• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:29
Ik worstel al jaren met printers, nooit heb ik eens iets wat het vele jaren achter elkaar goed uithoudt.

- Eenvoudige (Canon) inkjet printertjes - na een jaar (of 2) is het wel klaar en worden de printjes om te huilen

- HP zwart-wit laserprinter: heeft het op zich wel vele jaren goed gedaan. Echter, op een gegeven moment wilden we ook wel eens wat dubbelzijdig doen, in kleur printen (geen fotokwaliteit, gewoon wat werkstukken met wat plaatjes ter illustratie bijvoorbeeld) en kunnen scannen. Met de ervaringen van de laser-printer in gedachten, leek een multifunctional kleurenlaser me dus wel wat

- Toen gegaan voor een (best prijzige) Canon MF633C, dubbelzijdige kleurenlaser met ADF. Nu 3 jaar verder (nieuwe toners inmiddels, overigens wel van 123inkt, is dat slim?) wordt het totaal drama. Initieel wel goed met de nieuwe toners overigens. Van 'kleur' is ineens totaal geen sprake meer, het lijkt meer op zwart-wit met een zweem van iets van kleur. Het enige wat wel duidelijk kleur heeft, zijn de spettertjes op plekken waar het niet hoort te komen 8)7 . Printen vanaf Linux, Windows of smartphone maakt geen verschil.

Valt er nog wat te maken van die Canon? Reinigen etc helpt niks. Nieuwe originele cardridges (x4) is een flinke uitgave, zonder garantie op succes.

Ik weet het echt niet meer, wat is nou wijsheid?

[Voor 3% gewijzigd door DeadMetal op 04-02-2023 13:09]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
DeadMetal schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:39:
overigens wel van 123inkt, is dat slim?) wordt het totaal drama
Velen zijn je voorgegaan.

De beste optie is om een set originele toners te kopen en een tonerdoekje. Dat laatste om loszwervende toner in je printer te verwijderen.

Je hebt doorzettingsvermogen, want je hebt een Canon MF633C dus dit moet lukken :P heb ook een printer uit die lijn

[Voor 39% gewijzigd door Rukapul op 03-02-2023 15:51]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:44

Agent47

I always close my contracts.

Zo, dat is er uit :P

Ik worstel al jaren met printers, nooit heb ik eens iets wat het vele jaren achter elkaar goed uithoudt.

- Eenvoudige (Canon) inkjet printertjes - na een jaar (of 2) is het wel klaar en worden de printjes om te huilen

- HP zwart-wit laserprinter: heeft het op zich wel vele jaren goed gedaan. Echter, op een gegeven moment wilden we ook wel eens wat in kleur printen (geen fotokwaliteit, gewoon wat werkstukken met wat plaatjes ter illustratie bijvoorbeeld) en kunnen scannen. Met de ervaringen van de laser-printer in gedachten, leek een multifunctional kleurenlaser me dus wel wat

- Toen gegaan voor een (best prijzige) Canon MF633C, dubbelzijdige kleurenlaser met ADF. Nu 3 jaar verder (nieuwe toners inmiddels, overigens wel van 123inkt, is dat slim?) wordt het totaal drama. Initieel wel goed met de nieuwe toners overigens. Van 'kleur' is ineens totaal geen sprake meer, het lijkt meer op zwart-wit met een zweem van iets van kleur. Het enige wat wel duidelijk kleur heeft, zijn de spettertjes op plekken waar het niet hoort te komen 8)7 . Printen vanaf Linux, Windows of smartphone maakt geen verschil.

Valt er nog wat te maken van die Canon? Reinigen etc helpt niks. Nieuwe originele cardridges (x4) is een flinke uitgave, zonder garantie op succes.

Printen op werk :9

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:29
123inkt is drama, altijd originele toner gebruiken. Ik heb hier met een HP Laser niks meer dan ellende gehad met hun toners.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:28
Ik heb een Epson XP-something inktjet

- Inkt is altijd op als ik iets belangrijks moet printen, wat gelukkig niet meer vaak voorkomt
- Snel even iets printen: dan eerst een paar minuten onbegrijpelijke dingen doen, veel geluid maken, en dan pas printen
- Printer blijft zeuren over 'niet-originele inkt'
- Zwart printen kan niet als geel op is

PV Output

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:06

P_Tingen

omdat het KAN

Voor mijn inkjet gebruik ik altijd originele. Die van 123inkt leveren constant gezeik op met de printer.
For the record: ik denk weet bijna zeker dat dat ligt aan mijn HP printer, maar om van het gezeik af te zijn dus nu alleen originele. Die werkt tenminste. Overigens print ik meestal op het werk, wel net zo makkelijk en bovendien betere kwaliteit.

Voor het scannen gebruik ik tegenwoordig mijn telefoon, die kan (oa) met de dropbox-app ook pdf maken van een foto en gelijk opslaan in je dropbox. Mijn printer doet het nog, maar gaat wat mij betreft vervangen worden door een simpele zwart/wit laserprinter, iets als dit: uitvoering: Brother HL-1110

... en gaat over tot de orde van de dag

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-03 15:33
Jassy schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:44:
123inkt is drama, altijd originele toner gebruiken. Ik heb hier met een HP Laser niks meer dan ellende gehad met hun toners.
Ik heb zakelijk veel met toners/printers gedaan (en nog steeds). Printen in zwart gaat perfect met 123inkt of andere goedkope alternatieve, wil je kleur (en kleur in kwaliteit), blijf dan bij de originele toners.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier een oki mc362 en werkt al 7 jaar perfect met originele toners

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

In het algemeen: inkjetprinter zijn gewoon sh*t. Altijd gedoe met opgedroogde mondjes, tenzij je dagelijks print. Huismerkt cartridges en toners is ook vaak sh*t. Jouw verhaal ken ik. Toevallig ook slechte ervaringen met Canon. Nu al een paar jaar een Brother laserprinter staan met originele toner, nooit issues meer gehad :)

[Voor 7% gewijzigd door Microkid op 03-02-2023 15:54]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:42
Brother MFC250c scanner/printer hier, draait al meer dan 10 jaar. Inkt haal ik elke keer weer uit Duitsland, kijk zelf hoe duur het is: https://www.ebay.de/itm/371541903433

Al letterlijk 10tallen gebruikt, nooit gedoe mee gehad.

Hint: mijn jongste dochter print alles wat los en vast zit. Geen probleem, kost toch weinig. Ook kopietjes doen we ermee, gaat prima allemaal. Als deze stukgaat koop ik exact dezelfde weer.

Onderhoud doet hij zelf, ik hoor af en toe de schoonmaakstand aanspringen.

[Voor 26% gewijzigd door NimRod1337 op 03-02-2023 16:02]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Heb je echt een printer nodig?

Ik doe dat al een jaar of 15 via werk. Dus alle kosten, energie en frustraties zijn op die manier uitbesteed. Wordt ook gewoon nadrukkelijk toegestaan, mits met mate.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:37
HP Instant Ink for the win! Ik betaal geen reet (1 euro p/maand) en met inkt geen gezeur.
Wel qua connectiviteit / wifi / et cetera maar met een beetje geduld en herstart is daar mee te werken.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00
Na veel gemodder in het verleden met inkjetprinters (ws. te weinig afdrukken) 2x een HP kleurenlaser gehad met ook ellende, met name lekkende tonercassettes.
Nu al geruime tijd een Samsung C430W naar volle tevredenheid, zolang ik mij maar niet laat overhalen om 123inkt toners te gebruiken.
Helaas is Samsung Printers overgenomen door HP.

Soms ben ik bijna gelukkig

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]
- HP zwart-wit laserprinter: heeft het op zich wel vele jaren goed gedaan.
[...]

- Toen gegaan voor een (best prijzige) Canon [...]

wijsheid zou zijn geweest om bij HP te blijven, dus een HP kleuren laserprinter die ook een stapeltje documenten dubbelzijdig kan scannen/printen.

uit ervaring kan ik melden dat de mijne van 2013 is en nog altijd prima werkt. ja, ook met die 123inkt cartridges.

~

• Rukapul
Die Canon is trouwens helemaal niet 'best prijzig' geweest. De ca EUR 300 euro die dat ding gekost heeft is rock bottom voor een kleuren MFP met die features.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:15
Voortaan op het werk printen.
En de jeugd mag op school lekker gaan printen.

Opgelost :)

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:31
Met imitatie toners is het altijd de vraag hoe het werkt
Ik heb een HP bedrijfsprinter die ze vanwege roze strepen op het werk gedumpt hebben.
Door de slechte toners open te maken en de rollen te vervangen heb ik het redelijk gekregen.
In mijn geval zou ik voor deze printer denk ik geen nieuwe toners kopen (+-200 euro per stuk)

Met die van jou zou je de gok nog kunnen nemen.
Misschien zou je ook eerst 1 toner kunnen bestellen en kijken als die kleur in ieder geval goed terug komt.
Dan weet je dat het in ieder geval effect heeft.

Ik zou overigens een keer de toners eruit halen en ze eens schudden. (Wel bij het schudden de cartridge zo houden dat de toner er niet uit komt. )
Daar kun je een beste troep van krijgen.

Dit filmpje is wel interessant als je problemen hebt met een toner.
Dit gaat overigens wel over een zwart/wit laser maar de werkwijze lijkt me redelijk hetzelfde.
YouTube: Toner Cartridge Printing Defects: Causes and Solutions

[Voor 30% gewijzigd door thespeed op 03-02-2023 16:43]

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:03
In mijn woonplaats, Enschede, is een Ricoh print winkel. Als ik wat moet printen ga ik hier naar toe, betaal een paar cent per kopie (weet de kosten zo even niet uit m'n hoofd) en heb daarom nog nooit een printer in huis gehad. Heerlijk.

Misschien een idee is om eens te kijken of je iets soortgelijks hebt in jouw woonplaats.

[Voor 16% gewijzigd door Nopheros op 03-02-2023 16:41]

• DeadMetal
Bedankt voor de reacties tot zover!

Ik werk grotendeels thuis, maar heb eerlijk gezegd ook weinig behoefte om het ene na het andere ding voor vrouw en kinderen op mijn werk te gaan printen. Zeker de kleurenprinters op werk zijn schaars aanwezig, merendeel is z/w.

Ik durf zelf nog niet te concluderen dat je met merk X minder gedoe hebt dan met merk Y.

Tot zover concludeer ik:
- laat 123inkt links liggen
- evt. 1 originele toner kopen om te zien of het effect heeft op de huidige Canon (ga ik overwegen)
- printwinkel zoeken
- eens nadenken over welke features ik wil hebben. Misschien kan ik wel zonder ADF/kleur/dubbelzijdig
- scannen initieren vanaf telefoon (en daarmee dus ethernet-ondersteuning op de printer, want Wifi op printers is sowieso ruk) vind ik wel heel fijn, want ik gebruik voornamelijk Linux, en scanner-support daarop is niet top. Dan start ik het scannen liever met telefoon, opslaan op een networkdrive en weer verder ermee op de computer. In plaats van naar Windows te moeten rebooten.

• Rukapul
DeadMetal schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:42:
- scannen initieren vanaf telefoon (en daarmee dus ethernet-ondersteuning op de printer, want Wifi op printers is sowieso ruk) vind ik wel heel fijn, want ik gebruik voornamelijk Linux, en scanner-support daarop is niet top. Dan start ik het scannen liever met telefoon, opslaan op een networkdrive en weer verder ermee op de computer. In plaats van naar Windows te moeten rebooten.
Ik heb een iets recenter model uit deze serie printers en ik scan direct naar een netwerk share (linux server). En anders werkt Vuescan ook prima op Linux.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:31
Hoe lang heb je de imitatie toners en hoe vol zijn ze nog?
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met 123inkt hierover.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-03 15:01
waarom mensen uberhaupt met inkjet zooi klooien is me *echt* een raadsel.
voor 130 euro heb je een networked zw laser printer, die jaren en jaren duizenden blaadjes per jaar drukt zonder een enkele issue.
voor een 200e meer heb je een basis kleuren laser met de zelfde eigenschappen.
3 keer wat kleuren cartridges weggooien omdat ze opgedroogd zijn, en je bent even veel kwijt.
Brother spul werkt daarnaast allemaal out of the box al jaren met linux, en blijft meestal ook jaren werken omdat je niet afhankelijk bent van karige giu software van de fabrikant.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth0.nl

• Falcon
  • Laatst online: 20:08

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bij mij komt er niks anders dan laser (z/w op dit moment) + Brother meer in huis. Werkt hier al jaren uitstekend, zowel via netwerk als via wifi. Scan2PDF optie is fijn via hun cloud service die je dan dit mailt. :)

Brother MFC-L2720DW staat hier altijd aan en wordt met regelmaat gebruikt door iedereen in het gezin via Bonjour/AirPrint meestal. Windows/Chromebook/iOS/MacOS/iPadOS/CloudPrint.. werkt allemaal uitstekend en er is nooit wat mee.

Zelfs de paperfeeder om even een stapeltje papier te kopiëren of in te scannen werkt altijd goed.

[Voor 22% gewijzigd door Falcon op 03-02-2023 16:55]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-03 18:04

sjirafje

Why so serious, Sam?

Herkenbaar verhaal: Printer (all-in-one) voor weinig heel weinig gebruik

Ik ben uiteindelijk voor de Canon MF752Cdw gegaan (was €405 op een grote kantoorwebsite die niet in de pricewatch staat). Tot nu toe functioneert hij zonder problemen, alleen instellen van een (g-)mail account voor de printer was even zoeken om met de printer te kunnen mailen. Maar dat was met behulp van een YouTube uitleg uiteindelijk ook zo opgelost. Apart accountje op de NAS gemaakt zodat hij ook direct naar de NAS kan scannen.
Ik verwacht met mijn gebruik over een jaar of 2 pas de bijgeleverde toners te hoeven vervangen. Waarschijnlijk kies ik dan voor een set originele toners, zijn die op dan zijn we waarschijnlijk 4-5 jaar verder. Of hij dan vervangen wordt of er nog een nieuw setje toners komt dat zie ik tegen die tijd wel.

[Voor 9% gewijzigd door sjirafje op 03-02-2023 17:05]

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• Rukapul
sjirafje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:01:
Herkenbaar verhaal: Printer (all-in-one) voor weinig heel weinig gebruik

Ik ben uiteindelijk voor de Canon MF752Cdw gegaan (was €405 op een grote kantoorwebsite die niet in de pricewatch staat). Tot nu toe functioneert hij zonder problemen, alleen instellen van een (g-)mail account voor de printer was even zoeken om met de printer te kunnen mailen. Maar dat was met behulp van een YouTube uitleg uiteindelijk ook zo opgelost. Apart accountje op de NAS gemaakt zodat hij ook direct naar de NAS kan scannen.
Ik verwacht met mijn gebruik over een jaar of 2 pas de bijgeleverde toners te hoeven vervangen. Waarschijnlijk kies ik dan voor een set originele toners, zijn die op dan zijn we waarschijnlijk 4-5 jaar verder. Of hij dan vervangen wordt of er nog een nieuw setje toners komt dat zie ik tegen die tijd wel.
Ik de MF742Cdw. Gekocht in okt 2020. July 2022 nieuwe zwarte toner gekocht waar ik waarschijnlijk het decennium vol mee kan maken (high capacity). Later dit jaar waarschijnlijk kleurentoner kopen.

Met de vorige HP MFP meer dan 10 jaar gedaan. Toen er wat dingetjes minder werden (papieroppakmechanisme, etc.) ook namaaktoner geprobeerd (goedkope Amazon meuk), maar dat was het moment dat er eigenlijk geen fatsoenlijke print meer uitkwam. Des te meer tonerstof in de printer zelf :+

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier exact zelfde Canon printer en erg tevreden mee. Recent nieuwe toners gekocht en werkt als een speer, incl kleuren (alweer 4 mnd geleden). Ik was aan het twijfelen om aftermarket te halen, maar prijs verschil is extreem met originele Canon toners.

https://amzn.eu/d/huH5IYh

(Excuus ik heb de 643c, maar zal vast niet veel verschillen van elkaar)

[Voor 11% gewijzigd door SYQ op 03-02-2023 17:38]

• DeadMetal
Van de Canon vind ik de bediening op het schermpje trouwens ook ruk. Reageert slecht op aanraking, niet al te duidelijke menu's etc.

Dat Brother qua scannen erg goed met Linux zou werken klinkt interessant. Als ik dan eens kijk naar zwart-wit (voor het geval ik een printwinkel vind voor de sporadische kleurenprintjes) multifunctionals van Brother, en we pakken de meest uitgebreide in mijn budget (met ADF, dubbelzijdig scannen en printen), dan klagen beide reviews al over dat scans vanuit de ADF niet recht worden ingescand. Kijk, daar gaan we alweer, dit is toch gewoon de basis die in orde moet zijn (voor als je zulke functionaliteit toevoegt, laat het anders achterwege!).

Alles van Brother lijkt ook niet recenter dan van 2017 te zijn? En in deze review van Hardware.info uit 2018 wordt het scherm zelfs al gedateerd genoemd.

Misschien de ADF dan ook maar achterwege laten, dat gebruik ik ook weinig. Als scannen vanuit Linux goed werkt, dan is bediening vanaf telefoon (en daarmee ethernet) voor mij ook overbodig, dan kom ik uit op een simpeler model zoals DCP-L2510D
SYQ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:35:
Hier exact zelfde Canon printer en erg tevreden mee. Recent nieuwe toners gekocht en werkt als een speer, incl kleuren (alweer 4 mnd geleden). Ik was aan het twijfelen om aftermarket te halen, maar prijs verschil is extreem met originele Canon toners.

https://amzn.eu/d/huH5IYh
Jij bent voor die alternatieve toners gegaan?

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Jij bent voor die alternatieve toners gegaan?
Yes, amazon linkje gekocht

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-03 13:09

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Ik werd ook schijtziek van de printers en inktpotjes. Ben zelf overgestapt op een Epson met Ecotank. En moet zeggen en dat bevalt uitstekend. Gezeur met inktpotjes is in ieder geval voorbij.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb een Epson Workforce Pro (WF-4820) aangeschaft voor het thuiskantoor. Voorheen deed ik mijn prints ook meestal op kantoor maar ik ben nu 100% remote en een uur rijden om even te printen is niet echt efficient. Printer kan ook zelfstandig scannen en mailen, da's soms best handig. En een ADF is ook een must.

Gebruik 123inkt cartridges en die doen het best goed. Nog geen last gehad van verstopte spuitmondjes etc.

• DeadMetal
M'n moeder heeft nog zo'n Ecotank staan, die staat al langere tijd grotendeels werkloos te wezen.
Dat is wel een mooie testcase om eens te zien hoe zo'n apparaat nog presteert na langdurige stilstand (was niet het marketingverhaal dat het niet de nadelen van een inkjet heeft?), ik za er binnenkort eens een high-res foto mee proberen te printen.

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-03 13:09

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

DeadMetal schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:47:
M'n moeder heeft nog zo'n Ecotank staan, die staat al langere tijd grotendeels werkloos te wezen.
Dat is wel een mooie testcase om eens te zien hoe zo'n apparaat nog presteert na langdurige stilstand (was niet het marketingverhaal dat het niet de nadelen van een inkjet heeft?), ik za er binnenkort eens een high-res foto mee proberen te printen.
Ik heb hem nu ruim 1 jaar staan en gebruik hem toch bijna dagelijks voor kantoor zaken en labels af te drukken. Heb er tot op heden nog geen problemen mee gehad. Maar printers zijn vaak probleem objecten dus wie weet. :P

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
killercow schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:50:
waarom mensen uberhaupt met inkjet zooi klooien is me *echt* een raadsel.
voor 130 euro heb je een networked zw laser printer, die jaren en jaren duizenden blaadjes per jaar drukt zonder een enkele issue.
voor een 200e meer heb je een basis kleuren laser met de zelfde eigenschappen.
3 keer wat kleuren cartridges weggooien omdat ze opgedroogd zijn, en je bent even veel kwijt.
Brother spul werkt daarnaast allemaal out of the box al jaren met linux, en blijft meestal ook jaren werken omdat je niet afhankelijk bent van karige giu software van de fabrikant.
Je snapt niet dat mensen wel eens willen kopiëren?
Je snapt niet dat ze wel eens echte foto’s met heldere kleuren willen afdrukken?

Dat zit allemaal niet op die laserprinters van jou.

Wel op een inktjet inclusief duplex printen, ADF en A4 scanoppervlak.

En die zijn er vanaf € 50.

Bij laserprinters is dat vanaf € 300.

Dat printer inkt per ml duurder is dan goud bedenken ze vaak later.

En bovendien kun je voor € 250 heel veel printer cartridges kopen.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-03 16:05
Hier heb ik ook slechte ervaringen met inkjetprinters van diverse merken. In 2010 een Brother HL-4140CN kantoor laserprinter gekocht en die doet het nog uitstekend als ik hem sporadisch nodig heb. De toner heb ik altijd op Ebay gekocht voor 20% van de Brother prijs. In de loop der jaren ben ik steeds papierlozer gaan werken en ik hoop dat hij nog veel langer meegaat.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:27
Mits dat mag.... niet iedere werkgever staat dit toe.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb al tien jaar (give or take) een Brother HL-3140CW kleurenlaser en daar heb ik vanaf dag één toner in gebruikt van 123inkt, maar sinds de laatste jaren gewoon welke toner er op dat moment het goedkoopst verkrijgbaar is. Laatste levering was via Bol, een huismerk van 'MediaHolland' dat voor 39 euro alle 4 de toners leverde (3 kleuren en 1 zwart).

Ik heb nog nooit één enkele storing of scheve print gehad met dat ding. Hij is langzaam met overdracht, doet alleen wifi, instellen is kut omdat je het hele WPA2 wachtwoord met pushbuttons moet selecteren (letter voor letter!) en hij echt stil is hij bij printen ook niet.

Maar hij doet het al tig jaar zonder gezeik terwijl het echt een budgetapparaat was (en is). Papier d'r in en gaan. Zit ook een app bij die ook probleemloos vanaf mobiele devices werkt.

Kleuren doet hij prima, maar foto's zijn natuurlijk om te huilen dus daarvoor hebben we dan zo'n Canon Selphy. Ik heb ook altijd gezeik met inkjet gehad (indrogen van patronen vooral, en daarna de prijs van vervanging na luttele hoeveelheden printjes) dus vandaar ooit die laser gekocht. Die selphy heeft dat probleem niet :).

Scannen doen we gewoon met onze android telefoons. Niet ideaal, maar wij scannen dan ook erg weinig om een MF te overwegen.

[Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-02-2023 18:42]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Falcon schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:53:
Bij mij komt er niks anders dan laser (z/w op dit moment) + Brother meer in huis. Werkt hier al jaren uitstekend, zowel via netwerk als via wifi. Scan2PDF optie is fijn via hun cloud service die je dan dit mailt. :)

Brother MFC-L2720DW staat hier altijd aan en wordt met regelmaat gebruikt door iedereen in het gezin via Bonjour/AirPrint meestal. Windows/Chromebook/iOS/MacOS/iPadOS/CloudPrint.. werkt allemaal uitstekend en er is nooit wat mee.

Zelfs de paperfeeder om even een stapeltje papier te kopiëren of in te scannen werkt altijd goed.
Dat is best een oud model, ondersteunt die smtp over ssl dan?

Of heb je een provider die dat nog niet vereist?

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:19
Tja... de ervaring met huismerktoners is wisselend. Ik zou niet direct zeggen dat je altijd originele toners moet gebruiken, maar het is mij meerdere malen gebeurd dat ik een huismerktoner hebt gebruik die opnieuw gevuld was, waarbij niet de aanbevolen stappen waren gevolg van het plaatsen van een nieuwe drum, en het vervangen van de rollers. Dat een dergelijke cassette vervolgens de eindstreep niet haal, laat zich raden.

En toch werk ik uitsluitend met huismerktoners: Er zijn er namelijk een hoop die ook wel goed zijn en het prijsverschil maakt het zeker de moeite waard.

Dus om het probleem erbij te pakken waar het hierover gaat: Nieuwe toners van dubieus fabricaat kunnen voortijdig overlijden en tot slechte afdrukken leiden. Dit tot leidt tot het eerste advies: Zorg dat je meerdere toners in huis hebt, zodat je snel kunt uitvinden of iets aan de toner ligt. Soms is een toner stuk en dan is de oplossing ook eenvoudig.

Als je een printer hebt waarbij de drums geen onderdeel van de tonercassettes zijn geldt hetzelfde voor de drums: Ook een daar is een reserve in huis hebben een goed idee.

Dat gezegd zorgt een defecte toner of drum vaak voor problemen op één kleur, niet dat alle kleuren opeens falen. Niet duidelijk is of zwart-wit afdrukken nog wel goed gaan (expliciet opdracht toegeven, een afruk maken waarop geen kleur te zien is, is niet genoeg). En of daar dan ook kleurenvlekken op te zien zijn.

Tot slot kun je vaak door de afstand tussen vlekken te meten achterhalen waardoor ze veroorzaakt worden. Het kan ook gewoon een kapotte printer zijn, als dat zo is, dan is dat helaas, apparaten kunnen stuk gaan. Laserprinter hebben de neiging om heel betrouwbaar te zijn en lang mee te gaan, maar helaas zijn ze zoals alle apparaten niet onverwoestbaar.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:44
Overigens verkoopt 123inkt.nl ook originele toners hoor.

Je moet waarschijnlijk wel een telefoontje afwimpelen dat je écht de originele wil maar het kan gewoon.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:44
dmantione schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:47:
Tja... de ervaring met huismerktoners is wisselend. Ik zou niet direct zeggen dat je altijd originele toners moet gebruiken, maar het is mij meerdere malen gebeurd dat ik een huismerktoner hebt gebruik die opnieuw gevuld was, waarbij niet de aanbevolen stappen waren gevolg van het plaatsen van een nieuwe drum, en het vervangen van de rollers. Dat een dergelijke cassette vervolgens de eindstreep niet haal, laat zich raden.

En toch werk ik uitsluitend met huismerktoners: Er zijn er namelijk een hoop die ook wel goed zijn en het prijsverschil maakt het zeker de moeite waard.

Dus om het probleem erbij te pakken waar het hierover gaat: Nieuwe toners van dubieus fabricaat kunnen voortijdig overlijden en tot slechte afdrukken leiden. Dit tot leidt tot het eerste advies: Zorg dat je meerdere toners in huis hebt, zodat je snel kunt uitvinden of iets aan de toner ligt. Soms is een toner stuk en dan is de oplossing ook eenvoudig.

Als je een printer hebt waarbij de drums geen onderdeel van de tonercassettes zijn geldt hetzelfde voor de drums: Ook een daar is een reserve in huis hebben een goed idee.

Dat gezegd zorgt een defecte toner of drum vaak voor problemen op één kleur, niet dat alle kleuren opeens falen. Niet duidelijk is of zwart-wit afdrukken nog wel goed gaan (expliciet opdracht toegeven, een afruk maken waarop geen kleur te zien is, is niet genoeg). En of daar dan ook kleurenvlekken op te zien zijn.

Tot slot kun je vaak door de afstand tussen vlekken te meten achterhalen waardoor ze veroorzaakt worden. Het kan ook gewoon een kapotte printer zijn, als dat zo is, dan is dat helaas, apparaten kunnen stuk gaan. Laserprinter hebben de neiging om heel betrouwbaar te zijn en lang mee te gaan, maar helaas zijn ze zoals alle apparaten niet onverwoestbaar.
Je koopt voor die paar tientjes wel veel potentiëel gezeik af. Gewoon origineel kopen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• FreakNL
  • Laatst online: 01:09

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb/had ook al jaren gezeik met printers..

Je print thuis zo weinig dat de aanschaf van een laserprinter eigenlijk niet uitkan. Dus dan krijg je dat eeuwige gekut met inkjets waar de inkt weer van opgedroogd is etc.. Ik heb zelfs een tijdje helemaal geen printer gehad. Het meeste gaat tegenwoordig toch via de telefoon (tickets, etc)..

Nu ik een dochter/peuter heb is er toch weer meer printvraag. Voornamelijk kleurplaten van het web die ze dan graag geprint wil zien. En passant ging er op het werk een hele lading HP (color) MFPs in de lifecycle (vervangingstraject) en heb ik de netste daaruit gepikt plus een 2e set toners. Die 2e-hands printer staat er nu alweer 4 jaar zonder gezeik. Ik weet niet welk type het is, maar ik kan zelfs vanaf mijn telefoon dingen printen! Het is iets van een M4xxx ofzo...

TL/DR
Kwaliteit kost geld. Goedkoop is duurkoop. Alleen de mate/kwantiteit van printen rechtvaardigt vaak niet de aanschaf van beter spul. Ik zou persoonlijk eerder voor een 2e hands enterprise laser gaan tov een nieuwe inktjet. De vraag daarnaar is ook klein dus je kunt best vaak een goeie deal scoren. Bijvoorbeeld deze:
v&a aangeboden: HP Color LaserJet Pro MFP M479fnw
Met een beetje geluk doe je daar zo 4 jaar mee inc bijgeleverde toners.

[Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 04-02-2023 03:49]

• sig69
  • Laatst online: 02:18
Ik heb die van mij jaren geleden het raam uit geflikkerd, sindsdien geen printer problemen meer. Alles gaat toch digitaal tegenwoordig. En als bonus extra ruimte op m'n bureau.

Roomba E5 te koop

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-03 05:45

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Cheesy schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:00:
HP Instant Ink for the win! Ik betaal geen reet (1 euro p/maand) en met inkt geen gezeur.
Wel qua connectiviteit / wifi / et cetera maar met een beetje geduld en herstart is daar mee te werken.
Ook ik ben gecharmeerd van HP instant print. Inderdaad 1 euro per maand en je krijgt nieuwe inkt toegestuurd per post als het bijna op is. Je mag 15 a4tjes printen per maand voor dat geld. Als je meer print betaal je geloof ik 10 cent per printje extra. Je hebt ook iets duurdere abo’s waarbij je meer mag printen.

• FreakNL
  • Laatst online: 01:09

FreakNL

Well do ya punk?

Mja, maar dat is exclusief printer? Dan vind ik dat helemaal niet zo interessant eigenlijk...

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-03 05:45

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Een printer moet je toch kopen als je thuis wil printen. Inkt wordt automatisch opgestuurd zodra het bijna op is.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

BazzH

Kei-goed...

Heb nu al 3 jaar een Brother all in one, A3, ADF, alles erop. Enige gezeik wat ik ermee gehad heb: slechte imitatie cartridges.

Think smart........ Act stupid........

• Falcon
  • Laatst online: 20:08

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wolly schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:56:
[...]

Dat is best een oud model, ondersteunt die smtp over ssl dan?

Of heb je een provider die dat nog niet vereist?
Brother heeft een clouddienst. Jouw ingescande bestand gaat dus eerst daarheen en wordt dan gemaild naar een mailadres die je ingeeft.

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• DeadMetal
Zo'n inktabonnement (als ik voor inkjet zou gaan) heeft voor mij geen meerwaarde, het is immers geen garantie dat je geen gedoe met de printer zelf krijgt of dat ze het oplossen.
Zonder inkt zitten op een onhandig moment is voor mij geen zorg.

[Voor 16% gewijzigd door DeadMetal op 04-02-2023 08:23]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Your mileage may very. Ik heb nog geen problemen ondervonden met de 123 inkt, en mijn pa ook niet.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• DeadMetal
JJ Le Funk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:02:
[...]
wijsheid zou zijn geweest om bij HP te blijven, dus een HP kleuren laserprinter die ook een stapeltje documenten dubbelzijdig kan scannen/printen.
Misschien wel, maar ik had gedoe met HPLIP onder Linux. Weet niet meer de exacte details, maar geloof vooral het wegvallen van de verbinding en dat het lang duurde voordat er ondersteuning kwam voor nieuwere Ubuntu-versies.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Cheesy schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:00:
Alleen is de HP app om vanaf telefoon te printen een drama. Het is elke keer weer een verrassing of hij gaat printen of niet. Daar heb ik al vele uren in zitten om dat steeds weer werkend te krijgen.

• dmantione
FreakNL schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 03:45:
TL/DR
Kwaliteit kost geld. Goedkoop is duurkoop. Alleen de mate/kwantiteit van printen rechtvaardigt vaak niet de aanschaf van beter spul. Ik zou persoonlijk eerder voor een 2e hands enterprise laser gaan tov een nieuwe inktjet. De vraag daarnaar is ook klein dus je kunt best vaak een goeie deal scoren.
Dit onderschrijf ik: Bij printers heeft het veel zin om het sjieke spul te kopen i.p.v. het goedkope consumentenspul. Die hebben veel minder fratsen en al dat stevige staal i.p.v. goedkoop plastic helpt ook voor de duurzaamheid. Een laserprinter kan 20 jaar mee (al zal de onderwerpstarter daar dan andere gedachten over hebben). Veel enterpriseprinters worden al na een paar jaar geloosd terwijl ze nog een heel leven voor de boeg hebben. Daarom kun je (kleuren)laserprinters heel goed tweedehands kopen.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 21:09
Falcon schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 07:44:
[...]

Brother heeft een clouddienst. Jouw ingescande bestand gaat dus eerst daarheen en wordt dan gemaild naar een mailadres die je ingeeft.
Dat heb ik op m'n werk ook gehad met een MFC-printer van Brother, uiteindelijk bleek er een firmware-update/patch te zijn waarmee de SMTP functie (weer) te activeren is en dan stuurt hij de scan niet meer via de cloud uit. Het is even de vraag of zo'n patch beschikbaar is voor jouw specifieke printer. Ik kwam er achter toen ik de handleiding zat door te nemen en daar andere instellingen tegenkwam dan ik op de printer tegenkwam. Na wat zoeken kwam ik toen bij de patch uit.

Verder zeer tevreden met Brother printers, de beschikbaarheid van drivers is echt een groot voordeel t.o.v. andere merken.

• DeadMetal
Eerst nog maar eens goed kijken wat voor onderhoudsmogelijkheden de Canon allemaal heeft.

Kwam een scherm tegen met wat opties:
'Start correctie afdrukkleur' - minutenlang geluid en gekraak -> 'kan de afdrukkleur niet corrigeren' (ofzo)
'Fixeereenheid reinigen' -> blaadje met wat kleine spettertjes komt eruit -> voltooid
'ITB reinigen' -> voltooid
Invoer reinigen -> 10 blaadjes in ADF leggen -> worden doorgevoerd -> voltooid
'vocht verwijderen' -> proces zojuist gestart, kan 3 uur duren

• Teejoow
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:02
Toen ik met m'n vriendin ging samenwonen konden we een oude HP Laserjet krijgen. Echt oud, met een parallelle poort er nog op. Dat ding heeft altijd zonder gezeur geprint, nooit een cartridge vervangen.

Maar wel in zwartwit en een enorm bakbeest. En we hadden nog een oude Canon ip2500 inktjet die mn vriendin bij de computer had gekregen toen ze begon met studeren (13 jaar geleden!). Dus de laser ging naar de kringloop, met een beetje geluk staat ie nu nog steeds ergens te printen.

Het issue met het vaak moeten vervangen van cartridges bij onregelmatig gebruik kan ik wel beamen. En dan zijn die originele cartridges niet goedkoop. Maarja nieuwe printer kopen is ook niet gratis en zo vaak printen we niet.

Laatste kocht ik voor de lol eens fotopapier omdat ik zag dat ie daar presets voor had. En de printjes die eruit komen waren helemaal niet slecht! Volledige a4 van rand tot rand vol. Kan het scherper? Vast. Maar ik heb nu wel mn beide zoons op mn nachtkastje staan in het ziekenhuis (verblijf van 8 dagen...).

Dus ik snap heel goed als iemand voor de laserjet gaat, maar onze Canon (vermoedelijk echt een instapmodel, want die kreeg je "erbij") is zo slecht nog niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De frustratie met printers kan ik me levendig voorstellen, maar een titel op GoT hoort informatief te zijn en niet schreeuwerig. Ik fix even:

Titelfix: "Schijtziek van printers" -> "Canon MF633C nauwelijks kleur wel druppels"

Soittakaa Paranoid!

• DeadMetal
Je hebt gelijk, deze is veel netter (de frustratie kreeg even de overhand), maar de vorige was pakkender gezien de vele reacties en sinds de titelfix exact 0 ;)

Ik heb nog geen tijd gevonden om de printwinkel te bezoeken. Wel onderhoud aan de Canon gedaan, het is wat verbeterd en de druppels zijn weg. Daarentegen liep het papier al vast bij het tweede blaadje. Kleuren blijven zeer matig, streperig, geelzweem.

[Voor 6% gewijzigd door DeadMetal op 05-02-2023 09:38]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

White Feather schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:03:
[...]

Je snapt niet dat mensen wel eens willen kopiëren?
Je snapt niet dat ze wel eens echte foto’s met heldere kleuren willen afdrukken?

Dat zit allemaal niet op die laserprinters van jou.

Wel op een inktjet inclusief duplex printen, ADF en A4 scanoppervlak.

En die zijn er vanaf € 50.

Bij laserprinters is dat vanaf € 300.

Dat printer inkt per ml duurder is dan goud bedenken ze vaak later.

En bovendien kun je voor € 250 heel veel printer cartridges kopen.
En met bijvoorbeeld HP instant ink (dat bij weinig gebruik maar 1 euro per maand kost, dus 12 euro per jaar) kun je jaren en jaren en jaren printen voor die 250 euro... Zeker als je maar af en toe een printje maakt (ik geloof max 15 per maand).

• dmantione
Ik snap dat sommigen Instant Ink als aantrekkelijk zien, maar het is 10 velletjes per maand en dat is wel héél weinig, de extra rekening als er een keertje wel een werkstuk afgedrukt moet worden, is waar HP zijn centen mee verdient natuurlijk. Bovendien levert het je inkt op, het beschermt je niet tegen de onbetrouwbaarheid van inkjetprinters. Het zijn vaak niet alleen kosten, maar een printer is ook een apparaat dat die keer dat je hem gebruikt, het vaak wel belangrijk is.

Bovendien wordt in het geciteerde stuk een valse prijsvergelijking gemaakt: De allerallergoedkoopste inkjetprinter wordt afgezet tegen een gemiddelde prijs van een kleurenlaser.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
dmantione schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:47:

Bovendien wordt in het geciteerde stuk een valse prijsvergelijking gemaakt: De allerallergoedkoopste inkjetprinter wordt afgezet tegen een gemiddelde prijs van een kleurenlaser.
Onzin.

Lees gewoon wat ik zeg en als je het niet gelooft, dan zou ik eens in de Pricewatch zoeken.

Ik heb gewoon de specs die ik noem ingevuld en dan is de goedkoopste kleureninkjet € 50 en de goedkoopste kleurenlaserprinter € 300.

• dmantione
Brother HL-L3230CDW €210,50

Wat betreft spotgoedkope inkjetprinters: Iedereen weet dat die dingen met verlies verkocht worden. Je krijgt een apparaat van bedenkelijke kwaliteit in huis en zelfs dat apparaat kan niet voor die prijs gemaakt worden. Er zit dus een luchtje aan en op basis van dat soort zaken aankoopadvies geven is gevaarlijk. Naar een dergelijk apparaat zul je dan ook eerst onderzoek moeten doen welke adders zich onder het gras schuilhouden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee