• patrickvdwinkel
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-02 19:39
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

na aanleiding van de Q&A.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

met mijn systeem ben ik van plan te gamen, videos bewerken en renderen, Programmeren, Virtual machines op te zetten voor projecten

Wat mag het systeem gaan kosten?

Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

ik denk rond de 2100 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

jazeker het gaat om de volgende componenten en heb er een advies voor nodig, omdat ik nu nog componenten kan terug sturen.

Componenten

CPU: AMD Ryzen 7900
GPU: MSI RTX 3060 12gb
Moederbord: gigabyte B650 aorus Elite ATX (terug gestuurd wegens geen geld terug als ik andere
componenten moet hebben.)
Case: Lian li dynamic Evo black (nog niet binnen wel besteld)
RAM: gskill Trident z5 neo 32gb (nog niet binnen wel beteld)
PSU: be quiet dark power 12 1000 watt
opslag: Samsung 970 Evo plus 1tb
cooler: Corsair icue h150i elite capellix

de ssd had ik nog liggen, en wilde eigenlijk een andere videokaart hebben, maar door de prijzen van tegenwoordig heb ik daar momenteel het geld nog niet voor maar kan ik er wel in de toekomst een andere kopen. ik had ook mijn huidige kaart rin kunnen zetten maar dat is een 1060

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

het gaat om de componenten die ik op de vorige vraag heb beantwoord.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

niet perse, ik heb thuis wel redelijk wat staan van Corsair, omdat de kwaliteit me goed bevalt (een gaming chair van corsair.)

daarnaast gebruik ik ook regelmatig linux, waar AMD een goeie instap voor is, maar Intel werkt ook, in ieder geval AMD heeft altijd goed gewerkt voor me.

ik heb er voor gekozen om een wat duurdere voeding te nemen van 1000 watt, omdat ik dan in de toekomst nog de mogelijheid heb om een andere videokaart die meer stroom verbruikt in gebruik te nemen. daarnaast heb

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

het liefst wil ik een computer case, waar de voeding en kabels makkelijk weg te werken zijn, dit is ook de reden dat ik voor de Lian Li dynamic evo heb gekozen, daarnaast is heb ik een plankje onder mijn bureau die precies de juiste maat is met nog een klein beetje ruimte over aan de bovenkant, zijkanten en uiteraard de achterkant voor de kabels. geluidniveau is niet heel erg belangrijk.

ik wil graag het laatste van het laatste hebben, omdat ik van pan ben mijn computer 5 a 8 jaar te gaan gebruiken, mijn huidige systeem gebruik ik al 10 jaar, maar mijn huidige systeem begint wel te haperen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

in de zin van overklokken denk ik dat ik het hou bij de standaard instellingen, omdat ik er weinig ervaring mee heb. wel ben ik van plan AMD expo te gebruiken voor mijn ram voor uiteraard 6000mhz

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

het liefst wil ik het nieuwste van het nieuwste, omdat ik toen der tijd een pc had gemaakt met de nieuwste onderdelen en dat systeem is 10 jaar meegegaan, daarnaast is het upgraden naar een andere GPU voor in de toekomst geen probleem. maar vraag ik met af of ik nu mijn 3060 moet houden of dat ik voor nu gebruik maak van de geintergreerde GPU van de CPU aangezien ik momenteel 1 beeldscherm gebruik. en dan later een andere kaart kan kopen. hoe dan ook ik hoop dat jullie me kunnen helpen. daarnaast weet ik niet zo goed of de chipset die op dit moederbord wordt gebruikt goe zijn, en dan heb ik het over de chipset voor de audio en voor het netwerk.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:31
Wat je al te horen kreeg: het werkt, maar voor veel minder geld kun je iets beters maken.

De dure Lian Li kast komt zonder ventilatoren - reken nog een paar tientjes extra daarvoor, de waterkoeler is duur, het moederbord ook, de voeding zwaar en ook duur, en de CPU presteert niet veel beter dan de goedkopere Intel in deze lijst (zie bv hier).

Met een veel beter presterende videokaart, een goed ventilerende kast en een goede luchtkoeler kom je dan aardig in de buurt van je budget met
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700F Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASRock B760M Steel Legend WiFi€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 Ti Gaming OC 12G€ 969,-€ 969,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 104,89€ 104,89
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 65,66€ 65,66
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C40BBK2-32€ 135,90€ 135,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 59,89€ 59,89
Totaal€ 2.029,76

Als je een videokaart van 2k euros overweegt neem dan de be quiet! Pure Power 12 M 1000W.

[Voor 5% gewijzigd door martyw op 09-02-2023 11:59]

• patrickvdwinkel
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-02 19:39
Bedankt voor je advies, maar ik heb het liefst een systeem met een AMD CPU, en een case waar de PSU niet zichtbaar is waar de kabels meer ruimte hebben, zodat ik ze makkelijker weg kan werkend

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-03 08:19
De PSU is niet zichtbaar in deze case, deze zit verstopt achter een cover aan de onderkant.

Daarnaast zullen kabels makkelijk weg te werken zijn gezien deze case genoeg mogelijkheden biedt qua gaten om kabels doorheen te routeren, meegeleverde tie rips en kabelbinders.

Mocht je echt houvast staan bij deze case, zou je ook kunnen gaan voor het kleinere zusje, de Lian Li O11 Dynamic MINI. Dit is in principe dezelfde case alleen dan wat kleiner en goedkoper.

Als je echt AMD wilt gaan zou je voor de AMD Ryzen 7700x kunnen gaan. Deze biedt in feite vergelijkbare performance en is gelijk ook weer een stukje goedkoper. In een aantal game titels is deze sneller dan de 13700k en sommige dan net weer niet.

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:54

Eentje

houd van de vijver

waarom perse een amd cpu? gebruik je programmas die beter draaien op amd dan intel?
en als je echt amd wil zou ik wachten tot de prijzen van de 7000x3d bekend zijn en zo een nemen

There eent no place like home

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee