• caveman85
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-03 21:00
Op dit moment heb ik een zonne-installatie 5100 wp aangesloten op een 3-fase omvormer. Deze is via een alamat aangesloten op de hoofdschakelaar (zie schema).
Nu komt er een tweede installatie (5300wp) met een aparte 3-fase omvormer.

Deze wil/moet ik ook achter een alamat aansluiten, maar hoe doe ik dat in de meterkast? Ik heb altijd begrepen dat je maar een beperkt aantal aftakklemmen mag gebruiken.

Daarnaast, de huidige alamat is een AEG HD63N, deze schakelt dacht ik geen 0. De nieuwe automaten die ik vind, schakelen wel de 0, welke zouden jullie adviseren?

Schema

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Durf het niet 100% te beweren maar volgens mij moet je in NL een 4 polige gebruiken die dus ook de nul afschakelt. die 3 polige is uit Duitsland volgens mij.
Je tekening takt van de onderkant af en dus is je alamat niet spanningsvrij bij uitschakelen hoofdschakelaar.

[Voor 20% gewijzigd door klump4u op 08-02-2023 10:47]

14400WpšŸŒžLive, Atlantic Explorer 270V3šŸ’§Live, Pana-mono WP5šŸ”„Live.

• caveman85
klump4u schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:45:
Durf het niet 100% te beweren maar volgens mij moet je in NL een 4 polige gebruiken die dus ook de nul afschakelt. die 3 polige is uit Duitsland volgens mij.
* Deze alamat is er in 2015 ingekomen, misschien toen nog andere richtlijnen?
klump4u schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:45:
Je tekening takt van de onderkant af en dus is je alamat niet spanningsvrij bij uitschakelen hoofdschakelaar.
* Dit is inderdaad hoe het aangesloten is, had me ook al afgevraagd of dit mag/wenselijk is?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die aftakklemmen moet je helemaal niet gebruiken. Zit niet voor niks een stel aansluitblokken in je meterkast als het goed is.

[Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 08-02-2023 12:06]

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
Die huidige automaat zou ik maar vervangen door een 4 polige (nul mee geschakeld)

Aftakken doe je na je hoofdschakelaar en niet er voor!

Er zijn meerdere opties om dat netjes aan te sluiten:

1: twee nieuwe automaten naast elkaar en deze verbinden met een kamrail.
vanaf de hoofdschakelaar vertrekken met een twinhuls, 1 draad op de rail de
andere voor de rest van de verdeler.

2: Plaats een verdeelblok, sluit dat aan op je hoofschakelaar en sluit de rest aan op het verdeelblok.

Verdeelblok heeft voor mij de voorkeur maar kost wel ruimte.

Als het twee 5kw omvormers zijn kom je totaal vermogen 8A + 8A +25A Hoofdzekering? = 41A
Officieel zou je dan de rest van de installatie moeten voor beveiligen met een 40A automaat.
Zodat er nooit meer dan 40A door je huidige aardlekschakelaas kan gaan lopen.Al zou ik me met 41A daar niet druk om maken, maar regeltjes he.....
Ook kan het zijn dat je de bedrading moet aanpassen. Maar dat is allemaal afhankelijk van je huidige installatie en daar hebben we niet genoeg gegevens van.

Schema voor 1fase maar dat werkt het zelfde voor 3 fase.

Plaats eens wat foto`s van je kast...

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• caveman85
Even wat foto's van de kast

Ik begrijp dus dat ik de alamat beter kan vervangen door 1 die ook 0 schakelt en dan vervolgens een tweede erbij plaatsen voor de nieuwe 5kw omvormer.

Wat betreft de aansluitblokken, deze zitten volgens mij enkel bovenin de kasten, voor de aarding.
Zouden die er bij geplaatst kunnen worden en zo ja, waar komen die?

Planning is de kleine uitbreiding links te vervangen door een nieuwe eaton kast, qua formaat gelijk aan de originele. Dat geeft me de mogelijkheid NU tot het goed plaatsen van de omvormer en geeft me ruimte in de toekomst voor een.... warmtepomp...elektrische auto...etc :)

• DeHollander
caveman85 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:09:

Ik begrijp dus dat ik de alamat beter kan vervangen door 1 die ook 0 schakelt en dan vervolgens een tweede erbij plaatsen voor de nieuwe 5kw omvormer.

Zou ik wel doen

Wat betreft de aansluitblokken, deze zitten volgens mij enkel bovenin de kasten, voor de aarding.
Zouden die er bij geplaatst kunnen worden en zo ja, waar komen die?

Die klik je op de dinrail net als een automaat of aardlekschakelaar.

Planning is de kleine uitbreiding links te vervangen door een nieuwe eaton kast, qua formaat gelijk aan de originele. Dat geeft me de mogelijkheid NU tot het goed plaatsen van de omvormer en geeft me ruimte in de toekomst voor een.... warmtepomp...elektrische auto...etc :)

Dat is een heel goed plan, heb je ook ruimte voor z`n verdeelblok
Antwoorden hier boven:

Is dat z`n Medusa kast met deurtje? Vergeet voor de nieuwe kast geen onder invoer mee te bestellen.

En ook de PV automaten na de hoofdschakelaar! Hopelijk zijn je hoofdzekeringen automaten zodat je het zelf kan doen.

Zou die beltravo ook in de nieuwe kast plaatsen en dan die twee nieuwe automaten voor PV ook.
Dan naast de hoofschakelaar z`n verdeelblok.
Daarna alles opnieuw bedraden met 6mm2

Zou dan die automaten ook van Eaton pakken. Kamrail voor 12 modulen kan je er in de toekomst nog een automaat naast zetten.

Jammer van die 2p aardlek met die twee groepen, die hadden nog bij die linker en rechter aardlek gekund.

Groep van de kookplaat zit nu op 1 fase die zou je in de toekomst kunnen verdelen over 2 fasen mocht het nodig zijn. Moet ook de aansluiting in en naar de kookplaat worden aangepast! Loopt hier een heel topic over. Maar als het werkt lekker laten zo.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• caveman85
Is dat z`n Medusa kast met deurtje? Vergeet voor de nieuwe kast geen onder invoer mee te bestellen.
Dat is correct. Ik heb voor de foto's het deurtje even weggehaald. Waarom zou ik een extra onder invoer moeten hebben? Ik plaats de kast links er naast, kan ik geen gebruik maken van de zij-invoeren?
En ook de PV automaten na de hoofdschakelaar! Hopelijk zijn je hoofdzekeringen automaten zodat je het zelf kan doen.
Dit zijn inderdaad automaten :)
Zou die beltravo ook in de nieuwe kast plaatsen en dan die twee nieuwe automaten voor PV ook.
Dan naast de hoofschakelaar z`n verdeelblok.
Daarna alles opnieuw bedraden met 6mm2
Dan zou je deze (bv) adviseren? Ik kan helaas niet een van EATON vinden
https://www.elektramat.nl/emat-aansluitblok-4-polig-125a-7-aansluitingen-2112120407/
Zou dan die automaten ook van Eaton pakken. Kamrail voor 12 modulen kan je er in de toekomst nog een automaat naast zetten.
Heb je toevallig een linkje welke ik dan zou moeten hebben? Want als je 12 modulen doet, blijft er dan niet iets "bloot" liggen eerst?
Jammer van die 2p aardlek met die twee groepen, die hadden nog bij die linker en rechter aardlek gekund.
Tsja, dat is bij de uitbreiding van de woning zo door de installateur aangelegd :)

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:29

Vliegvlug

Flight Simple

DeHollander schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:45:
[...]

Eerder jammer van die 3-fasen aardlekschakelaars, hadden ze daar 1-fase ALSen voor gebruikt dan had TS nu nog voldoende ruimte gehad en geen extra uitbreidingskastje nodig.
Groep van de kookplaat zit nu op 1 fase die zou je in de toekomst kunnen verdelen over 2 fasen mocht het nodig zijn. Moet ook de aansluiting in de kookplaat worden aangepast! Loopt hier een heel topic over. Maar als het werkt lekker laten zo.
Doordat hij toch al 3-fasen aardlekschakelaars heeft is die aanpassing in de groepenkast dan wel weer erg eenvoudig; fase kam rechts weg, de linker 1 naar rechts en dan een fasedraad naar de rechter kookautomaat van fase 1 of 2 op de ALS middels een aftakblokje, zitten er genoeg in die kast en straks zijn er toch 4 over wanneer de PV alamat naar achter de hoofdschakelaar is verplaatst. ;)
De bekabeling naar de keuken vervangen zal nog het meeste werk zijn.

• DeHollander
caveman85 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:22:

Dat is correct. Ik heb voor de foto's het deurtje even weggehaald. Waarom zou ik een extra onder invoer moeten hebben? Ik plaats de kast links er naast, kan ik geen gebruik maken van de zij-invoeren?

Dit zijn inderdaad automaten :)

Dan zou je deze (bv) adviseren? Ik kan helaas niet een van EATON vinden
https://www.elektramat.nl/emat-aansluitblok-4-polig-125a-7-aansluitingen-2112120407/

Heb je toevallig een linkje welke ik dan zou moeten hebben? Want als je 12 modulen doet, blijft er dan niet iets "bloot" liggen eerst?

Tsja, dat is bij de uitbreiding van de woning zo door de installateur aangelegd :)
Denk dat er geen losse invoerstukken zijn voor die kast.

Ik denk dat het deze kamrail is (misschien Elektramat eff bellen/mailen)

4 kammen die overblijven netjes afdekken

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee