• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:59

FFW

Hoi ik heb het als volgt opgelost voor mijn prive projecten:

- Macbooks als werkstations (gratis software, lange levensduur)
- Zonnepanelen met batterijen voor de stroomvoorziening
- microwave internet (100 dollar per megabit per maand !)
- enkel de professionele trainers in loondienst, rest personeel wordt per opdracht betaald
- een heel veelzijdige, zaakgerichte en toegewijde manager (zonder dit niet beginnen)
- bewezen transport naar bestemming want als je dit niet eerder gedaan hebt ga teleurgesteld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ku_e9260UaRP5AthIrgLljVPjHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERwHTfo43AGAL42Sast5zrIZ.jpg?f=fotoalbum_large
foto van de academie, west Kenia 2021

als je wilt dat dit project niet in een jaar doodbloedt dan zijn dit je prioriteiten :

- technische zelfvoorzienigheid op zowel werkstations als stroomvoorziening (25% per jaar gaat onherstelbaar kapot)
- financiele zelfstandigheid (inkomstenbron)
- veiligheid wat betreft inbraak en of diefstal (zoek bv gebouw met meerdere verdiepingen en ga op 1 hoog zitten)
- bepalen wat je wel en niet wilt blijven ondersteunen, waar ligt voor jou de grens
- lokaal operationeel manager werven (zonder niet beginnen)
- accreditatie van je opleiding
- afvoer / recycling van ewaste, in mijn geval neem ik dit mee naar Nederland)

stuur een pm als je meer informatie wilt, het lijkt me leuk om hier eens over van gedachten te wisselen want ik kom weinig vakgenoten tegen :)

[ Voor 25% gewijzigd door FFW op 07-02-2023 19:15 ]

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:59

FFW

Een microwave verbinding is erg duur, al is het wel stabiel. Wij zijn daar ooit mee begonnen omdat er niks anders was, een 2mbs verbinding van 200USD per maand.
Inmiddels ligt er ook al wat glasvezel bijvoorbeeld deze van LT, al zijn de abonnementsprijzen niet bereikbaar voor een schooltje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8icFlx3Bd72Sr8MWqtC24oTM790=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OsF4gKHCKEPk0PdY7HwltLKo.png?f=fotoalbum_large

Hoe ga je je laptops nou in Zambia krijgen?
Hoeveel tijd ga je zelf doorbrengen in Zambia?

Ik raad je aan om je te verdiepen in lokaal opererende stichtingen die soortgelijke IT projecten opzetten, en daar veel tijd mee door te brengen.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-03 15:42
Sissors schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:58:
[...]

Ik had dit topic nog niet eerder gezien, en sowieso mooi werk!

Wel iets betreffende dit en gerelateerde dingen die je noemde: Ik (als iemand die verder nul ervaring met zulk soort dingen heeft) zou wel oppassen dat je niet te complexe systemen gaat opzetten, waarbij het probleem is dat jij de enige bent die nog weet hoe het allemaal werkt. Dus met verschillende routers die afhankelijk van de site het verkeer allemaal via andere diensten routen, tov dus bijvoorbeeld een Starlink waarbij je gewoon één router hebt die alles doet.
Dank je wel. Het is een project dat een langzame ontwikkeling kent.

Mensen ter plekke moeten de komende jaren worden opgeleid op verschillende niveaus. Docenten basisschool en middelbare moet je de basis van computers bijbrengen. Ze hebben allemaal een telefoon, de meesten ook een smartphone, wat goed kan dienen als startpunt. Begin met iets wat ze al kennen en borduur daar vervolgens op door. Bij de school hebben ze een lokale partner op het oog die de docenten kan gaan trainen.

Wellicht dat er in de toekomst ook een VMBO-achtige opleiding bij de school gaat komen. Het is de bedoeling dat leerlingen na groep 12 op een gegeven moment kunnen doorstromen naar een beroepsopleiding. Die is er nu nog nier maar het ligt voor de hand dat die er gaat komen. Dat kunnen dingen zijn als metaalbewerking, houtbewerking, boekhouden, handel, inkoop- en verkoop, noem maar op. Daar kan wat mij betreft ook een opleiding systeem- en netwerkbeheer bij en wie weet komen er nog eens softwareontwikkelaars uit voort? Eens kijken hoe over pakweg vijf jaar de zaken er voor staan. Het zou helemaal geweldig zijn als ze in de toekomst alles zelf kunnen. Dat is in ieder geval wel de insteek. De juiste mensen vinden is een uitdaging, hoe meer mensen er van weten hoe meer kans dat iemand een keer zegt, weet je wat, ik ga daar voor een tijd naartoe voor kennisoverdracht. Eerst even de technische infrastructuur opzetten.

Wat betreft de internetaansluiting, zo waanzinnig complex is die niet. Op één router sluit je meerdere LTE (mobiele) modems aan. Eentje via een USB-stick en de andere via de WAN poort(en). Op deze manier heb je een overzichtelijke installatie en robuuste verbinding. Verder is het een kwestie van dingen netjes documenteren.

De huidige opstelling bestaat uit een USB-stick waar een simkaart in zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4nYAzEnNsfx9ClbWL49Dm2qe9g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/IBHZggtWrXARIifinkqt1WuI.avif?f=user_large
uitvoering: Huawei E3372 (Wit)

De router waar die USB-stick in steekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGW0g21T1cv3pRuN6nIRFLuYZas=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8nFR8f7pJze96GkXZsTfm2SH.jpg?f=user_large
uitvoering: MikroTik hEX refresh

Op de WAN-poort zit een extern mobiel modem ingeprikt.

Bij verschillende datapakketten van verschillende aanbieders kun je de router dusdanig instellen dat specifieke domeinen 'met voorkeur' via een aangewezen verbinding naar buiten gaan. Als die verbinding om wat voor reden niet beschikbaar is dan gaat het verkeer via een andere beschikbare verbinding. Dat is waar een router goed in is. Dit voegt inderdaad wat complexiteit toe maar erg ingewikkeld is het niet. Het blijft in alle gevallen altijd werken!

Op een gegeven moment leg ik daar ook wat 'spare' apparatuur op de plank die iemand zonder enige kennis van zaken kan omwisselen voor het geval er iets defect raakt. Er hangt nu MikroTik apparatuur en die is heel betaalbaar waardoor het geen enkel punt is om in de school in Zambia wat reserveonderdelen neer te leggen.
Pagina: 1