Ja, het zoveelste zonnepanelenofferte-topic. Ik heb een beetje moeite om door de bomen het bos te zien. Iedereen lijkt andere panelen/omvormers te gebruiken. Dan is het nog zo dat de ene partij de dag daarna aan de telefoon hangt en zegt binnen een paar maanden te kunnen komen installeren waar de ander zegt dat ze het zo druk hebben dat het minstens 2 weken duurt voordat ze überhaupt een offerte kunnen maken. Dan krijg je toch een beetje het idee van dat restaurant dat bijna leeg is terwijl alle andere restaurants in de buurt vol zitten.
Dakvlak west: 4,5x4
Dakvlak ons: 6,5x4
De vragen waar ik mee zit:
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb dit "gemeten" op google earth, dus echt precies is het niet:Dakvlak west: 4,5x4
Dakvlak ons: 6,5x4
Schaduw
Dit vind ik dus zelf moeilijk in the schatten omdat het erg lastig te zien is vanuit de tuin. Ik heb het idee dat er zo goed als geen schaduw op mijn dak is. Offertes die ik krijg lijken dat te bevestigen.Jaarverbruik
3400 kWh, maar ik wil eigenlijk sowieso de hele zuidkant van het dak (m.u.v het platte dak i.v.m WAF) vol leggen. Dan gaat de terugverdientijd omhoog, maar dat is geen probleem.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Zoals gezegd, ik wil het schuine deel van de zuidkant van het dak vol. Als dat betekent dat we meer opleveren dan dat we gebruiken dan is dat prima. Dan is er vast wel iemand anders die er wat aan heeft. Er zit dus ook wel een stukje idealisme in; de zon valt op ons dak, waarom zouden we er geen stroom van maken?Wie gaat het project uitvoeren
Dat is nog de vraagBijhouden van data
De nerd in mij zegt "Ja, ik wil het tot in het grootste detail!". De realist in mij zegt dat ik daar een paar weken naar ga kijken en daarna niet heel erg veel naar ga kijken. Als het er is dan is het leuk, maar geen must. Ik merk wel dat ik een beetje ongemakkelijk wordt van het feit dat al die aanbieders hun eigen apps en online portals hebben. Ik zou (ook vanuit idealisme) liever die data binnenshuis houden. Maar ook dit is geen belangrijke afweging.Reeds verkregen offertes
Zonneplan
- 15x DMEGC DM400M10-54HBB 400Wp
- 3 daarvan met een "optimiser"
- Omvormer: Huawei SUN2000 -6KTL-M1 (denk ik, niet helemaal duidelijk welke 'zwaarte' het is)
- Prijs:8516
- E/Wp: 1,42
- Wanneer leggen: Eind juli/begin augustus
Zelfopwekken.nl
- 14x Q Cells | Q. PEAK DUO BLK M-G11+ Mono 400 Wp
- Omvormer: MOD 6000TL3-X
- Prijs:7423
- E/Wp: 1,33
- Wanneer leggen: "Ondanks de enorme drukte zijn er in februari/maart nog een aantal plekken beschikbaar in onze installatieplanning."
Feenstra
- 11x Phono - PS405M6-18VH 405Wp Full Black
- Omvormer: Growatt omvormer - MOD4000TL3-X
- Prijs:6.776 + 3,25 per maand voor de monitoring...
- E/Wp: 1,52
- Wanneer leggen: Nog niet duidelijk
Regio
Utrechtse HeuvelrugDe vragen waar ik mee zit:
- Hoe vergelijk ik deze offertes nu? Ze bieden allemaal andere panelen en omvormers aan. Zijn er slechte panelen/omvormers waar ik voor uit moet kijken of kan ik puur kijken naar de E/Wp?
- Zelfopwekken.nl lijkt er uit te springen qua prijs en ook qua snel leggen. Maar ik kan erg weinig over ze vinden. Hier op het forum zoeken levert ook niets op. Ook vraag ik me af of ik voorzichtig moet zijn met van die vage beloften over wanneer er gelegd moet worden. Het zijn immers geen harde garanties.
- Ik heb het idee dat er weinig/geen schaduw op mijn dak is. Waarom gebruikt zonneplan dan toch optimizers? (ja, dat ga ik hunzelf ook vragen, maar het is als leek altijd handig om ook wat objectievere meningen in te winnen)
- Het valt mij op dat niemand echt informatie lijkt te geven over hoe de elektrische installatie wordt geregeld, anders dan "komt helemaal goed. Dat regelen we". Wij hebben een ouder huis. Er is een soort van zolder, maar die is nog geen meter hoog. Er liggen geen loze leidingen waar kabels door getrokken kunnen worden. Het is mij compleet onduidelijk hoe de kabels gelegd gaan worden. Het nadeel van het schouwen op afstand is dat je dit ook met niemand kan bespreken vooraf. Ik ben een beetje bang dat we daar op de dag van de installatie over moeten gaan steggelen en dan of een installatie hebben die niet is aangesloten of een lelijke oplossing waar we ons tijdenlang aan ergeren
- Het stukje van het "oostdak" dat achter het "westdak" ligt, is het verstandig om daar een paneel op te leggen? Zonneplan doet dit wel, de anderen niet.