Vraag

• Qplate
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-03 22:36
Even een vraag waar ik waarschijnlijk het antwoord al op weet, maar wellicht dat een fiscalist hier een duidelijk antwoord op weet met bronvermelding.

Ik werk in loondienst voor 75%, en heb in 2022 via de werkgever een fiets aangeschaft t.w.v. €2000.
Hiervan 1350€ betaald via fietsplan, dit wordt van bruto inkomen betaald.

Hier bovenop heb ik een bedrag van €700 zelf bijbetaald.
Tevens ben ik zzp'er met een omzet van rond de 30k.

Kan ik de fiets (ook) op de zaak zetten, en alle kosten hiervan aftrekken, met de wetenschap dat ik een bijtelling van 7% op mijn winst zet, of alleen de eigen kosten van €700?
Of is een fiets via fietsplan helemaal niet op de zaak te zetten en dus niet aftrekbaar?

Kan het in de belastingwetten nergens vinden, en op het internet ook niet.

Alle reacties

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:39

Herman

FP ProMod
Wie is eigenaar van de fiets? Als jij zelf eigenaar van de fiets bent, dan kun je deze inbrengen bij de eenmanszaak. Dat is dan een privéstorting. De fiets zet je dan op de balans en schrijf je dan in 5 jaar af. Voorwaarde is wel dat je de fiets zakelijk gebruikt.

Met de BTW kun je overigens m.i. niks.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Qplate
Ik ben zelf eigenaar van de fiets. Echter heb ik al fiscaal voordeel via het fietsplan via betaling via brutoloon, dus vroeg ik mij af of ik het gehele bedrag dan kan aftrekken.

Voorwaarde is toch meer dan 10% zakelijk gebruik, en dan een bijtelling van 7% per jaar?

Goede toevoeging over het afschrijven omdat het om een investering gaat dus afschrijven in 5 jaar.. Tevens een telefoon op de zaak gekocht, dus het bedrag van de iPhone en fiets komen dan in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek ?

[Voor 9% gewijzigd door Qplate op 07-02-2023 20:55]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:56

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Qplate schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:40:
Tevens een telefoon op de zaak gekocht, dus het bedrag van de iPhone en fiets komen dan in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek ?
Snelle Google zegt dat alleen fietsen boven de 2400 dat kan, voor jou zal dat dus niet kunnen.

https://www.countus.nl/ke...-de-zaak-voor-ondernemers
Er is nog een voordeel van zakelijk fietsen. Als de fiets meer dan € 2.400 kost, kun je gebruikmaken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Ik zie de nodige potentiële problemen met je constructie, maar ik denk dat een bronvermelding vinden lastig is omdat het natuurlijk geen gebruikelijke casus is.

Maar,

1. Als je een fiets koopt via een fietsplan is doe je dat als werknemer, en daarmee lijkt het me het in beginsel een privé uitgave
2. Vervolgens kan je wel dat privé bezit inbrengen in je eenmanszaak, en dat afschrijven, maar:
- Je kan dan geen btw terugvragen
- Je kan ook geen gebruik maken van de KIA voor (omdat deze niet van toepassing is op privémiddelen die je inbrengt in je zaak).
+ maar, je kan het natuurlijk wel op de balans zetten op basis van de volledige E 2000 koopsom, en dat afschrijven

MAAR dit natuurlijk allemaal wel onder voorbehoud dat de fiets 100% zakelijk gebruikt wordt. Als je de fiets ook deels privé gebruikt (en daar valt natuurlijk ook gewoon woon-werkverkeer voor je reguliere baan onder) dan zal je voor het prive-gebruik weer een correctie moeten doorvoeren.

• Qplate
Het bedrag van de telefoon en fiets is fors meer dan die 2400€ , echter omdat het inderdaad privé bezit wat ik in de onderneming breng telt deze inderdaad niet mee voor de KIA.

Wat betreft de correctie privé/zakelijke kilometers, geldt vanaf 1-1-2020 de fiscale bijtelling van 7%, waardoor je onbeperkt privekilometers mag rijden.

Btw afschrijven kan sowieso niet, ik lever vrijgestelde diensten, dus doe geen aangifte omzetbelasting 1x per kwartaal.

Dus concluderend uit de reacties: fiets in onderneming brengen, in 5 jaar afschrijven. 1e jaar vanaf 1-7-2022 dus 6 maanden afschrijven. Komt niet in aanmerking voor KIA. Daarbij komt bij dat ik de zakelijke kilometers niet meer mag aftrekken (0,19€km, vanaf 2023 0,21€/km).

Rest mij de vraag, is het gehele bedrag van de fiets af te schrijven, of alleen de eigen bijdrage van €700 , omdat de 1350€ al fiscaal beloont wordt door mijn werkgever?

[Voor 7% gewijzigd door Qplate op 07-02-2023 21:07]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Qplate schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:05:
Rest mij de vraag, is het gehele bedrag van de fiets af te schrijven, of alleen de eigen bijdrage van €700 , omdat de 1350€ al fiscaal beloont wordt door mijn werkgever?
Ik ben geen fiscalist, maar ik zou zeggen het hele bedrag. Hoe je die fiets hebt gekregen maakt op het moment van inbreng niet meer uit. Het gaat gewoon om de waarde op moment van inbreng. Of je het cadeau hebt gekregen van je moeder, zelf heb gekocht, of van je werkgever hebt gekregen maakt niet uit.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Qplate schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:05:
Het bedrag van de telefoon en fiets is fors meer dan die 2400€ , echter omdat het inderdaad privé bezit wat ik in de onderneming breng telt deze inderdaad niet mee voor de KIA.

Wat betreft de correctie privé/zakelijke kilometers, geldt vanaf 1-1-2020 de fiscale bijtelling van 7%, waardoor je onbeperkt privekilometers mag rijden.
Dat is niet waar. De bijtellingsregeling versimpelt de verrekening, maar de eis is nog steeds dat de fiets voor minimaal 10% zakelijk gebruikt wordt. Je kunt dus prive maximaal negen keer je zakelijke kilometers fietsen.

[Voor 8% gewijzigd door T-MOB op 07-02-2023 21:52]

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:25
En als bom onder dit plan want ik zie veel beginnende ondernemers die denken dat alles kan als eenmanszaak

Wat is het zakelijk belang bij de fiets? Krijg je meer klanten door de fiets of verlaag je de kosten voor je zaak?

• Qplate
Ik rij meer dan 10% met de fiets zakelijk, dus deze kan op de zaak. Hierbij geld een bijtelling van 7%.

Fiets is €2000, aftrekken in 5 jaar is €400 per jaar.
Bijtelling is 7% per jaar, dus €140 per jaar. Komt neer op €260 aftrekbare kosten, excl. evt. reparaties en onderhoud.

Echter de zakelijk gereden kilometers niet meer aftrekbaar, dus zal om het even zijn denk ik om deze af te trekken..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee