Toon posts:

Advies gevraagd bij Monitor en GPU Upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:36
Ik zoek een?
Tweetal dingen eigenlijk. Een 27 inch monitor en een GPU. De monitor is voor mij op dit moment even het belangrijkste, want ik heb als tweede monitor nu een oude Dell P2210 en die resolutie begint me zo onderhand toch wel te vervelen met het hybride werken van tegenwoordig. De oude Dell mag vertrekken en de huidige IIyama wordt de nieuwe tweede monitor.

Daarnaast zoek ik een GPU upgrade. Ik ben een gamer, op dit moment met name Battlefield. Maar ik verwacht zo maar dat Hogwarts Legacy daarbij gaat komen ;) .

Wat is je budget?
Voor de monitor hou ik het budget even op ongeveer 300 - 350 euro. Er is wel ruimte voor iets meer budget, maar dat gaat ten kostte van de GPU. Maar ben ik toe bereid als een optie significant beter is.

Voor de GPU kijk ik momenteel naar de V&A, met een budget van ongeveer 400 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de monitor ben ik niet heel merk vast. Het gaat me vooral om een goede keuze.
Voor de GPU gaat de voorkeur uit naar Nvidia. Heb in het verleden AMD gehad, maar vind de software van Nvidia fijner. Met de kaarten zelf nooit problemen gehad.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb uiteraard al wat voorwerk gedaan. En lang getwijfeld of ik voor twee monitoren moet gaan, waarbij ik dus een nieuwe wil kopen. Of dat ik voor een nieuwe ultra-wide moet gaan. Voor m'n werk zie ik voor ultra-wide echt heel veel voordelen. Maar qua gamen juist weer niet. En daarom toch de keuze voor op dit moment twee losse monitoren. Maar ik sta open voor alles eigenlijk.

Opties monitoren:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenGigabyte M27Q Zwart€ 325,98€ 325,98
1MonitorenLG 27GN800-B Zwart€ 296,41€ 296,41
1MonitorenLG UltraGear 27GP850-B Zwart€ 389,-€ 389,-
Totaal€ 1.011,39

Toen ik het systeem gebouwd heb, heb ik (ook na advies hier op Tweakers :Y) ) rekening gehouden met een 3070 TI. Maar gezien de huidige prijzen heb ik dat bijgesteld naar een 3060 TI. Zoals gezegd heeft een GPU minder haast, dus als een 3070 TI echt heel veel meer winst oplevert t.o.v. een 3060 TI, dan wacht ik even met de GPU totdat het spaarpotje nog wat verder gevuld is ;-)

Opties GPU:
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G€ 699,-€ 699,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X 8G LHR€ 519,01€ 519,01
Totaal€ 1.218,01

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De GPU en Monitor moeten gebruikt gaan worden i.c.m onderstaande systeem. Zoals te zien draai ik nu nog met een GTX970. Maar die wil ik dus gaan upgraden.

Ik game nu op 1080p en 60Hz. Met beide upgrades wil ik graag uitkomen op Quad HD en minstens 120 Hz, maar liefst 144Hz of meer.

Het systeem gebruik ik voor thuiswerken en voor gamen.

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 286,65€ 286,65
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 232,85€ 232,85
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 Black - TG€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 179,90€ 179,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG750M€ 130,65€ 130,65
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 275GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesOCZ Vertex 4 128GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB€ 75,53€ 75,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 905,58

Wat zouden jullie aanraden?

Meshify S2 Black | i5-12600K | Scythe Fuma 2 | MSI Pro Z690-A DDR4 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | Crucial Ballistics 32GB @ 3200MT/s | BitFenix Whisper BWG750M | Samsung 980 Pro

Alle reacties

• Rohem
Niemand?

Meshify S2 Black | i5-12600K | Scythe Fuma 2 | MSI Pro Z690-A DDR4 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | Crucial Ballistics 32GB @ 3200MT/s | BitFenix Whisper BWG750M | Samsung 980 Pro

• vrmeulen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03 19:10
Hi @Rohem ,
Ik begrijp dat je naar V&A kijkt voor een videokaart, dat maakt het echter iets lastiger om een goed advies te geven want die prijzen kunnen nogal fluctueren en het is moeilijk te bepalen waarom het ene product bereikbaarder is dan een ander.

Daarnaast kan ik je aanraden om voorzichtig en opmerkzaam te zijn met tweedehands GPU's, omdat het lijkt dat er veel GPU's uit mining rigs worden aangeboden die (door dat gebruik en opslag) niet altijd even goed meer zijn. Jayztwocents heeft hier pas geleden aandacht aan besteed, ik meen dat dit om AMD 6900 XT's ging die een gebruiken chip hadden door vocht en corrosie problemen. Ik zeg niet dat je nooit van V&A moet kopen, maar wees bewust en doe goed onderzoek.

Voor nu heb ik even gekeken op V&A in jouw prijsklasse en zie een aantal RTX 3070's staan voor 400 euro, die zouden bij 2560x1440 een prima match moeten zijn voor jouw i5-12600K. Die geeft je meer performance dan een 3060 Ti en betreft voeding zou je dit ook prima moeten kunnen draaien op 750W.

Betreft de 3070 Ti: die is een stukje duurder dan de 3070 en biedt eigenlijk niet zoveel meer winst. Je kunt je afvragen of dat het extra geld en het wachten/doorsparen waard is. Toegegeven: ik heb zelf ook lang getwijfeld over een (nieuwe) 3070 Ti maar uiteindelijk gekozen om door te sparen voor een hogere klasse.

Wat betreft monitor durf ik je helaas geen advies te geven, ik ben net van 27'' naar 34'' overgestapt en heb geen idee wat nu een goede deal is voor 27'' monitoren.
Ik heb nu de IIyama Red Eagle GB3467WQSU-B1 (1500R curve, 165Hz, 0.4s response) staan en ben er zeer tevreden mee, zowel voor werken als gamen. Is wel iets duurder dan jouw budget maar wellicht de moeite waard om een beetje door te sparen.

Correctie: ik zie net dat die IIyama in prijs is gestegen en buiten jouw budget valt, deze is regelmatig voor rond €400 te koopt geweest. Wellicht een tip om in de gaten te houden als je deze interessant vindt.

[Voor 5% gewijzigd door vrmeulen op 10-02-2023 10:18. Reden: Prijs van monitor bleek gestegen, duiding toegevoegd.]

• Rohem
vrmeulen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:15:
Hi @Rohem ,
Ik begrijp dat je naar V&A kijkt voor een videokaart, dat maakt het echter iets lastiger om een goed advies te geven want die prijzen kunnen nogal fluctueren en het is moeilijk te bepalen waarom het ene product bereikbaarder is dan een ander.

Daarnaast kan ik je aanraden om voorzichtig en opmerkzaam te zijn met tweedehands GPU's, omdat het lijkt dat er veel GPU's uit mining rigs worden aangeboden die (door dat gebruik en opslag) niet altijd even goed meer zijn. Jayztwocents heeft hier pas geleden aandacht aan besteed, ik meen dat dit om AMD 6900 XT's ging die een gebruiken chip hadden door vocht en corrosie problemen. Ik zeg niet dat je nooit van V&A moet kopen, maar wees bewust en doe goed onderzoek.

Voor nu heb ik even gekeken op V&A in jouw prijsklasse en zie een aantal RTX 3070's staan voor 400 euro, die zouden bij 2560x1440 een prima match moeten zijn voor jouw i5-12600K. Die geeft je meer performance dan een 3060 Ti en betreft voeding zou je dit ook prima moeten kunnen draaien op 750W.

Betreft de 3070 Ti: die is een stukje duurder dan de 3070 en biedt eigenlijk niet zoveel meer winst. Je kunt je afvragen of dat het extra geld en het wachten/doorsparen waard is. Toegegeven: ik heb zelf ook lang getwijfeld over een (nieuwe) 3070 Ti maar uiteindelijk gekozen om door te sparen voor een hogere klasse.

Wat betreft monitor durf ik je helaas geen advies te geven, ik ben net van 27'' naar 34'' overgestapt en heb geen idee wat nu een goede deal is voor 27'' monitoren.
Ik heb nu de IIyama Red Eagle GB3467WQSU-B1 (1500R curve, 165Hz, 0.4s response) staan en ben er zeer tevreden mee, zowel voor werken als gamen. Is wel iets duurder dan jouw budget maar wellicht de moeite waard om een beetje door te sparen.

Correctie: ik zie net dat die IIyama in prijs is gestegen en buiten jouw budget valt, deze is regelmatig voor rond €400 te koopt geweest. Wellicht een tip om in de gaten te houden als je deze interessant vindt.
Dank voor je reactie @vrmeulen. Snap dat het inderdaad lastig is omdat ik naar de V&A kijk. Maar stel we zouden de V&A even buiten beschouwing laten? Wat voor advies zou je dan kunnen geven? Want ik kijk er nu naar inderdaad, maar ik kan evengoed de keuze maken om nog even te wachten met de GPU totdat er wat meer budget is. Neig er naar de monitor voorrang te geven.
Dank voor je waarschuwing mbt tweedehands GPU's, heb je helemaal gelijk in. Ben ik me ook zeker van bewust.

Ik zal me dit weekend in ieder geval eens wat verder verdiepen in de 3070 tov de 3060 ti en 3070 ti.

De monitor die je tipt zal ik eens bekijken :7

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:26
BF 2042 op 144fps @ 1440p gaat niet lukken met een RTX 3070 Ti en helemaal niet met de RTX 3060 Ti, ik denk dat je dan minstens naar een RX 6800 XT of een RTX 3080 moet gaan kijken - ook op V&A heb je dan meer dan €400 nodig, dat wordt nog even doorsparen ;)

[Voor 7% gewijzigd door martyw op 10-02-2023 17:34]

• Rohem
martyw schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:32:
BF 2042 op 144fps @ 1440p gaat niet lukken met een RTX 3070 Ti en helemaal niet met de RTX 3060 Ti, ik denk dat je dan minstens naar een RX 6800 XT of een RTX 3080 moet gaan kijken - ook op V&A heb je dan meer dan €400 nodig, dat wordt nog even doorsparen ;)
Duidelijk antwoord, dank je! 144Hz of 120Hz zal wel niet veel verschil maken qua GPU icm een monitor of wel?

Toevallig nog advies over de monitoren die ik gepost heb als opties?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:26

Een RX 6800 XT is toch wel het minimum bij wat je wilt - maar eerlijk gezegd zou ik doorsparen naar een RTX 4070 Ti (bv Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3) - die presteert een pak beter, ook op 4K. Voor monitoren: heb je de BBG al bekeken? De Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" Zwart lijkt me wel passen bij jouw wensen - als je ultrawide gaat - wat ik zou prefereren boven twee schermen.

[Voor 12% gewijzigd door martyw op 11-02-2023 01:39]

• Rohem
martyw schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 01:26:
[Afbeelding]
Een RX 6800 XT is toch wel het minimum bij wat je wilt - maar eerlijk gezegd zou ik doorsparen naar een RTX 4070 Ti (bv Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3) - die presteert een pak beter, ook op 4K. Voor monitoren: heb je de BBG al bekeken? De Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" Zwart lijkt me wel passen bij jouw wensen - als je ultrawide gaat - wat ik zou prefereren boven twee schermen.
Ok, de GPU laat ik sowieso nog even voor wat het is dan. Ik wil zelf meer, maar m'n GTX970 doet het nog prima. Dus die mag nog even dienst blijven doen :)

De BBG heb ik bekeken inderdaad, zodoende kwam ik eigenlijk op de LG's uit. Maar voor nagenoeg hetzelfde geld een ultrawide is misschien toch wel het heroverwegen waard :? Zowel jij als @vrmeulen suggereren dat nu. Had een ultrawide eigenlijk afgestreept om één reden. En dat is dat ik tijdens gamen Discord gebruik op m'n tweede monitor. Met een ultrawide moet ik alt-tabben. Of alsnog een tweede monitor erbij zetten. En ik neig naar een G-sync compatible monitor omdat mensen uit mn omgeving dat aanraden.

Ik ga nog eens even wat verder inlezen.

• Rohem
Ik heb gisteren en vandaag eens goed over het geheel nagedacht. De voornaamste redenen om een andere monitor te zoeken zijn
  1. Mijn oude Dell P2210 vervangen door een met een betere resolutie
  2. Een betere main monitor vinden voor werk en gaming.
Voor een nieuwe monitor blijft mijn voorkeur uitgaan naar een normale monitor (27 inch) en niet een Ultrawide uitvoering. In een monitor vind ik de volgende dingen het belangrijkste;
  • 27 inch
  • 120Hz, liefst 144Hz. 165Hz is mooi meegenomen maar hoeft niet perse.
  • Quad HD Resolutie, 4K vind ik voor mij persoonlijk overbodig.
  • G-Sync Compatible
  • Voor gamen vind ik het prima als ik op High settings kan gamen. Ik heb meer aan een goede refreshrate en voldoende fps
Met dit in het achterhoofd houdende blijf ik uitkomen op een van deze twee monitoren;
1MonitorenLG 27GN800-B Zwart€ 294,50€ 294,50
1MonitorenLG UltraGear 27GP850-B Zwart€ 389,-€ 389,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 683,50

Ik zie een voornaamste verschil tussen beide monitoren en dat is de refreshrate. 144Hz vs 165Hz. Ik doe nu alles op 1080p en 60Hz. De stap naar 144Hz gaat al veel verschil maken, ik vraag me af wat dat kleine beetje extra naar 165Hz doet. Ik verwacht weinig t.o.v. 144Hz.
Is een van deze monitoren een goede keus? Of zijn er betere opties?

Dan de GPU. Ik blijf dit een lastige kwestie vinden. Ik ben begonnen met terugzoeken van de tips en adviezen (van oa @martyw :) ) in het vorige topic waar ik mijn PC heb samengesteld. Destijds heb ik rekening gehouden met 3070(ti) als toekomstige videokaart. Die kaart blijft de lichte voorkeur houden al snap ik het advies voor een 3080. Heb in het verleden AMD gehad en dat werkte prima, maar overstap naar Nvidia maakte het voor mij vooral qua driver beheer toch wel een stuk beter. Dus ik neig ook licht naar het Nvidia kamp.
Maar uiteindelijk gaat het me om een goede videokaart waar ik weer even mee kan. Of dat nu Nvidia of AMD is maakt in the end niet zo heel veel uit. En zoals eerder aangegeven; ik hoef niet perse alles op Ultra te spelen. Een stap je minder kan ik ook prima accepteren
martyw schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:32:
martyw schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 01:26:
[Afbeelding]
De 4070 ziet er uit als een geweldige kaart, vooral vanwege het extra geheugen. Maar die kaarten zijn mij op dit moment simpelweg te duur en wil eigenlijk wel ergens dit jaar een stap gaan maken qua GPU.

Ik neig er op dit moment naar in ieder geval een betere monitor aan te schaffen. Alleen vraag ik me dan af of mijn GTX970 het trekt om bijv. een van de genoemde LG's aan te sturen, ook tijdens het gamen. Is daar wat over te zeggen?

Andere optie is natuurlijk de monitoren houden en eerst voor een GPU-upgrade gaan. En dan neig ik toch naar een 6800XT, 3070 (ti) of 3080. Wat is aan te raden? Eerst een andere monitor. Of toch eerst de GPU?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
een 970 trekt het absoluut niet op 1440,dat kan je echt vergeten om zelfs redelijke fps te halen.

op welke resolutie game je nu?

[Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 12-02-2023 20:46]

• Rohem
freaky35 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:44:
een 970 trekt het absoluut niet op 1440,dat kan je echt vergeten om zelfs redelijke fps te halen.

op welke resolutie game je nu?
Nee dat had ik ook niet verwacht. Zit nu op 1080p, 60Hz. Hoop dat ik een eventuele nieuwe monitor eerst ook op die resolutie kan instellen zodat ik kan blijven gamen tot er een betere GPU is.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee