Garage verbouwd naar Kapsalon. Vocht/condens problemen.

Pagina: 1
Acties:
  • 8.881 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin035
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-12-2023
Beste lezer,

Ik zit met een probleem waarvan ik hoop dat iemand hier nog ideeën heeft. Wij hebben vorig jaar onze vrijstaande garage verbouwd naar een kapsalon voor mijn vrouw haar werk. Dit is gebeurd door voorzetwanden te plaatsen met isolatie ertussen. Dak is vernieuwd en de betonvloer is geëgaliseerd met nieuwe tegels hierop. In de zomer ging alles prima maar zodra het kouder werd begon in de kapsalon vocht/condens te ontstaan in de hoeken op de tegelvloer. Dit trekt dan steeds verder naar het midden toe. Dit gebeurt vooral op dagen wanneer er ook veel klanten geföhnd willen worden en het herfst/winter is. Wij hebben een ventilatie bedrijf laten komen omdat wij begonnen met alleen ventilatiekieren in het nieuwe kozijn. Dit was uiteraard te weinig en nu hebben we dus 2 units op laten hangen. Een die verse lucht naar binnen blaast en een ander welke de lucht afzuigt. Deze werken samen en meten zelf wanneer er meer ventilatie nodig is en wanneer minder. Echter hebben we afgelopen week mogen constateren dat het probleem blijft bestaan. De blazende unit gaat wel harder blazen op het moment dat het kouder is buiten en er veel geföhnd word maar het lijkt alsof de afzuiging altijd hetzelfde doet. De vloer is dus niet geisoleerd waardoor deze koud blijft en waarschijnlijk de dampen van het föhnen neerslaan op de koude vloer en zich omzet in vocht/condens. Nu zit ik zelf te denken om misschien nog een soort badkamer afzuiging te installeren maar ben ook benieuwd of iemand anders nog ideeën heeft wat het kan zijn. Bedrijven benaderen voor dit probleem is lastig want of het is wij van wc eend adviseren wc eend of ze willen niet komen omdat ze alleen maar kelders aanpakken en het grotere werk. Mocht iemand nog ideeën of suggesties hebben alles is welkom. P.s. voordat de kapsalon gebouwd is hebben we nooit last van vocht o.i.d gehad in de garage maar toen was er natuurlijk veel natuurlijke ventilatie. Alvast bedankt. Groet Robin

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:46
denk slim om een hygrometer er eens bij te pakken , en dan op de verschillende momenten op de dag (en avond/nacht) eens meten wat de waardes zijn. Vloer niet geïsoleerd , die blijft koud dus je brengt door het fohnen hoop vocht en warmte in het pand. vloer koud, dus daar krijg je condensatie

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Met deze huidige vochtige dagen zal het zelfs in je huis vochtig zijn.

Wij zitten hier ook met >70% in huis. En slaat het condens op glazen /flessen zodra je ze uit de koelkast haalt.

Dus extra ventileren met buiten temperaturen van 18 graden en luchtvochtigheid van 90% dan zal ventilatie niet helpen.

Zo te horen heb je koude bruggen, dus dit zal in de winter nog erger worden.

Enige mogelijkheid wellicht voor nu is een ontvochtiger. Maar dat zijn wel energieslurpers

[ Voor 10% gewijzigd door Barrycade op 23-10-2022 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:11

H-W

Hoe is je vloer exact opgebouwd? Is dit alleen een betonvloer zonder isolatie? Op zand of misschien met kruipruimte? En hoe zijn je muren opgebouwd? Misschien is er met de verbouwing wel iets misgegaan en dat kan nu problemen geven. Zeker in een kapsalon met hoge luchtvochtigheid moet je goed nadenken hoe je de constructie goed houdt.

[ Voor 48% gewijzigd door H-W op 23-10-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin035
Beste H-W, het is een vrijstaande garage op zand. De betonvloer ligt dus op het zand. Bij de verbouwing hebben we de betonvloer laten egaliseren en hier zijn de vloertegels op gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:37
Robin035 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:01:
Beste H-W, het is een vrijstaande garage op zand. De betonvloer ligt dus op het zand. Bij de verbouwing hebben we de betonvloer laten egaliseren en hier zijn de vloertegels op gelegd.
Dan koelt die betonvloer dus vrij snel af.
Mijn garagevloer ligt ook direct op 't zand zonder isolatie en is afgewerkt met epoxy.
Ik heb daar geen problemen, maar ik gebruik de garage als niet verwarmde berging. Daar zijn dus geen mensen en het is er niet warm.

Nu jouw garage een kapsalon is geworden is deze (neem ik aan) verwarmd en hij wordt nog warmer als er veel wordt geföhnt. Daarnaast veel mensen waar er eerder sporadisch iemand was, dus ook meer vocht van al die mensen.
Warme vochtige lucht slaat neer op de koude vloer (die nu toch echt kouder is dan in augustus en september) en je hebt dus condens.

Volgens mij kun je zoiets alleen structureel oplossen door die vloer te gaan isoleren, maar dan kom je aan het slopen.
Als het niet te erg is dan is het een kwestie van accepteren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon een dikke koudebrug in die hoeken. Lucht koelt dan af en koude lucht kan minder vocht vasthouden en dat zet dan af op de vloer.

Oplossing is ontvochtigen / ventileren of de koudebruggen oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wat @Sethro zegt., nog even een punt van aandact, ik hoop dat je hebt geisoleerd op de juiste manier anders hangt dat vocht inmiddels ook aan je dakbeschot en/of dakbalken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

pentaw1nz schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:37:
[...]
Volgens mij kun je zoiets alleen structureel oplossen door die vloer te gaan egaliseren, maar dan kom je aan het slopen.
Als het niet te erg is dan is het een kwestie van accepteren.
????
Isoleren zeker?
Dat is samen met koude bruggen oplossen m.i. de enige manier om van dit probleem af te komen.

Daarnaast de vloer ook licht verwarmen helpt nog een beetje extra.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:37
remco_k schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 01:25:
[...]

????
Isoleren zeker?
Dat is samen met koude bruggen oplossen m.i. de enige manier om van dit probleem af te komen.

Daarnaast de vloer ook licht verwarmen helpt nog een beetje extra.
Inderdaad. Typo.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:46
Lijkt op een koudebrug die je dan hebt. Als er veel gefohnd wordt, dan warmt de lucht op. Komt die lucht tegen de koude tegels aan, dan zal dat gaan condenseren met gevolgen van dien.

Je kan wel gaan ventileren maar dat zal niet werken met een koudebrug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Om bovenstaande te bevestigen: meet met een IR thermometer eens de oppervlakken van vloer en wand op verschillende hoogtes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Vloer uitbreken en isoleren, gooi er meteen vloerverwarming in.
Ventilatie type D is ook interessant, je gaat 'gratis' ontvochtigen bijna het hele jaar (behalve als het buiten erg vochtig is en weinig temperatuurverschil binnen-buiten) en verliest veel minder warmte.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:37
Ben niet echt een deskundige, maar is een luchtontvochtiger niet gewoon de eerste stap die je wilt nemen? (natte haren droog fohnen levert volgens mij echt wel een hoop vocht in de lucht op.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 15:15
Volgens mij was er ook niet geen antwoord of hier een spouwmuur is en hoe deze is opgebouwd en is deze geïsoleerd? Zo niet en het gaat in een enkel steens garage, dan ga je vocht nauwelijks buiten houden in deze tijd van het jaar. Ben chemisch technoloog van beroep maar heb ook wel wat berekeningen gemaakt voor warmte verliest van woningen. Constructie technisch ben ik niet zo heel sterk. Voor de rest ben ik het eens met de mensen voor me. De vloer loskoppelen zodat je geen vocht neerslag meer krijgt op je koude "spiegel" in jou geval de vloer. Zit me af te vragen of je dit niet met klik pvc en een goede ondervloer opgelost krijgt? Voor €5/m2 denk ik de goedkoopste oplossin

Mochten mensen zich afvragen waar je die prijs vind voor laminaat? Bijvoorbeeld: https://www.beboparket.nl...&utm_campaign=gmb-listing

Hoor er goede verhalen over en ga er binnenkort zelf mijn vloer uitzoeken. Mocht iemand nog een andere plek weten die dit soort prijzen heeft hoor ik het graag

[ Voor 19% gewijzigd door boombes op 24-10-2022 09:10 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Zoals velen hierboven al gezegd hebben, klopt je constructie niet en heb je last van koudebruggen. Zeker doordat er in de kapsalon behoorlijk veel vochtige lucht aanwezig is, en de vloer niet is geïsoleerd, is dit probleem ontstaan. De kou trekt direct uit de vloer omhoog en de vochtige lucht condenseert dan op de plaats waar die de koude lucht tegenkomt, in de hoeken bij de vloer.
De oplossing zal zijn dat je de vloer isoleert, waarbij je dus koudebruggen moet vermijden. Aansluiten van je nieuwe isolatie op de bestaande dus. Een goede folie gebruiken onder de isolatie.
En dan goed ventileren daarna. Om zeker te weten dat je straks niet voor nog meer verrassingen komt te staan, ben ik nog steeds benieuwd naar de opbouw van de wanden en het dak. Het lijkt allemaal zo makkelijk, even de garage opbouwen tot kapsalon, maar in de praktijk kan je voor vervelende situaties komen te staan als je ergens een verkeerde keuze maakt. Volgens mij valt een kapsalon in klimaatklasse 3 of 4, dan kom je niet meer weg met een standaard oplossing. We denken graag met je mee!

[ Voor 6% gewijzigd door H-W op 24-10-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou eerst eens de luchtvochtigheid meten. Is die nu 80%, dan ja, heb je niet heel veel koudebrug nodig om condens te krijgen, en is de oplossing je luchtvochtigheid lager krijgen. Maar is die vochtigheid al behoorlijk laag, dan gaat je enige oplossing zijn om die koudebrug aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boombes
H-W schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:11:
Zoals velen hierboven al gezegd hebben, klopt je constructie niet en heb je last van koudebruggen. Zeker doordat er in de kapsalon behoorlijk veel vochtige lucht aanwezig is, en de vloer niet is geïsoleerd, is dit probleem ontstaan. De kou trekt direct uit de vloer omhoog en de vochtige lucht condenseert dan op de plaats waar die de koude lucht tegenkomt, in de hoeken bij de vloer.
De oplossing zal zijn dat je de vloer isoleert, waarbij je dus koudebruggen moet vermijden. Aansluiten van je nieuwe isolatie op de bestaande dus. Een goede folie gebruiken onder de isolatie.
En dan goed ventileren daarna. Om zeker te weten dat je straks niet voor nog meer verrassingen komt te staan, ben ik nog steeds benieuwd naar de opbouw van de wanden en het dak. Het lijkt allemaal zo makkelijk, even de garage opbouwen tot kapsalon, maar in de praktijk kan je voor vervelende situaties komen te staan als je ergens een verkeerde keuze maakt.
Precies de reden dat ik ben blijven zoeken totdat ik een verwarmde garage vond die ik in kon bouwen tot tattooshop.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07

pietje63

RTFM

Heb je al geprobeerd om wat vochtvreters neer te zetten? Is natuurlijk symptoon bestreiding, maar als (straks blijkt) dat het probleem zich maar een paar dagen per jaar voordoet wellicht wel voldoende.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als het inderdaad beperkt is qua periode omdat de weersomstandigheden nu erg negatief zijn zou ik een luchtontvochtiger kopen en een extra kacheltje neerzetten (in die hoek).

Een beetje luchtontvochtiger kan je instellen op een gewenst luchtvochtigheidspercentage, daar heb je dan dus geen omkijken meer naar behalve dat je het waterreservoir moet legen (deze kan je ook aansluiten op een afvoer overigens).

En verder even goed nadenken waar je de natte jassen en paraplu's ophangt, in dezelfde ruimte is in dit geval niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin035
Hallo allemaal, allereerst bedankt voor alle reacties dit helpt enorm. De garage is inderdaad gewoon een enkelsteens muur waar dus geen isolatie o.i.d. In de spouwmuur zit. Het is de binnenkant van de muur waar een voorzetwand tegenaanzit met isolatie ertussen.
Even over de vloer isoleren aangezien het een betonnenvloer is op zand lijkt mij dit niet zo makkelijk. Is het dan bijvoorbeeld een optie om i.p.v. een tegelvloer te kiezen voor een pvc of laminaatvloer met isolatie eronder? Het dak is bovenop helemaal opnieuw bekleed. Het plafond is binnenin verlaagd met gipsplaten en isolatie. Wil nog wel even aangeven dat ik de verbouwing niet zelf heb gedaan en dus ook niet super technisch ben in de juiste termen. Het liefst zou ik eigenlijk gewoon is een bedrijf laten komen met iemand die er verstand van heeft maar zoals ik eerder al aangaf is dat blijkbaar erg lastig. Misschien heeft iemand hier nog suggesties voor? Bijvoorbeeld iemand die de juiste metingen kan uitvoeren en hierdoor ook de juiste conclusie en oplossing kan vertellen. Nogmaals bedankt. Groet Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin035
Nog een toevoeging wij hebben al meerdere dingen zelf geprobeerd met apparatuur. We hebben in de kapsalon een airco hangen voor de warme dagen. Deze heeft ook een ontvochtigen stand maar dit haalt helaas niets uit. Nu vraag ik me natuurlijk wel af of dit te vergelijken is met een losse luchtontvochtiger omdat deze bijvoorbeeld ook een waterreservoir heeft. Ook hebben we een elektrische kachel geinstalleerd met thermostaat van Mill. Hiermee hebben we al geprobeerd om tijdens koudere dagen de kapsalon op temperatuur te houden zodat het niet enorm afkoelt. Ook dit hielp niet. Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 21:29
Zit me af te vragen of je dit niet met klik pvc en een goede ondervloer opgelost krijgt? Voor €5/m2 denk ik de goedkoopste oplossin

Mochten mensen zich afvragen waar je die prijs vind voor laminaat? Bijvoorbeeld: https://www.beboparket.nl...&utm_campaign=gmb-listing

Hoor er goede verhalen over en ga er binnenkort zelf mijn vloer uitzoeken. Mocht iemand nog een andere plek weten die dit soort prijzen heeft hoor ik het graag
Let wel dat dit ex btw prijzen zijn en vaak lokkertjes. Ze hebben dan erg weinig liggen. Ook moet je dan plinten en ondervloer daar afnemen. Neemt niet weg dat ze niet mega duur zijn.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
@Robin035 je geeft aan vanuit binnen geïsoleerd te hebben, kan je de opbouw daarvan beschrijven? Wat voor een isolatie, (welke) folie en waar aangebracht, balken, gipswand, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pietje63 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:43:
Heb je al geprobeerd om wat vochtvreters neer te zetten? Is natuurlijk symptoon bestreiding, maar als (straks blijkt) dat het probleem zich maar een paar dagen per jaar voordoet wellicht wel voldoende.
Dat zal werken voor een kast ofzo, maar ik denk dat je hier beter een luchtontvochtiger kunt kopen (of als er een airco is kun je die aan zetten). Die pakt wel wat stroom maar hoeft ook niet altijd aan. Als de luchtvochtigheid terug naar 60 procent kan is het al goed.

Ik heb in de keuken ook een luchtontvochtiger gezet (geen goede ventilatie, afzuigkap is recirculatie) en dat werkt prima. Het hoeft ook niet naar 40 procent.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:25
Misschien een idee om fermacell platen met isolatie aan te brengen over je huidige vloer. Op die manier is denk ik je grootste koudebrug weg. Je hoeft dan niet je hele beton vloer uit te breken. Eventueel kun je daar ook nog vloerverwarming in aanbrengen. Je moet dan wel voldoende hoogte hebben aangezien je vloer omhoog komt.

Maar zou inderdaad eerst even beginnen om een luchtvochtigheidsmeter neer te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door NRJ020 op 24-10-2022 10:28 ]

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Robin035 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:00:
Hallo allemaal, allereerst bedankt voor alle reacties dit helpt enorm. De garage is inderdaad gewoon een enkelsteens muur waar dus geen isolatie o.i.d. In de spouwmuur zit. Het is de binnenkant van de muur waar een voorzetwand tegenaanzit met isolatie ertussen.
Even over de vloer isoleren aangezien het een betonnenvloer is op zand lijkt mij dit niet zo makkelijk. Is het dan bijvoorbeeld een optie om i.p.v. een tegelvloer te kiezen voor een pvc of laminaatvloer met isolatie eronder? Het dak is bovenop helemaal opnieuw bekleed. Het plafond is binnenin verlaagd met gipsplaten en isolatie. Wil nog wel even aangeven dat ik de verbouwing niet zelf heb gedaan en dus ook niet super technisch ben in de juiste termen. Het liefst zou ik eigenlijk gewoon is een bedrijf laten komen met iemand die er verstand van heeft maar zoals ik eerder al aangaf is dat blijkbaar erg lastig. Misschien heeft iemand hier nog suggesties voor? Bijvoorbeeld iemand die de juiste metingen kan uitvoeren en hierdoor ook de juiste conclusie en oplossing kan vertellen. Nogmaals bedankt. Groet Robin
wat je dan zoekt is een bouwfisicus (zeg maar een constructeur maar dan voor isolatie, damp transport enz.) uiteraard kan je het zelf ook uitzoeken, ik zou het niet overlaten aan een gemiddelde aannemer, behalve dat dat al genoeg fout gaat is jullie situatie niet standaard en minder vergevingsgezind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin035
@Montaner heb het even nagevraagd:

Plafond ligt knauf isolatie met dampdichte folie. wanden zijn buiten damp open folie met daar tussen knauf isolatie en binnen dampdicht daar zitten de stucplaten overheen.
Hopelijk kun je er wat mee.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:30
Ik denk dat het probleem voornamelijk condensatie is.
Je geeft aan dat het met name gebeurt als er geföhnd wordt (=verhoogt temperatuur van de ruimte). Plus er wordt aardig wat vocht geproduceerd als er veel mensen binnen zijn.
Nu de rest is geisoleerd, is de vloer het koudste onderdeel van de ruimte en slaat het daar neer.

Daarnaast heb je mogelijk te maken met;
- Problemen met aansluiting onderzijde dampwerende folie (van de voorzetwand)
- Mogelijk optrekkend vocht vanuit de zandgrond

Ventileren doet dan al veel, maar als de luchtvochtigheid buiten hoog is haalt dit alsnog weinig uit.
Het is moeilijk om dit op afstand te beoordelen, ben het dus eens met @twain4me om een specialist erbij te halen. Mogelijk moet de vloer vervangen worden door een geisoleerde vloer (evt met vloerverwarming) en/of verbeterde ventilatie/ontvochtiging, of zelfs injecteren van de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 21:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou eerst maar eens gewoon gaan meten, voordat er op goed geluk ingrijpende verbouwingen worden gedaan. Temperatuur en luchtvochtigheid op verschillende plekken en momenten.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:26

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ligt er een waterleiding onder de vloer die misschien is gaan lekken?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Robin035 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:05:
Nog een toevoeging wij hebben al meerdere dingen zelf geprobeerd met apparatuur. We hebben in de kapsalon een airco hangen voor de warme dagen. Deze heeft ook een ontvochtigen stand maar dit haalt helaas niets uit. Nu vraag ik me natuurlijk wel af of dit te vergelijken is met een losse luchtontvochtiger omdat deze bijvoorbeeld ook een waterreservoir heeft. Ook hebben we een elektrische kachel geinstalleerd met thermostaat van Mill. Hiermee hebben we al geprobeerd om tijdens koudere dagen de kapsalon op temperatuur te houden zodat het niet enorm afkoelt. Ook dit hielp niet. Groetjes
Welk merk en type airco is dat? Ik krijg het hier van 68% naar 52% met een MHI binnen een uur. Wel goed geïsoleerde woning

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 24-10-2022 13:19 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:50
Waarom verwarm je met een elektrische kachel met COP van 1 als er een airco hangt? Gebruik die airco voor verwarmen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin035
@nooberke Omdat we wilden testen of het probleem verholpen was met een constante temperatuur in de kapsalon. Hiervoor hebben we toen de Mill kachel met thermostaat gekocht. Oorspronkelijk zouden we inderdaad de kapsalon met de airco verwarmen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Meet je de luchtvochtigheid? Lijkt me vreemd dat de airco niets helpt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin035
@Marzman Nee, dat ga ik nu wel doen. Waarschijnlijk helpt de airco wel om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen. Bedoelde meer dat het vocht/condens probleem bleeft voortdoen toen we de airco lieten ontvochtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Robin035 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:15:
@Marzman Nee, dat ga ik nu wel doen. Waarschijnlijk helpt de airco wel om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen. Bedoelde meer dat het vocht/condens probleem bleeft voortdoen toen we de airco lieten ontvochtigen.
Korte termijn kun je misschien een ventilator richten op de plek die nat wordt. Dat deden mensen ook in de tijd van enkel glas (dat was normaal dat dit nat werd).

Je hebt ook van die infraroodtermometers om de temperatuur van een oppervlak te meten, daar zou je mee aan de slag kunnen om of de luchtvochtigheid omlaag of de temperatuur van je muur omhoog te krijgen.
https://www.biccs.nl/down...iccs_nl-dauwpunttabel.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 24-10-2022 16:30 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 09:59
Robin035 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:34:
@Montaner heb het even nagevraagd:

Plafond ligt knauf isolatie met dampdichte folie. wanden zijn buiten damp open folie met daar tussen knauf isolatie en binnen dampdicht daar zitten de stucplaten overheen.
Hopelijk kun je er wat mee.

Groet
Dampdichte folie onder een houten dak dat met bitumen gedekt is? Dat gaat zeker fout, helemaal als het zo vochtig is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Nee hoor dat is juist de beste oplossing. Normaal zou hier klimaatfolie worden geadviseerd maar vanwege het hogere vochtgehalte kan dat in dit geval niet worden toegepast en is een dampdichte folie de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
holymoly, heb jij niet berg schimmel in huis?

[ Voor 14% gewijzigd door tweakmember op 24-10-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02 10:17
vermoedelijk geen folie onder de beton ?

[ Voor 34% gewijzigd door jorispat op 25-10-2022 06:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
No Hands schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:23:
[...]

Dampdichte folie onder een houten dak dat met bitumen gedekt is? Dat gaat zeker fout, helemaal als het zo vochtig is.
Dat hoeft niet fout te gaan mits het dakbeschot is belucht van buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
@Robin035 kan je misschien voorzien van een foto? Dan is er iets beter in te schatten hoe ernstig het vochtprobleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
En spouwmuur is ervoor bedoeld dat de binnen muur droog blijft, zit deze er wel of is het enkel steens zonder spouwmuur? Mocht deze vraag te moeilijk zijn: heb je tijdens het ophangen van zaken in de muur geboord en zag je licht eruit komen? Zo ja, enkel steens muur.

Probleem is dat het lijkt alsof je buitenlucht aan het ontvochtigen bent. Dit zijn wel de vochtigste weken van het jaar, en niet alleen in de slaapkamer 🥳.

Als je een muur waar het op kan condenseren aan de binnenkant isoleert los je het probleem niet op.

Kortom mijn advies bouwpatholoog laten komen en bespreken. Bouwtechnische keuring met advies kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:06

Dutch_guy

WYSIWYG

Je bent nu alleen bezig met symptoombestrijding. Dak en wanden zijn geïsoleerd, maar je vloer niet. Verbaast mij niet dat het daar mis gaat, die blijft steenkoud. Zeker zo een garagevloer direct op zand. Beter om die vloer te vervangen.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin035
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal contact zoeken met een bouwfysica om te kijken of die verder kan helpen. Word dus vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:05
De garage is goed dichtgemaakt dus natuurlijke ventilatie heb je niet meer.

Je hebt het probleem dat er meer vocht ontstaat dan er wordt afgevoerd.

Ik zou kijken naar afzuiging, en dan heb je twee opties:
- de hele ruimte op een punt afzuigen en een ander punt bijvullen, en dan graag met een warmtewisselaar.
- afzuiging bij de bron, dus bij het föhnen. Dan denk ik aan een föhnstation waar de klanten naar toe gaan of gereden worden als ze geföhnd worden - zoals een afzuigkap in je keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 15:38
Ik maak in vochtige ruimtes en op vochtige dagen zoals nu in de herfstperiode gebruik van deze luchtontvochtiger:

Linkje

Dat werkt echt prima.

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tweakod3x schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:52:
Ik maak in vochtige ruimtes en op vochtige dagen zoals nu in de herfstperiode gebruik van deze luchtontvochtiger:

Linkje

Dat werkt echt prima.
Die hebben wij ook in de keuken staan, werkt inderdaad prima. We zetten hem tijdens het koken soms aan.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin035
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 22:21

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Luchtontvochtiger: mooi ding :)

Uit ervaring: ik heb er eentje met een piekvermogen van 235W en op een dagje van ~9:00 tot 20:00 gaat er 2,5kWh doorheen (net < €2.00 / dag bij huidige stroomtarieven). Deze staat in de herfst / voorjaar 2 à 3 dagen per week aan.

(n.b. slaapkamer beneden, huis uit 1921, optrekkend vocht)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 15:38
Waterbeesje schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:00:
Luchtontvochtiger: mooi ding :)

Uit ervaring: ik heb er eentje met een piekvermogen van 235W
Dat is natuurlijk wel iets wat je tegenwoordig wat extra in overweging moet nemen. Overigens heb ik de D610 van Qlima, die is een beetje zuiniger (Piek van 195W).

Het ding staat hier dus niet volcontinu aan. Aan de andere kant: Het kost dan wat Kilowattjes, maar dat is dan de prijs van comfort denk ik dan....

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdpaddy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-01-2024

hdpaddy

Born to Ride

boombes schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:07:...........Zit me af te vragen of je dit niet met klik pvc en een goede ondervloer opgelost krijgt? Voor €5/m2 denk ik de goedkoopste oplossin

Hallo Oma >:)
Zat al een tijdje te surfen kwam zo op dit topic terecht.
Bebo ken ik nog niet, bedankt!
Was jij nog slaagd? Prijzen zijn nu! nml nog lager ivm fabrieks leegverkoop deze week. bv de lelijkste tint grijs vanaf 0,48€
Nee, ben geen medewerker ;) woon een paar provincies naar het westen en mocht ik niet alleen motor rijden, dan pakte ik morgenochtend de auto, busje huren is helaas te duur.
En voor degene die wel geïnteresseerd mocht zijn, deze week word de brandstof vergoed door Bebo (aankoop vanaf 40m2 geloof ik).

Just frame, wheels and engine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 09:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Allemaal heel mooi, maar geen reden om dit topic voor omhoog te halen. Ik doe hem dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.