Vraag

• maniac_1979
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-03 12:46
Allen,

Ik ben een beetje de draad kwijt mbt Budget Energie eindnota.
Budget energie ging vanaf 1 juli 50% teruglever vergoeding geven.
Ik ben daarna op 1 oktober met energie naar Engie gegaan. Ik kreeg netjes mijn eindnota.
Deel van de eindnota hier:
https://tweakers.net/i/e9AUlGWxsLuvAVh1l61JhfrwY2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hfW38UccOYto2BRJu0IPLABK.png?f=fotoalbum_large

Enig moment later kondigde budget energie aan dat ze met terugwerkende kracht toch op jaarbasis gaan salderen. Dus oude eindnota werd gecrediteerd. En er werd een nieuwe eindnota opgemaakt.

https://tweakers.net/i/g9H3xZQlnymX_xtVqCNbcXbPb8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQcyQTOBDb37WN0WWgmeEh85.png?f=fotoalbum_large

Ik had verwacht dat ik over alle teruggeleverde energie nog eens 50% zou krijgen van 1 juli tot en met 1 oktober.
Maar nee, ze vertellen me doodleuk dat ik eigenlijk bij moest betalen, maar ze dit uit coulance hebben laten vallen.
De terug geleverde aantallen van de 2e nota zijn lager dan die van de eerste nota.
Ik had in die tijd een variabel contract, dus prijzen per maand, echter in de 2e nota zijn de teruglever prijzen per Kwh nog steeds niet de 100% die ik zou verwachten.

Kan iemand hier me vertellen hoe het zit? |:(

Alle reacties

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
maniac_1979 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:04:
Enig moment later kondigde budget energie aan dat ze met terugwerkende kracht toch op jaarbasis gaan salderen. Dus oude eindnota werd gecrediteerd. En er werd een nieuwe eindnota opgemaakt.
Dat heeft niks met jouw situatie te maken. Jij hebt geen maand met verbruik die kan salderen met een teruglever maand.

Het is raar dat de getallen zijn aangepast. Maar je blijft met 50% teruglever vergoeding zitten voor elke kWh die je meer opwekt dan vebruikt.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

We hebben een heel TFE themaforum :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-03 09:01
De vraag is inderdaad, wat is je verbruik geweest? Want daar hoort de opwek tegen 'weggestreept' te worden. Al de overgebleven opwek wordt uitgekeerd tegen de TLV, die 50% was.
In je staatje laat je alleen juli, augustus en september zien.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:13
Leg je oude en nieuwe jaarnota's even naast elkaar..... gek genoeg kom ik slechter uit maar geven ze daar coulance op....
Mijn teruglevertarief was gemiddeld hoger dan m'n verbruikstarief.
Hoe dat zit, geen idee.

• maniac_1979
Een en ander wordt hier uitgelegt

Procedure tegen Budget Energie over salderen per jaar en TLV

Er staat daar een schermafdruk met percentages.
Ik begrijp niet helemaal hoe ik het moet lezen, maar volgens mij heeft het daar mee te maken.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:06
maniac_1979 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:42:

Ik begrijp niet helemaal hoe ik het moet lezen, maar volgens mij heeft het daar mee te maken.
Ik heb dezelfde brief gekregen, en wat ik er uit haalde is dat hun oude manier van salderen anders is dan de nieuwe:
- Oude manier - we salderen met euro's: piek -> euro's + dal -> euro's, en dan pas verrekenen
- Nieuwe manier - we salderen met kWh's (zoals het ook hoort), en doen daarna pas de euro-magic

De reden dat je in oktober bij je eindafrekening te veel hebt gekregen is omdat de gros van je opwek/teruglevering in het piektarief heeft gelegen. Dus je krijgt meer euro's in het piektarief voor diezelfde kWh, die je in het daltarief weer opslorpt.

De gemiddelde klant gaat deze salderingsfout er niet uit halen. 1) de gemiddelde klant weet niet precies hoe salderen in elkaar zit. En 2) ze maken er zelf een enorme getallenbrei van hun eindafrekening dat menig klanten het neit op gaat vallen.
En 3) volgens mij hebben ze juridisch geen sterke case om het geld terug te vorderen omdat hun eindafrekening feitelijk wel klopt... alleen niet volgens de methodiek zoals salderen geïmplementeerd dient te worden.

11.500Wp

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:19
maniac_1979 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:42:

Aangezien je verwijst naar die procedure: ben je net als @Rienzilla vanuit een overeenkomst met vaste prijzen in de variabele tarieven beland?

Als dat namelijk zo is is er geen sprake van coulance maar dat ze je te weinig betalen. Lees de dagvaarding maar na, 3.3 over terugleververgoeding. Zou je dan meer dan € 500,- op kunnen leveren, de moeite waard lijkt me.

• maniac_1979
Ik zat al in de maandelijkse tarieven, dus daar heb ik geen last van.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geneens zin in heb om er nog meer tijd in te steken.
Ik weet wel, dat ik nooit meer iets afneem bij Budget.
Ik heb vorige week nog 73 euro terug gekregen op de eerdere 1100 euro die ik al had gekregen.
Volgens mij is het een zooitje daar.....
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee