it :+ ) iets kan vinden waarmee ik idd die batterij niet kan laten ontladen bij lage loads

[Voor 21% gewijzigd door azerty op 21-02-2023 22:21]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee