Advies Akupanelen plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchLegendX
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-05 16:25
Hi Tweakers,

Hier een Tweaker met twee redelijke linkerhanden :P .
Ik wil graag mijn TV positie aanpassen door een paar Akupanelen te plaatsen. Mede wil ik graag mijn TV aan de muur plaatsen en de kabels achter de Akupanelen te verwerken.
Hierdoor moeten de Akupanelen op latjes geplaatst te worden om de kabels achter de panelen te verwerken. Ik heb een simpele schets gemaakt, echter heb ik nog wel een paar vragen.

1) Als ik de panelen op latjes van 6 mm plaats, kunnen hier de kabels dan achter langs geplaatst worden?
2) Wat voor montagetechniek zouden jullie hanteren? De latjes wil ik niet kitten, om kitresten te vermijden op de nieuwe muur. De akupanelen wil ik graag met een soort kliksysteem vast maken, hebben jullie enig idee of adviezen?

Eventuele andere dingen waar ik nog rekening mee moet houden? :)

Zie bijlage, zo ziet het er in mijn hoofd in ieder geval uit. Mocht er nog meer informatie nodig zijn, hoor ik het natuurlijk ook graag. :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AOj3TeDqJ8ESbkMrdtyK7GWEhw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNBAVJQtDl5Rh4K3vneCQkZc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhMaSj_5s8Yujmw3mtJe6wAYxSQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XBWe07US8aM6vuI7BaP1Zf4r.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door DutchLegendX op 04-02-2023 19:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:27
Waarom de panelen op latjes?
Gewoon een sleuf maken in de muur, daar een buis in steken, niet dikker dan de muur natuurlijk, en dan de panelen ertegen?
Zie je niets van

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 04-02-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLegendX
bottom line schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:31:
Waarom de panelen op latjes?
Gewoon een sleuf maken in de muur, daar een buis in steken, niet dikker dan de muur natuurlijk, en dan de panelen ertegen?
Zie je niets van
Om zo min mogelijk aan de muur te doen. Om eventuele andere aanpassingen aan de muur niet te laten zien. De muur is ook pas geschilderd en behangen, had er helaas toen geen rekening mee gehouden. Als de latjes op 6-8mm komen met de dikte van 22mm van de panelen komt het geheel maar 3cm van de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik zou horizontale regels plaatsen, en die panelen er met zwarte schroeven op vast maken in het vilt.
Wel even een uitsparing voor de kabels in die latten. En even nadenken over de afwerking aan de zijkant.

Kliksysteem is veel te veel gedoe en maak je het jezelf alleen maar moeilijk. Als het hangt dan hangt het en ga je het voorlopig toch niet meer weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLegendX
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:43:
Ik zou horizontale regels plaatsen, en die panelen er met zwarte schroeven op vast maken in het vilt.
Wel even een uitsparing voor de kabels in die latten. En even nadenken over de afwerking aan de zijkant.

Kliksysteem is veel te veel gedoe en maak je het jezelf alleen maar moeilijk. Als het hangt dan hangt het en ga je het voorlopig toch niet meer weghalen.
Ja, in principe hoe ik het op de 'schets' heb gemaakt? De zwarte strepen moeten de montagelatten voorstellen, de akupanelen zullen verticaal worden geplaatst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
haaklat? (door youtubetijgers en hipsters ook wel french cleat genoemd)

al snap ik niet waarom je het niet gewoon direct tegen de muur zou maken. die muur moet je toch aanpakken als je dit gaat slopen. En anders het alternatief: een foto maken van wat je wil daar foto behang van maken en dat op de muur plakken, hoef je helemaal niet te boren. :9

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 04-02-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchLegendX
twain4me schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:57:
haaklat? (door youtubetijgers en hipsters ook wel french cleat genoemd)

al snap ik niet waarom je het niet gewoon direct tegen de muur zou maken. die muur moet je toch aanpakken als je dit gaat slopen. En anders het alternatief: een foto maken van wat je wil daar foto behang van maken en dat op de muur plakken, hoef je helemaal niet te boren. :9
Ja boren kun je uiteindelijk met wat plamuur nog oplossen, met een sleuf maken en al ben je een stukje verder van huis. En de muur is ook net behandeld😅

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DutchLegendX schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:19:
[...]

Ja boren kun je uiteindelijk met wat plamuur nog oplossen, met een sleuf maken en al ben je een stukje verder van huis. En de muur is ook net behandeld😅
behoor niet bij die mensen die hun kunst en foto's op zolder zetten omdat ze nog moeten wennen aan het feit dat ze een gaatje in de nieuwe muur moeten boren. huizen zijn om in te leven. gaatjes e.d. in de muur horen erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

twain4me schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:22:
[...]

behoor niet bij die mensen die hun kunst en foto's op zolder zetten omdat ze nog moeten wennen aan het feit dat ze een gaatje in de nieuwe muur moeten boren. huizen zijn om in te leven. gaatjes e.d. in de muur horen erbij.
Dit is wel hoe het is. Een sleuf of een boorgat kun je beide met plamuur prima opvullen.
Zo'n cinewand is gewoon iets permanents, die ga je toch niet snel weghalen lijkt me. En dan is die nieuwigheid van die muur er toch echt wel af hoor :P

Tenzij het beton is, dan snap ik je :p

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 04-02-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 14:25
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:43:

Ik lees even mee. Die afwerking aan de zijkant waarover je het hebt....enig idee of ze ook hoekprofielen voor nette zij-afwerking verkopen? Of kwestie van zelf maken? Wij hebben een vrij lange muur (12mtr) en daarvan willen we maar een deel (+/- 4mtr) met akupenelen opvullen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GustavSan schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:57:
[...]

Ik lees even mee. Die afwerking aan de zijkant waarover je het hebt....enig idee of ze ook hoekprofielen voor nette zij-afwerking verkopen? Of kwestie van zelf maken? Wij hebben een vrij lange muur (12mtr) en daarvan willen we maar een deel (+/- 4mtr) met akupenelen opvullen.....
Er zijn leveranciers die een hoeklat hebben voor precies wat jij zoekt. Ik ben er wel eens een paar tegen gekomen met een halfuurtje googlen, ik weet alleen niet meer welke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:24
https://woodupp.nl/accessoires/
'Eind lamellen' noemen ze die bij WoodUpp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 07:40
Ik heb dit vorig jaar ook gedaan. Bij mij zitten de panelen geschroefd met zwarte schroeven in houten regels/tengels. Ik heb deze wel zelf gezaagd van een rest stuk multiplex dat ik had. Hierdoor zijn de regels/tengels 18mm dik. Dit was voor mij voldoende omdat ik een Samsung met een oneconnect box heb 1 klein kabeltje naar de tv). Ik heb zelf geen afwerking aan de zijkant omdat ik het verwaarloosbaar vind. Je hoofd moet bijna tegen de muur aan zitten wil je er achter willen kijken.

Waar je wel op moet letten indien je geen eind afwerking doet is dat de panelen geleverd worden om elkaar te overlappen, dus de eerste lat zit niet volledig op vilt en aan het eind zit nog een stuk vilt waar de volgende eerste lat overheen valt. Mocht je dus geen eindafwerking willen doen (zoals ik) moet je hier wel rekening mee houden door dit eraf te halen.

Wil je de panelen van vloer naar plafond plaatsen? Dan zou ik wel de lengte van de panelen in de gaten houden. Ik heb ze zelf gekocht bij akupanel.nl omdat deze toendertijd als een van de weinigen panelen van 260 cm hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:34
ThaAresX schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:52:
Ik heb dit vorig jaar ook gedaan. Bij mij zitten de panelen geschroefd met zwarte schroeven in houten regels/tengels. Ik heb deze wel zelf gezaagd van een rest stuk multiplex dat ik had. Hierdoor zijn de regels/tengels 18mm dik. Dit was voor mij voldoende omdat ik een Samsung met een oneconnect box heb 1 klein kabeltje naar de tv). Ik heb zelf geen afwerking aan de zijkant omdat ik het verwaarloosbaar vind. Je hoofd moet bijna tegen de muur aan zitten wil je er achter willen kijken.

Waar je wel op moet letten indien je geen eind afwerking doet is dat de panelen geleverd worden om elkaar te overlappen, dus de eerste lat zit niet volledig op vilt en aan het eind zit nog een stuk vilt waar de volgende eerste lat overheen valt. Mocht je dus geen eindafwerking willen doen (zoals ik) moet je hier wel rekening mee houden door dit eraf te halen.

Wil je de panelen van vloer naar plafond plaatsen? Dan zou ik wel de lengte van de panelen in de gaten houden. Ik heb ze zelf gekocht bij akupanel.nl omdat deze toendertijd als een van de weinigen panelen van 260 cm hadden.
Is hou Samsung een "the frame" die hangt hier namelijk (ook met dat ene snoertje) en we gaan die ook "op" silentlines (merk van de bouwmarkt) monteren. Ben benieuwd hoe je dat muurbeugeltje hebt gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
tcw82 schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:37:
[...]

Is hou Samsung een "the frame" die hangt hier namelijk (ook met dat ene snoertje) en we gaan die ook "op" silentlines (merk van de bouwmarkt) monteren. Ben benieuwd hoe je dat muurbeugeltje hebt gemonteerd?
Nee is geen frame, een QLED-model. Die one connectbox wordt bij meer modellen meegeleverd. Ik heb de beugel door de panelen en achterliggend hout heen aan de muur bevestigd. Al heb ik wel gezien dat mensen uitsparing in de panelen maken om de beugel 'achter' de panelen te monteren, maar hier moet je meer rekening houden met de ruimte die je tv van de muur en beugel af komt.

Het merk tv-beugel dat je noemt is mij niet bekend, en ik weet ook niet hoe die montage daarvan is. Mijn beugel is van Vogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-05 09:22
Ik heb vorigeweek ook een muur deels bekleed met de Aku panelen die de petvilt achterkant hebben. Bij mij zat een lichtknop in de weg die wat naar buiten kwam tov de muur. Ik heb met een stanleymes een stukje uit dat vilt gesneden. Je kunt dat er redelijk in laagjes uit snijden. Misschien win je daar net de diepte mee voor je kabels.

Ik zou de panelen gewoon direct tegen de muur schroeven met zwarte schroeven in een klein plugje. Mocht je dan bij je kabels moeten zijn, heb je het snel genoeg los. De panelen zijn ook een beetje flexibel, dus als hij strak tegen je kabels zit, vormt het ook wel weer een beetje mee. Al wil je geen dikke kromming er in natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door sj0ertum op 03-04-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Mooie tip. Ik weet nu in elk geval dat dit bestaat. Helaas heb ik ze in een hoogte van 270cm nodig, dus valt WoodUpp af als ik het zo zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
ThaAresX schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:24:
[...]

Nee is geen frame, een QLED-model. Die one connectbox wordt bij meer modellen meegeleverd. Ik heb de beugel door de panelen en achterliggend hout heen aan de muur bevestigd. Al heb ik wel gezien dat mensen uitsparing in de panelen maken om de beugel 'achter' de panelen te monteren, maar hier moet je meer rekening houden met de ruimte die je tv van de muur en beugel af komt.

Het merk tv-beugel dat je noemt is mij niet bekend, en ik weet ook niet hoe die montage daarvan is. Mijn beugel is van Vogels.
Bedankt voor je uitleg! 👍

Wat me wel opviel, ik heb geen beugel genoemt/bedoeld. De tv heeft zijn eigen beugel, die hoort bij de tv.

Silentlines dan misschien? Das het merk van de panelen. (Was twee weken geleden in de aanbieding bij (o.a.) Karwei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
tcw82 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:57:
[...]

Bedankt voor je uitleg! 👍

Wat me wel opviel, ik heb geen beugel genoemt/bedoeld. De tv heeft zijn eigen beugel, die hoort bij de tv.

Silentlines dan misschien? Das het merk van de panelen. (Was twee weken geleden in de aanbieding bij (o.a.) Karwei.
Sorry dan heb ik je verkeerd begrepen. Je had het over een muurbeugeltje, dus ik dacht dat je het over een tv beugel had.

Maargoed, in een eerdere post van mij noemde in akupanel.nl. Je kan hier samples bestellen, dan weet je ook eventueel welke kleur je wilt. Hier hebben ze geloof ik ook eindlatten e.d.

270cm is fors, dan zul je ff moeten zoeken voor extra lange. Langste die ik voorbij heb zien komen waren geloof ik wel 300+, maar dan heb je wel wat afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Silentlines heeft voorbeeld stukjes die je uit de bouwmarkt mee kunt nemen, voordeel is dat je online kan zien welke ze hebben. Eigenlijk koop je ze, voor iets van 2,50 euro.

https://www.karwei.nl/ass...-eiken-20x30-cm/p/B219404

Maar de bouwmarkt hier wilde ze heel graag weer terug.

Maten zijn 244 en 300 cm lang/hoog. Beide 60breed.

Ok zijn er hoeklatten en plinten.
Er is nu een "ledenkorting" als je een pasje hebt.

https://www.karwei.nl/ass...5-cm-dikte-22mm/p/B217699

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer774
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-11-2024
sj0ertum schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:31:
Ik heb vorigeweek ook een muur deels bekleed met de Aku panelen die de petvilt achterkant hebben. Bij mij zat een lichtknop in de weg die wat naar buiten kwam tov de muur. Ik heb met een stanleymes een stukje uit dat vilt gesneden. Je kunt dat er redelijk in laagjes uit snijden. Misschien win je daar net de diepte mee voor je kabels.

Ik zou de panelen gewoon direct tegen de muur schroeven met zwarte schroeven in een klein plugje. Mocht je dan bij je kabels moeten zijn, heb je het snel genoeg los. De panelen zijn ook een beetje flexibel, dus als hij strak tegen je kabels zit, vormt het ook wel weer een beetje mee. Al wil je geen dikke kromming er in natuurlijk.
Akuwoodpanel heeft lengtes van 3 meter, extra latten en evt eindlatten te koop.

Heb toevallig van het weekend zelf dit gedaan. Overigens qua montage kan je kijken naar een 'French Cleat' systeem waarmee je de panelen ophangt. Ik zou ze gewoon kitten, kitresten krab je zo weg + lik verf en je wand is als nieuw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 09:46
I.p.v. (dure) eindlatten kun je ook een reepje van het akupanel zelf gebruiken. Stem de dikte van je achterlat + akupanel af op de maat van de breedte van de akupanel lat + vilt (aan de zichtzijde). Ik geloof dat ik destijds 44mm of 50mm had gepakt en zo de hoek om kon met een reststrookje. Voordat je begint wel even goed uittekenen.

Nu een paar van die wandjes gemaakt hier en daar maar dat spul van Woodupp werkt wel het lekkerste vind ik persoonlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrAikf5T2rpYpQx6mgmq0RPs5P0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMcgTqRPKEAdxrqjlZTJHmqL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msJxTH0_IQZxYFGSw5O818nsbzc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S59WsHprgTuIpZ8W1yaNJb7I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Is4dVQPTqxYteFponMpldYJUjJ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OndGS1C7OMLomqql0LtDJTIq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGjolgwQmj8bje3P1pxfqfdp16E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1TKakxa7Qerrt00sSeOkAFR.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:37
KeFFeR1208 schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:51:
I.p.v. (dure) eindlatten kun je ook een reepje van het akupanel zelf gebruiken. Stem de dikte van je achterlat + akupanel af op de maat van de breedte van de akupanel lat + vilt (aan de zichtzijde). Ik geloof dat ik destijds 44mm of 50mm had gepakt en zo de hoek om kon met een reststrookje. Voordat je begint wel even goed uittekenen.

Nu een paar van die wandjes gemaakt hier en daar maar dat spul van Woodupp werkt wel het lekkerste vind ik persoonlijk.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat vond je aan de woodupp panelen beter dan andere panelen? Ik twijfel nog steeds tussen de panelen van de karwei en woodupp zelf. Scheelt 1k aan panelen (heb er 24 nodig....) Van beide heb ik hier de samples liggen en het vilt van de woodupp is iets zachter en het hout fineer ziet er iets mooier uit. Maar of dat 75 euro verschil per paneel rechtvaardigd weet ik nog niet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 09:46
FreezingPixels schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:51:
[...]

Wat vond je aan de woodupp panelen beter dan andere panelen? Ik twijfel nog steeds tussen de panelen van de karwei en woodupp zelf. Scheelt 1k aan panelen (heb er 24 nodig....) Van beide heb ik hier de samples liggen en het vilt van de woodupp is iets zachter en het hout fineer ziet er iets mooier uit. Maar of dat 75 euro verschil per paneel rechtvaardigd weet ik nog niet :+
De eiken fineer van WoodUpp zit er steviger op verwerkt. Bij die van de Karwei toch erg veel splinters op het fineer, ondanks nieuwe scherpe zaagjes en zaagsnede afplakken met tape.

Bij de Woodupp-panelen ligt het begin van de eerste lat gelijk met het achterliggende vilt. Die breng je dus zegmaar stotend aan. Kwestie van de eerste helemaal recht hangen en je kan zo door gaan. Bij die van de Karwei steekt de eerste lat iets over het begin van het vilt en heb je dus een soort overlap tov het vorige paneel. Die is vaak niet helemaal recht waardoor je toch loopt te kutten om het optisch allemaal recht te krijgen. Als je daar niet goed op let dan zie je gelijk afwijkende afstanden tussen de latjes op de plek waar je paneelovergang zit.

Maar aan de andere kant is 1k verschil ook wel weer erg veel. Daar kun je wel een paar uurtjes extra stelwerk voor verrichten. Als je er weinig in hoeft te zagen en veel volle lengtes gaat gebruiken dan zou ik dat voor dat geld wel aandurven met niet-Woodupp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
KeFFeR1208 schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:10:
[...]

De eiken fineer van WoodUpp zit er steviger op verwerkt. Bij die van de Karwei toch erg veel splinters op het fineer, ondanks nieuwe scherpe zaagjes en zaagsnede afplakken met tape.

Bij de Woodupp-panelen ligt het begin van de eerste lat gelijk met het achterliggende vilt. Die breng je dus zegmaar stotend aan. Kwestie van de eerste helemaal recht hangen en je kan zo door gaan. Bij die van de Karwei steekt de eerste lat iets over het begin van het vilt en heb je dus een soort overlap tov het vorige paneel. Die is vaak niet helemaal recht waardoor je toch loopt te kutten om het optisch allemaal recht te krijgen. Als je daar niet goed op let dan zie je gelijk afwijkende afstanden tussen de latjes op de plek waar je paneelovergang zit.

Maar aan de andere kant is 1k verschil ook wel weer erg veel. Daar kun je wel een paar uurtjes extra stelwerk voor verrichten. Als je er weinig in hoeft te zagen en veel volle lengtes gaat gebruiken dan zou ik dat voor dat geld wel aandurven met niet-Woodupp
Thanks voor je uitgebreide antwoord! Ik ga er nog eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:05
Hier zijn de panelen gewoon vastgekit met high tack. Er zat al een sleuf in de muur voor de kabels van de tv. Ook by far de snelte manier van monteren. Paar dotten lit erop en goed aanduwen. Aanvangststerkte is hoog genoeg, dus meteen door met het volgende paneel.

Je kan allemaal plannen maken met latjes/tengels en daarop de panelen monteren. Maar eerlijk is eerlijk: als ik die panelen zat ben? Trek ik ze van de muur en vul ik de muur wel op waar de kit de gips/stuc meetrekt. Lijkt me niet perse minder werk dan de gaten van die tengels allemaal opvullen.

Daarnaast heb ik dus ook geen schroeven hoeven te gebruiken. Die zie je dus ook niet zitten tussen het vilt in. :)

[ Voor 12% gewijzigd door t14wo op 10-04-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Zijn de panelen altijd van mdf (of vergelijkbaar) + fineer? Eigenlijk wil ik het liefst gewoon (hard)hout, zijn deze panelen ook te koop (ik snap dat ze dan duurder zijn).....?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tcw82
Gisteren in de weer gegaan met de silentlines panelen (en kit). Beetje puzzelen met de iets uitbuikende kopse kant, het scheve kozijn en hoe de tv op te hangen. Maar al met al, geslaagd.

Geen probleem gehad met niet recht zijn van de panelen, wel dus met de muur/kozijn.
Ook geen issues met kleuren gehad. Maar goed, ik had maar 4 panelen.

Als je nu voor de tv zit is het meest rechte baantje precies even breeds als die tussen de latjes. Op deze foto toont dat wat anders, maar dat valt erg mee als je in de kamer bent.

Lijmklem is o.a. ivm dat beetje uitbuiken. Laten we gewoon 6 maanden zitten ;) :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RX8XqwE3UC7DV5-lBE20CeCUy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2Me53pVJCzDjcjxNplfQPp7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door tcw82 op 07-05-2023 14:19 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FreezingPixels
Kleine kick en crosspost vanuit t nieuwbouw topic. Inmiddels heb ik een deel van de panelen geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Din7hTzoO6Nw2oO4KbK0cmPrh_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UehV3JRs0wYOe1cbNMaUEu4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8SQr6pzvA3PwyI2W2ZptQMLWAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jC3ASNRzv40NtHRuHlfPQFe3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ht9G2EQf_c83Vm_DkDp3RyqeLLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAwLs3IDX8feKdzHeKNmNGO3.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk ook voor SilentLines van de gamma/karwei gegaan ipv de wood-upp panelen. Het prijsverschil was dusdanig groot dat ik het risico wilde nemen. Totaal komen er 24 panelen op de wand en inmiddels 18 stuks geplaatst. Conclusie:
-Sommige panelen zijn niet 100% haaks
-Er zit verschil in tussenruimte tussen de latten. Bijna 2mm. Dit lijkt wel consistent te zijn want de latten lopen wel netjes door van boven naar beneden bij verschillende panelen. Ik wil led strips tussen de latten maken bij de trap en door het verschil in tussenruimte is dit nu wat lastiger
-Er zit verschil in de breedte van de groef waar de panelen in elkaar schuiven. Ergggg vervelend en een hoop passen en meten
-Zorg voor een goede bouwstofzuiger tijdens het zagen. Het zwarte stof van t mdf zit anders overal.
-Het vilt is super makkelijk te snijden of te zagen als er wat af moet. Plak wel een stuk papier tape op het stuk waar je moet zagen anders vliegen de blokjes weg:)
-Ik heb een deel vast gekit en een deel vast geschroefd. Hier heb ik zwarte gipsplaat schroeven voor gebruikt en de silentlines kit.
-Akoestiek is echt een wereld van verschil. Erg blij mee.
-Sommige panelen hadden een kleine beschadiging, op sommige latten zit een soort zigzag patroon en sommige panelen hadden wat vlekken.

Ik denk niet dat de wand er beter uit had gezien als ik 1800 euro extra aan wood-upp panelen had besteed. Nu netjes voor 100 euro per paneel ipv 175 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
FreezingPixels schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:10:
Kleine kick en crosspost vanuit t nieuwbouw topic. Inmiddels heb ik een deel van de panelen geplaatst:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uiteindelijk ook voor SilentLines van de gamma/karwei gegaan ipv de wood-upp panelen. Het prijsverschil was dusdanig groot dat ik het risico wilde nemen. Totaal komen er 24 panelen op de wand en inmiddels 18 stuks geplaatst. Conclusie:
-Sommige panelen zijn niet 100% haaks
-Er zit verschil in tussenruimte tussen de latten. Bijna 2mm. Dit lijkt wel consistent te zijn want de latten lopen wel netjes door van boven naar beneden bij verschillende panelen. Ik wil led strips tussen de latten maken bij de trap en door het verschil in tussenruimte is dit nu wat lastiger
-Er zit verschil in de breedte van de groef waar de panelen in elkaar schuiven. Ergggg vervelend en een hoop passen en meten
-Zorg voor een goede bouwstofzuiger tijdens het zagen. Het zwarte stof van t mdf zit anders overal.
-Het vilt is super makkelijk te snijden of te zagen als er wat af moet. Plak wel een stuk papier tape op het stuk waar je moet zagen anders vliegen de blokjes weg:)
-Ik heb een deel vast gekit en een deel vast geschroefd. Hier heb ik zwarte gipsplaat schroeven voor gebruikt en de silentlines kit.
-Akoestiek is echt een wereld van verschil. Erg blij mee.
-Sommige panelen hadden een kleine beschadiging, op sommige latten zit een soort zigzag patroon en sommige panelen hadden wat vlekken.

Ik denk niet dat de wand er beter uit had gezien als ik 1800 euro extra aan wood-upp panelen had besteed. Nu netjes voor 100 euro per paneel ipv 175 euro.
Ziet er mooi uit, denk ook wel dat je hiermee een mega stap maakt qua geluid.

Heb je misschien wat details foto's met een een schuifmaat/meetlat waarop je kan zien wat de verschillen in breedte zijn?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreezingPixels
tcw82 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:56:
[...]

Ziet er mooi uit, denk ook wel dat je hiermee een mega stap maakt qua geluid.

Heb je misschien wat details foto's met een een schuifmaat/meetlat waarop je kan zien wat de verschillen in breedte zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZF0zw9_t6rV_RHNVkfuMpQ6v6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/croWaXrasAnbr0wiDHfhc9AC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpi8gCngyjORB8JUz66FcFlnSkk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jB0vHP9Ei3Y1yTti7ewyf56T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBByfE8MM1H25z7Mt_szkowUhlo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D17eRzLtSgZ926HFwAxEyxRA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkZ8981HA5fmIIsobtRDpdv8wYw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K18hEiLfq9tstFK004qZfd9S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wguW9cKEl5gOsIcOFCskfVwpyrA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WWw74xTUsRu2wHtLanNrIXt.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ja, daar zou ik ook niet blij van worden.
3 mm is wel zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 10:17

BLN

Als het consistent over de panelen is, zou het een ontwerp keuze kunnen zijn. Hoe "onregelmatiger" de ruimtes tussen de latjes, hoe onregelmatiger ze geluidsgolven weerkaatsen. Daarmee voorkom je dat je heel specifieke reflecties van je paneel krijgt. En is het dus een beter akoestisch paneel.

Maar misschien ben ik te optimistisch. Ik ben sowieso een fan van dit soort panelen.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06-2024
Even inhaken op dit topic. Weet iemand of er van dit soort panelen zijn met veel minder tussenruimte? Bv voor op een toilet waar je er meer met de neus op staat.
Of moet je dan zelf wat fabriceren met latjes?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreezingPixels
starbeach schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:23:
Even inhaken op dit topic. Weet iemand of er van dit soort panelen zijn met veel minder tussenruimte? Bv voor op een toilet waar je er meer met de neus op staat.
Of moet je dan zelf wat fabriceren met latjes?
Waarom denk je dat je dit niet in het toilet kan gebruiken? Het ziet er echt wel strak uit, ook als je er met je neus boven op zit. Het vilt is netjes en je ziet geen pluisjes. Als je minder tussenruimte wilt kan je het beste gewoon een eiken plank in reepjes van 10mm zagen en dat op een stuk dik vilt nieten.

Inmiddels is m'n wand bijna klaar. Ik moet alleen nog de led strips even netjes weg werken. Hangen nog los, led profielen ben ik nu aan t 3d printen ter breedte van de latjes waar dan een zwarte diffuser op past zodat als de strips uit staan het er ook netjes uit zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw6gWN3n0LvYVol0vYFTTUkBd-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBxnD9QxnNXJGHASeI1EavGv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WksMXzP1Df4mTF-2X2E9jQZEM3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAeEnf2tQVWpaEoBtLPnRfq2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-1yUxiqVaIAY_eCuuw-yKPFhLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4oo9XywAyaBJjmotHIpayyv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbi0n_Dvq-jyj5RIyBTAnM9PpHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ULGIsICzc3mzQtLLKcCnURZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yn46Va64ww1VAY33mOgZoyMZ1xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXepejB58QjQtFFFsASDdPT5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI4bQCaKMLhPwFj8Hu3r1rawWaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptqGvTGvD3mXqVjpxsYP9JGW.jpg?f=fotoalbum_large

Achter in de platen een gleuf gezaagd waar de kabels precies inpassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsH8z6ys0ow5CppDy_jPh_3Nzqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpVFLvLe0jB06pfS0tqaP164.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsVjRkTTAgPN_oQAjnLmSGGm20A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sNeFmCj9GLttUxdlv1Id7DG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 20:04
KeFFeR1208 schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:51:

[Afbeelding]
Hoe heb je de TV bevestigd? Direct in de muur? Ik dacht eraan latjes te plaatsen, maar de panelen zijn 22mm en onze plint is 2cm. Als ik latjes plaats moet ik ze dus voor de plint laten zakken, anders ziet het niet uit. Dan heb ik ruimte voor kabels en ik dacht dan de TV beugel door de panelen heen in de latten te schroeven (misschien niet eens in de muur).

Als ik geen latten doe de tv meubel door de wandpanelen heen in de muur.

Of heb je de tv recht op de muur en dan een uitsparing in je wandpaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-05 06:50
Klopt het nou dat de Woodupp panelen aan de zijkant van de latjes altijd mdf kleur of zwart (mdf) zijn? Ik dacht dat ze driezijdig hout(fineer) zouden zijn. Juist omdat Woodupp bekend staat als het duurdere merk van dit soort panelen. En stoort het jullie visueel niet dat de zijkant niet zelfde hout is als de voorkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omriooo
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-05 23:27
Wat dacht je van "akupanel.nl"? Het heeft een vergelijkbare prijs als Wooddup. Je kunt er ook "op maat zagen" krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omriooo
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-05 23:27
gdvm schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:25:
Klopt het nou dat de Woodupp panelen aan de zijkant van de latjes altijd mdf kleur of zwart (mdf) zijn? Ik dacht dat ze driezijdig hout(fineer) zouden zijn. Juist omdat Woodupp bekend staat als het duurdere merk van dit soort panelen. En stoort het jullie visueel niet dat de zijkant niet zelfde hout is als de voorkant?
soms zwart soms gecoat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDHkVV33yux4pSKyzXPwAOUAJZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9dtTO9UwjzzIAqsHRTDTNMS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G9syNXU55d9J-PVRal42H1KoyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aS4jiSOi996Atqpkzu3YqZgT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmwvoZ8ichlYw0r5X0n3n72YUt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBQxor8jkFaWrIVbcsSn8hrE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Allemaal mooie panelen op vlakke ondergrond. We zijn zo tevreden over de panelen bij de TV, dat we nu ons enorm galmende trap (wenteltrap van bgg al tot zolder) willen voorzien van een acoustisch paneel.

De panelen zijn 9,7mm dik en vormen heel makkelijk naar de ronding (de ronding heeft een r van ca. 1 meter). En bestaat uit gipsblokken. (Geen gasbeton, maar de hogere dichtheidsblokken).

Montage is nu even de puzzel. Ik wil het liever niet kitten, omdat het mogelijk niet voor eeuw blijft zitten en je daarna dan met die kit resten zit.
Schroeven lijkt me wel wat, maar hoe? Zijn er schroeven die direct in gipsblokken kunnen? Ik heb wel installatie schroeven gevonden. Maar die melden dan weer geen gipsblokken als toepassing.

Slagplug is ook eens genoemd, maar vind dat maar lomp.

Iemand suggesties of ervaring uit eerste hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sN3695FF14sCfyrYm3hnF18shI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zg6qS7p6DFkEcHSVsEefTq1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SVZX28nkgrNLo-fUn7QnUBaDz8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLGEnWrUBrnsm0ZhuJK1uKjb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81q6LC5evAnu1c2aWP-YVj2tUGY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17CHLwg1HRnU7IG5pwUQz7F4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
tcw82 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:10:
Allemaal mooie panelen op vlakke ondergrond. We zijn zo tevreden over de panelen bij de TV, dat we nu ons enorm galmende trap (wenteltrap van bgg al tot zolder) willen voorzien van een acoustisch paneel.

De panelen zijn 9,7mm dik en vormen heel makkelijk naar de ronding (de ronding heeft een r van ca. 1 meter). En bestaat uit gipsblokken. (Geen gasbeton, maar de hogere dichtheidsblokken).

Montage is nu even de puzzel. Ik wil het liever niet kitten, omdat het mogelijk niet voor eeuw blijft zitten en je daarna dan met die kit resten zit.
Schroeven lijkt me wel wat, maar hoe? Zijn er schroeven die direct in gipsblokken kunnen? Ik heb wel installatie schroeven gevonden. Maar die melden dan weer geen gipsblokken als toepassing.

Slagplug is ook eens genoemd, maar vind dat maar lomp.

Iemand suggesties of ervaring uit eerste hand?
Je zou een stukje met grove gipsplaatschroeven kunnen proberen. Veel andere opties zijn er niet.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Probeer het even kaal uit zou ik zeggen. Ik ken het materiaal niet zo goed, maar misschien dat het loont om even voor te boren.

Andere tip, afhankelijk van hoe stug je vilt is: snijd het aan de achterkant een stukje in. Dan heb je ook een stuk minder stress op het hele paneel en hoef je ook niet met zoveel kracht het geheel tegen de gebogen muur vast te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:25
Weet iemand of de accessoires die Woodupp verkoopt ook passen in de panelen van andere merken zoals bijvoorbeeld akupanel? De maatvoering van de latten en tussenruimte is vrijwel gelijk. Lijkt wel of het allemaal uit dezelfde deense fabriek komt :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Zijn er binnen de mensen die deze wandpanelen hebben hangen misschien ook wat detailfoto's beschikbaar aangaande de schakelaars voor verlichting?

Wij gaan binnenkort ons(ronde) trapgat bekleden, en daar zit 1 schakelaar echt recht voor je snufferd in het zicht. Een gat om de schakelaar kan, maar zou liever een meer elegante oplossing willen maken en om die reden de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 06:43
tcw82 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:10:
Zijn er binnen de mensen die deze wandpanelen hebben hangen misschien ook wat detailfoto's beschikbaar aangaande de schakelaars voor verlichting?

Wij gaan binnenkort ons(ronde) trapgat bekleden, en daar zit 1 schakelaar echt recht voor je snufferd in het zicht. Een gat om de schakelaar kan, maar zou liever een meer elegante oplossing willen maken en om die reden de vraag.
De lamp achter de schakelaar vervangen door een slimme variant? Dan kan de schakelaar weg. Bediening dan door app/spraakopdracht of een overal te plaatsen afstandsbediening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 09:56
tcw82 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:10:

Als je de schakelaar laat zitten zou ik er geen gat omheen maken, maar een gat erin en dan de schakelaar op de akupanelen zetten, zoals deze nu op de muur zit.
Heb ik hier gedaan met een wandcontactdoos, al zit die wel achter de eettafel in een hoekje wat niet echt opvalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1VbTlGFid2lKys7UMo2YoDF9wQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atzITTlxLcudR8A2haJi7Xs8.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
Blackouts schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:55:
[...]

Als je de schakelaar laat zitten zou ik er geen gat omheen maken, maar een gat erin en dan de schakelaar op de akupanelen zetten, zoals deze nu op de muur zit.
Heb ik hier gedaan met een wandcontactdoos, al zit die wel achter de eettafel in een hoekje wat niet echt opvalt.
[Afbeelding]
Neem dan een zwarte schakelaar met rechte hoeken of verzink het tussen je latten. Ik zou dit niet willen zo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
No Hands schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:21:
[...]

Neem dan een zwarte schakelaar met rechte hoeken of verzink het tussen je latten. Ik zou dit niet willen zo.
Zwarte afwerking zou idd nog kunnen, maar zoals gezegd zit dit bij mij achter de eettafel in een onopvallende hoek, en 1 zwart stopcontact terwijl het hele huis créme is voegt ook weinig toe aan de esthetiek.

Een gat rondom zagen vind ik er persoonlijk niet uit zien.

Dus niet:

https://i.pinimg.com/236x...2866a24ad63d5b087d89a.jpg

Maar wel:
https://i.ytimg.com/vi/Hk...YCYxaTyZKe6qsGwUoeMmPj9Lg

[ Voor 28% gewijzigd door Blackouts op 24-12-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
VlugVlug schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 01:36:
[...]

De lamp achter de schakelaar vervangen door een slimme variant? Dan kan de schakelaar weg. Bediening dan door app/spraakopdracht of een overal te plaatsen afstandsbediening?
Is een optie. Niet onze eerste keus. Liever een fysieke schakelaar voor deze lamp, ons kind van 7 heeft geen smartphone die hij snachts als hij gaat plassen kan gebruiken om tegen te praten. (Dat zou hij overigens wel willen _O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Top topic, even mee gelezen, interessant. Wij willen graag een wand bekleden met wandpanelen. De ruimte is 260cm x 180cm. We willen niet van boven tot onder, maar meer als lijst, dus 240cm x 160cm. Is het advies dan met kit (houdt dat als het niet van boven tot onder ondersteund wordt?) of met schroeven?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
THE_BASE schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:48:
Top topic, even mee gelezen, interessant. Wij willen graag een wand bekleden met wandpanelen. De ruimte is 260cm x 180cm. We willen niet van boven tot onder, maar meer als lijst, dus 240cm x 160cm. Is het advies dan met kit (houdt dat als het niet van boven tot onder ondersteund wordt?) of met schroeven?
Moderne high tack kit houd zelfs je schoonmoeder aan de muur als het moet. Dus dat is geen issue. Mogelijk wel even een plaat of paar balkjes voor verticaal gebruik regelen om de panelen even te ondersteunen bij de eerste paar momenten.
Als alternatief kan je altijd een paar (2bijvoobeeld) schroeven per paneel doen, tegen de boven rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
tcw82 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:02:
[...]

Moderne high tack kit houd zelfs je schoonmoeder aan de muur als het moet. Dus dat is geen issue. Mogelijk wel even een plaat of paar balkjes voor verticaal gebruik regelen om de panelen even te ondersteunen bij de eerste paar momenten.
Als alternatief kan je altijd een paar (2bijvoobeeld) schroeven per paneel doen, tegen de boven rand.
Haha, goed dat ik dat weet! ;-)

Dank, dan weten we hoe we het kunnen bevestigen.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
Blackouts schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:26:
[...]

Zwarte afwerking zou idd nog kunnen, maar zoals gezegd zit dit bij mij achter de eettafel in een onopvallende hoek, en 1 zwart stopcontact terwijl het hele huis créme is voegt ook weinig toe aan de esthetiek.

Dus niet:

Maar wel:
Ja die tweede is mooi en heel anders dan jouw jaren 80 stopcontact :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
No Hands schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:08:
[...]

Ja die tweede is mooi en heel anders dan jouw jaren 80 stopcontact :)
*2003. Toegegeven, alsnog 22 jaar oud, maar geen jaren 80 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blackouts schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:26:
[...]

Dus niet:

Maar wel:
De tweede is iets beter maar mooi is anders. Het is jammer dat er geen mooie oplossing beschikbaar is voor lattenwanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Wolly schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:38:
[...]

De tweede is iets beter maar mooi is anders. Het is jammer dat er geen mooie oplossing beschikbaar is voor lattenwanden.
Ik vind dit wel chique...
Is een still uit een youtube filmpje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snS6io-yPxxD2L_itMYGQRdca8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQL2gGaHRIuDxWlyVZtH93a4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRzsQKiwalNydJEHKLoXlDExKIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzOJ44ktYWF4RtwNR4lWTfUf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTObXuT5clQMcPzYmlk-hYcbSac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeg4CEBQWaBdcAtouZp0RwLz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
We zijn gisteren begonnen. Dit is het eerste paneel, met de meeste hapjes, hoekjes en andere uitdaging.
In totaal 14 panelen. Op dit moment zijn we behoorlijk te spreken over de schakelaar, zoals die nu zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7lGXz8h17_g44NPZifE6MhGKJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9v2lHNAAr32ZljApurztTl3H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_KETMeLG9VoUSv49nkbdZHU-kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rqk4CCeHN5b5rO2OGXCOZenF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUAFtBSTSZI714nNEo1svcZ0wVc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcUI23NEoQ6Cd9C4xVa08RZr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZkXH9nc8gbFgLnUUMeQDS5WbRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZFHGBAatJdgM4uGRNbrLKur.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntRMz_1XoQyYKeaYnjIUsIJ5BE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHAiJqcSBl4ToUkghAaV0BB2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sidus
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-05 09:08
Ik heb bij mij wel openingen voor stopcontacten in de panelen gezaagd/gesneden, vond ik persoonlijk wat mooier dan ze er op zetten. Maar dat is natuurlijk smaak. Bij jullie ziet het er ook strak uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02istGU_CSGNH3wFhavlQSGwPs8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wx0hpW0vrFSatIFJStWVIPb8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTPuLAidkhucmZ1GkAOpTdZr9xo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kw993wDahD3wlVBe75sfd0be.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb Silentlines panelen gebruikt. Wel redelijk tevreden over de panelen. Aan 1 kant op de muur gekit en aan de andere kant op een houten frame geschroefd. Hangt aan beide kanten goed ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Sidus op 27-12-2024 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Sidus schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:54:
Ik heb bij mij wel openingen voor stopcontacten in de panelen gezaagd/gesneden, vond ik persoonlijk wat mooier dan ze er op zetten. Maar dat is natuurlijk smaak. Bij jullie ziet het er ook strak uit!

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb Silentlines panelen gebruikt. Wel redelijk tevreden over de panelen. Aan 1 kant op de muur gekit en aan de andere kant op een houten frame geschroefd. Hangt aan beide kanten goed ;)
Onze woonkamer heeft silentlines. (Zie iets eerder in het topic). De trap krijgt Melbourne (eigen merk gamma/karwei denk ik) panelen. Zijn dunner(9.7 mm totale dikte ) en flexibel. Wat we dan weer erg prettig vinden in het ronde trapgat.

De schakelaar er zo op is een keuze omdat hij echt recht voor je snufferd zit. Door de beperkte dikte van de panelen zou erin ook al snel " erop " worden.

Jullie schakelaars zitten echt mooi strak!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Hier akupanel panelen gebruikt. Deze met een zaagblad met fijne vertanding gezaagd. En de uitsparing voor het schakel materiaal met een multitool er uitgehaald.

En de panelen heb ik vast geschroefd met zwarte trespaplaat schroeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_QWRsmZKPUlcU8C1KBB3JbfRBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbidFMbVpWD8s2s3oEEWskU7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dykp6c33grw5MHTLTGyXY5c8rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrzUHLt5GOskH9nMLxvMMJ30.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wg4iWbUs0M4ncmFwAcR-e9v9KGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jG1EtA6eDWrJwudnRMZkdf46.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNRQzJSfDz7v45UFzCfPHU4PHOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTNI1KW90ybWWPDxDRB1jQgD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door mydogisgone op 29-12-2024 00:12 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-05 12:43
mydogisgone schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:08:
Hier akupanel panelen gebruikt. Deze met een zaagblad met fijne vertanding gezaagd. En de uitsparing voor het schakel materiaal met een multitool er uitgehaald.

En de panelen heb ik vast geschroefd met zwarte trespaplaat schroeven

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt een tuinhuis. Ben je niet bang voor het vocht in het mdf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

MoosB schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:24:
[...]

Dit lijkt een tuinhuis. Ben je niet bang voor het vocht in het mdf?
Klopt. Is een risico wat ik voor lief heb genomen. Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
mydogisgone schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:34:
[...]

Klopt. Is een risico wat ik voor lief heb genomen. Haha
Je kunt overwegen met een spuit er een laagje blanke lak of beits oid. Overheen te jassen, dan heb je waarschijnlijk iets langer plezier van de mooie latjes.

Met de spuit omdat je dan makkelijker tussen de ribbels komt.

[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 30-12-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

tcw82 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:35:
[...]

Je kunt overwegen met een spuit er een laagje blanke lak of beits oid. Overheen te jassen, dan heb je waarschijnlijk iets langer plezier van de mooie latjes.

Met de spuit omdat je dan makkelijker tussen de ribbels komt.
Dat zou idd kunnen. Wellicht in het voorjaar overwegen. :) tot nu toe gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Mensen ervaring met de wandpanelen van GewoonGers? We zijn gecharmeerd van de panelen, omdat die 270 lang zijn en keurig zijn afgewerkt (met een soort behang in plaats van houtfineer).

We willen ze laten installeren door hen, maar twijfelen of het niet goedkoper kan door iemand anders. Zij vragen 385 euro voor 3 panelen en 50 euro voor het plaatsen van een wcd. We zouden dan zo’n 800 euro kwijt zijn voor 3 panelen.

En ja, we hebben zelf twee linker handen, dus dat het geld kost is oké, maar als dit buitensporig duur is moeten we even verder kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
THE_BASE schreef op zondag 5 januari 2025 @ 08:02:
Mensen ervaring met de wandpanelen van GewoonGers? We zijn gecharmeerd van de panelen, omdat die 270 lang zijn en keurig zijn afgewerkt (met een soort behang in plaats van houtfineer).

We willen ze laten installeren door hen, maar twijfelen of het niet goedkoper kan door iemand anders. Zij vragen 385 euro voor 3 panelen en 50 euro voor het plaatsen van een wcd. We zouden dan zo’n 800 euro kwijt zijn voor 3 panelen.

En ja, we hebben zelf twee linker handen, dus dat het geld kost is oké, maar als dit buitensporig duur is moeten we even verder kijken. :)
Tja.. lastig. Ik denk dat ik, na de operatie in het trappenhuis en de eerdere ervaringen op de rechte muur (4 panelen) ongeveer 1 uur tot 90minuten bezig ben met 3 panelen. Dan is 800 misschien weer wat veel.
Tenzij je allerlei moeilijke hoeken wil, alles nu al schots en scheef is...dan kost het iets meer tijd. Maar ja... Moeilijk inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
tcw82 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:25:
[...]

Tja.. lastig. Ik denk dat ik, na de operatie in het trappenhuis en de eerdere ervaringen op de rechte muur (4 panelen) ongeveer 1 uur tot 90minuten bezig ben met 3 panelen. Dan is 800 misschien weer wat veel.
Tenzij je allerlei moeilijke hoeken wil, alles nu al schots en scheef is...dan kost het iets meer tijd. Maar ja... Moeilijk inschatten.
Snap dat het lastig inschatten is, het gaat over een rechte wand, waarbij de panelen van boven tot onder moeten komen. We betalen dan 400 euro voor de panelen en 450 euro voor de installatie. Vier linkerhanden kunnen wel iets, maar als het mis gaat zijn we verder van huis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
THE_BASE schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Snap dat het lastig inschatten is, het gaat over een rechte wand, waarbij de panelen van boven tot onder moeten komen. We betalen dan 400 euro voor de panelen en 450 euro voor de installatie. Vier linkerhanden kunnen wel iets, maar als het mis gaat zijn we verder van huis. :)
Misschien kunnen we je opweg helpen, heb je fotos van de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
tcw82 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:02:
[...]

Misschien kunnen we je opweg helpen, heb je fotos van de muur?
Dat kan zeker, hierbij!

Vanaf de rechterkant naar links, zo’n 2.20 meter plat aan de wand. We willen de wcd achter de plant graag behouden, dus vooral dat wordt een uitdaging.

We kunnen altijd de panelen zonder montage bestellen en kijken hoe ver we komen, wederhelft vindt vooral al het zagen spannend. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqXsPoxE9Xq3xdIQhrJrgG5mwMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiphTJZcNyMEB8QR4FTpKHBT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

THE_BASE schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:08:
[...]

Dat kan zeker, hierbij!

Vanaf de rechterkant naar links, zo’n 2.20 meter plat aan de wand. We willen de wcd achter de plant graag behouden, dus vooral dat wordt een uitdaging.

We kunnen altijd de panelen zonder montage bestellen en kijken hoe ver we komen, wederhelft vindt vooral al het zagen spannend. :)

[Afbeelding]
Heb je iets van gereedschap hiervoor? Of zou je dat hiervoor nog moeten lenen/huren/aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
THE_BASE schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:08:
[...]

Dat kan zeker, hierbij!

[Afbeelding]
Zagen met een invalzaag met een goede geleiderail is niet moeilijk. Niet gaan rommelen met decoupeerzaag.
Het gat voor het schakelmateriaal met een multitool of gatenzaag van de juiste maat (afhankelijk van de keuze op of in de latjes. )
Voorbeeld van op de latjes. Gat gemaakt met gatenzaag nadat er heeeeel goed en meerdere keren gemeten was waar dat moest komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNmwPSjda64I2d6FCymx7POfht0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btQg0zFgjyEmDl0t4kDuswdm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZkXH9nc8gbFgLnUUMeQDS5WbRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZFHGBAatJdgM4uGRNbrLKur.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntRMz_1XoQyYKeaYnjIUsIJ5BE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHAiJqcSBl4ToUkghAaV0BB2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

tcw82 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:09:
[...]

Zagen met een invalzaag met een goede geleiderail is niet moeilijk. Niet gaan rommelen met decoupeerzaag.
Het gat voor het schakelmateriaal met een multitool of gatenzaag van de juiste maat (afhankelijk van de keuze op of in de latjes. )
Voorbeeld van op de latjes. Gat gemaakt met gatenzaag nadat er heeeeel goed en meerdere keren gemeten was waar dat moest komen.

Idd en ik zou voor de zekerheid de latjes afplakken met tape voordat je gaat zagen. Daarmee voorkom je ook een beetje het versplinteren van de latjes.
Verder ook een zaagblad met fijne vertanding gebruiken voor een mooie zaagsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Ik heb zelf alles met decoupeerzaag gedaan en dat ging perfect, waarom noem je dat rommelen?

Lijntje trekken met potlood en rustig zagen. Van versplintering heb ik ook niets gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gereedschap moeten we lenen, dat is geen groot probleem. Maar juist dat aftekenen, zagen, versplinteren, daar zien we tegenop. Dan laten we het dus liever de professionals doen die het dagelijks doen.

Al ben ik zelf wel altijd van doen en proberen, maar dat is meer tech-gerelateerd dan wanneer het om klussen gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Wolly schreef op maandag 6 januari 2025 @ 06:50:
[...]

Ik heb zelf alles met decoupeerzaag gedaan en dat ging perfect, waarom noem je dat rommelen?

Lijntje trekken met potlood en rustig zagen. Van versplintering heb ik ook niets gemerkt.
Een rechte lijn zagen met de hand (decoupeerzaag) is voor iemand met zeer weinig klus ervaring (dat geeft de vraagsteller aan) lastig en wordt snel rommelen. Een rechte lijn zagen met een zaag met langsgeleiding is zelfs voor een persoon die niets kan zien nog prima te doen. Dat wordt daarmee minder rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
tcw82 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:30:
[...]

Een rechte lijn zagen met de hand (decoupeerzaag) is voor iemand met zeer weinig klus ervaring (dat geeft de vraagsteller aan) lastig en wordt snel rommelen. Een rechte lijn zagen met een zaag met langsgeleiding is zelfs voor een persoon die niets kan zien nog prima te doen. Dat wordt daarmee minder rommelen.
Het is wel even wat anders dan met een decoupeerzaag een rechte lijn zagen door een plaat van 60cm breedte.Het zijn maar latjes van 3(?)cm die je elke keer zaagt, je zaag al dus niet weglopen.

Maar goed, ieder zijn ding. Ik vind een decouperzaag veel gemakkelijker voor dit werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 14:11
[...]

In ons trapgat wil ook panelen gaan plaatsen, zoals jij hebt gedaan. Hoe heb jij het gedaan met de bevestiging van de trapleuning? Dat wordt wel een precisiewerkje met uitmeten en de multitool vrees ik. Misschien nog tips? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6TElICyF4XLchAYp5LQpUrkKx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sa1WpwnJ1KE5cYQcG5MA0T1t.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn plan is sowieso om de leuningdragers te vervangen met iets diepere leuningdragers, anders is er niet voldoende ruimte om de trapleuning goed beet te pakken.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
rubenos schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:18:
[...]

In ons trapgat wil ook panelen gaan plaatsen, zoals jij hebt gedaan. Hoe heb jij het gedaan met de bevestiging van de trapleuning? Dat wordt wel een precisiewerkje met uitmeten en de multitool vrees ik. Misschien nog tips? :)

[Afbeelding]

Mijn plan is sowieso om de leuningdragers te vervangen met iets diepere leuningdragers, anders is er niet voldoende ruimte om de trapleuning goed beet te pakken.
Wij zijn voor de zoldertrap nog altijd leuningloos.

Het is dus geen horde geweest die we hebben moeten nemen.

[ Voor 76% gewijzigd door tcw82 op 23-03-2025 01:25 ]

Pagina: 1