sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Gecombineerde server en midrange game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:25
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem gaat primair gebruikt worden als webserver en fileserver in huis (Apache, SMB/Windows file sharing). Daarnaast draait er nog wat andere lichte software op (iTunes, bittorrent etc). Aangezien dit apparaat permanent aan staat, is het belangrijk dat hij zo energiezuinig mogelijk is. Maar ik wil niet een speciale mini-pc oid, gewoon een normale ATX build met een normale voeding. Als besturingssysteem ga ik Windows 10 Pro gebruiken.

Daarnaast wil ik deze pc af en toe kunnen gebruiken als midrange game-pc. Dit lijken twee tegengestelde doelen, maar volgens mij is het haalbaar. Het bouwvoorstel bevat een Intel processor met ingebouwde GPU. Als ik wil gamen, dan bouw ik de videokaart in, game ik een paar dagen en daarna kan de kaart er weer uit. Lijkt niet optimaal, maar ik game niet zo vaak, en meestal in periodes, dus ik denk dat dit wel te doen is. Een stuk goedkoper en makkelijker te onderhouden dan twee aparte builds.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is rond de 1250 euro, maar dat mag best overschreden worden als daar een goede reden voor is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik wil graag een volledig nieuw systeem gaan bouwen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In verband met de functie als server zijn er een paar specifieke eisen:
  • Minimaal 6 SATA600-aansluitingen. Aangezien de meeste moederborden er maar 4 hebben, heb ik een extra controllerkaartje in gedachten. Hopelijk gebruikt die niet zoveel stroom.
  • Minimaal 3 externe 5,25" drive bays. Ik heb een rek waar je HDD's in kunt steken met deurtjes, deze neemt 2 bays in beslag, en dan heb ik nog een dock apparaat voor een 3,5" en 2,5" HDD die 1 bay in beslag neemt. Dit beperkt het aantal mogelijke behuizingen serieus, want veel behuizingen hebben uberhaupt geen bays meer.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
  • De voorkeur gaat vooral uit naar componenten van zeer goede kwaliteit. Dit apparaat moet minimaal 5 jaar mee, maar het liefst langer. Mijn huidige server staat er al 10 jaar en werkt in principe nog goed, maar is niet bruikbaar als game pc en verbruikt teveel energie: rond de 60 watt met de harddisks op standby.
  • De voorkeur gaat uit naar een GPU van nVidia.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Het energieverbruik moet zo laag mogelijk zijn.
  • De pc moet stil zijn indien niet in gebruik als game pc. Als de GPU erin zit, maakt het lawaai niet zoveel uit. Ik heb daarom een geluiddempende kast gekozen, die nog wel 3 bays heeft. Helemaal fanless hoeft niet, maar zo stil mogelijk.
  • Het zou fijn zijn als het mogelijk is om tzt wat extra RAM toe te voegen, maar vooralsnog is 16GB zat.
Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan te gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Uiteraard wil ik zoveel mogelijk bang-for-buck. Ik heb een bouwvoorstel uit een recente CT'Magazine (13 watt pc) als basis gebruikt. Daarin heb ik de GPU vervangen door eentje van nVidia (was een RX6000 Challenger). De SSD heb ik vervangen door een wat grotere, omdat ik wil dat tijdens het idle gebruik (vooral torrents downloaden) de harde schijven niet gaan draaien.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte B660M G X AX DDR4 (rev. 1.0)€ 169,06€ 169,06
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 TI TWIN X2 OC LHR (N306T2-08D6X-1190VA32DH)€ 439,-€ 439,-
1ControllersDelock 4 port SATA PCI Express x1 Card - Low Profile Form Factor€ 42,50€ 42,50
1BehuizingenNanoxia Deep Silence 3 Dark Black€ 117,95€ 117,95
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 56,95€ 56,95
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22D8/16 (retail)€ 40,89€ 81,78
1VoedingenSeasonic Focus PX-550€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 143,90€ 143,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.345,03

Waar ik nog over twijfel:
  • Het voorgestelde moederbord is slecht leverbaar. Ik zou het daarom graag willen vervangen door een MSI MAG B660M Mortar, Dit moederbord komt goed uit de Tweakers round-up en ik heb wel goede ervaringen met de Mortar lijn van MSI. Een alternatief is de Gigabyte B660 Gaming X DDR4, die is wat goedkoper, maar scoort wat slechter op de VRM's. Ik kan echter slecht inschatten of de alternatieven net zo energiezuinig zijn. Het ontbreken van Wifi op de alternatieven is geen probleem.
  • De voorgestelde voeding is slecht leverbaar (was een Seasonic Core GM 500W). Ik heb deze daarom vervangen door de Focus PX-550, volgens mij ga ik daar niet fout mee. Deze is zelfs 80plus Platinum, dus met een beetje geluk nog wat efficienter. Hij is wel een paar tientjes duurder, dat is niet erg.
  • Het bouwvoorstel gaat uit van DDR4 geheugen, maar is het niet handiger om nu voor DDR5 te gaan? Of is dat weer veel minder zuinig? Dat DDR5 wat duurder is vind ik niet zo erg, maar dan moet ik ook een ander moederbord kiezen. Ik geloof dat de MSI Mortar ook leverbaar is als DDR5 variant.
  • De videokaart kan ook een RTX3070 worden, maar ik kan moeilijk inschatten hoeveel nut dat heeft. Dan wordt de CPU misschien de bottleneck.
Hebben jullie nog tips of ideeën om er nog een betere of zuiniger build van te maken?

Alle reacties

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-03 13:52
Als je iets wilt wat zo zuinig mogelijk is zou je dat niet beter kunnen kijken naar een i3 12100T? Dit zal uiteraard lagere prestaties opleveren bij gaming maar zal wel een stuk zuiniger zijn bij het overige 24/7 gebruik.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:50
Bij servers is het idle gebruik van belang, thuiservers doen het grootste deel van de tijd niets. Het moederbord speelt een grote rol daarin, des te minder features zoals wifi, BT, audio, etc. des te zuiniger. Ook bij CPU's is het idle gebruik van belang. Kijk voor inspiratie eens in het zuinige server topic.
Overigens vind ik het een slecht plan, ik zou voor je servertaken een NAS met Docker ondersteuning kopen, dat scheelt veel stroom, en ze vergen weinig onderhoud. Ook zijn videokaarten en moederborden niet ontworpen om frequent ge(de)monteerd te worden.

[Voor 5% gewijzigd door martyw op 04-02-2023 09:47]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:25
martyw schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:44:
Bij servers is het idle gebruik van belang, thuiservers doen het grootste deel van de tijd niets. Het moederbord speelt een grote rol daarin, des te minder features zoals wifi, BT, audio, etc. des te zuiniger. Ook bij CPU's is het idle gebruik van belang. Kijk voor inspiratie eens in het zuinige server topic.
Dank voor je reactie, ik kende dat topic wel, maar in mijn ogen is men daar vrij extreem, met picopsu's etc. Ik wil het wel graag zuinig, maar wel normale componenten gebruiken. Ik heb de laatste pagina's even doorgebladerd en werd daar wel wat vrolijker van: er zijn ook mensen met een i9 die idle heel zuinig loopt. Dus dat stemt me hoopvol.
Overigens vind ik het een slecht plan, ik zou voor je servertaken een NAS met Docker ondersteuning kopen, dat scheelt veel stroom, en ze vergen weinig onderhoud. Ook zijn videokaarten en moederborden niet ontworpen om frequent ge(de)monteerd te worden.
Boris1986 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:05:
Als je iets wilt wat zo zuinig mogelijk is zou je dat niet beter kunnen kijken naar een i3 12100T? Dit zal uiteraard lagere prestaties opleveren bij gaming maar zal wel een stuk zuiniger zijn bij het overige 24/7 gebruik.
Ik wil geen NAS (en liever ook geen i3), omdat deze server af en toe wel wordt gebruikt voor diverse CPU-intensieve zaken zoals het transcoderen van muziek of filmmateriaal, dus ik wil wel een fatsoenlijke CPU. Dat had ik inderdaad niet genoemd in de topicstart.

Dat 'frequent' demonteren zal heel erg meevallen, want zoveel game ik niet. Ik speel op dit moment Half Life Alyx, maar heb zelf geen PC om dat op te laten draaien. Ik speel nu samen met m'n kinderen op hun game pc, maar zij gaan veel sneller door het spel heen. De oudste heeft het al bijna uit. Dus ik voorzie straks de situatie dat hun PC niet meer beschikbaar is en wil het dan graag zelf kunnen draaien. Maar als dat spel uit is, dan heb ik geen nieuw spel klaarstaan, dus het zal waarschijnlijk beperkt blijven tot 1x in- en weer uitbouwen. Dat overleeft de gemiddelde videokaart wel. Daarna zal ik moeten kiezen of ik de kaart op de plank laat liggen voor eventueel een nieuw spel, of op V&A zet, daar denk ik nog over na.

De keuze voor het moederbord is het belangrijkste denk ik, dus daar zal ik nog verder onderzoek naar doen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee