Toon posts:

Krijg Remeha Tzerra niet storingsvrij ingeregeld

Pagina: 1
Acties:

• Crafter071
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-03 18:43
Beste Tweakers, ik ben bezig om mijn cv installatie thuis efficiënter te maken (en zonder fouten te laten draaien...). We hebben 2 jaar geleden een Remeha Tzerra Ace 39C (CW5) laten plaatsen (was €100 meer dan een CW4 en dachten “waarom ook niet, beetje extra vermogen en comfort is altijd lekker”). Begin er nu misschien op terug te komen… zal even kort uitleggen hoe het systeem ingericht is.

Huis is een tussenwoning uit 1978, geen vloerverwarming, alleen paneel, design en handdoek radiatoren. In 2021 een nieuwe Honeywell Evohome set aangeschaft en elke radiator voorzien van de HR92 knop. Eerste storing is een feit (weet even niet meer welke code precies). Installateur gaf aan dat de slimme thermostaat voor “dit soort problemen” kan zorgen. Zijn advies was om een AVDO te plaatsen, minimaal 5 meter van de ketel. Dat gedaan, nog steeds storing, echter minder vaak. Heb ik nog wel een vraag over, kom ik later nog op terug. Deze week dynamische thermostaat kranen geplaatst om in te kunnen regelen. Om deze kranen te beschermen meteen een vuil- en microbellen afscheider geplaatst (advies vaak tegen gekomen online). Las ook dat het expansie vat niet hoger mag hangen dan de pomp van de ketel. Gelukkig genoeg ruimte op de zolder dat ik het vat een stuk lager kon hangen. Tot afgelopen week kreeg ik regelmatig de melding dat de druk zakte, terwijl de ketel wel werkte. Zodra er een kraan open ging schoot de druk naar 1.5 bar, oftewel de druk zakte alleen in de aanvoerleiding (een van de redenen om de kranen te vervangen (sommige waren al 10+ jaar oud) en dan meteen maar inregelbare.
Zo was het voordat ik begon:

Zo is het na de aanpassingen:

Dit is de installatie schematisch met alle maten er bij.

Er zit een automatische vulinrichting van Remeha op, daarmee had ik gehoopt dat deze een eventueel te lage druk op zou vangen en zelf bij zou vullen tot de minimale druk. Ik heb het idee dat deze niet uit zichzelf reageert terwijl deze wel op AUTO staat. Ik heb uit voorzorg een extra vulkraantje geplaatst omdat ik de druk niet hoger dan 1.5 bar krijg met de vulinrichting EN ik wil de optie hebben om boven de druk er af te halen indien nodig. Voor 2 tientjes extra is dat mooi meegenomen (en geen een die lekt...)

Op basis van een YouTube video van Ketelklets heb ik de ketel een stuk naar beneden afgesteld (als ik het zo kan noemen). O.a. Max pomptoerental verlaagd. Zie tabel voor de aangepaste parameters:

Nu krijg ik regelmatig de volgende fouten.
- A.02.06: Waarschuwing waterdruk actief
- H.01.14: De aanvoertemperatuur heeft de maximale bedrijfswaarde overschreden
- H.01.05: Maximaal verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur
- E.04.03: Gemeten temperatuur boven veiligheidslimiet
https://tweakers.net/i/ijvq3utL7zHmAwkjbTZdjzMni-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n828w0RT9f3fb0OyTgVljrXO.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/WREQgvPpVLwz8AYLUOXJgwfAyQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2H5U2KOLDclj770g90yDS7ra.jpg?f=fotoalbum_large

De aanvoertemperatuur staat op 70 graden ingesteld, maar de temperatuur loopt al snel richting de 85 graden en jawel, een fout. Vreemde is dat de pijp boven de microbellen afscheider heel warm wordt, daar onder scheelt het al snel een graad of 20 of meer (op gevoel gemeten: pijp boven niet vast te pakken, er onder wel). Als ik de HR92 knoppen er af haal en warme vraag start worden alle radiatoren netjes warm zoals ik verwacht, dus de inregeling is wat mij betreft gelukt en de radiatoren reageren zoals ze zouden moeten.

Allereerst kon ik niet verklaren waarom de druk langzaam weg viel in de aanvoerleiding en niet in de retour. Omdat alle kranen op dat moment dicht stonden kon ik alleen bedenken dat het ontstond doordat de temperatuur terug liep en er geen verbinding was met de retourleiding. Pas toen er een kraan open gedraaid werd hoorde je dat er water tegen de richting van de kraan "geduwd" werd en de druk was weer normaal. Ik heb het probleem nu niet meer met de nieuwe kranen, geen idee of het verband heeft.

Er zit nu een AVDO (overdruk ventiel) in de 22mm leiding, ca 8m vanaf de ketel ingebouwd. Advies van de installateur was minimaal 5m, dat was technisch niet mogelijk, of het was 8m of het was binnen 1m van de ketel (ergens in de buurt van de afscheiders). Nu de vraag, zit deze op de juiste plek? En nog belangrijker, op welke waarde stel ik deze in (0,1 - 0,5)? Ik kom nergens echt een goede uitleg tegen. Hij heeft al op verschillende waardes gestaan, tot nu toe niet kunnen ontdekken wat de juiste is, heb hem nu op 0,3 gezet, beetje op gevoel bepaald.

Voor de vuilafscheider en microbellen afscheider ben ik gevallen voor de Spirotech modellen. De inregelbare kranen heb ik 2 types voor gebruikt (gebaseerd op wat er al gemonteerd zat), Danfoss RA-DV 15 en Honeywell Kombi TRV. Deze zijn gevoelig voor vuil begreep ik, dus dit is een vereiste lijkt me om het systeem een beetje schoon te houden. De microbellen schijnen weer voor meer corrosie te zorgen in je systeem en de afscheider helpt bij een betere stroming en een rustiger geluid. We zijn toch bezig dus ook deze er in (nieuw via Marktplaats, dus het was niet de hoofdprijs).

Wie kan mij helpen met het verhelpen van de terugkerende storingen?? Ik heb de radiatoren naar mijn mening goed ingeregeld (ca 20% temperatuur verschil tussen in- en uitgaande stroom, gemeten met een laser thermometer van Amazon). Ik denk dat de ketel z'n doorstroming niet lekker voor elkaar heeft of hij moduleert niet goed. Ik sta voor een raadsel met een relatief fris huis... Ik ben best handig en heb tot nu toe alles zelf vervangen en aangelegd, op de ketel na, heb een technische (WTB) achtergrond maar ben geen installateur, dus als ik bepaalde termen verkeerd gebruik of benoem weet je waar dat door komt...

Bij voorbaat dank voor het meedenken en de reacties. Als er meer info benodigd is dan hoor ik dat uiteraard graag.

Groeten, Nick

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

1) GP009: toerental tijdens starten. Volgens mij mag je die helemaal niet lager zetten. De ketel heeft een bepaald toerental nodig om succesvol te kunnen starten.

2)

Dit lijkt er allemaal samen op dat je blijkbaar toch ergens een flow probleem hebt. Ofwel er is geen flow (de ketel kan zijn warmte niet kwijt waardoor de aanvoertemp te snel stijgt en de maximale waarde overschrijdt) of het water komt te snel en te heet retour.

3) Let op dat beide Spirotechs een flowrichting hebben. Op de foto kan ik niet zien of ze goed zitten. Verkeerdom monteren kan ongewenste effecten hebben. (omdat je aangeeft dat de leiding boven de microbellen afscheider wel heet wordt, maar daaronder niet). Dat is wel je aanvoerleiding, dus het feit dat de leiding onder je afscheider niet warm wordt is verdacht...

4) Heb je parameter 6 op de HR92 gezet voor "volledige slag"? Heb ik bij mij ook gedaan, ook met Danfoss RA-DV kranen.

5) Hoe warm zijn aanvoer en retour op het moment dat de ketel in storing gaat? Is af te lezen via de ketel.

6) Je kan eens met je AVDO spelen. Hoe lager de instelling, des te eerder hij open gaat en het water doorlaat (dus warm water gaat dan terug de retourleiding in). Je kan hem eens op 0,5 zetten om te forceren dat al het warme water naar je radiatoren gaat. Voor een AVDO zijn hele berekeningen beschikbaar, maar meestal is het inderdaad gevoelwerk. Ik had hem bij mij op 0,1, maar kwam er toen met een warmtecamera achter dat hij veel te snel open ging. Nu strakker gezet en nu blijft hij netjes dicht.

[Voor 56% gewijzigd door Microkid op 05-02-2023 10:41]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Crafter071
Microkid schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:10:
1) GP009: toerental tijdens starten. Volgens mij mag je die helemaal niet lager zetten. De ketel heeft een bepaald toerental nodig om succesvol te kunnen starten.

2)

Dit lijkt er allemaal samen op dat je blijkbaar toch ergens een flow probleem hebt. Ofwel er is geen flow (de ketel kan zijn warmte niet kwijt waardoor de aanvoertemp te snel stijgt en de maximale waarde overschrijdt) of het water komt te snel en te heet retour.
Dankjewel voor je snelle reactie.

1) Ik wil eea best testen om te zien of het effect heeft. Zijn GP007 en GP009 gerelateerd aan elkaar? Oftewel, als ik 007 instel op 2100 rpm en 009 op 3200 laat staan, gaat de pomp dan uberhaubt wel de 3200 rpm halen? Of moet ik 007 dan ook op 3200 zetten?

2) Zouden de diameters van de (hoofd)leidingen te klein kunnen zijn? Dat is wel een aardige klus om die aan te passen in de bestaande installatie... Of blokkeren de kranen te veel doorstroom? Als de knoppen er af zijn wordt alles wel netjes warm namelijk. Wellicht is de ketel niet gecharmeerd van de Honeywell qua karakteristiek mbt het open en dicht zetten van de kranen? Heeft de pomp nadraaitijd nog invloed hier op? of start de pomp misschien al te snel terwijl de kranen nog niet opengestuurd zijn?

[Voor 19% gewijzigd door Crafter071 op 05-02-2023 10:21]

Groeten, Nick

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Nee, geen relatie. GP009 is alleen om de ketel te starten, GP007 is tot hoever hij mag zakken tijdens gebruik. Ik heb zelf een Remeha Calenta, die werkt min of meer op dezelfde manier. (starttoerental met nadrukkelijke opmerking in de handleiding "niet wijzigen" en minimum toerental CV)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Crafter071
Microkid schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:22:
Nee, geen relatie. GP009 is alleen om de ketel te starten, GP007 is tot hoever hij mag zakken tijdens gebruik. Ik heb zelf een Remeha Calenta, die werkt min of meer op dezelfde manier. (starttoerental met nadrukkelijke opmerking in de handleiding "niet wijzigen" en minimum toerental CV)
Heb GP009 nu terug gezet naar 3200 en ga even aankijken wat het doet. Ketel stond ondertussen weer in H.01.05 en ging daarna weer opstarten. Nog geen minuut later weer temperatuur snel omhoog richting 85 en meteen weer in dezelfde storing. Zou het met de Spirotech te maken kunnen hebben dat deze misschien te veel blokkeert? Kan zijn dat ik een defecte heb ontvangen...? Nu moet ik er bij zeggen dat ik deze storing ook al eens had voordat de Spirotech er in is gezet, de AVDO zit er nu een aantal maanden in, maar geen idee of deze goed ingesteld staat nu.

Groeten, Nick

• Crafter071
Heb even 2 plaatjes geschoten van de beide Spirotech afscheiders

De aanvoer:

De retour:

Aan de pijlen te zien zitten deze goed in de stromingsrichting.

Foutcode heb ik niet meer gezien na de aanpassing. Zal die in de gaten houden. Gisteren kwam deze in de avond opzetten. Als die zich voordoet (moet ik er toevallig net op letten) dan bekijk ik de beide temperaturen.

Kranen heb ik ook aangepast op parameter 6 naar 1 (stonden standaard nog op 0).

Overstort ventiel laat ik nog even op 0,3 staan, mocht bovenstaande niet helpen pas ik die alsnog aan. Lastig testen als je te veel tegelijkertijd aanpast.

We gaan het aankijken of het helpt. Voor zover bedankt voor het meedenken.

Groeten, Nick

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Crafter071 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:17:
[...]
2) Zouden de diameters van de (hoofd)leidingen te klein kunnen zijn? Dat is wel een aardige klus om die aan te passen in de bestaande installatie... Of blokkeren de kranen te veel doorstroom? Als de knoppen er af zijn wordt alles wel netjes warm namelijk. Wellicht is de ketel niet gecharmeerd van de Honeywell qua karakteristiek mbt het open en dicht zetten van de kranen? Heeft de pomp nadraaitijd nog invloed hier op? of start de pomp misschien al te snel terwijl de kranen nog niet opengestuurd zijn?
De overgang van 22 > 28 >15 lijkt mij niet geheel logisch. Gezien vanaf je ketel zou ik eerder 28 > 22 > 15 verwachten naarmate je verder van de ketel af komt. Maar... ik ben geen materie deskundige ;)

PS: bij de gang staan je pijltjes verkeerd om...

3000Wp zonnestroom

• Crafter071
Microkid schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:55:
[...]

De overgang van 22 > 28 >15 lijkt mij niet geheel logisch. Gezien vanaf je ketel zou ik eerder 28 > 22 > 15 verwachten naarmate je verder van de ketel af komt. Maar... ik ben geen materie deskundige ;)
Ik zou ook niet verwachten dat de diameter groter wordt direct na de ketel. Dit is nog origineel vanaf de bouw (of in ieder geval sinds er een ketel boven gemonteerd zit). Op zich wel "goed" dat het zo dichtbij de ketel zit en niet pas halverwege. Het heeft tot op heden ook prima gewerkt, wellicht is er na het inregelen teveel restrictie ontstaan doordat de kranen nu minder ver open staan? De aansluitingen op de ketel zijn 22mm, is volgens mij vrij standaard. Zou misschien een betere optie zijn om tot beneden aan 22mm leidingen te hebben en 15 naar alle radiatoren. Maar goed, zoals gezegd zie ik dat niet zo zitten om allemaal aan te pakken momenteel.

Toevallig net een storing kunnen filmen. De radiator in de gang ging volgens programma aan en de ketel ging netjes aan de slag. Aan het einde zie je de 2 waardes van de aanvoer (AM016) en de retour temperatuur (AM018). Je ziet hoe snel hij naar de 85 graden schiet. Vandaag verder zonder storing gedraaid, is ook niet veel vraag geweest omdat het de hele dag in huis rond de 20 graden was.

Groeten, Nick

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Denk dat je toch eens iemand met een warmtecamera moet laten komen. De ketel kan zijn warmte niet kwijt. Mogelijk staan de HR92's niet ver open of zelfs dicht omdat het al 20 graden was? Maar dan zou de bypass zijn werk moeten doen. Meten is weten...

3000Wp zonnestroom

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:09
Je hebt gewoon te weinig flow.

Hoe veel radiatoren staan open?

Begin maar met het weghalen van de HR92 en kijk of je dan nog storingen krijgt.

Met moderne ketels en de hoge minimum vermogen zal die heel snel in storing schieten als er maar en of twee radiatoren open staan.

Dan vind ik dynamische kranen ook niet heel logisch bij een ketel die zelf de pomp moduleeert. Ik weet niet hoe de dynamische kranen nu ingesteld staan maar ik zou ze instellen alsof het gewone kranen waren (dus op basis van gelijke aanvoer en retour van alle radiatoren).

Misschien dat je betere resultaten krijgt als je een vaste pompsnelheid instelt.

Hopelijk helpt dit.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Naliya schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:02:
Onzin. Er zijn voldoende voorbeelden hier van gelijksoortige installaties met EvoHome waar het wel goed werkt. Bij mij ook. Voorwaarde is wel dat e.e.a. goed ingeregeld is.
Met moderne ketels en de hoge minimum vermogen zal die heel snel in storing schieten als er maar en of twee radiatoren open staan.
Een moderne CV moduleert in dat geval zelf al terug. Maar eens houdt het op... Daar is dan ook de bypass voor, zodat warm water retour kan en wat kan afkoelen.
Dan vind ik dynamische kranen ook niet heel logisch bij een ketel die zelf de pomp moduleeert. Ik weet niet hoe de dynamische kranen nu ingesteld staan maar ik zou ze instellen alsof het gewone kranen waren (dus op basis van gelijke aanvoer en retour van alle radiatoren).
Onjuist. Dynamische kranen hebben wel degelijk een voordeel en staan los van een modulerende ketel. Zonder dynamische kranen (of kranen met voorinstelling) heb je grote kans op verkeerde delta-t op je radiator, wat dan weer door je ketel opgevangen moet worden. Door te zorgen dat elke radiator netjes de juiste delta-t heeft, help je de ketel en ben je het meest efficient bezig.
Misschien dat je betere resultaten krijgt als je een vaste pompsnelheid instelt.
Nee, laat de ketel dat aub lekker zelf regelen. De Remeha kan dat prima. Anders ga je de werking negatief beinvloeden. Meestal doet dat meer kwaad dan goed.

3000Wp zonnestroom

• Crafter071
Naliya schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:02:
Je hebt gewoon te weinig flow.

Hoe veel radiatoren staan open?

Hopelijk helpt dit.
Ik heb bewust gekozen voor dynamische kranen, ze volop open zetten schiet het doel natuurlijk voorbij (er zaten op een enkele na al prima kranen in van Danfoss). Ik kan me wel vinden in het feit dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Zoals ik in de begin post al aangaf is de keuze voor een CW5 ketel een beetje overkill in dit geval. Maar goed, de ketel is nog geen 2 jaar oud en zal het er mee moeten doen.

De keuze voor de zone regeling is dat ik maar een beperkt aantal radiatoren open zet en alleen de ruimtes verwarm waar op dat moment vraag naar warmte is. Standaard zullen er maximaal 4 of 5 radiatoren tegelijk open staan. Maar als ik thuis werk staat er maar 1 open en dat is nog een kleine type 11 van 100x60. De ketel kan het aan omdat het tot voor kort relatief storingsvrij heeft gewerkt. Ik weet dat alles goed werkt als ik alles open zet, dan is er zeker genoeg flow. Ik kan uiteraard testen wat er gebeurt als ik stuk voor stuk een radiator dicht zet, maar dat zal nooit de werkelijkheid nabootsen.

De bypass heb ik nog niet aangepast, zal ik wel doen zowel boven als onder de huidige 0,3.

Bij mijn weten heb ik de pompsnelheid toch al laag ingesteld op 2100? Of zijn er meer instellingen? In hoeverre is zo’n moderne ketel te tweaken? En kan de ketel zich zo ver moduleren dat hij echt op een minimum vermogen draait?

Nogmaals dank voor het meedenken tot nu toe.

Groeten, Nick

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier hangt zn kleinere broertje..
hier staat GP007 op de laagste waarde..
ik had GP008 eerst ook "telaag" en dan start de ketel niet goed op in CV bedrijf.. dus die weer iets hoger gezet
weet zo niet welke waarde maar enfin de ketel functioneert zo zonder storingen..

inmiddels heeft de ketel hier een winter gedraaid en afgelopen vrijdag een service beurt gehad en ze was in uitmuntende conditie.

nu hoeft de ketel hier maar 4 radiatoren te verwarmen, al staat die in de slaapkamer bijna geheel dicht, en in de badkamer moet ik het voetventiel nog eens knijpen...

in de woonkamer zijn ze gewoon volledig open en koelt het water wel voldoende af voor het retour gaat..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Crafter071
Microkid schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:23:
[...]

Onzin. Er zijn voldoende voorbeelden hier van gelijksoortige installaties met EvoHome waar het wel goed werkt. Bij mij ook. Voorwaarde is wel dat e.e.a. goed ingeregeld is.

[...]

Een moderne CV moduleert in dat geval zelf al terug. Maar eens houdt het op... Daar is dan ook de bypass voor, zodat warm water retour kan en wat kan afkoelen.

[...]

Onjuist. Dynamische kranen hebben wel degelijk een voordeel en staan los van een modulerende ketel. Zonder dynamische kranen (of kranen met voorinstelling) heb je grote kans op verkeerde delta-t op je radiator, wat dan weer door je ketel opgevangen moet worden. Door te zorgen dat elke radiator netjes de juiste delta-t heeft, help je de ketel en ben je het meest efficient bezig.

[...]

Nee, laat de ketel dat aub lekker zelf regelen. De Remeha kan dat prima. Anders ga je de werking negatief beinvloeden.
De reden voor het kiezen van dynamische kranen was inderdaad omdat de retour temperatuur vrij hoog was en ik veel verschillende type en maten radiatoren heb. Ik kneep nu met voet ventielen maar werd gestoord van het gefluit. Het verlagen van het toerental hielp al een berg tegen stromingsgeluid en het fluiten. Gezien de huidige gasprijzen leek het mij de moeite waard om de investeringen te doen in iets waarvan bewezen is dat het efficiëntie oplevert.

De keuze voor de Evohome heb ik net in de vorige post vermeld. Ik wil deze absoluut niet opgeven en deze zal hoe dan ook moeten kunnen werken.

Ik ga ook eens met Remeha contact zoeken om te vragen wat zij adviseren op dit vlak.

Groeten, Nick

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:24
Ik zou toch proberen om een zone altijd open te hebben, zeg de woonkamer omdat je die toch het warmst wil hebben en dan de kamers met zoneregeling. Dan is de kans vrij groot dat alles prima werkt.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Crafter071 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:30:
[...]
De keuze voor de zone regeling is dat ik maar een beperkt aantal radiatoren open zet en alleen de ruimtes verwarm waar op dat moment vraag naar warmte is. Standaard zullen er maximaal 4 of 5 radiatoren tegelijk open staan. Maar als ik thuis werk staat er maar 1 open en dat is nog een kleine type 11 van 100x60. De ketel kan het aan omdat het tot voor kort relatief storingsvrij heeft gewerkt.
Hmm, da's wel een ding. Hou er rekening mee dat de minimale capaciteit van de ketel iets van 6KW is. Met 2 radiatoren ga je dat niet wegwerken, Je krijgt dan altijd wel pendelen of temperatuur overshoot. Heb ik ook als ik alleen de radiator in de studeerkamer open heb. De radiator is 1400W, maar de ketel kan minimaal 4.2KW leveren. Dat werkt dus niet optimaal...

3000Wp zonnestroom

• D-M
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-03 20:38
wat is dat kloppende geluid wat ik hoor op het filmpje, komt dat uit de ketel?
lijkt wel cavitatiegeluid.

en werkt die evo home wel echt modulerend? ik heb met de tzerra ketel ook heel raar gedrag gezien met een andere thermostaat dan een remeha. veel functies die de ketel bevat werken gewoonweg niet met een OT thermostaat.

Ik heb trouwens het expansievat in de ketel uit leiding niet in de retour, weet niet of dat nog invloed heeft op je druk probleem.

zie mijn topic:
Gedrag modulerende tzerra ace ketel niet als verwacht.

[Voor 68% gewijzigd door D-M op 06-02-2023 23:48]

• Crafter071
D-M schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:28:
wat is dat kloppende geluid wat ik hoor op het filmpje, komt dat uit de ketel?
lijkt wel cavitatiegeluid.

en werkt die evo home wel echt modulerend? ik heb met de tzerra ketel ook heel raar gedrag gezien met een andere thermostaat dan een remeha. veel functies die de ketel bevat werken gewoonweg niet met een OT thermostaat.

Ik heb trouwens het expansievat in de ketel uit leiding niet in de retour, weet niet of dat nog invloed heeft op je druk probleem.

zie mijn topic:
Gedrag modulerende tzerra ace ketel niet als verwacht.
Het geluid is van de droger die in dezelfde ruimte staat (zondag wasdag ;) ). Dus gelukkig geen nare geluiden van de ketel afkomstig.

De Evohome staat op Modulerend ingesteld en heeft het juiste relais. Er zijn genoeg momenten geweest dat de ketel naar een graad of 46 ging en daar een tijdje op bleef hangen en langzaam weer zakte. Ben niet 100% thuis in het moduleren maar volgens mij is dat wel een van de kenmerken door de warmte af te stemmen op de behoefte.

Expansievat moet bij mijn weten altijd in de retourleiding zitten, heb daar meerder pagina's over gelezen en filmpjes van gezien. Zou ik als ik jou was dan om laten zetten naar de juiste leiding. Ik las dat voor de Tzerra Ace (en mogelijk nog meer Remeha ketels) de hoogte van het vat ook nog belangrijk is en deze niet boven de pomp mag hangen. Onder het mom van "baat het niet, schaadt het niet" heb ik de mijne maar een stuk lager gehangen, had gelukkig de ruimte. Geen idee of het tot nu toe effect heeft, maar die kan ik wegstrepen.

Ik heb van @Microkid de tip gekregen om de ketel te loggen om te zien wat hij precies doet onder welke omstandigheden. Na wat zoekwerk op het internet kwam ik op een forum waar men een wifi module gemaakt hebben van een esp bordje en zo op afstand met de Recom software verbinding kunnen maken met de ketel en deze uit lezen. Een collega van mij is erg handig en helpt me er mee om deze module voor te bereiden en te programmeren. Mocht ik hier succesvol mee kunnen loggen dan laat ik dat uiteraard even weten voor wie er ook baat bij heeft.

Groeten, Nick

• D-M
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-03 20:38
Crafter071 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:18:
[...]

Het geluid is van de droger die in dezelfde ruimte staat (zondag wasdag ;) ). Dus gelukkig geen nare geluiden van de ketel afkomstig.

De Evohome staat op Modulerend ingesteld en heeft het juiste relais. Er zijn genoeg momenten geweest dat de ketel naar een graad of 46 ging en daar een tijdje op bleef hangen en langzaam weer zakte. Ben niet 100% thuis in het moduleren maar volgens mij is dat wel een van de kenmerken door de warmte af te stemmen op de behoefte.

Expansievat moet bij mijn weten altijd in de retourleiding zitten, heb daar meerder pagina's over gelezen en filmpjes van gezien. Zou ik als ik jou was dan om laten zetten naar de juiste leiding. Ik las dat voor de Tzerra Ace (en mogelijk nog meer Remeha ketels) de hoogte van het vat ook nog belangrijk is en deze niet boven de pomp mag hangen. Onder het mom van "baat het niet, schaadt het niet" heb ik de mijne maar een stuk lager gehangen, had gelukkig de ruimte. Geen idee of het tot nu toe effect heeft, maar die kan ik wegstrepen.

Ik heb van @Microkid de tip gekregen om de ketel te loggen om te zien wat hij precies doet onder welke omstandigheden. Na wat zoekwerk op het internet kwam ik op een forum waar men een wifi module gemaakt hebben van een esp bordje en zo op afstand met de Recom software verbinding kunnen maken met de ketel en deze uit lezen. Een collega van mij is erg handig en helpt me er mee om deze module voor te bereiden en te programmeren. Mocht ik hier succesvol mee kunnen loggen dan laat ik dat uiteraard even weten voor wie er ook baat bij heeft.
Ah dat verklaart dat geluid ;) .

Ik ben nog eens gaan kijken en het expansivat zit inderdaad in de retourleiding, ik had door de isolatie een verkeerde leiding gevolgt. sorry voor die verwarring.

ik gebruik ook een esp om mijn ketel te monitoren maar dan via home assistant met extrene sensoren, daarmee kan ik niet rechtstreeks zien wat de ketel aan meldingen geeft maar wel precies meten op welk vermogen hij draait en momenteel op 6 verschillende plekken zien wat de temperatuur doet.
zo kan heb ik een heel mooi overzicht over de in en uitgaande temperaturen en kan dus ook de delta mooi zichtbaar maken. omdat die data allemaal door home assistant in de database wordt gezet kan ik heel mooi zien wat aanpassingen doen en waar er gekke dingen ontstaan.

ik heb ook nog wat testen gedaan met het verlagen van het minimale vermogen van de ketel en ondertussen blijft hij bij mij op ca 4Kw heel mooi draaien. (ik heb de tzerra ace 24c)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee