Toon posts:

[PV] De hele, halve, of onwaarheden bij zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-03 09:13
Tijdens mijn zoektocht naar een goede partij om zonnepanelen op mijn dak te leggen kom ik de meest uiteenlopende stellingen tegen. Sommigen ("Wij hebben objectief de beste offertes in Nederland") kan ik zelf wel op waarde schatten. Anderen wat minder. Ik hoop dat iemand mij wat meer informatie kan geven, of me de goede kant op kan sturen om het zelf uit te vinden

Stelling 1: Van Coolblue: Wij kunnen op jouw dak geen seriële opstelling plaatsen omdat er minimaal 8 panelen per string nodig zijn bij een 3-faseomvormer (ik heb 2 dakvlakken met 1x7 en 1x8 panelen).
Deze vind ik het meest spannend, want Coolblue is de enige die dit aangeeft, maar als het waar is, dan lijkt me dat het geldt voor alle leveranciers.
Ik neem aan dat zij bij een seriële opstelling zouden gaan voor de Growatt MODxxxxTL3-X. Als ik daarvan de specs bekijk dan zie ik een opstartspanning van 200V. Dat zou bij 7 panelen betekenen dat ze ~28.5V moeten leveren. Waar het nu bij mij een beetje vastloopt is hoe ik kan bepalen vanaf wanneer panelen dat leveren. In de specsheets van de panelen zie ik allerhande voltages staan, maar het is voor mij niet duidelijk of ze die spanning leveren bij volle zon of ook bij minder volle zon. Ik heb natuurlijk liever niet een systeem waarbij 1 string het alleen maar in de zomer doet.
Wat het voor mij nog extra interessant maakt is dat ik ook offertes heb waar er op 1 dakvlak 6 panelen liggen

Stelling 2: Van zonneplan: Wij hebben de instellingen van onze omvormer speciaal aangepast voor Nederland waardoor we een betere opbrengst behalen.
Ik ben hier erg sceptisch over. Heb het idee dat als het echt zoden aan de dijk zou zetten ik er ook wel meer over terug zou vinden op het net.

Stelling 3: Een parallel geschakelde opstelling is gegarandeerd klaar voor een thuisaccu en deze komt er zeker aan in de toekomst. Seriegeschakelde systemen hebben ook wel support voor een thuisaccu, maar de kans dat dat in de toekomst ook echt gaat werken is kleiner.
Mijn huidige installing is dat ik niet wil gaan speculeren op de toekomst en me baseer op wat ik nu zeker weet. Daarbij ben ik over een jaar of 10 aan een nieuwe omvormer toe. Ik kan me niet voorstellen dat als de thuisaccu dan gemeengoed is, er niet een goede oplossing voor seriële opstellingen zal zijn.

Stelling 4: Micro-omvormers gaan net zo lang mee als de zonnepanelen (>25 jaar) terwijl seriële omvormers na ~10 jaar vervangen moeten worden. Eigenlijk ben je met een seriële opstelling dus duurder uit.
Ik weet niet meer van welke partij dit kwam, maar ze hebben boden ook seriële systemen aan. Het was dus niet een "wij van WC-eend adviseren..." situatie. Toch klonk het mij als een broodje-aap-verhaal. Ik vind er ook zo 1,2,3 geen onderbouwing voor op het net.

Stelling 5 (van zelfleggen.nl): Ieder paneel in een string levert zoveel als het slechtste paneel in de string.
Ik dacht begrepen te hebben (uit meerdere topics op dit forum) dat dit, door schaduwmanagement, niet meer zo was. Maar ook bij doorvragen hield de beste meneer vol dat als 1 paneel in de string een beetje schaduw zou vangen, ze allemaal in zouden zakken.
.
Als iemand mij een beetje kan helpen om feit van fictie te onderscheiden zou dat mij veel helpen.

[Voor 5% gewijzigd door twilightschild op 09-02-2023 10:26]

Alle reacties

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
voor mij persoonlijk: ik zie dit als een investering die ik wil terugverdienen (en rendement op wil pakken).
een lagere euro/wp prijs = sneller terugverdiend.

technisch prachtige oplossingen als t niet nodig is, is wat mij betreft zonde (van het geld).

let the money talk :)

• twilightschild
dyrc schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:45:
voor mij persoonlijk: ik zie dit als een investering die ik wil terugverdienen (en rendement op wil pakken).

technisch prachtige oplossingen als t niet nodig is, is wat mij betreft zonde (van het geld).

De suggestie die met een aantal van deze stellingen wordt gewekt is echter dat Wp niet per sé rechtevenredig is met de hoeveelheid stroom die je opwekt (per jaar). En dat laatste is natuurlijk wat je uiteindelijke rendement bepaalt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:20
Stelling 1 klopt. Drie fase omvormers hebben een hogere spanning nodig, dus is het minimum aantal panelen per tracker hoger.
Eg: MPPT Range (V)
1 fase GW3600D-NS = 40~450 ≈ 2 tot 8 panelen
3 fase GW4K-DT = 180~850 ≈ 5 tot 20 panelen
Ja, er zijn meer nummers van toepassing afhankelijk van omvormer, paneel en dak.

Stelling 2 is onzin. Ja ze moeten de omvormer instellen voor Nederland. nee je krijgt er niet meer opbrengst van.

Stelling 3, meh, dat is ook alleen maar omdat de merken die "parallel" systemen verkopen toevallig ook accu's hebben. De merken die dat niet doen willen de accu vaak op het dc deel willen aansluiten. Maar niets beperkt jou om een accu van een ander merk te plaatsen met eigen stroommeting, zoals victron accu's nu al mogelijk zijn.

Stelling 4 de geadverteerde levensduur van bijvoorbeeld enphase units is inderdaad 20 jaar. Maar een goede stringomvormer kan ook lang mee. Maar daar heb je onafhankelijke statistiek voor nodig. En die is er niet.
Staar je niet blind op garantie, fabrikanten en pv-cowboys gaan genoeg failliet.
Kijk vooral naar het totaal, technisch, gemak en financieel en maak daarmee je beslissing.

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:34
"Wij kunnen op jouw dak geen seriële opstelling plaatsen omdat er minimaal 8 panelen per string nodig zijn bij een 3-faseomvormer (ik heb 2 dakvlakken met 1x7 en 1x8 panelen)."

Dat hangt natuurlijk af van de startspanning van de gekozen omvormer. De meeste omvormers kunnen weg met spanningen van 100V of minder - dat staat in de specsheet. Het is dus een kwestie van een gepaste omvormer, niet van je aantal panelen.

Hoe de panelen zich gedragen kan je zien op de I-V curve van de panelen, dat staat normaal gezien op de specsheet. Globaal gezien kan je stellen dat de hoeveelheid zonne nauwelijks het (open circuit) voltage beïnvloedt, wel de stroom die maximaal kan geleverd worden. Als het nominale voltage van de panelen in een string de startspanning ruim (>15%) overschrijdt is het ok.

"Wij hebben de instellingen van onze omvormer speciaal aangepast voor Nederland waardoor we een betere opbrengst behalen."

Dit is natuurlijk verzonnen.

"Een parallel geschakelde opstelling is gegarandeerd klaar voor een thuisaccu en deze komt er zeker aan in de toekomst. Seriegeschakelde systemen hebben ook wel support voor een thuisaccu, maar de kans dat dat in de toekomst ook echt gaat werken is kleiner."

Het werkt nu al echt, dus waarom zou het in de toekomst niet werken. Niet trappen in dit soort verhaaltjes...

"Micro-omvormers gaan net zo lang mee als de zonnepanelen (>25 jaar) terwijl seriële omvormers na ~10 jaar vervangen moeten worden. Eigenlijk ben je met een seriële opstelling dus duurder uit."

Het is volgens mij omgekeerd: micro-omvormers zijn gevoelige, electronische onderdelen waarvan je er veel hebt. Ze gaan misschien niet zo snel stuk als een gewone omvormer, maar omdat er één per paneel is, zal je gegarandeerd één of meerdere micro-omvormers hebben die stuk zijn tijdens de levensduur van de panelen. De vervanging ervan is duur en vrij ingewikkeld: je moet immers op het dak... En dan ook maar hopen dat je na 10-15-20 jaar de micro-omvormer vindt die nog compatibel is met je installatie. Bij een gewone omvormer vervang je je omvormer probleemloos door een ander, nieuwer, moderner model...

Micro-omvormers zijn alleen te overwegen als je complexe beschaduwingen hebt. Anders zijn ze duurder in aanschaf, moeilijk te vervangen en bovendien verhoog je de kans op een defect door de vele "zwakke schakels".

Over het algemeen geldt: hou het eenvoudig. Kies voor goedkope panelen, een degelijke omvormer van een gekend merk (met goede service) en zorg dat de panelen goed bevestigd worden. Zoals hierboven aangegeven: let in eerste instantie op de €/wp. Je kan makkelijk 25-40% besparen op die manier.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
twilightschild schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:57:
[...]

De suggestie die met een aantal van deze stellingen wordt gewekt is echter dat Wp niet per sé rechtevenredig is met de hoeveelheid stroom die je opwekt (per jaar). En dat laatste is natuurlijk wat je uiteindelijke rendement bepaalt.
de dakhelling en orientatie is bepalend voor je opbrengst, van WP naar kwh daar zijn gewoon conversietabellen voor te vinden.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:27
Stellling 1: Ja, je moet het minimale MPPT voltage wel halen. Afhankelijk van paneel en omvormer zijn dat altijd 6, soms 7 of 8 panelen.

Stelling 2: Onzin van de bovenste plank.

Stelling 3: Ik zou m andersom zien. Met een serieel systeem kun je iedere omvormer aankoppelen, dus ben je in de toekomst heel vrij in je keuze. Kies je voor parallel, dan komen er nu optimizers achter je panelen en heb je een vendor lock-in.

Stelling 4: Micros gaan volgens de fabriek idd langer mee. Maar bedenk je goed, 20 micros op het dak geeft een veel hogere foutkans dan 1 stringomvormer op zolder. En als er dan iets stuk is..... Ja dan mag je bij micros het dak op.

Mijn stellling: Geen schaduw, dan geen toestanden. Gewoon simpele stringomvormer en geen onnodige techniek op het dak.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23
twilightschild schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:40:
Stelling 1: Van Coolblue: Wij kunnen op jouw dak geen seriële opstelling plaatsen omdat er minimaal 8 panelen per string nodig zijn bij een 3-faseomvormer (ik heb 2 dakvlakken met 1x7 en 1x8 panelen).
Stelling klopt deels: 3-fase kan idd niet maar 1-fase serieel moet prima gaan bij jou. 3-fase kan technisch met min. 3x6, maar dan zakt de opbrengst snel in zodra er iets van schaduw in het spel is. Dus CoolBlue probeert je geen gaar systeem te verkopen, en dat lijkt me winst. Want met 15 kan dat dus idd zeker niet.

Maar waarom met 15 panelen 3-fase? Dat moet gewoon op 1 kunnen (15x400 op 5 kW omvormer). En ja, dat kan gewoon met 2 strings van 7 en 8, wat dikke prima is. Dan kan in serie prima, als er tenminste geen hele grove scahduwval is.
Stelling 2: Van zonneplan: Wij hebben de instellingen van onze omvormer speciaal aangepast voor Nederland waardoor we een betere opbrengst behalen.
Marketing bla?
Stelling 3: Een parallel geschakelde opstelling is gegarandeerd klaar voor een thuisaccu en deze komt er zeker aan in de toekomst. Seriegeschakelde systemen hebben ook wel support voor een thuisaccu, maar de kans dat dat in de toekomst ook echt gaat werken is kleiner.
Onzin. Juist serieel kan prima een accu in. Zoek eens naar Victron. SolarEdge zou ik in deze zin ook serieel willen noemen, en kan ook DC laden in principe. Met parallel (micro-omvormers) zit je juist gegarandeerd met dubbel omvormen (weer terug naar DC).

Of micro's langer meegaan, we gaan het zien. Zowel optimisers als micro's liggen op je dak, dus als er iets mee is, moet je het dak op. Met een omvormer binnen is dat minder spannend, meestal. Aan panelen zelf gaat, behoudens hevige stormen of hagel, zelden spontaan iets stuk.

[Voor 7% gewijzigd door Wilke op 07-02-2023 21:25]

• twilightschild
Iedereen bedankt voor de input! Stellingen 2 t/m 4 lijken me inmiddels wel ontkracht :)

Zit ik toch nog een beetje met stelling 1. Dat Coolblue zegt dat zij geen serieel systeem kunnen leveren dat werkt op mijn dak, daar heb ik niet zoveel problemen mee. Het was toch niet zo'n goede offerte. Maar ik wil zeker weten dat andere offertes die ik heb liggen geen brakke systemen zijn. Vreemdgenoeg lijken alle aanbieders mij aan de 3-fase omvormer te willen hebben. Terwijl de meeste, in eerste instantie, zelfs maar 6 panelen op 1 van de dakvlakken plannen.

Eigenlijk wil ik dus weten hoe ik dit zelf kan evalueren.
Moet de som van de Vmp per string binnen het MPP spanningsbereik van de omvormer liggen?
Is het genoeg als de som van de Vmp per string boven het opstartvoltage liggen of moet ik hier nog met een factor rekening houden omdat de Vmp niet altijd gehaald wordt
Moet ik rekenen met de Vmp of met de Voc als ik kijk naar het opstartvoltage?

• Myaimistrue
Ik zie echt niet in waarom je met 15 panelen naar een 3-fazen omvormer zou moeten gaan. Is alleen maar duurder en heeft geen enkel voordeel.

• twilightschild
Myaimistrue schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:49:
Ik zie echt niet in waarom je met 15 panelen naar een 3-fazen omvormer zou moeten gaan. Is alleen maar duurder en heeft geen enkel voordeel.
Ik dacht even dat ik gek werd, dus ik heb het even gecheckt, maar werkelijk alle offertes die ik gekregen heb gebruiken een 3-fase-omvormer:

Coolblue: Geeft überhaupt geen offerte, want kan niet op 3-fase-omvormer
Green choice: Growatt MOD 6000TL3-X
Zelfopwekken.nl: MOD 6000TL3-X
Zonneplan: SAJ R5-6K-T2 (deze weet ik niet 100% zeker, maar is volgens mij ook 3 fase)
Feenstra: MOD4000TL3-X

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:27
Myaimistrue schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:49:
Omdat het ook niet ideaal is om meer dan 4000 watt te leveren op 1 fase. Zeker boven de 5 kW omvormer moet je naar 3 fase

• schumacher
twilightschild schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:32:

Moet de som van de Vmp per string binnen het MPP spanningsbereik van de omvormer liggen?
Is het genoeg als de som van de Vmp per string boven het opstartvoltage liggen of moet ik hier nog met een factor rekening houden omdat de Vmp niet altijd gehaald wordt
Som vmp inderdaad in mppt bereik.
Voc will je niet want die spanning wordt tijdens productie niet meer gehaald.
En houd hierbij voor de zekerheid 1 paneel marge.

Makkelijker is nog om Sunnydesign te gebruiken van SMA. Die betekent de min en max waarden, zodat je makkelijk kunt vergelijken met de datasheet.

(Die ene offerte met 6 panelen hoeft geen probleem te zijn, want met dezelfde hellingshoek als de andere panelen op Zuid kunnen ze allemaal in 1 string).

• schumacher
twilightschild schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:59:
[...]

Ik dacht even dat ik gek werd, dus ik heb het even gecheckt, maar werkelijk alle offertes die ik gekregen heb gebruiken een 3-fase-omvormer:

Coolblue: Geeft überhaupt geen offerte, want kan niet op 3-fase-omvormer
Green choice: Growatt MOD 6000TL3-X
Zelfopwekken.nl: MOD 6000TL3-X
Zonneplan: SAJ R5-6K-T2 (deze weet ik niet 100% zeker, maar is volgens mij ook 3 fase)
Feenstra: MOD4000TL3-X
Die offerte van zelf opwekken is prima qua prijs en levertijd, ik zou die pakken!
Eventueel aangevuld met zoveel mogelijk panelen op Noord als je budget het toelaat. Die kunnen waarschijnlijk zo als tweede string mee op dezelfde omvormer.

• Myaimistrue
schumacher schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:01:
[...]

Omdat het ook niet ideaal is om meer dan 4000 watt te leveren op 1 fase. Zeker boven de 5 kW omvormer moet je naar 3 fase
Boven de 5Kw moet je inderdaad naar 3 fazen omwille van de ampères. Maar éénfaze met 5Kw is geen enkel probleem en een beter keuze volgens mij dan 3 fazen. Want wat bedoel je concreet met « niet ideaal »?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
twilightschild schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:32:
Iedereen bedankt voor de input! Stellingen 2 t/m 4 lijken me inmiddels wel ontkracht :)

Zit ik toch nog een beetje met stelling 1. Dat Coolblue zegt dat zij geen serieel systeem kunnen leveren dat werkt op mijn dak, daar heb ik niet zoveel problemen mee. Het was toch niet zo'n goede offerte. Maar ik wil zeker weten dat andere offertes die ik heb liggen geen brakke systemen zijn. Vreemdgenoeg lijken alle aanbieders mij aan de 3-fase omvormer te willen hebben. Terwijl de meeste, in eerste instantie, zelfs maar 6 panelen op 1 van de dakvlakken plannen.

Heeft Coolblue zich überhaupt verdiept in jouw dak? Het mogen dan 2 dakvlakken zijn, oriëntatie en helling zijn gelijk. Alle panelen kunnen daarmee probleemloos op 1 string en een 6kW 3-fase omvormer is prima bij 15 400Wp panelen op ZZW zonder noemenswaardige schaduw.
twilightschild schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:59:

Is 3-fase https://www.solartoday.nl/product/saj-r5-6k-t2-incl-wifi-d/

Zoals gezegd in Yet Another zonnepanelen offertes topic; gun de opdracht aan Zelfopwekken met het 15e paneel als extra in de bus.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-03 21:59

Pat-Juh

Patrick

dyrc schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:45:

Lagere prijs is niet altijd efficienter/betere opbrengst in de praktijk. Panelen verschillen onderling en zijn niet vaak optimaal gematched met een omvormer waardoor je niet de maximale opbrengst benaderd. Kwaliteit betaal je gewoon. Je kan overal op bezuinigen maar betalen die bezuinigingen zich ook terug?

• twilightschild
Uszka schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:13:

Zoals gezegd in Yet Another zonnepanelen offertes topic; gun de opdracht aan Zelfopwekken met het 15e paneel als extra in de bus.
Daar neig ik ook sterk naar. Maar als leek wil je toch wel een beetje beslagen ten ijs komen voordat je een toch wel flink bedrag neertelt. En zo'n bericht van Coolblue roept dan toch weer wat vragen op.

De twee dakdelen zijn overigens (volgens 3DBAG.nl) niet exact gelijk. Maar het scheelt minder dan 2 graden, dus ik ga er vanuit dat dat vanuit praktisch oogpunt als gelijk mag worden beschouwd? Als dat zo is dan is het inderdaad helemaal geen punt. Dat zou zelfs ideaal zijn want dan heb ik nog een tracker over voor als er in de toekomst nog extra budget is voor panelen aan de andere kant.

• Myaimistrue
Pat-Juh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:14:
[...]

Lagere prijs is niet altijd efficienter/betere opbrengst in de praktijk. Panelen verschillen onderling en zijn niet vaak optimaal gematched met een omvormer waardoor je niet de maximale opbrengst benaderd. Kwaliteit betaal je gewoon. Je kan overal op bezuinigen maar betalen die bezuinigingen zich ook terug?
Duurder is ook niet altijd efficiënter/beter in de praktijk. Matching van panelen en omvormer heeft niets met de prijs te maken. Bij panelen is de kwaliteit bij ongeveer alle merken uitstekend, dus koop zeker nooit geen dure panelen. Bij omvormers zou ik voorzichtiger zijn, en bij een bekend merk blijven en vertrouwen op een goede installateur en garantie. Maar ook dan is het duurste zeker niet de garantie voor het beste.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-03 21:59

Pat-Juh

Patrick

Myaimistrue schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:19:
[...]

Duurder is ook niet altijd efficiënter/beter in de praktijk. Matching van panelen en omvormer heeft niets met de prijs te maken. Bij panelen is de kwaliteit bij ongeveer alle merken uitstekend, dus koop zeker nooit geen dure panelen. Bij omvormers zou ik voorzichtiger zijn, en bij een bekend merk blijven en vertrouwen op een goede installateur en garantie. Maar ook dan is het duurste zeker niet de garantie voor het beste.
Wel van de prijs van de adviseur en installateur. Kies je een low-budget no budget installateur die niet goed kijkt naar de specs of iemand die wel even nagaat of je wel voldoende opstart spanning hebt of dat de omvormer het amperage van de panelen niet helemaal kan benutten? Veel programma's checken dit al een grofweg maar goed.

Wij hebben ook niet de duurste panelen/omvormer hangen in onze installatie op de garage maar wel een goed gekoppelde waardoor deze al heel vroeg oppakt, soms vroeger dan de installatie die door een installateur is opgemaakt en al lag ondanks een mindere oriëntatie ten opzichte van die "dure" installatie.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Ik heb 10 en 6 panelen van 450Wp op de 2 ingangen van een MOD 7000tl3-x zitten, werkt prima. Vmp van de panelen is 41,5 volt.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Myaimistrue
Pat-Juh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:26:
[...]

Wel van de prijs van de adviseur en installateur. Kies je een low-budget no budget installateur die niet goed kijkt naar de specs of iemand die wel even nagaat of je wel voldoende opstart spanning hebt of dat de omvormer het amperage van de panelen niet helemaal kan benutten? Veel programma's checken dit al een grofweg maar goed.

Wij hebben ook niet de duurste panelen/omvormer hangen in onze installatie op de garage maar wel een goed gekoppelde waardoor deze al heel vroeg oppakt, soms vroeger dan de installatie die door een installateur is opgemaakt en al lag ondanks een mindere oriëntatie ten opzichte van die "dure" installatie.
Ja, een installateur die zijn vak kent is belangrijk. Als ze duidelijk onzin vertellen (en dat gebeurt grofweg bij meer dan de helft, in mijn ervaring), dan kan je ze al aan de kant zetten. Al kennen ze in dat geval meestal toch wel hun vak, maar dan vooral het verkopers vak.

Soms kan je met één vraag al het kaf van het koren scheiden: vraag ze of een batterij met je zonnepanelen financieel interessant is. Als ze stellig antwoorden van wel, kan je ze al declasseren…

• schumacher
Myaimistrue schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:11:
[...]

Boven de 5Kw moet je inderdaad naar 3 fazen omwille van de ampères. Maar éénfaze met 5Kw is geen enkel probleem en een beter keuze volgens mij dan 3 fazen. Want wat bedoel je concreet met « niet ideaal »?
Ik doelde op de kans dat de spanning bij de omvormer te ver oploopt wanneer alle stroom over 1 fase loopt ipv over 3 fasen verdeeld is.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:54
Pat-Juh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:14:
[...]

Niet gehinderd door enige kennis van zaken heb ik dat zelfde idee.
Wij hebben onze panelen laten leggen door coolblue (8x met micro-omvormers), en zijn over de opbrengst erg tevreden. De door ons betaalde prijs was erg hoog in vergelijking met wat anderen betalen, maar ik zie geregeld dat, zeker zoals nu in de winter, onze opbrengst per Wp hoger lijkt te zijn dan bij een aantal anderen.

Wanneer wij plek genoeg hadden gehad hadden wij het misschien anders gedaan, maar ivm erg weinig plek op het dak hebben wij er voor gekozen voorbij te kijken aan de, naar omstandigheden, hoge offerte. Geen spijt.

• Myaimistrue
schumacher schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Ik doelde op de kans dat de spanning bij de omvormer te ver oploopt wanneer alle stroom over 1 fase loopt ipv over 3 fasen verdeeld is.
Ik weet niet wat je bedoelt met kans, dat is gewoon te berekenen en na te kijken op de specsheet van de panelen en omvormer. Een 5kw installatie op 1 faze is vaak een uitstekende optie (en vooral iets goedkoper) als je de panelen en omvormer goed afstemt, iets wat bij elke installatie bekeken moet worden (ook in functie van de oriëntatie overigens).

• Myaimistrue
Sjamo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Niet gehinderd door enige kennis van zaken heb ik dat zelfde idee.
Wij hebben onze panelen laten leggen door coolblue (8x met micro-omvormers), en zijn over de opbrengst erg tevreden. De door ons betaalde prijs was erg hoog in vergelijking met wat anderen betalen, maar ik zie geregeld dat, zeker zoals nu in de winter, onze opbrengst per Wp hoger lijkt te zijn dan bij een aantal anderen.

Wanneer wij plek genoeg hadden gehad hadden wij het misschien anders gedaan, maar ivm erg weinig plek op het dak hebben wij er voor gekozen voorbij te kijken aan de, naar omstandigheden, hoge offerte. Geen spijt.
Je maakt je begoochelingen over « de hogere opbrengst in de winter ». Die zal sowieso verwaarloosbaar zijn tov de totale jaaropbrengst. Je haalt nooit de blijkbaar erg hoge meerkost betaald met « iets hoger rendement in de winter ». Nog in geen 25 jaar. Probeer het eens na te rekenen…

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:54
Myaimistrue schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Je maakt je begoochelingen over « de hogere opbrengst in de winter ». Die zal sowieso verwaarloosbaar zijn tov de totale jaaropbrengst. Je haalt nooit de blijkbaar erg hoge meerkost betaald met « iets hoger rendement in de winter ». Nog in geen 25 jaar. Probeer het eens na te rekenen…
Heb ik ergens iets gezegd over terugverdienen etc.? Ik denk dat ieder z'n eigen redenen kan hebben om iets te doen of te laten, en een relatief hogere opbrengst in de winter kan een factor zijn. Ik weet dat veel mensen dat absoluut niet interessant vinden omdat er nog gesaldeerd kan worden, maar wij willen graag toe naar een betrekkelijk laag verbruik, met waar mogelijk lage maandlasten voor de toekomst, en elke kWh die we zelf kunnen bijdragen aan aan ons eigen verbruik is er 1.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Zeg het maar, welke start eerder op? de gele en donkergroene zijn 10 panelen en de rode en lichtgroene zijn de 6 panelen.
ze liggen beiden richting het ZW, de 10 panelen op 30gr. en de 6 op 5graden.
Panelen doen Vmp 41,5 volt en omvormer is een 3 fase Growatt Mod 7000tl3-x

[Voor 9% gewijzigd door klump4u op 08-02-2023 11:23]

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Myaimistrue
Sjamo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Heb ik ergens iets gezegd over terugverdienen etc.? Ik denk dat ieder z'n eigen redenen kan hebben om iets te doen of te laten, en een relatief hogere opbrengst in de winter kan een factor zijn. Ik weet dat veel mensen dat absoluut niet interessant vinden omdat er nog gesaldeerd kan worden, maar wij willen graag toe naar een betrekkelijk laag verbruik, met waar mogelijk lage maandlasten voor de toekomst, en elke kWh die we zelf kunnen bijdragen aan aan ons eigen verbruik is er 1.
Tja, als je veel wil betalen om « een goed gevoel te hebben », waarom niet.

Maar als je denkt te besparen, kan je het maar beter uitrekenen, ipv op buikgevoel voort te gaan. Je opbrengst in de winter zal weinig helpen voor het eigen verbruik. Bekijk eens de cijfers…

• Myaimistrue
klump4u schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:21:
Zeg het maar, welke start eerder op? de gele en donkergroene zijn 10 panelen en de rode en lichtgroene zijn de 6 panelen.
ze liggen beiden richting het ZW, de 10 panelen op 30gr. en de 6 op 5graden.
Panelen doen Vmp 41,5 volt en omvormer is een 3 fase Growatt Mod 7000tl3-x
[Afbeelding]
Alle panelen beginnen op ongeveer hetzelfde moment vermogen te leveren, dus op te starten.

Wat je vooral ziet is dat panelen op 5 graden in de winter haast niets opbrengen. Heeft weinig met opstart spanning te maken. Met 10 panelen zou je gewoon hetzelfde zien, alleen een iets steilere lijn.

[Voor 8% gewijzigd door Myaimistrue op 08-02-2023 12:41]

• twilightschild
Ik ben wel verbaasd over de hoge Vmp die ik hier voorbij zie komen. Deze komt bij geen enkel paneel in de offertes die ik gekregen heb boven de 32V uit.
Bij 40+ volt maak ik me ook niet zoveel zorgen over een opstartvoltage van 200V.

Maar goed, instelling voor nu is gewoon 1 string voor alle panelen, dus ik ga de aanbieders maar eens afbellen om te zien wat hun precieze plannen zijn.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Myaimistrue schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:11:
[...]

5 kW op één fase is de grens opzoeken. 5 kW is 21 A en volgens de regels mag dat niet achter een 25 A hoofdzekering (die er waarschijnlijk is omdat er al sprake is van 3-fasen) vanwege selectiviteit.
Op een éénfaseinstallatie zal het beter gaan, daar zal de hoofdzekering 35 of 40A zijn.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Myaimistrue
Maasluip schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:19:
[...]

5 kW op één fase is de grens opzoeken. 5 kW is 21 A en volgens de regels mag dat niet achter een 25 A hoofdzekering (die er waarschijnlijk is omdat er al sprake is van 3-fasen) vanwege selectiviteit.
Op een éénfaseinstallatie zal het beter gaan, daar zal de hoofdzekering 35 of 40A zijn.
Er zijn in elk geval in België eenfaze aansluitingen van 40 of 50 ampere op de hoofdzekering. Is dus geen kwestie van aantal fazen maar eerder van de amperage van de aansluiting.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Myaimistrue schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:36:
[...]

Er zijn in elk geval in België eenfaze aansluitingen van 40 of 50 ampere op de hoofdzekering. Is dus geen kwestie van aantal fazen maar eerder van de amperage van de aansluiting.
Het gaat over Nederland en zoals ik ook al zeg: bij een éénfaseinstallatie zal het vaak wel kunnen (die zijn in Nederland ook 35 of 40A), maar hier is al sprake van een driefaseinstallatie in dat is in Nederland vrijwel altijd 3x25A (want 3x35A kost best wel wat extra vastrecht).

5 kW is ruim 21A en kun je dus niet afzekeren op een 20A automaat, dat moet dan 25A zijn en dat mag volgens de regels niet op een 25A hoofdzekering.
Ook een 20A automaat mag volgens de regels niet op een 25A hoofdzekering.

Open Source landkaart

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:38
Maasluip schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:41:
[...]

Het gaat over Nederland en zoals ik ook al zeg: bij een éénfaseinstallatie zal het vaak wel kunnen (die zijn in Nederland ook 35 of 40A), maar hier is al sprake van een driefaseinstallatie in dat is in Nederland vrijwel altijd 3x25A (want 3x35A kost best wel wat extra vastrecht).

5 kW is ruim 21A en kun je dus niet afzekeren op een 20A automaat, dat moet dan 25A zijn en dat mag volgens de regels niet op een 25A hoofdzekering.
Ook een 20A automaat mag volgens de regels niet op een 25A hoofdzekering.
Welke regels? Ik vermoed dat het hier eerder over fabels gaat.

• IplugNplay
  • Laatst online: 21:17
Stelling 1:
Ligt er aan hoe je indeling is e.d. dus als jij 15x Zuid hebt dan red je dat makkelijk.

Ik zie 3fase met 160v opstart
Dat zijn 5 panelen, als je 32v panelen hebt

3 fase is de AC kant, de DC kant kan 1, 2 of meer strings zijn met elk een opstart voltage.

• IplugNplay
Oilman schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:39:
[...]

Dat vermoed ik ook.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oilman schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:39:
[...]

Selectiviteit zit in NEN 1010. Een 25A automaat op een 25A hoofdzekering zal geen enkele installateur voor je doen.
Dat mag misschien geen wet zijn, maar een fabeltje is het zeker niet.

Open Source landkaart

• Oilman
Maasluip schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:01:
[...]

Selectiviteit zit in NEN 1010. Een 25A automaat op een 25A hoofdzekering zal geen enkele installateur voor je doen.
Dat mag misschien geen wet zijn, maar een fabeltje is het zeker niet.
Waar staat in de NEN 1010 de eis voor selectiviteit in een woonhuis?

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

NEN 1010:2020 536.1 en verder.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• IplugNplay
Gaat dat niet over aardlekschakelaars?
Edit, excuus ik keek bij 531.

Maar dit is ook nen 1010: 2020, die is nog niet geldig in woningen.

[Voor 21% gewijzigd door IplugNplay op 08-02-2023 17:24]

• Oilman
Je bedoelt dan meer specifiek: 536.4.1.2 Selectiviteit bij overbelasting tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom?

Dan zal 1e de volgende vraag beantwoord moeten worden:
Wanneer selectiviteit in figuur 536.1 voor OCPD-21 is vereist
Indien met 'ja' beantwoord is er nog een ander aspect buiten de stroom, namelijk de tijd:
Selectiviteit in geval van overbelasting wordt geverifieerd door de vergelijking van stroom-tijdkarakteristieken van de betrokken toestellen. De maximale aanspreektijd van het toestel aan de
belastingszijde moet korter zijn dan de minimale aanspreektijd van de vermogensschakelaar voor elke
overbelastingsstroom

• twilightschild
Het blijft mij toch een beetje een oerwoud allemaal. Ik heb contact gehad met zelfopwekken om te vragen of zij nog problemen zagen met 7 panelen op 1 string voor een 3-fase omvormer. Meneer aan de telefoon zei dat dat helemaal goed zou komen en dat ze een minimum van 6 aanhielden, soms zelfs 5. Ik heb gevraagd waar ik dan fout zat in mijn aanname dat t niet zou werken omdat het opstartvoltage van de omvormer 200V en de Vmpp van het panelen ~31V. Hij moest het even iemand anders vragen en kwam toen terug met "De panelen leveren als er maar het kleinste beetje zon op valt al 35V". Volgens deze persoon moest ik naar de opeenklemspanning kijken en niet naar de Vmpp. Toen ik vroeg waarom dat relevant was, aangezien er toch een omvormer zat aangesloten en er dus geen open klem was moest hij mij het antwoord schuldig blijven.

Ik was er dus toch niet helemaal gerust op en heb gevraagd of er een reden was om het (lost van het opstartvoltage) om het niet allemaal op 1 string te leggen. Toen kwam mijn volgende verassing. Het argument was dat er 1 paneel in mijn opstelling was dat soms wat schaduw zou pakken en op die momenten zou dan de hele string inzakken. Ik dacht dat ik in diverse topics hier gelezen had dat dat, vanwege schaduwmanagement, al lang niet meer zo is. Dit ook aangegeven, maar er werd met klem gezegd dat dit echt zo was. Bij de GroWatt, maar ook bij een SMA. Ik kan daar als leek weinig tegen inbrengen, maar ik vind het wel opmerkelijk.
Nu is het plan geworden om dat ene paneel dat veel schaduw pakt uit het plan te halen en wel alles op 1 string te leggen. Geen idee of dit nu uiteindelijk de beste oplossing is, maar inmiddels wil ik gewoon wat op het dak hebben en geloof ik het verder allemaal wel.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:36
Ja, als je er in blijft duiken, kun je jezelf er echt in verliezen he? Schaduwmanagement doet vast wel iets, maar het maakt natuurlijk niet dat de zon weer terugkomt, en aan de andere kant is een beetje schaduw ook weer geen ramp. Ik denk dat als dat ene paneel het grootste deel van het jaar (en dan liefst zomer) niet in de schaduw ligt, de opwek op jaarbasis veel meer zal doen dan de schaduw in de winter.

OhSunnyDay

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee