Toon posts:

Airco of radiatoren in nieuwbouw?

Pagina: 1
Acties:

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:55
Ik moet er in de toekomst gaan leggen op onze nieuwbouwwoning.
Ik heb er geen kaas van gegeten, maar probeer mezelf wel deftig in te lezen (oa dit forum), om er toch proberen voor te zorgen dat de voorstellen die men mij geeft correct zijn.

Qua oriëntatie zitten we volgens mij perfect, de tuin is zuid gericht, van s'morgens tot s'avonds zon op het dak achteraan.

We gaan voor een al zeker voor een warmtepomp en vloerverwarming.
Er komt geen vloerverwarming op het eerste verdiep behalve in de 2 badkamers.

We zouden opteren voor kurk als vloer, maar we weten nog niet hoe we best de andere ruimtes kunnen verwarmen.

Kiezen we voor een airco die ook kan verwarmen?
Kiezen we voor een (elektrische)... radiator(?)

Dit zijn nog wat vragen die we ons stellen en waar we als leek nog geen antwoord op hebben.
Uiteraard zal elke firma ons aanpraten om airco's te plaatsen... (Ik vertrouw verkopers niet zo snel).

Dit is de moeilijkste materie (voor ons) bij de realisatie van onze woning.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

even afgesplitst naar een nieuw topic, want het gaat volgens mij niet om PV :)

@dendaak Waarom geen vloerverwarming op de eerste verdieping? Het klinkt alsof het een bewuste keuze is.

Verder kan ik natuurlijk Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic van harte aanbevelen om te zien waar je op moet letten bij warmtepompen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-03 16:50
wij hebben in ons nieuwbouwhuis een warmtepomp, vloerverwarming (en 2 fancoils) op bgg en badkamer, en alle slaapkamers hebben een fancoil met condenswaterafvoer: sneller en flexibeler dan vloerverwarming die fancoils kunnen namelijk verwarmen en koelen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Optie 1: Vloerverwarming
Optie 2: Vloerverwarming
Optie 3: Vloerverwarming

Ga je nooit spijt van krijgen.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:22
dendaak schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:17:
Ik moet er in de toekomst gaan leggen op onze nieuwbouwwoning.
Ik heb er geen kaas van gegeten, maar probeer mezelf wel deftig in te lezen (oa dit forum), om er toch proberen voor te zorgen dat de voorstellen die men mij geeft correct zijn.

Qua oriëntatie zitten we volgens mij perfect, de tuin is zuid gericht, van s'morgens tot s'avonds zon op het dak achteraan.

[Afbeelding]

We gaan voor een al zeker voor een warmtepomp en vloerverwarming.
Er komt geen vloerverwarming op het eerste verdiep behalve in de 2 badkamers.

We zouden opteren voor kurk als vloer, maar we weten nog niet hoe we best de andere ruimtes kunnen verwarmen.

Kiezen we voor een airco die ook kan verwarmen?
Kiezen we voor een (elektrische)... radiator(?)

Dit zijn nog wat vragen die we ons stellen en waar we als leek nog geen antwoord op hebben.
Uiteraard zal elke firma ons aanpraten om airco's te plaatsen... (Ik vertrouw verkopers niet zo snel).

Dit is de moeilijkste materie (voor ons) bij de realisatie van onze woning.
Wat heeft dit precies met zonnepanelen te maken? :?

Maar vooruit, de verkopers hebben bij hoge uitzondering gelijk, je wil boven airco. Niet eens zozeer om heel incidenteel te verwarmen, maar vooral om te koelen. Fancoils zou ook een goede optie zijn, maar dan gaan ze je bij nieuwbouw in mijn ervaring dwingen om een veel te grote warmtepomp te plaatsen.

[Voor 4% gewijzigd door RonJ op 07-02-2023 10:35]

All-electric.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-03 11:43
Ik zou absoluut overal vloerverwarming aanleggen, in combinatie met een warmtepomp kun je dit zowel gebruiken om te verwarmen als om te koelen.

Daarnaast zou ik voorzieningen (loze leidingen) aanleggen om later airconditioning toe te kunnen voegen, maar dit dan echt alleen om te koelen indien nodig.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Niet moeilijk doen en gewoon vloerverwarming erin. Bij nieuwbouw is de kostenpost te klein en zelfs soms goedkooer dan kloten met de alternatieven.

En zorg voor gesloten verdelers. ZONDER POMP dus.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-03 22:52
hier ook een nieuwbouwhuis. Overal vloerverwarming. Ideaal. We hebben een bodemwarmtepomp zodat we 's zomers kunnen koelen. Afgelopen zomers werd het binnen niet warmer dan 21 graden, terwijl het buiten de 36 graden aantikte. Let op: Een bodemwarmtepom verbruikt redelijk veel energie. Als jouw tuin op het zuiden ligt snap ik niet dat je de dakkapel aan de achterkant plaatst. Dit neem enorm veel ruimte in beslag die je ook met zonnepanelen kunt vol leggen.

off-topic: Wat een joekel van woning!

[Voor 4% gewijzigd door 107mb op 07-02-2023 12:55]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53
En als je dan toch voor airco gaat, kijk dan vooral naar een kanaalmodel.

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• dendaak
Allen,

Super bedankt voor deze antwoorden,

- Ik ga de overweging maken om boven ook alles vol met vloerverwarming te voorzien.
- Het topic: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic heb ik ook al deels gelezen. Ik probeer er goeie merken uit te selecteren, mijn voorkeur gaat momenteel naar Mitsubishi.
- De gesloten verdelers (=geen pomp) is voor mij nieuw en heb ik even moeten opzoeken.
- Fancoils neem ik ook eens verder onder de loep.

Eigenlijk moeten we wat afstand nemen van elke afzonderlijke post.

Mijn topic stond inderdaad niet 100% correct bij PV installaties, maar ook daarbij qua panelen zoek ik naar eigenschappen waarop ik moet letten bij de aanschaf ervan.

We zijn dus op zoek naar een totaalbeeld voor een setup van:
  1. Zonnepanelen
  2. Verwarmen & koelen
  3. Warmtepomp
  4. Ventilatie systeem (D)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
107mb schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:54:
hier ook een nieuwbouwhuis. Overal vloerverwarming. Ideaal. We hebben een bodemwarmtepomp zodat we 's zomers kunnen koelen. Afgelopen zomers werd het binnen niet warmer dan 21 graden, terwijl het buiten de 36 graden aantikte. Let op: Een bodemwarmtepom verbruikt redelijk veel energie. Als jouw tuin op het zuiden ligt snap ik niet dat je de dakkapel aan de achterkant plaatst. Dit neem enorm veel ruimte in beslag die je ook met zonnepanelen kunt vol leggen.

off-topic: Wat een joekel van woning!
Uhhh LW's kunnen ook koelen, beter zelfs want die kunnen op de compressor tot zo'n 5gr Ta.
Niet dat je dat altijd wilt of dat het kan, maar dat is een ander verhaal.

En een WW zou juist minder moeten verbruiken dan LW. Zal op jaarbasis niet veel schelen, maar hij is zuiniger mits je geen bron hebt die ijskoud is.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-03 16:50
dakkapel wil je op noord, zonnepanelen op zuid.
neem voldoende zonnepanelen om je WP te compenseren. Ik heb maar 10 panelen (3250WP) maar moet nog 4400 kWh per jaar inkopen, dus had beter 24 panelen kunnen nemen...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@dendaak puntje 2, 3 en 4 beïnvloeden elkaar, punt 1 staat daar los van en heeft verwaarloosbare bouwkundige impact. Als je huis goed gebouwd is kan PV altijd naar gelang het budget het toelaat toegevoegd worden

Denk ook aan buitenzonwering trouwens, alle energie die niet binnen komt hoef je niet weg te koelen. Dat is ook een reden om een dakkapel niet op zuid te doen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het nieuwbouw is dan lijkt me ook vloerverwarming de handigste optie, een airco kan handig zijn in een oudere woning (warmt sneller op, maar ook wat minder comfort door de luchtstroom en geluid).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:18
Alles vloerverwarming is de gouden standaard. Geen geluid, en geen lelijke puist (airco) aan de muur of een stofnest (radiator).
Probeer ook ventilatie WTW (ventilatie type D) mee te nemen, ga je geen spijt van krijgen. Al het andere is "penny wise, pound foolish".

• dendaak
Bedankt voor de antwoorden,

Wat gebruiken jullie op een badkamer als bijverwarming?

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:29
ga je inlezen op Wikipedia: Passiefhuis dat lijkt duurder maar doordat je geen dure installaties meer hebt is het goedkoper, zeker over 20 jaar is het veel goedkoper als traditionele bouw en een perfect binnenklimaat.
Naast dat je CO2-vrij wil bouwen (geen cement/baksteen) biobased is de way to go. dan laat je een mooie erfenis na.

iedereen roept vloerverwarming, maar in echt goed geïsoleerde huizen is vv echt overkill zeker op de slaapkamers

[Voor 13% gewijzigd door technopeuter op 08-02-2023 13:58]

diskeltische lurker

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee