Beste eigen router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-04 09:08
Ik heb momenteel KPN glasvezel met een Experiabox, waarbij ik aan het kijken ben naar vervanging van de Experiabox door een eigen router.
Genoeg keuze qua merken voor eigen routers, eigenlijk iets te veel waardoor kiezen lastig wordt.

Is er 1 merk/type die er met kop en schouders bovenuit steekt qua kwaliteit?

- VLAN mogelijkheden (voor Smart devices)
- Uitgebreide configuratiezaken (forwarding, firewall, etc)
- Compatibel met alle glasvezel aanbieders (KPN, Ziggo, Delta) zodat jaarlijks wisselen heel gemakkelijk is
- Stabielier (experiabox moet ik regelmatig resetten om weer snel te maken)
- Voldoende ethernet aansluitingen (min 6)
- Goede Wifi (2.4 en 5)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:38
Hier al eens rondgelezen?

[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken
[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3

[ Voor 20% gewijzigd door Tomino op 08-02-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@QuarK Hoe is jouw kennis van netwerken en Linux?
* Raven gebruikt sinds 2008 een zelfbouw router, oftewel computer als router.

Zie Zelfbouw project: Firewall / Router / AP , zal jouw punten even nalopen

sudo apt install vlan, dat is genoeg om ondersteuning voor VLAN onder Linux (Debian bijv.) toe te voegen, dan een kwestie van virtuele netwerkkaarten instellen (**wat op verschillende manieren kan) en firewall aanpassen
**Je kan een grafische omgeving installeren om dan met de muis aan de gang te gaan, of je houd de boel vrij kaal en gebruikt nmtui (menu dat eruit ziet alsof die in de jaren 80 is gemaakt) of nmcli (commando's) op de console.

Ik gebruik Debian en daar kan ik alles instellen wat ik wil, wil je het iets simpeler dan zijn pfSense of OPNsense opties om naar te kijken, dan heb je een webinterface om alles in te stellen.

- Compatibel met alle glasvezel aanbieders (KPN, Ziggo, Delta) zodat jaarlijks wisselen heel gemakkelijk is
De meeste providers gebruiken dhcp, al dan niet i.c.m. VLAN, VLAN is geen probleem en mocht er bijv. PPPoE gebruikt worden, dan is dat ook geen probleem bij zelfbouw routers. Enige puntje is dat je even in het zelfbouw router topic moet zoeken naar ervaringen daar niet elk besturingssysteem geweldige performance heeft m.b.t. PPPoE.

Zelf gebruik ik Debian en die heeft inmiddels een uptime van meer dan 2 jaar :)

Daar zijn switches voor ;)

- Goede Wifi (2.4 en 5)
Je kan een wifi-kaart als AP instellen, maar apart AP is dan handiger.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

QuarK schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:00:
Ik heb momenteel KPN glasvezel met een Experiabox, waarbij ik aan het kijken ben naar vervanging van de Experiabox door een eigen router.
Genoeg keuze qua merken voor eigen routers, eigenlijk iets te veel waardoor kiezen lastig wordt.

- Goede Wifi (2.4 en 5)
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik huur zelf een FRITZ!Box van KPN, erg tevreden over. Als je het budget er voor hebt is kopen uiteindelijk goedkoper, maar tegenover bijv. Ubiquiti of zelfbouw met dezelfde performance blijft het goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:46
Zelfbouw is leuk voor de hobbyist of als je bijzonder veel clients hebt. Gezien het topic lijkt me dat hier geen goede optie. Ubiquiti is de laatste jaren heel populair geworden. Unifi vind ik zelf niet handig maar hun edgerouters draaien uitstekend. AVM (Fritzbox) wordt ook al jaren geroemd. Mocht je in die hoek je gading niet vinden dan kun je eens kijken bij goede merken als Asus of de betere series van Netgear. Dat is in elk geval mijn ervaring met de huidige markt, je moet uit deze merken wel iets goeds kunnen vinden :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:46

lier

MikroTik nerd

QuarK schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:00:
Zoiets als een "best kept secret"?

Begin bij het begin:
  • wat is kwaliteit voor jou?
  • wat zijn je eisen en wensen verder?
  • "One trick pony" een eis?
  • Prijs relevant?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:53
Je hoeft niet per se de Experiabox te vervangen, je kan ook je eigen router er achter zetten.
Dan is de router de enige client van de Experiabox, zet je Wifi uit op de Experiabox en dan trekt ie het weer een stuk beter.
Tenminste, zo doe ik dat bij mijn VDSL Experiabox. Ik heb er een Ubiquiti EdgeRouter X achter hangen.
Die ERX doet VLAN, DHCP, DNS.
Ik gebruik aparte APs, want de meterkast is niet de handigste plek voor een AP, gezien de clients die het gebruiken doorgaans in de woonkamer zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-04 21:21
Ik heb gekozen voor het uit elkaar trekken van Wifi en Router, door een Ubiquit Edgerouter X aan te schaffen (49 euro destijds) en een AP ook van Ubiquiti, de Lite versie (destijds nog Wifi5). Inmiddels is deze uitgebreid met een Wifi 6 variant.

Voordeel van Ubiquiti is, en met name de Edgerouters, dat de community op KPN uitgebreide scripts heeft om de routers klaar te stomen voor het gebruik van de router in combinatie met KPN internet (en TV).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

ManiacScum schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:01:

Voordeel van Ubiquiti is, en met name de Edgerouters, dat de community op KPN uitgebreide scripts heeft om de routers klaar te stomen voor het gebruik van de router in combinatie met KPN internet (en TV).
Vooral dat laatste is inderdaad van belang. Zodra er TV en telefonie bij komen valleen een berg routers af die geen IGMP proxy functie hebben of kunnen draaien. Zelfs de Unifi Dream machines kunnen dat niet. De USG/UXG en ER’s dan weer wel.

Dat gezegd hebbende ERX/USG3 zijn wel bijna end of life, dat merk je aan de beperkte updates en aan de ietwat beperkte performance direct aan een glasvezellijn zonder ISP router ervoor.

[ Voor 14% gewijzigd door nelizmastr op 08-02-2023 12:23 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:38
GarBaGe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:54:
Je hoeft niet per se de Experiabox te vervangen, je kan ook je eigen router er achter zetten.
Dan is de router de enige client van de Experiabox, zet je Wifi uit op de Experiabox en dan trekt ie het weer een stuk beter.
Tenminste, zo doe ik dat bij mijn VDSL Experiabox. Ik heb er een Ubiquiti EdgeRouter X achter hangen.
Die ERX doet VLAN, DHCP, DNS.
Ik gebruik aparte APs, want de meterkast is niet de handigste plek voor een AP, gezien de clients die het gebruiken doorgaans in de woonkamer zijn.
Ik haak hier even op in omdat einde van het jaar ook naar glas overga waarschijnlijk en mijn eigen Netgear Orbi systeem wil blijven gebruiken: de situatie die jij hier schetst levert toch een dubbel NAT situatie op, en dat is iets wat je niet wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Stokertje schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Ik haak hier even op in omdat einde van het jaar ook naar glas overga waarschijnlijk en mijn eigen Netgear Orbi systeem wil blijven gebruiken: de situatie die jij hier schetst levert toch een dubbel NAT situatie op, en dat is iets wat je niet wilt?
Ja, dubbel NAT.
Waarom is dit een probleem?
Hooguit als je actieve verbindingen direct van het internet op je huisnetwerk wilt, is dat lastig. (dan moet je portforwarden op 2 plekken)
Die heb ik niet en die wil ik ook niet.

Mijn Experiabox geeft mijn router een 192.168.1.x IP adres
Die range gebruik ik zelf niet.
Mijn ERX range is 192.168.32.x
De VLANs weer een paar andere ranges.
De netwerk ranges hebben geen overlap.

Moet je eens Kubernetes installeren en dan zien hoeveel lagen daar geNAT worden >:)

Mijn netwerk definitie is nu volledig onafhankelijk van mijn provider.
Stap ik over op Ziggo? Dan geeft de Ziggo modem 192.167.178.x uit. Ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
nelizmastr schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:22:
[...]

Dat gezegd hebbende ERX/USG3 zijn wel bijna end of life, dat merk je aan de beperkte updates en aan de ietwat beperkte performance direct aan een glasvezellijn zonder ISP router ervoor.
Dat merk ik ook aan mijn ERX.
Ik zit te overwegen over te stappen op Mikrotik, simpelweg wegens het gebrek aan updates van EdgeOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:59

M2M

medicijnman

Andros schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:28:
Zelfbouw is leuk voor de hobbyist of als je bijzonder veel clients hebt. Gezien het topic lijkt me dat hier geen goede optie. Ubiquiti is de laatste jaren heel populair geworden. Unifi vind ik zelf niet handig maar hun edgerouters draaien uitstekend. AVM (Fritzbox) wordt ook al jaren geroemd. Mocht je in die hoek je gading niet vinden dan kun je eens kijken bij goede merken als Asus of de betere series van Netgear. Dat is in elk geval mijn ervaring met de huidige markt, je moet uit deze merken wel iets goeds kunnen vinden :) .
why not? Zelfbouw is tegenwoordig zo simpel. Oude rommel van V&A trekken, LAN kaartje erin, half uurtje tutorial volgen op youtube en je monowall of pfsense machine is up en running. Kost bijna niks aangezien het allemaal 2ehand hardware is, is ook nog leuk om te doen, en sommige zaken (IPTV kuch) zijn nog makkelijk te regelen ook, dan met zo'n ubiquity ding.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:06

nelizmastr

Goed wies kapot

M2M schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:58:
[...]

why not? Zelfbouw is tegenwoordig zo simpel. Oude rommel van V&A trekken, LAN kaartje erin, half uurtje tutorial volgen op youtube en je monowall of pfsense machine is up en running. Kost bijna niks aangezien het allemaal 2ehand hardware is, is ook nog leuk om te doen, en sommige zaken (IPTV kuch) zijn nog makkelijk te regelen ook, dan met zo'n ubiquity ding.
Met de huidige energieprijzen is verbruik ook een factor. Die "ouwe meuk van de V&A" zal al snel idle tussen de 20 en 50W zitten. x86 spul is nagenoeg niet echt zuinig te krijgen. Kost je een paar tientjes per jaar om te draaien alleen aan stroom.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:59

M2M

medicijnman

nelizmastr schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:05:
[...]

Met de huidige energieprijzen is verbruik ook een factor. Die "ouwe meuk van de V&A" zal al snel idle tussen de 20 en 50W zitten. x86 spul is nagenoeg niet echt zuinig te krijgen. Kost je een paar tientjes per jaar om te draaien alleen aan stroom.
Wat voor x86 machines heb jij het over? Ik heb hier een pfsense machine gemaakt met een celeron J3355;

uitvoering: ASRock J3355B-ITX

dual-nic x520-DA2 10Gb ethernetkaart vreet veel meer dan die plank, storage, ram en CPU bij elkaar.

Ik heb ook nog een notebookje, 10" met een intel ATOM-achtige processor. Die vreet nog veel minder, maar die routert niet meer dan 100Mb vanwege de inzet van USB-LAN adapters.

Maar als je een oude Dell 3020 ofzo inzet, zit je aan 15W idle, met CPU power tot het dak, PCI-express sloten te over en kost het je nog geen 50 euro. Moet je aardig wat jaartjes draaien om duurder uit te zijn dan een ubiquity-ding.

[ Voor 7% gewijzigd door M2M op 08-02-2023 14:57 ]

-_-

Pagina: 1