Toon posts:

hoe een 'bonkende' traptrede te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-03 22:17
Heeft er iemand toevallig ervaring met een bonkende/knallende traptrede?

Als je op de traptrede stapt lijkt ie met een fors geluid weer goed op zijn plek terug te 'slaan' (lastig uit te leggen dit). Ik kan niet merken dat de trede veert en het is echt elke keer als je er op stapt.

Hoe zet je zoiets weer vast? Schroeven/nagels? Van welke kanten? Idealiter natuurlijk ook een zo net mogelijke oplossing. Wat moeten bijlakken is geen ramp.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via schalk84 op 09-02-2023 10:15)

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:29
schalk84 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:36:
Er zit idd een heel klein beetje speling tussen de trede en het bovenste stootbord en onderste stootbord. Het is al een keer gekit en daar zit nu een ook scheurlijntje. Denk dat kit maar een tijdelijke oplossing zou zijn

Wil idd aan de achterkant de boel vast gaan zetten maar moet even uitvogelen wat de beste methode is. Dat alles wit gelakt is maakt het ook niet makkelijk om te zien hoe het nu bevestigd is.
Denk dat ik er dit weekend eens een stuk of 4 schroeven in draai en kijk wat dat doet. Alleen beetje huiverig meer schade aan te richten.
Ok duidelijk.

Je wilt dus eigenlijk dat de trede vast komt te zitten, maar het maakt niet uit in welke stand toch?
Vastzetten in de hoge stand:
Dan pak je een latje (15x38 bijv) en die duw je (aan de achterkant van de trap) strak tegen de krakende trede aan, en dan schroef je hem vast in de trede daaronder.

Latje moet dus lang genoeg zijn om de onderste trede te bereiken.

Wat er dan gebeurt is dat de 'krakende' trede niet meer naar beneden kan "poppen" en dus niet meer... "popt".
Vastzetten in de lage stand:

Alle reacties

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Tja dat ligt er helemaal aan waar hij los zit. Ik zou eerder denken aan stutten dan alleen schroeven.
Leg een waterpas erop, duw erop en kijk wat er gebeurt. Daarmee zou je het probleem en de ernst ervan moeten kunnen vaststellen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Muldert
schalk84 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:41:
Heeft er iemand toevallig ervaring met een bonkende/knallende traptrede?

Als je op de traptrede stapt lijkt ie met een fors geluid weer goed op zijn plek terug te 'slaan' (lastig uit te leggen dit). Ik kan niet merken dat de trede veert en het is echt elke keer als je er op stapt.

Hoe zet je zoiets weer vast? Schroeven/nagels? Van welke kanten? Idealiter natuurlijk ook een zo net mogelijke oplossing. Wat moeten bijlakken is geen ramp.

Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Drie glazen water inschenken, en die zet je op de trede, en op de trede daarboven, en op de trede daaronder. Dan het geluid reproduceren, en kijken of het water in een van die glazen klotst. Dat is de trede die verkeerd schiet.

Want misschien dat de trede die je hoort niet de trede is waar je op staat.

De trede waar je op staat is verbonden aan
- de trapboom aan de zijde van de muur
- de spil/trapboom aan de binnenzijde van de draai
- stootbord boven de trede
- stootbord onder de trede

Die dingen krijgen allemaal wat 'stress' als je op die trede gaat staan, en kunnen die stress ook doorgeven aan de tredes en stootborden daaronder en -boven.

• schalk84
Muldert schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Drie glazen water inschenken, en die zet je op de trede, en op de trede daarboven, en op de trede daaronder. Dan het geluid reproduceren, en kijken of het water in een van die glazen klotst. Dat is de trede die verkeerd schiet.

Die dingen krijgen allemaal wat 'stress' als je op die trede gaat staan, en kunnen die stress ook doorgeven aan de tredes en stootborden daaronder en -boven.
goede tip :) ga ik asap mee aan de slag. hopelijk kan ik de exacte plek vinden.

• schalk84
Muldert schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Het is de betreffende trede zelf die veert iig. Zijkanten lijken goed stevig. In het midden veert ie iets (echt maar 2mm ofzo) aan zowel voor en achterzijde. Andere treden hebben dit niet. Dus ik vermoed dat allebei de stootborden het lawaai veroorzaken. Lastig te zeggen welke vd twee het precies is

Hoe los ik het nu op? Ik kan makkelijk bij de achterkant vd trap. Aan die kant zie ik trouwens niks veren.

• Muldert
Mooi dat je het weet!
Waar is de trap van gemaakt trouwens?

Hardhout, vurenhout, multiplex, of helemaal niet van hout?

• schalk84
Muldert schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:42:
Mooi dat je het weet!
Waar is de trap van gemaakt trouwens?

Hardhout, vurenhout, multiplex, of helemaal niet van hout?
De stootborden zagen er uit als multiplex meen ik en de treden zeker geen hardhout. Vermoed dus vuren. Origineel licht van kleur. De stootborden origineel leken een donker multiplex.

• Muldert
Wat ik me (ver weg) kan voorstellen, is dat er onder elke trede een groef zit waar het stootbord in past. Dat zit gewoon vastgelijmd als het goed is.

Maar stel dat dat los zit, en de trede buigt een beetje omhoog.
Elke keer als je op de trap gaat staan, forceer je dan het stootbord ónder de trede om in die groef te schieten.

• schalk84
Zoiets dacht ik ook. Ik las dat die groeven met de tijd wat breder kunnen worden waardoor het gaat kraken en dat je de stootborden van de achterkant vaster kan zetten met wat extra schroeven (geen spijkers dus?). Dat moet dan 'onder spanning' gebeuren.
Ik neem aan dat iemand dan op de tree moet gaan staan ofzo? En welke zou dat in mijn situatie moeten zijn? Gewoon de twee treden erom heen ook?

Het is best tricky volgens mij. Ik kan er wel 20 schroeven in jassen maar nog helemaal niks oplossen als ik het niet goed doe.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:41
Laatst ergens gelezen dat dit en piepen/kraken bij trappen komt doordat het hout steeds droger wordt en krimpt.

Kun je geen spleet zien tussen de panelen? Anders wat kit erin blaffen?

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-03 07:14
Kun je aan de onderkant bij de trap? Ik verwacht dat je het daar zult moeten gaan oplossen door een wigje, wat lijm en een schroef of wat toe te voegen.

• schalk84
Er zit idd een heel klein beetje speling tussen de trede en het bovenste stootbord en onderste stootbord. Het is al een keer gekit en daar zit nu een ook scheurlijntje. Denk dat kit maar een tijdelijke oplossing zou zijn

Wil idd aan de achterkant de boel vast gaan zetten maar moet even uitvogelen wat de beste methode is. Dat alles wit gelakt is maakt het ook niet makkelijk om te zien hoe het nu bevestigd is.
Denk dat ik er dit weekend eens een stuk of 4 schroeven in draai en kijk wat dat doet. Alleen beetje huiverig meer schade aan te richten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Muldert
schalk84 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:36:

Ok duidelijk.

Je wilt dus eigenlijk dat de trede vast komt te zitten, maar het maakt niet uit in welke stand toch?
Dan pak je een latje (15x38 bijv) en die duw je (aan de achterkant van de trap) strak tegen de krakende trede aan, en dan schroef je hem vast in de trede daaronder.

Wat er dan gebeurt is dat de 'krakende' trede niet meer naar beneden kan "poppen" en dus niet meer... "popt".

• schalk84
Muldert schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:18:
[...]

Ok duidelijk.

[Afbeelding]
Ik denk dat dit idd bij mij van toepassing is. Mooie duidelijke afbeelding dank je.
Denk dat je ik moet vragen of iemand op de trede staat als ik het vastzet? Of juist niet? Ik las dat als ze voor het eerst de stootborden op een open trap zetten ze de treden juist opkrikken?

Edit; zie nu vastzetten in hoge stand. Dus geen gewixht erop. Tree opkrikken is niet te doen helaas. Hooguit een schouder eronder.

[Voor 5% gewijzigd door schalk84 op 09-02-2023 09:59]

• Muldert
schalk84 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat dit idd bij mij van toepassing is. Mooie duidelijke afbeelding dank je.
Denk dat je ik moet vragen of iemand op de trede staat als ik het vastzet? Of juist niet? Ik las dat als ze voor het eerst de stootborden op een open trap zetten ze de treden juist opkrikken?

Edit; zie nu vastzetten in hoge stand. Dus geen gewixht erop. Tree opkrikken is niet te doen helaas. Hooguit een schouder eronder.
Nou dat hangt er dus vanaf. Ik denk dat ik zelf het plaatje zou volgen, dat is vastzetten in de lage stand (dus iemand op de trap staan).

Als je hem vastzet in de hoge stand, gaat de trede nog steeds willen doorbuigen maar verleg je het gewicht naar het stootbord (die er NIET voor gemaakt is dat gewicht te dragen).
Dus vastzetten in de hoge stand kan alleen als je de trede vastmaakt aan de trede eronder.

Edit: als je het plaatje volgt is het belangrijk dat je lijmt & schroeft. De lijm moet op het 'naakte' hout. Dus even schuren misschien.

[Voor 6% gewijzigd door Muldert op 09-02-2023 10:07]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:49

CurlyMo

www.pilight.org

Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn jaren '30 huis trap. In de plaatjes van @Muldert zat er tussen de tread en de riser ruimte. Ik heb laminaatvloerwiggen doormidden geknipt met een metaalschaar (ze zijn anders te breed). Die halve stukken vervolgens in elkaar geklikt en in die ruimte geslagen. Zodat de boel weer onder spanning komt te staan. Wel de zwarte variant want die zijn wat minder dik.

Dit is dus voor het vastzetten op de hoge stand.

[Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 09-02-2023 10:25]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• schalk84
Muldert schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:02:
[...]

Nou dat hangt er dus vanaf. Ik denk dat ik zelf het plaatje zou volgen, dat is vastzetten in de lage stand (dus iemand op de trap staan).

Als je hem vastzet in de hoge stand, gaat de trede nog steeds willen doorbuigen maar verleg je het gewicht naar het stootbord (die er NIET voor gemaakt is dat gewicht te dragen).
Dus vastzetten in de hoge stand kan alleen als je de trede vastmaakt aan de trede eronder.

Edit: als je het plaatje volgt is het belangrijk dat je lijmt & schroeft. De lijm moet op het 'naakte' hout. Dus even schuren misschien.
Duidelijk. Bedankt. Hopelijk vind ik er dit weekend tijd voor.
Ik zal het resultaat posten.

• schalk84
Kleine update.

Heb een vierkante 'glaslat' gekocht. De driehoekige die ze hadden leek me wat fragiel. Een vierkante ziet er ook prima uit, als het gelakt is valt het niet op denk ik.

De trede zit in een bocht dus om het latje mooi weg te werken moet je wat rare hoekjes afzagen. Ging gelukkig goed met een mini cirkelzaag.

Gaan ongeveer 15 schroeven in. Iedere 10cm een horizontale en een verticale.

Hopelijk kan ik het morgen afmaken.

Latje zit erop en tot nu toe doet het zijn werk :) Waarschijnlijk kom ik dus weg met 1 latje.

Ik heb schroeven van 3.5mm en 4mm gebruikt en voorgeboord met 3mm. Ik had 3mm schroeven moeten gebruiken denk ik. Was beter geweest voor het latje.

Ik krijg de koppen er helaas niet diep in, dan barst het hout gelijk. Ik kan het dus niet gladplamuren maar als de lak er op zit valt het nauwelijjks op denk ik.

[Voor 27% gewijzigd door schalk84 op 27-02-2023 08:58]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee