Na bijna 8 jaar (mijn vorige build is van Februari 2014) wordt het hoogtijd om mijn trouwe werkpaard te vervangen voor een nieuwer en sneller exemplaar. Ik gebruik nu de volgende build als werk & game PC. En hoewel ik nog prima mee kan komen in m'n werk als software engineer en BF5 met nagenoeg alles op High kan spelen, wordt het tijd voor wat nieuws! Een aantal componenten wil ik sowieso meenemen naar de nieuwe build, maar suggesties voor meer onderdelen om mee te nemen zijn welkom. Helemaal als dat de kosten nog wat kan drukken 
Huidige build;
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1. Werken. Ik werk als software engineer vooral met Visual Studio (2019/2022), Docker, Visual Studio Code en alles wat er nog meer bij komt kijken :-)
2. Gamen! Ik ben fan van de battlefield reeks en wil met BF2042 wel lekker mee kunnen komen straks.
Ik gebruik nu de onderstaande beeldschermen. Dus dat zal voorlopig nog even gamen op 1080P blijven. Maar wil uiteindelijk grotere schermen hebben en de overstap naar 1440p en 144Hz maken. Doel is om hiervoor alleen een upgrade van de GPU te doen. De rest van het systeem moet dan gelijk kunnen blijven.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit moment rond de 800-900 euro. Maar ik heb mezelf al voorgenomen nog even te wachten als dat gunstiger is. Ik wacht liever nog een paar maandjes zodat het budget kan groeien en ik een goed en toekomstig bestendig systeem heb, dan dat ik over een paar jaar alweer moet. M'n huidige systeem draait immers ook al 7,5 - 8 jaar zonder pijn, dat lukt me graag nog een keer
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem in ieder geval m'n SSD's en oude HDD mee evenals de videokaart. Die zijn we nu simpelweg te duur. Dit is het volledige lijstje wat ik graag mee zou nemen naar het nieuwe systeem;
De klassieke DVD-drive mag dan eventueel vervallen natuurlijk
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval 32GB geheugen, ik merk dat 16GB soms wat krap word qua werk. Verder een nieuwe SSD die als Windows schijf gaat dienen. De OCZ Vertex 4 die dat nu doet, doet het nog probleemloos, maar heeft te weinig capaciteit.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de GPU blijf ik bij NVidia, had t/m 2017 een R9280x. Maar NVidia vond ik toen een verademing qua drivers en software en formaat kaart. Dus toen al besloten daarbij te blijven na een upgrade naar een GTX970.
CPU Heb ik een lichte voorkeur voor Intel. Maar de Ryzen processoren spreken me ook aan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind energiezuinigheid in enige mate wel belangrijk. Maar uiteindelijk gaat een toekomstbestendig en snel systeem daarop voor. Daarnaast zou een systeem met goede airflow en niet teveel lawaai ook fijn zijn. Al is dat in m'n huidige systeem ook geen probleem.
Ga je overklokken?
Nee, ben ik niet van plan en ook nog nooit gedaan
.
Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik op wat ik zelf al gevonden heb. Ik vind het belangrijk dat de componenten goed bij elkaar passen en toekomstbestendig zijn. Zoals gezegd wil in in de toekomst m'n beeldschermen en GPU upgraden zodat het systeem daarna geschikt is voor gamen op 1440p en 144hz. Maar meer dan die componenten wil ik daarvoor ook niet hoeven upgraden.
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb twee opties samengesteld. Een Intel en een Ryzen systeem. Beiden wel even met behuizing voor het geval mijn huidige behuizing niet afdoende is voor het nieuwe systeem.
Intel:
Ryzen:
Huidige build;
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5 4670 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASRock B85M Pro4 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Corsair Carbide 200R Closed | € 69,95 | € 69,95 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI | € 98,50 | € 98,50 |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 0,- | € 0,- |
2 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 0,- | € 0,- |
1 | Optische drives | Samsung SH-224DB Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Seasonic S12II-Bronze 620W | € 72,06 | € 72,06 |
1 | Solid state drives | Crucial MX300 2,5" 275GB | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Solid state drives | OCZ Vertex 4 128GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 290,46 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1. Werken. Ik werk als software engineer vooral met Visual Studio (2019/2022), Docker, Visual Studio Code en alles wat er nog meer bij komt kijken :-)
2. Gamen! Ik ben fan van de battlefield reeks en wil met BF2042 wel lekker mee kunnen komen straks.
Ik gebruik nu de onderstaande beeldschermen. Dus dat zal voorlopig nog even gamen op 1080P blijven. Maar wil uiteindelijk grotere schermen hebben en de overstap naar 1440p en 144Hz maken. Doel is om hiervoor alleen een upgrade van de GPU te doen. De rest van het systeem moet dan gelijk kunnen blijven.
1 | Monitoren | Dell Professional P2210 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitoren | Iiyama XU2390HS Zwart | € 145,90 | € 145,90 |
Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit moment rond de 800-900 euro. Maar ik heb mezelf al voorgenomen nog even te wachten als dat gunstiger is. Ik wacht liever nog een paar maandjes zodat het budget kan groeien en ik een goed en toekomstig bestendig systeem heb, dan dat ik over een paar jaar alweer moet. M'n huidige systeem draait immers ook al 7,5 - 8 jaar zonder pijn, dat lukt me graag nog een keer
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem in ieder geval m'n SSD's en oude HDD mee evenals de videokaart. Die zijn we nu simpelweg te duur. Dit is het volledige lijstje wat ik graag mee zou nemen naar het nieuwe systeem;
1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda 7200.10 ST3250410AS, 250GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Corsair Carbide 200R Closed | € 69,95 | € 69,95 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI | € 98,50 | € 98,50 |
1 | Optische drives | Samsung SH-224DB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX300 2,5" 275GB | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Solid state drives | OCZ Vertex 4 128GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 218,40 |
De klassieke DVD-drive mag dan eventueel vervallen natuurlijk
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval 32GB geheugen, ik merk dat 16GB soms wat krap word qua werk. Verder een nieuwe SSD die als Windows schijf gaat dienen. De OCZ Vertex 4 die dat nu doet, doet het nog probleemloos, maar heeft te weinig capaciteit.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de GPU blijf ik bij NVidia, had t/m 2017 een R9280x. Maar NVidia vond ik toen een verademing qua drivers en software en formaat kaart. Dus toen al besloten daarbij te blijven na een upgrade naar een GTX970.
CPU Heb ik een lichte voorkeur voor Intel. Maar de Ryzen processoren spreken me ook aan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind energiezuinigheid in enige mate wel belangrijk. Maar uiteindelijk gaat een toekomstbestendig en snel systeem daarop voor. Daarnaast zou een systeem met goede airflow en niet teveel lawaai ook fijn zijn. Al is dat in m'n huidige systeem ook geen probleem.
Ga je overklokken?
Nee, ben ik niet van plan en ook nog nooit gedaan
Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik op wat ik zelf al gevonden heb. Ik vind het belangrijk dat de componenten goed bij elkaar passen en toekomstbestendig zijn. Zoals gezegd wil in in de toekomst m'n beeldschermen en GPU upgraden zodat het systeem daarna geschikt is voor gamen op 1440p en 144hz. Maar meer dan die componenten wil ik daarvoor ook niet hoeven upgraden.
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb twee opties samengesteld. Een Intel en een Ryzen systeem. Beiden wel even met behuizing voor het geval mijn huidige behuizing niet afdoende is voor het nieuwe systeem.
Intel:
1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 309,- | € 309,- |
1 | Moederborden | MSI PRO Z690-A DDR4 | € 195,- | € 195,- |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 63,90 | € 63,90 |
1 | Processorkoeling | Thermaltake Toughair 510 | € 49,65 | € 49,65 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 | € 147,90 | € 147,90 |
1 | Voedingen | Fractal Design Ion Gold 650W | € 62,90 | € 62,90 |
1 | Solid state drives | Samsung PM9A1 512GB | € 77,07 | € 77,07 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 905,42 |
Ryzen:
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 395,- | € 395,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 63,90 | € 63,90 |
1 | Processorkoeling | Thermaltake Toughair 510 | € 49,65 | € 49,65 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 | € 147,90 | € 147,90 |
1 | Voedingen | BitFenix Whisper BWG650M | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Solid state drives | Samsung PM9A1 512GB | € 77,07 | € 77,07 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 913,32 |