Bose acoustimass met Denon AVR 660

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro36
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-04 17:42
Goedemiddag,

Sinds enkele weken ben ik de gelukkige eigenaar van de Denon AVR 660. Bij deze set heb ik een surround systeem van Bose, de Acoustimass 10 series 4.

Ik ben al enkele dagen bezig met het juist instellen van de AVR met deze set. Het geluid is goed maar ik krijg soms het idee dat het niet perfect is.
Ik heb de subwoofer aangesloten via de Sub out op de AVR. De speakers heb ik rechtstreeks aangelsloten op de AVR, de uitgangen voor de speakers.

Is er iemand die deze opstelling heeft?

En zijn er mensen die mij wellicht tips en trucs kunnen bieden voor het correcte geluid uit deze set?

Groet

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:54

Jag

Bose zegt speakers aansluiten via subwoofer. Ik denk dat rechtstreeks via AVR op zich wel kan, maar via de sub zou wel eens beter kunnen zijn.

Ik denk dat de hamvraag iig is: op welke frequentie heb je de crossover staan in je AVR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro36
Bedankt voor je antwoord!
Ik had al speakerkabels liggen alleen zonder de tulp aansluiting die nodig is bij de bose subwoofer, vandaar de aansluiting op de avr.

De frequentie staat momenteel op 80 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Sowieso verdubbelen. Die bose speakers zijn ieniemienie, denk eerder dat 150 of 200Hz het beste is. Anders krijg je echt een gat in de response, dat is wellicht wat je hoort nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro36
Ik heb de crossover inmiddels op 200 hz gezet. De subwoofer staat standaard op 120 hz, is dat ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik denk dat dat laatste alleen over de LFE gaat, dan is het prima. Misschien dat iemand anders dit nog zekerder weet.

Hoe klinkt het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 14:25
Probeer maar de originele kabels te bemachtigen. De cubes moeten namelijk aangestuurd worden door de basbox (ik wil het geen sub noemen omdat deze niet lager gaat dan 46Hz). De basbox zorgt er ook voor dat de melkpakjes het juiste signaal krijgen. En dat is aanzienlijk anders dan de 80Hz.
De melkpakjes hebben namelijk een bereik van 280 Hz to 13.3k Hz at ±10.5 dB en de basbox 46Hz to 202Hz at ±2.3 dB. Dat betekent dus dat de cubes minimaal op een cross-over van 400Hz zou moeten komen. Maar dat kan ook weer niet omdat de basbox maar tot 202Hz gaat. Dus laat de basbox dat maar regelen. Kan je tevens ook zien dat er een ‘gat’ is tussen de 202Hz (basbox) en 280 Hz (cubes)……

Ik heb als test ook zo’n setje een keer aangesloten op een Marantz receiver. Op deze wijze dus.
Op de site van Bose kan je overigens de handleiding downloaden hoe je e.e.a. aan moet sluiten :

https://assets.bose.com/c..._series3_am10_series3.pdf

[ Voor 50% gewijzigd door sonsan op 08-02-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro36
@Jag @sonsan
Bedankt voor jullie bericht. Het wordt lastig om de originele bekabeling te gebruiken. Kan er een tulp stekker worden opgemaakt? Ik weet dat deze te koop zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Ik zou op zoek gaan naar de originele kabels. Op Ebay staat wel het e.e.a. Je kunt wel tulpstekkers gaan monteren maar dan blijft het feit dat je de cubes niet goed aangestuurd krijgt via je AVR.
Het hele Acoustimass systeem is er op gebaseerd dat alles via de basbox loopt en niet word gescheiden. Ga je dat wijzigen dan blijft het resultaat waarschijnlijk teleurstellend.
Dus of originele kabels bemachtigen of de hele Bose set verkopen en gaan voor echte speakers.

Via Google kan je wel het e.e.a. hierover vinden. Zoals:

Bose subwoofer acoustimass-3 aansluiten op Denon AVR-X-1300W

[ Voor 13% gewijzigd door sonsan op 09-02-2023 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caro36
Ik heb gister, op de nieuwe speaker kabels, tulp stekkers gesoldeerd. Het geluid wat in eerste instantie kwam vanuit de boxen via de versterker was redelijk.

Nu zijn de boxen aangesloten via de subwoofer en heb ik de set afgesteld met de Audyssy van Denon. Het verschil is fenomenaal, wat een fantastisch geluid!

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
Goed opgelost!

Heb je bij de instellingen van je Denon aangegeven dat de speakers op Large moeten staan en dat je een subwoofer (LFE) gebruikt. Je zou verwachten dat je de speakers op Small zou moeten zetten maar aangezien je het signaal eerst naar de basbox stuurt en die voor de verdeling zorgt moet deze het volledige bereik krijgen.

Veel plezier met je set!

• Caro36
sonsan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:32:
Goed opgelost!

Heb je bij de instellingen van je Denon aangegeven dat de speakers op Large moeten staan en dat je een subwoofer (LFE) gebruikt. Je zou verwachten dat je de speakers op Small zou moeten zetten maar aangezien je het signaal eerst naar de basbox stuurt en die voor de verdeling zorgt moet deze het volledige bereik krijgen.

Veel plezier met je set!
Bedankt, ik heb wel aangegeven dat het gaat om large speakers. De subwoofer heb ik op LFE gezet. Wat houdt dit laatste precies in?

• sonsan
Dat is een signaal welke met films worden meegegeven en bevatten de laagste tonen.
Lees dit maar eens door:

https://hifi.nl/artikel_p...er-LFE-en-aansluiten.html
Pagina: 1