Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-04 14:11
Ik moet er in de toekomst gaan leggen op onze nieuwbouwwoning.
Ik heb er geen kaas van gegeten, maar probeer mezelf wel deftig in te lezen (oa dit forum), om er toch proberen voor te zorgen dat de voorstellen die men mij geeft correct zijn.

Qua oriëntatie zitten we volgens mij perfect, de tuin is zuid gericht, van s'morgens tot s'avonds zon op het dak achteraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vi72mb3ZGPwC9fFyo2pi9lVYhDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OStGvDRa2z5orB9WsrjwXa1J.png?f=fotoalbum_large

We gaan voor een al zeker voor een warmtepomp en vloerverwarming.
Er komt geen vloerverwarming op het eerste verdiep behalve in de 2 badkamers.

We zouden opteren voor kurk als vloer, maar we weten nog niet hoe we best de andere ruimtes kunnen verwarmen.

Kiezen we voor een airco die ook kan verwarmen?
Kiezen we voor een (elektrische)... radiator(?)

Dit zijn nog wat vragen die we ons stellen en waar we als leek nog geen antwoord op hebben.
Uiteraard zal elke firma ons aanpraten om airco's te plaatsen... (Ik vertrouw verkopers niet zo snel).

Dit is de moeilijkste materie (voor ons) bij de realisatie van onze woning.

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

even afgesplitst naar een nieuw topic, want het gaat volgens mij niet om PV :)

@dendaak Waarom geen vloerverwarming op de eerste verdieping? Het klinkt alsof het een bewuste keuze is.

Verder kan ik natuurlijk Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic van harte aanbevelen om te zien waar je op moet letten bij warmtepompen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-06 13:36
wij hebben in ons nieuwbouwhuis een warmtepomp, vloerverwarming (en 2 fancoils) op bgg en badkamer, en alle slaapkamers hebben een fancoil met condenswaterafvoer: sneller en flexibeler dan vloerverwarming die fancoils kunnen namelijk verwarmen en koelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Optie 1: Vloerverwarming
Optie 2: Vloerverwarming
Optie 3: Vloerverwarming

Ga je nooit spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:22
dendaak schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:17:
Ik moet er in de toekomst gaan leggen op onze nieuwbouwwoning.
Ik heb er geen kaas van gegeten, maar probeer mezelf wel deftig in te lezen (oa dit forum), om er toch proberen voor te zorgen dat de voorstellen die men mij geeft correct zijn.

Qua oriëntatie zitten we volgens mij perfect, de tuin is zuid gericht, van s'morgens tot s'avonds zon op het dak achteraan.

[Afbeelding]

We gaan voor een al zeker voor een warmtepomp en vloerverwarming.
Er komt geen vloerverwarming op het eerste verdiep behalve in de 2 badkamers.

We zouden opteren voor kurk als vloer, maar we weten nog niet hoe we best de andere ruimtes kunnen verwarmen.

Kiezen we voor een airco die ook kan verwarmen?
Kiezen we voor een (elektrische)... radiator(?)

Dit zijn nog wat vragen die we ons stellen en waar we als leek nog geen antwoord op hebben.
Uiteraard zal elke firma ons aanpraten om airco's te plaatsen... (Ik vertrouw verkopers niet zo snel).

Dit is de moeilijkste materie (voor ons) bij de realisatie van onze woning.
toon volledige bericht
Wat heeft dit precies met zonnepanelen te maken? :?

Maar vooruit, de verkopers hebben bij hoge uitzondering gelijk, je wil boven airco. Niet eens zozeer om heel incidenteel te verwarmen, maar vooral om te koelen. Fancoils zou ook een goede optie zijn, maar dan gaan ze je bij nieuwbouw in mijn ervaring dwingen om een veel te grote warmtepomp te plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 07-02-2023 10:35 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 15:21
Ik zou absoluut overal vloerverwarming aanleggen, in combinatie met een warmtepomp kun je dit zowel gebruiken om te verwarmen als om te koelen.

Daarnaast zou ik voorzieningen (loze leidingen) aanleggen om later airconditioning toe te kunnen voegen, maar dit dan echt alleen om te koelen indien nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Niet moeilijk doen en gewoon vloerverwarming erin. Bij nieuwbouw is de kostenpost te klein en zelfs soms goedkooer dan kloten met de alternatieven.

En zorg voor gesloten verdelers. ZONDER POMP dus.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29
hier ook een nieuwbouwhuis. Overal vloerverwarming. Ideaal. We hebben een bodemwarmtepomp zodat we 's zomers kunnen koelen. Afgelopen zomers werd het binnen niet warmer dan 21 graden, terwijl het buiten de 36 graden aantikte. Let op: Een bodemwarmtepom verbruikt redelijk veel energie. Als jouw tuin op het zuiden ligt snap ik niet dat je de dakkapel aan de achterkant plaatst. Dit neem enorm veel ruimte in beslag die je ook met zonnepanelen kunt vol leggen.

off-topic: Wat een joekel van woning!

[ Voor 4% gewijzigd door 107mb op 07-02-2023 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:10
En als je dan toch voor airco gaat, kijk dan vooral naar een kanaalmodel.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
Allen,

Super bedankt voor deze antwoorden,

- Ik ga de overweging maken om boven ook alles vol met vloerverwarming te voorzien.
- Het topic: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic heb ik ook al deels gelezen. Ik probeer er goeie merken uit te selecteren, mijn voorkeur gaat momenteel naar Mitsubishi.
- De gesloten verdelers (=geen pomp) is voor mij nieuw en heb ik even moeten opzoeken.
- Fancoils neem ik ook eens verder onder de loep.

Eigenlijk moeten we wat afstand nemen van elke afzonderlijke post.

Mijn topic stond inderdaad niet 100% correct bij PV installaties, maar ook daarbij qua panelen zoek ik naar eigenschappen waarop ik moet letten bij de aanschaf ervan.

We zijn dus op zoek naar een totaalbeeld voor een setup van:
  1. Zonnepanelen
  2. Verwarmen & koelen
  3. Warmtepomp
  4. Ventilatie systeem (D)

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
107mb schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:54:
hier ook een nieuwbouwhuis. Overal vloerverwarming. Ideaal. We hebben een bodemwarmtepomp zodat we 's zomers kunnen koelen. Afgelopen zomers werd het binnen niet warmer dan 21 graden, terwijl het buiten de 36 graden aantikte. Let op: Een bodemwarmtepom verbruikt redelijk veel energie. Als jouw tuin op het zuiden ligt snap ik niet dat je de dakkapel aan de achterkant plaatst. Dit neem enorm veel ruimte in beslag die je ook met zonnepanelen kunt vol leggen.

off-topic: Wat een joekel van woning!
Uhhh LW's kunnen ook koelen, beter zelfs want die kunnen op de compressor tot zo'n 5gr Ta.
Niet dat je dat altijd wilt of dat het kan, maar dat is een ander verhaal.

En een WW zou juist minder moeten verbruiken dan LW. Zal op jaarbasis niet veel schelen, maar hij is zuiniger mits je geen bron hebt die ijskoud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-06 13:36
dakkapel wil je op noord, zonnepanelen op zuid.
neem voldoende zonnepanelen om je WP te compenseren. Ik heb maar 10 panelen (3250WP) maar moet nog 4400 kWh per jaar inkopen, dus had beter 24 panelen kunnen nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@dendaak puntje 2, 3 en 4 beïnvloeden elkaar, punt 1 staat daar los van en heeft verwaarloosbare bouwkundige impact. Als je huis goed gebouwd is kan PV altijd naar gelang het budget het toelaat toegevoegd worden

Denk ook aan buitenzonwering trouwens, alle energie die niet binnen komt hoef je niet weg te koelen. Dat is ook een reden om een dakkapel niet op zuid te doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het nieuwbouw is dan lijkt me ook vloerverwarming de handigste optie, een airco kan handig zijn in een oudere woning (warmt sneller op, maar ook wat minder comfort door de luchtstroom en geluid).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-06 17:03
Alles vloerverwarming is de gouden standaard. Geen geluid, en geen lelijke puist (airco) aan de muur of een stofnest (radiator).
Probeer ook ventilatie WTW (ventilatie type D) mee te nemen, ga je geen spijt van krijgen. Al het andere is "penny wise, pound foolish".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
Bedankt voor de antwoorden,

Wat gebruiken jullie op een badkamer als bijverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
ga je inlezen op Wikipedia: Passiefhuis dat lijkt duurder maar doordat je geen dure installaties meer hebt is het goedkoper, zeker over 20 jaar is het veel goedkoper als traditionele bouw en een perfect binnenklimaat.
Naast dat je CO2-vrij wil bouwen (geen cement/baksteen) biobased is de way to go. dan laat je een mooie erfenis na.

iedereen roept vloerverwarming, maar in echt goed geïsoleerde huizen is vv echt overkill zeker op de slaapkamers

[ Voor 13% gewijzigd door technopeuter op 08-02-2023 13:58 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wat me opvalt in de discussie is dat erg vaak VV wordt geadviseerd, want daarmee kun je zowel koelen als verwarmen. Ben ik het wel mee eens. Maar het is natuurlijk wel een traag systeem. Stel, je hebt een kinderkamer of werkkamer op 1e verdieping. Normaal stook je op de eerste verdieping amper/niet, want slapen hoeft het geen 20 graden voor te zijn. Maar nu ga je dus in de winter op een gegeven moment huiswerk maken of thuiswerken op de 1e verdieping en wil je de kamer toch snel even opwarmen. Gaat met VV toch niet lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mooiste is om vloerverwarming te combineren met fancoils met geisoleerde leidingen, dan kan je ook "echt" koelen in de zomer en heb je gewoon volwaardige airco in de hele hut voor een fractie wat het kost om het achteraf te doen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14

martijn v o

Certified by Enphase.

+1

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Die fancoils moet ik me nog verder in verdiepen. Ik lees dat ze met condenswaterafvoer zijn, betekent dat overal extra afvoerleidingen aanleggen? En vooral ook een vraag: werkt het goed samen met je WP qua (zone)aansturing en ook een vraag: kan het überhaupt samen met je VV op 1 en dezelfde WP? (of vereisen ze beide andere aanvoertemperatuur, want je VV mag niet gaan condenseren lijkt me?) Maar goed, dat is misschien allemaal beter op z'n plaats in het dedicated fancoil-topic.

Zelf had ik de gedachte om VV (aangesloten op WP) op de begane grond toe te passen en op 1e/2e verdieping alleen Airco's voor verwarmen/koelen. WP helemaal weglaten en op begane grond iets anders bedenken dan VV klinkt misschien ook leuk, maar je hebt natuurlijk sowieso warmwater-voorziening nodig, dus kom ik toch uit op een WP (en dan dus ook maar gelijk VV in elk geval op de begane grond).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

woekele schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:39:
Die fancoils moet ik me nog verder in verdiepen. Ik lees dat ze met condenswaterafvoer zijn, betekent dat overal extra afvoerleidingen aanleggen? En vooral ook een vraag: werkt het goed samen met je WP qua (zone)aansturing en ook een vraag: kan het überhaupt samen met je VV op 1 en dezelfde WP? (of vereisen ze beide andere aanvoertemperatuur, want je VV mag niet gaan condenseren lijkt me?) Maar goed, dat is misschien allemaal beter op z'n plaats in het dedicated fancoil-topic.

Zelf had ik de gedachte om VV (aangesloten op WP) op de begane grond toe te passen en op 1e/2e verdieping alleen Airco's voor verwarmen/koelen. WP helemaal weglaten en op begane grond iets anders bedenken dan VV klinkt misschien ook leuk, maar je hebt natuurlijk sowieso warmwater-voorziening nodig, dus kom ik toch uit op een WP (en dan dus ook maar gelijk VV in elk geval op de begane grond).
condenswater kan je gewoon afvoeren met condenspompjes met slangetjes die je met de leidingen mee laat lopen naar een plek waar je kan lozen. zelfde probleem wat je hebt met een airco boven aan de muur.
als je nog gaat bouwen is het relatief een kleine moeite om kleine afvoertjes te plaatsen in de ruimtes met een stopcontact erbij voor de fancoil.

maar je gaat denk ik beetje de fout in met de zoneregeling die waarschijnlijk door je strot word geduwd door een overijverige aannemer. als je die hebt is dat iets waar je vanaf moet of in elk geval grotendeels uitgeschakeld moet worden zodra het huis opgeleverd is. dat systeem maakt een warmtepomp bijzonder inefficeint en de installatie erachter een flink stuk duurder door de noodzaak van extra tanks en pompen en natuurlijk de hele dure regeling/aansturing. dus zorg dat je afspreekt met de installateur dat er een bypass moet worden geplaatst waarmee je de buffertank en extra pompen mee kan omzeilen zodat de WP direct de vloeren en/of fancoils in kan pompen.

het is ook perfect mogelijk om de vloerverwarming te voorzien van kleppen die dichtgaan zodra je gaat koelen. dan gaat het water alleen nog maar over de fancoils met hun geisoleerde leiidngen en heb je gewoon airco op elke plek waar je de fancoil aanzet. dan hoef je ook niet onnodig veel van het systeem geschikt te maken voor koeling.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 19-07-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
woekele schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:25:
Wat me opvalt in de discussie is dat erg vaak VV wordt geadviseerd, want daarmee kun je zowel koelen als verwarmen. Ben ik het wel mee eens. Maar het is natuurlijk wel een traag systeem. Stel, je hebt een kinderkamer of werkkamer op 1e verdieping. Normaal stook je op de eerste verdieping amper/niet, want slapen hoeft het geen 20 graden voor te zijn. Maar nu ga je dus in de winter op een gegeven moment huiswerk maken of thuiswerken op de 1e verdieping en wil je de kamer toch snel even opwarmen. Gaat met VV toch niet lukken?
In een goed geïsoleerd huis, waar het beneden opgewarmd wordt tot 21°; daar is het boven niet plots 16°. En schrik niet hoe snel vloerverwarming kan zijn, in een half uurtje voel je de vloer warmte stralen (vloerverwarming in 7cm zandcement, betpor isolatie eronder).
Het frisser zijn in de slaapkamers 's nachts, dat regel je met je thermostaat (nachtverlaging, zeker ook nut met vloerverwarming en warmtepomp).

Is er dan nog verwarming nodig boven? Niet perse, kan handig zijn in een bureau of als je een partner hebt met koude voeten. Maar vooral als je wil koelen, dan is de vloerverwarming van de 1e verdieping de plafondkoeling van het gelijkvloers. In de zomer kruipt hitte in de massa van je huis, en dan wil je ook de massa kunnen afkoelen. Als dat zorgt dat je passief kan koelen met bodemwarmtepomp; scheelt dat enorm veel stroom in vergelijking met airco's (en wie wil zo'n blazende gedrochten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

naftebakje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:10:
[...] En schrik niet hoe snel vloerverwarming kan zijn, in een half uurtje voel je de vloer warmte stralen
Denk dat je watertemperatuur dan veel te hoog staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

1. Nette radiatoren, groot genoeg voor LT waten hier duurder dan vloerverwarming op de bovenverdiepingen.

2. Hier (oud huis met naisolatie) wordt het boven al snel een graad of 17 zonder verwarming aan. Laat staan in een nieuwbouwhuis. De vloerverwarming daar hoeft dan maar enkele graden toe te voegen en dat gaat hier toch vrij rap met een TA van rond de 30 raden. Is wel VV in fermacell en niet in een dikke dekcementlaag oid. Een radiator op lage temperatuur is ook niet echt snel. En WP op hoge temp voor een paar radiatoren boven is zonde imho: ingewikkelder qua installatie en je WP draait minder efficient.

3. Warme lucht uit een airco vind ik persoonlijk een heel vervelende warmte. Ik heb wel voorbereidingen getroffen voor koeling maar hitte probeer ik vooralsnog passief te bestrijden.

Fancoils was voor mij het enige alternatief maar was juist blij dat alle radiatoren er uit gingen... Ook qua installatie een stukje meer werk dan de vloerverwarming. Maar wel een stukje prettiger qua koelen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
flippy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:19:
[...]Denk dat je watertemperatuur dan veel te hoog staat....
Nee hoor, als je niet naar de temperatuur op de thermostaat kijkt, dan voel je vlot dat de vloer warmte straalt terwijl muren en plafond nog koud zijn.
Ook met correcte installatie, niet 14cm beton en 7cm zandcement

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

naftebakje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:07:
[...]
Nee hoor, als je niet naar de temperatuur op de thermostaat kijkt, dan voel je vlot dat de vloer warmte straalt terwijl muren en plafond nog koud zijn.
Ook met correcte installatie, niet 14cm beton en 7cm zandcement
dat heeft er niks mee te maken. een goed ingestelde vloer word niet koud of warm genoeg om verschil te merken tussen aan of uit. als je dat wel merkt is het water doorgaans te heet. in oudbouw kan het wel als je veel vermogen uit de vloer nodig hebt en kort stookt met een cv ketel maar met een warmtepomp in nieuwbouw mag je er niks van merken.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 20-07-2023 15:43 ]

Pagina: 1