Eind december heb ik in een huis dat nog volop gerenoveerd word zonnepanelen (en thuisbatterij) laten plaatsen. Nu valt het mij op dat er een vrij hoog "sluipverbruik" is als er geen opwek van de PV panelen i, terwijl er amper toestellen aansloten zijn (de meterkast heeft maar 1 werfkring voorlopig).
Ik vraag me af waar dit vandaan kan komen, de omvormer zelf lijkt mij het meest logische. Zijn er mede-Tweakers die iets gelijkaardigs al gezien hebben, en eventueel een oorzaak kunnen aanwijzen?
Wat zit er aangesloten op de meterkast:
- Omvormer zelf (Solis RHI-5K-48ES-5G)
- KwH meter (Eastron SDM630MCT) - De klemmen voor deze meter zitten tussen de slimme meter van Fluvius en de hoofddifferentieel.
- Een 4G modem (Cudy LT450 - https://www.amazon.nl/Cud...pelen-LT450/dp/B08X1QXJWM)
Dat is het enige, voor de rest zit er niks aangesloten of in het stopcontact, en toch heb ik volgens de volgende screenshots (uit het dataportaal van de Solis) een "sluipverbruik" van ~80W, wat zichtbaar terugvalt als de PV opwek begint.
Vandaag:
Dag waarop ik wat geklust heb in de avond:
Dag waarop er niemand in het huis geweest is:
Ik vraag me af waar dit vandaan kan komen, de omvormer zelf lijkt mij het meest logische. Zijn er mede-Tweakers die iets gelijkaardigs al gezien hebben, en eventueel een oorzaak kunnen aanwijzen?
Wat zit er aangesloten op de meterkast:
- Omvormer zelf (Solis RHI-5K-48ES-5G)
- KwH meter (Eastron SDM630MCT) - De klemmen voor deze meter zitten tussen de slimme meter van Fluvius en de hoofddifferentieel.
- Een 4G modem (Cudy LT450 - https://www.amazon.nl/Cud...pelen-LT450/dp/B08X1QXJWM)
Dat is het enige, voor de rest zit er niks aangesloten of in het stopcontact, en toch heb ik volgens de volgende screenshots (uit het dataportaal van de Solis) een "sluipverbruik" van ~80W, wat zichtbaar terugvalt als de PV opwek begint.
Vandaag:
Dag waarop ik wat geklust heb in de avond:
Dag waarop er niemand in het huis geweest is:
[Voor 4% gewijzigd door azerty op 20-02-2023 12:58]