Toon posts:

Schuur ombouwen naar thuiswerkplek - mis ik iets?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• schuur123
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-02 21:04
Hallo allemaal,

Kunnen jullie eens naar onderstaand verhaal kijken? Ik ben bang dat ik iets mis of iets over het hoofd zie.

In mijn tuin staat een (nieuwbouw) schuur, op betonnen fundering. Deze schuur wil ik graag ombouwen naar een thuiswerkplek. De schuur is 2,80 lang, 1,80 breed en 2,30 hoog. Het is een houten constructie. Aan de buitenkant van deze houten constructie zitten watervaste spaanplaten, waartegen aan de buitenkant geïmpregneerd douglashout tegenaan geschroefd is (ook is er een ventilatierooster)

Om deze schuur 'leefbaar' te maken ga ik hem allereerst isoleren. De houten constructie bij de muren (de houten staanders) hebben een diepte van 6cm, en ze staan 40cm uit elkaar. Hier plaats ik isolatiemateriaal tussen (https://www.hornbach.nl/p...0-600-x-1350-mm/10484207/). De plafondbalken zijn dieper (12cm), dus daar plaats ik een beter isolerende isolatiedeken tegen (https://www.hornbach.nl/p...0-600-x-10000-mm/5995840/).

Ook verleg ik wat elektra om een extra stopcontact te maken.

Als het isolatiemateriaal erin zit, schroef ik alles dicht met osb-platen (9mm). Ik was niet van plan om direct vloerbedekking te leggen, want het beton is best netjes al.

Qua bureau maak ik een lang maar ondiep bureau, ook van OSB. Qua verwarming denk ik aan infraroodpanelen, aangezien er alleen een persoon verwarmd hoeft te worden.

Volgens mij ben ik er dan al. Mis ik nou iets? Denk ik hier te makkelijk over? Zie ik iets over het hoofd?

Alle tips zijn méér dan welkom. Thanks!

Beste antwoord (via schuur123 op 10-02-2023 09:17)

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 22:42
Ik zou rockwool gebruiken (wegens het geluidsdempend vermogen) en inderdaad zoals vermeld dampopen folie aan de buitenkant en dampremmend aan de binnenkant. Als je iets meer isolatie wil dan kan je altijd nog wat opdikken met extra hout en isolatie.

Plafond kan ook met rockwool maar is dan weer wel afhankelijk van wat je voor dakbedekking hebt. Als je EPDM hebt dan wordt het toch waarschijnlijk PIR.

Maar al deze isolatie heeft geen zin als je de vloer niet isoleert 2-4cm XPS is al genoeg maar je moet dan wel goed kijken of dat kan met de deur (als die naar binnen draait).

Het is geen super groot hok dus je hoeft nu ook niet te overdrijven met de isolatie.

Alle reacties

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:08

Zenix

BOE!

Ik zou voor PIR platen gaan met eventueel OSB, want de isolatiewaarde is veel hoger. Infrarood is leuk, maar je hebt misschien een paneel nodig van 500-700W. Daarvoor kan je ook een kleine split airco laten draaien die minder verbruikt, en ook koeling geeft in de zomer. En heeft de vloer geen isolatie nodig?

[Voor 6% gewijzigd door Zenix op 08-02-2023 21:55]

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:25
Je zou er nog aan kunnen denken om op het beton wat isolatie te doen, maar wordt het al snel duur van.

Denk er bij koud dak isolatie aan, wel klimaatfolie toe te passen.

Ik zou daarnaast kiezen voor een kleine airco. Die is voordeliger dan een infrarood paneel op lange termijn.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:11

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Een raam

PVoutput

• schuur123
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-02 21:04
Zenix schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:55:
Ik zou voor PIR platen gaan met eventueel OSB, want de isolatiewaarde is veel hoger. Infrarood is leuk, maar je hebt misschien een paneel nodig van 500-700W. Daarvoor kan je ook een kleine split airco laten draaien die minder verbruikt, en ook koeling geeft in de zomer. En heeft de vloer geen isolatie nodig?
Thanks! Die PIR platen zijn wel al snel 2/3x zo duur. Ik vraag me af of het wel nodig is.. Makkelijke besparing natuurlijk anders. Beton hoef je niet perse te isoleren, toch?
TwingyTwingy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:56:
Je zou er nog aan kunnen denken om op het beton wat isolatie te doen, maar wordt het al snel duur van.

Denk er bij koud dak isolatie aan, wel klimaatfolie toe te passen.

Ik zou daarnaast kiezen voor een kleine airco. Die is voordeliger dan een infrarood paneel op lange termijn.
Klimaatfolie, check. Had ik helemaal niet aan gedacht. Airco is ook een goede! Thanks.
Zit erin! In de deur.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Een raam in de deur is wel heel beperkt. Persoonlijk zou ik een extra raam plaatsen.

Hoe ga je de ruimte ventileren? Is dat rooster ook genoeg om de ruimte te ventileren met een of meerdere personen?

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:47
Zenix schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:55:
Ik zou voor glaswol steenwol gaan. Goedkoper en dempt ook geluid een stuk beter.

Wellicht nog isolatie vloerplaten, die betonplaat kan flink koude uitstralen anders.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Martijn_p87
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:02
Denk ook aan goede verlichting. Een schuurtje us meestal niet standaard uitgerust met het soort licht waar je de hele dag bij wilt werken.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:34
Cyriel85 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:31:
[...]

Ik zou voor glaswol gaan. Goedkoper en dempt ook geluid een stuk beter.

Wellicht nog isolatie vloerplaten, die betonplaat kan flink koude uitstralen anders.
Als je dat belangrijk vindt kies dan voor steenwol.

Ik zou zelf voor PIR gaan vanwege de zeer beperkte dikte. Dan haal je nog iets van redelijke isolatiewaarde. Rd van 1,6 is heel mager. Met PIR is dat 2,7 wat ook niet overhoud.

[Voor 8% gewijzigd door Sethro op 08-02-2023 22:47]

• Cyriel85
  • Laatst online: 15:47
Sethro schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:43:
[...]

Als je dat belangrijk vindt kies dan voor steenwol.
Foutje, idd steenwol!

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20
Als je dat wilt gaan gebruiken als werkplek, ook in de winter, zou ik toch wel echt wat doen aan die vloer.

Je kunt die muren dan nog wel isoleren (al is 6cm al echt heel weinig!), maar er gaat gegarandeerd veel kou optrekken uit dat beton en dan heb je altijd koude voeten. Koude voeten = koud gevoel.

[Voor 8% gewijzigd door De_Bastaard op 08-02-2023 23:07]

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:54
Het gaat waarschijnlijk om een bitumen dak? Pas dan goed op hoe je de isolatie in je dak aanpakt. Simpelweg glaswol erin stoppen en afschroeven is vragen om problemen met vochtophoping. PIR in je dak is daarmee al helemaal uit den boze, want je opgesloten vocht kan er nooit meer uit. Je wanden zijn minder problematisch, want die zullen nog wel enigszins ademen, maar in zowel de wanden als je plafond moet je nadenken over je vochthuishouding en dus vocht barrières om over 10 jaar een rotte schuur te voorkomen.

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:06

Petuhr

FreeBSD

Qua buro, je zegt ondiep, maar hoe vaak zit je niet met je benen languit gestrekt?

Als je ondiep doet ( zeg 60cm ), moet je wel de hele dag kaars rechtop zitten..
Mij zou het niet lukken in ieder geval :P

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:39
Maak je het bureaublad ook van OSB? Daar is het minder voor gechikt, omdat de vezels vrij scherp kunnen zijn. Daar kun je aan blijven hangen met je kleding.

• Croga
  • Laatst online: 13:11

Croga

The Unreasonable Man

Het is natuurlijk allemaal vrij makkelijk te berekenen....

Je hebt het over 2.80 lang, 1.80 breed, 2.30 hoog.
Dat is dus 9.2 strekkende meters buiten muur, 21.16 vierkante meters en 5.04 vierkante meters dak.
Je kunt vervolgens aan de hand van de isolatiewaarde berekenen hoeveel warmte je gaat verliezen en hoe je dat dus zult moeten compenseren met verwarming.

Daarnaast heb je het over diezelfde 5.04 vierkante meter ongeïsoleerde betonvloer. In de winter zorgt die er voor dat je er zowieso niet zult kunnen werken. De koude die daaruit omhoog komt is niet tegenop te stoken.

Ofwel: Ga eerst eens berekenen. Dat levert je veel meer op dan natte-vinger meningen die je op basis van dit plan gaat krijgen. Ga daarna je vloer isoleren.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:50
Ga je eigenlijk wel gelukkig worden om de hele dag in zo n onderbelicht klein hok te zitten? Ik weet dat er van mini units bestaan om in te werken maar daar was de hele zijkant van glas.
In de winter krijg je het wel warm met verwarming, maar ga je het ook koel krijgen in de zomer?

Ik heb een schuur met dezelfde afmetingen ongeveer maar dan van steen, in de winter is het flink vochtig. Dat is met een houten schuur niet veel anders. Ga je die ruimte dan de hele dag door verwarmen?

• De_Bastaard
  • Laatst online: 20:20
Ik denk dat als TS dit zo doorzet hij een hoop geld gestoken heeft in een halfbakken oplossing waar hij nadien spijt van krijgt..

• Jaqenhghar
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-03 10:02

Jaqenhghar

Valar morghulis

En als je dat dan doet, zorg dan dat je op z'n minst voor:
- een wegwerpoverall
- met goede handschoenen
- een masker die de vezels tegenhoudt (let op keuring)
- veiligheidsbril

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:35
De_Bastaard schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:17:
Ik denk dat als TS dit zo doorzet hij een hoop geld gestoken heeft in een hardgebakken oplossing waar hij nadien spijt van krijgt..
Ik neem aan dat je halfbakken bedoelt.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04
Sowieso die vloer aanpakken. Anders krijgen we binnenkort een duplicaat van Garage verbouwd naar Kapsalon. Vocht/condens problemen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had ook ooit zo'n nieuwbouw schuurtje maar om meerdere redenen is dat niet geschikt als werkplek.
Te weinig licht, in de winter steenkoud en in de zomer te heet. En te klein. Het wordt nog kleiner als je 10cm pir gaat installeren. En het wordt nooit behaaglijk. Tevens is het waardevermindering voor je woning, je mist een schuurtje en als kantoor blijft het ongeschikt.

Is er echt geen andere oplossing mogelijk want dit is echt zonde..

[Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2023 08:28]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Jaqenhghar schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:19:
[...]

En als je dat dan doet, zorg dan dat je op z'n minst voor:
- een wegwerpoverall
- met goede handschoenen
- een masker die de vezels tegenhoudt (let op keuring)
- veiligheidsbril
Hier haal je ze juist door elkaar. Glaswol is de vervelendste, steenwol valt reuze mee.

Edit: Met mijn statement lijken bronnen het niet per se mee eens. Het is in ieder geval wel mijn ervaring. :)

[Voor 12% gewijzigd door Drawer op 09-02-2023 08:34]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:17
Nu heb ik zelf geen ervaring met infraroodpanelen, maar
ik kan me eigenlijk niet anders voorstellen dan dat dit een koud hok wordt. Je gaat primair je lichaam opwarmen met die panelen, maar de omgevingstemperatuur blijft koud. Zeker als je 's ochtends binnen komt. En natuurlijk gaat het om je lichaam, tegelijk hoe zit het met alles waar je infraroodpanelen niet op staan? Zoals je voeten? Als het daar binnen straks 's ochtends <10 graden is, gaan de panelen dan echt jou lekker warm krijgen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
schuur123 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:41:
Hallo allemaal,

Kunnen jullie eens naar onderstaand verhaal kijken? Ik ben bang dat ik iets mis of iets over het hoofd zie.

In mijn tuin staat een (nieuwbouw) schuur, op betonnen fundering. Deze schuur wil ik graag ombouwen naar een thuiswerkplek. De schuur is 2,80 lang, 1,80 breed en 2,30 hoog. Het is een houten constructie. Aan de buitenkant van deze houten constructie zitten watervaste spaanplaten, waartegen aan de buitenkant geïmpregneerd douglashout tegenaan geschroefd is (ook is er een ventilatierooster)

Om deze schuur 'leefbaar' te maken ga ik hem allereerst isoleren. De houten constructie bij de muren (de houten staanders) hebben een diepte van 6cm, en ze staan 40cm uit elkaar. Hier plaats ik isolatiemateriaal tussen (https://www.hornbach.nl/p...0-600-x-1350-mm/10484207/). De plafondbalken zijn dieper (12cm), dus daar plaats ik een beter isolerende isolatiedeken tegen (https://www.hornbach.nl/p...0-600-x-10000-mm/5995840/).

Ook verleg ik wat elektra om een extra stopcontact te maken.

Als het isolatiemateriaal erin zit, schroef ik alles dicht met osb-platen (9mm). Ik was niet van plan om direct vloerbedekking te leggen, want het beton is best netjes al.

Qua bureau maak ik een lang maar ondiep bureau, ook van OSB. Qua verwarming denk ik aan infraroodpanelen, aangezien er alleen een persoon verwarmd hoeft te worden.

Volgens mij ben ik er dan al. Mis ik nou iets? Denk ik hier te makkelijk over? Zie ik iets over het hoofd?

Alle tips zijn méér dan welkom. Thanks!
Even samengevat, je gaat in een ruimte van 2,80 bij 1,80 een 'lang maar ondiep' bureau plaatsen. Dus 2,80 lang en 0,60 diep? Daar wordt zo'n kleine ruimte zo mogelijk nog minder praktisch van, terwijl 1,60 / 1,80 breed juist weer een hele mooie breedte is voor een bureau.

Zolang de buitentemperatuur onder de 10 graden is houd je het daar alleen niet heel lang vol denk ik, tenzij je een vorm van vloerverwarming gaat toepassen. Misschien dat zo'n klein IR paneel bij je benen ook wel helpt, maar dan heb je wel meer dan 1 verwarmingsbron nodig.
1 raam in de deur is niet veel, maar de ruimte is nu ook weer niet supergroot. Ik zou in elk geval zorgen voor voldoende verlichting, liefst vanuit verschillende bronnen/hoeken.

offtopic:
Ik heb 4 jaar in een omgebouwde geschakelde garagebox gewoond als student, in totaal 40m2 ruimte (voor een habbekrats), maar 's winters was het wel afzien. De vloer was 's winters 6 graden en bij het plafond kon het richting de 25 graden gaan. Ik verwarmde halterschijven op de (gas)kachel waar ik vervolgens met mijn voeten op ging zitten..

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-03 19:17

mr.paaJ

generatie cmd+z

Zijn het buiten- of binnenmaten? Dat wordt smaller, korter en lager. Pas je er na isolatie nog wel in?

Wat voor thuiswerk doe je?
Met die lengte is het denk ik lekkerder om geen ondiep bureau te nemen en aan het korte eind te gaan zitten. Dan heb je wat ruimte voor je. Ik werk thuis aan 120x60 en dat is op zich breed genoeg voor computerwerk, maar echt wel te ondiep. weinig ruimte tussen toetsenbord en monitoren voor koffie, aantekeningen etc. Raam inbouwen voor wat uitzicht voor/naast je en dan kan het misschien wel een leuk knus plekje worden.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-03 13:32
Is het ideaal? Nee. Maar gezien huizen prijzen en thuiswerken (met bv kinderen in huis) kan het wel.

Om het te testen, plaats een je huidige bureau + stoel zoals het word in de schuur. Dus afstand bureau muur zoals het straks word. Werk een dagje zo.
Dan weet je vooraf of het groot genoeg is.

Isolatie en vochthuishouding is een uitdaging. B keus PIR met klimaatfolie om vocht bij het hout weg te houden zijn aan te raden (ivm stook kosten en wegfixen in de zomer, meer isolatie word je blij van).
Vloer, dat gaat koud worden. Domweg een grote droogloop mat erop helpt al een beetje. B keus/restje XPS met iets van hard materiaal erop is beter.
Het zijn allemaal kleine stukjes, dus zoek vooral naar rest partijen. Scheelt je bakken geld. Of 2de hands bouw materiaal, voldoet prima

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:59
schuur123 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:41:
In mijn tuin staat een (nieuwbouw) schuur, op betonnen fundering. Deze schuur wil ik graag ombouwen naar een thuiswerkplek.
Het is zo jammer dat die (nieuwbouw)schuur al staat. Met een klein beetje extra geld had ie meteen perfect geschikt gemaakt kunnen worden als thuiswerkplek.

Je hebt weinig licht (1 klein raam), isolatie moet je goed over nadenken icm ventilatie want jij genereert binnen ook vocht (die airco is geen slecht idee, zeker als ie ook een ontvochtigfucntie heeft) en de vloer - tja, zonder isolatie blijft t behelpen. Wat je gaat krijgen geeft mij het gevoel van een (mini)kantoortje zoals je die bij tuinhuis verkopers ziet alleen zijn ze dan vaak 2x zo groot en zitten die mensen niet vaak op een stoel. Ik weet ook niet wat je werk inhoud, maar als ik even kijk dan is mijn werkbureau al 180*90 en is eigenlijk te klein - er staat een 2e bureau naast maar dat laat ik even buiten beschouwing. Met ARBO stoel die achteruit moet kunnen schuiven heb ik ongeveer 1 meter nodig om fatsoenlijk op te staan en te kunnen gaan zitten. Achterlangs lopen kan dan alleen als de stoel eerst onder het bureau staat dus eigenlijk wat extra nodig.

Heb je gekeken hoe je bureau er in past? Komt het raam in de deur aan de zijkant of (schuin)achter je zodat je in je eigen schaduw zit? Geen daglicht is ARBO technisch niet slim. Je moet eigenlijk ook af en toe even weg kunnen kijken om je ogen op afstand te focussen.

Ik vond deze beschrijving over een gevangeniscel:

Een cel of verblijfsruimte heeft minimaal de volgende afmetingen (met een marge van 10%):
  • een vloeroppervlakte van 10 m2;
  • een breedte van 2 meter;
  • een vrije hoogte van 2,5 meter.
Misschien moet je niet denken aan een snelle en goedkope oplossing maar aan een goede verantwoorde oplossing. Thuiswerkplek is daar waar je je inkomsten genereert en mogelijk heel veel tijd doorbrengt.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Taghorn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:37:

Isolatie en vochthuishouding is een uitdaging. B keus PIR met klimaatfolie om vocht bij het hout weg te houden zijn aan te raden (ivm stook kosten en wegfixen in de zomer, meer isolatie word je blij van).
klimaatfolie heeft niet zoveel zin in combinatie met PIR aangezien PIR dampdicht is...?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Laatst stalen garagedeur geisoleerd. Na vele fimpjes kwam ik tot de volgende lagen, van buiten naar binnen:
Dampdoorlatende folie - 16 CM Rockwool - Dampdichte folie - Multiplex platen(gegrond).
Verder eens met iedereen over overall comfort en vloer.

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:18
Hier ook in de tuin een kantoortje gemaakt van 1,78 x 2,74 x 2,20 hoog.
Raam van 1,50m op de lange zijde, deur in de korte zijde.
Zit sta bureau van 1,20 x 0,8m, bijna een meter over voor mn bureaustoel, gaat prima.
Vloerkleed onder mijn bureaustoel en ik draag altijd pantoffels.

Verwarmen met een elektrisch 1000watt Eurom kacheltje die ik via wifi/google assistant kan bedienen, zet ik met deze temperaturen rond de 0 een uur van tevoren aan, dan is het 18 graden als ik begin.

In de hoek staat nog een massagestoel voor de meetings waarbij de camera niet aan hoeft :)

De vloer ligt overigens gewoon op de tegels die er lagen, met een folie en dikke ondervloer ertussen.
LAN kabel heb ik inderdaad ernaartoe gegraven.

[Voor 11% gewijzigd door Thomas18GT op 09-02-2023 11:36]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:08

Agent47

I always close my contracts.

LAN kabel aansluiting. Dat wordt graven.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-03 13:32
inquestos schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:17:
[...]

klimaatfolie heeft niet zoveel zin in combinatie met PIR aangezien PIR dampdicht is...?
PIR wel, de houtenbalken waar het ingeklemd is niet (die vormen de koude brug). En 100% aansluiten is altijd uitdagend, dan komt er toch vocht achter je PIR, etc. Gezien de vochtige omgeving van een schuur dan maar dat folie plaatsen

• twain4me
  • Laatst online: 18:29
*kuch* pir is niet dampdicht, de aluminium laag die er in 95% van de gevallen op zit is dampdicht.

zolang de buitenkant niet dampdicht (of te dampremmend ) is kan je ook damp dichte folie gebruiken. of bv OSB en de naden dicht plakken. voordeel van folies is met name de makkelijke luchtdichting.

Als ik TS was zou ik de oplossing even tekenen en in ubakus zetten dan kom je mogelijke problemen vaak wel tegen.

[Voor 61% gewijzigd door twain4me op 09-02-2023 21:49]

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-03 23:27
Voor zo'n kleine ruimte zou ik kijken of je een mobiele airco kunt plaatsen die een permanente uitblaas krijgt naar buiten. Zeker als je toch gaat klussen dan is dat te maken.

voor de vloer zou ik een restpartij tapijttegels zoeken. Makkelijk zelf te leggen met een scherp mes en meteen een stuk warmer aan je voeten.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:05
schuur123 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:12:
[...]

Thanks! Die PIR platen zijn wel al snel 2/3x zo duur. Ik vraag me af of het wel nodig is.. Makkelijke besparing natuurlijk anders. Beton hoef je niet perse te isoleren, toch?

[...]
Vergeet niet dat betere (duurdere) isolatie niet alleen warmte binnen houdt, maar in de zomer ook warmte buiten. Beter nu in 1x goed investeren.

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39
Ik heb thuis ook een thuiskantoor, weliswaar from scratch gebouwd. Maar wij hebben onder de vloer isolatie geplaatst, dampdichte folie en underlayment erbovenop met PVC-laminaat. Je merkt nog altijd dat het koud blijft. Het kan ook nergens van opwarmen in principe. Maar met een airco is het binnen goed warm te houden zolang je die geregeld aan laat staan en het goed geïsoleerd is.

Binnenkant geisoleerd met PIR-platen (net als de vloer), probeer ze vooral 2e hands te kopen waarbij ze soort van 'afgekeurd' zijn, maar nog steeds prima te gebruiken zijn. Scheelt de helft!. Dak is ook geïsoleerd met PIR-platen, underlayment en dampdichte folie (EPDM bovenkant). Zijkanten moet je buitenkant met dampopen folie doen en aan de binnenkant met dampdicht. Afwerking gedaan met agnes-platen aan de binnenkant, rabat aan de buitenkant. Wellicht heb je er iets aan. Maar naderhand kan ik wel concluderen dat de vloer het belangrijkste is. Of je 'm isoleert of niet. Hij zal altijd koud blijven, met simpel luchtstroming krijg je die nooit warm. Maar zolang je de lucht wel warm houdt, valt daar goed mee te leven en werken.

[Voor 4% gewijzigd door blatenja op 09-02-2023 16:38]

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 16:54

bonzz.netninja

Niente baffi

blatenja schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:37:
Ik heb thuis ook een thuiskantoor, weliswaar from scratch gebouwd. Maar wij hebben onder de vloer isolatie geplaatst, dampdichte folie en underlayment erbovenop met PVC-laminaat. Je merkt nog altijd dat het koud blijft. Het kan ook nergens van opwarmen in principe. Maar met een airco is het binnen goed warm te houden zolang je die geregeld aan laat staan en het goed geïsoleerd is.

Binnenkant geisoleerd met PIR-platen (net als de vloer), probeer ze vooral 2e hands te kopen waarbij ze soort van 'afgekeurd' zijn, maar nog steeds prima te gebruiken zijn. Scheelt de helft!. Dak is ook geïsoleerd met PIR-platen, underlayment en dampdichte folie (EPDM bovenkant). Zijkanten moet je buitenkant met dampopen folie doen en aan de binnenkant met dampdicht. Afwerking gedaan met agnes-platen aan de binnenkant, rabat aan de buitenkant. Wellicht heb je er iets aan. Maar naderhand kan ik wel concluderen dat de vloer het belangrijkste is. Of je 'm isoleert of niet. Hij zal altijd koud blijven, met simpel luchtstroming krijg je die nooit warm. Maar zolang je de lucht wel warm houdt, valt daar goed mee te leven en werken.
Ja eens. Ik heb mijn schuur verbouwd tot thuis kantoor. Dikke pir platen met osb, tegen muur en plafond. Alleen de vloer niks mee gedaan. Super mega koud dus :|

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:07
De vloer is toch niets ingewikkeld aan?

Paar cm XPS met daarop iets van 9 of 12mm underlayment en je hebt geen ijskoude voeten meer. Uiteraard de XPS isolatie aan laten sluiten op de wandisolatie.
Kun je er nog voor kiezen om vloerverwarmingsfolie en laminaat in te leggen ook. Dan heb je zelfs warme voeten.

Je moet zoals gezegd bij zo'n schuurtje wel even goed tellen hoeveel netto ruimte je over houdt na goed isoleren, en of dat dan nog wel geschikt is om halve of hele dagen te verblijven. Als de binnenmaten nu 1,8*2,8*2,3 zijn, heb je straks iets van 1,6*2,6*2,1 over.
Das een vloeroppervlak van net 4m². De richtlijn is minimaal 7m² per kantoor-werkplek.
Maak je in de ruimte een bureau langs de lange wand van slechts 60cm diep, dan heb je tussen bureau en tegenoverliggende muur nog maar ca 1 meter ruimte voor je bureaustoel. Je zal dan om de haverklap met je stoel tegen die muur aan komen.

Met een bureau tegen de korte wand wordt het al iets meer praktisch bruikbaar als je het mij vraagt. Bureau kan je dan iets dieper maken voor meer beenruimte (bijv 80cm waardoor je ook nauwelijks minder bureaublad hebt dan bij het 'lange' bureau. Maar je hebt dan wel tussen bureau en achterliggende muur 1,8m ruimte, in plaats van slechts één meter.
Je zou dan daar zelfs nog een ondiepe kast kunnen plaatsen. 25-30cm is diep genoeg voor bijvoorbeeld mappen met documenten. Heb je ook direct een plek voor je éénpersoons koffie apparaat/waterkoker en misschien zelfs een klein spoelbakje met kraan voor stromend water en/of een koelkastje in formaat 'Mini-bar'.

Daglicht is belangrijk, en goed kunstlicht ook. Juist in zo'n kleine ruimte. Met slechte verlichting gaat een kleine ruimte veel sneller claustrofobisch noemen dan met volop licht en uitzicht. Goede ventilatie is van levensbelang.

Eigenlijk is verwarming pas het laatste aandachtspunt. Verwacht je er zowel 's zomers als in de winter langdurig/vaak te werken, dan is een kleine split-airco eigenlijk wel een must. Ten eerste vanwege de lage energiekosten, ten tweede vanwege het comfort in de zomer. Houten schuurtjes staan namelijk niet heel goed bekend om hun aangename binnenklimaat in de zomer.

Wat betreft daglicht: vermijd (extra) ramen op het zuiden. Zelfs met airco wil je zomers niet de hele dag in de brandende zon zitten! Op het noordoosten is het beste, als je die keuze hebt. Dan heb je heerlijk een beetje ochtendzon, maar draait de zon weg voordat het al te veel kan opwarmen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-03 11:30

sniek

Got root?

Paar latten op de grond, wat goedkoop isolatiemateriaal daar tussen. Dan een laminaat ondervloer (zilver) met daarover heen wat plaatmateriaal doet wonderen en is goedkoop te realiseren. Dat haalt de scherpe randjes al van het energieverlies door je vloer. Maar bovenal, trek een ethernetkabel je hok in! ;)

Irrelevant by default - rm -rf /

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 22:42
Ik zou rockwool gebruiken (wegens het geluidsdempend vermogen) en inderdaad zoals vermeld dampopen folie aan de buitenkant en dampremmend aan de binnenkant. Als je iets meer isolatie wil dan kan je altijd nog wat opdikken met extra hout en isolatie.

Plafond kan ook met rockwool maar is dan weer wel afhankelijk van wat je voor dakbedekking hebt. Als je EPDM hebt dan wordt het toch waarschijnlijk PIR.

Maar al deze isolatie heeft geen zin als je de vloer niet isoleert 2-4cm XPS is al genoeg maar je moet dan wel goed kijken of dat kan met de deur (als die naar binnen draait).

Het is geen super groot hok dus je hoeft nu ook niet te overdrijven met de isolatie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee