Vraag

• Anticky
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:19
Hallo, ik zit met het idee om zelf ventilatie warmte terug te winnen via de LW warmtepomp.

Ik wil een ventilatie box installeren en de uitgeblazen lucht via de ingezogen lucht van de WP om zo de aanwezige warmte weer te laten opnemen via de WP.
Is dit haalbaar en/of nuttig, de investeringskosten zijn nihiel en ik bespaar me een dure WTW ventilatiebox met de nodige filters die regelmatig vervangen moet worden

Wat denken Jullie hiervan en zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:46
Dus je wilt de mechanische ventilatiebox laten uitblazen naar buiten waar je warmtepomp staat.
Zodat de uitgaande lucht gebruikt kan worden als extra bron van warme lucht voor de warmtepomp?

Op zich kan het maar winst lijkt mij nihil

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:09

CaDje

Framedrops for life

Wat doe je met de ingaande lucht? Normaliter wordt de ingeblazen verse lucht opgewarmd door de uitgaande warme lucht via een warmtewisselaar.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:24
Goed bedacht! Ik loop zelf ook al een tijd met deze gedachte te spelen. Ik ben echter nog niet zover.

Of de winst nihil is, durf ik wel te betwisten. Uiteindelijk gebruik je de warmte die je je huis uitzuigt wel nuttig. Of het op het totale vermogen heel veel zin heeft, is ook maar zeer de vraag. Het is echter makkelijk te realiseren.

Grootste nadeel wat ik denk dat er is. De ventilatie loopt min of meer 24/7, terwijl je warmtepomp, zeker in de herfst en in het voorjaar, een stuk minder zal doen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:32
CaDje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:35:
Wat doe je met de ingaande lucht? Normaliter wordt de ingeblazen verse lucht opgewarmd door de uitgaande warme lucht via een warmtewisselaar.
Ik vermoed dat de TS op dit moment nog een mechanische ventilatie type C heeft zonder aanzuiging van verse lucht van buiten en de aanzuiging daarvan dus door raamroosters gaat?

Wellicht dat @Anticky kan kijken naar een oplossing met warmtepompboiler die gebruik maakt van de uitgaande ventilatie lucht / de taak van de MV box compleet kan overnemen?

[Voor 17% gewijzigd door Puc van S. op 03-02-2023 13:40]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:27
Dit zou prima kunnen en volgens mij nog effectief zijn ook, alleen in de zomer wil je koelen(?) en dan werkt het misschien averechts. Als je een afsluiter plaats met een bypass is het een prima plan denk ik.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:24
Lollercopter schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:41:
Dit zou prima kunnen en volgens mij nog effectief zijn ook, alleen in de zomer wil je koelen(?) en dan werkt het misschien averechts. Als je een afsluiter plaats met een bypass is het een prima plan denk ik.
Dat denk ik niet. Je wil alleen koelen als het buiten warmer is dan binnen. Dus je uitblazende lucht zou ook lager moeten zijn. Als je net begint met te koelen misschien nog niet, maar als het huis wat koeler is, en je het huis koel wilt houden, dan juist wel.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als de warmtepomp ook op het dak staat, is het gratis vermogen.
Maar maak je geen illusies: de lucht wordt flink verdund.
Ventileren zal doorgaans ~200 m³/h zijn, een 5 kW warmtepomp kan al 2000 m³/h doen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:27
storeman schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Dat denk ik niet. Je wil alleen koelen als het buiten warmer is dan binnen. Dus je uitblazende lucht zou ook lager moeten zijn. Als je net begint met te koelen misschien nog niet, maar als het huis wat koeler is, en je het huis koel wilt houden, dan juist wel.
Dat zou je denken ja, maar mijn L/W pomp staat vaak snachts lekker te koelen in de zomer als het buiten 12C is, dan is de koeling super efficient ;-) ik denk dat het uiteindelijk wel losloopt. Wat @Proton_ zegt, het effect is hoe dan ook marginaal. Met name in de winter zal het het meeste effect hebben (minder defrosts ? Of juist meer als de lucht van binnen vochtig is 8)7 )

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:33
Ik voorspel dat het effect nihil of niet meetbaar gaat zijn. Zoals Proton_ al zegt, ALS je al ventileert biedt het maar een heel klein percentage van de lucht en in verre weg de meeste tijd zal je niet eens ventileren of op standje laag maar dat is praktisch niets tov het grote volume wat door je WP stroomt. Daarbij zal je je vettige lucht van koken of de hoge luchtvochtigheid van het douchen door je WP begeleiden, met viezigheid tot gevolg (al zal ook dat wel meevallen).
Ik heb wel eens als test, kid you not, 20 minuten een fohn op standje max achter de WP gelegd om na te gaan of ik in de metingen verschil zou zien. Praktisch geen effect. Opgenomen vermogen gelijk, misschien dat de deltaT 0.1 graden opliep, maar was niet evident. En dat is dan met een fohn ipv ventilatielucht. Heat Geek heeft er op youtube ook wel mooi filmpje over. WP helemaal ingebouwd zodat die zn eigen afgekoelde lucht weer gaat aanzuigen. Effect op COP was nauwelijks meetbaar. Het compleet inbouwen was wel duidelijk, maar nog niet eens zo slecht.

Dus als de WP per toeval zo wordt neergezet dat je wat ventilatielucht meezuigt prima, maar zou de WP of ventilatiepijp er niet voor verplaatsen.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• Anticky
storeman schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:39:
Goed bedacht! Ik loop zelf ook al een tijd met deze gedachte te spelen. Ik ben echter nog niet zover.

Of de winst nihil is, durf ik wel te betwisten. Uiteindelijk gebruik je de warmte die je je huis uitzuigt wel nuttig. Of het op het totale vermogen heel veel zin heeft, is ook maar zeer de vraag. Het is echter makkelijk te realiseren.

Grootste nadeel wat ik denk dat er is. De ventilatie loopt min of meer 24/7, terwijl je warmtepomp, zeker in de herfst en in het voorjaar, een stuk minder zal doen.
Als de warmtepomp niet loopt is het ook niet koud en is er geen (kostbare) warmte die verloren gaat.

• Anticky
Nee geen vuile lucht door de warmtepomp alleen schone lucht die wel vocht van de badkamer kan bevatten.

Ik ga ervan uit dat de defrost wel korter zal duren en miss ook wel enigsinds voorkomen, de rest zal emperisch ondervonden moeten worden.

Dank allemaal voor jullie snelle recties en meedenken somige zaken had ik nog niet aan gedacht had.

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:52
Wat je wilt maken is een ventilatiewarmtepomp. Zie ook https://gaslozewoningen.nl/warmtepomp/ventilatie-warmtepomp/

Watbetreft rendament zou je de cop van deze producten moeten vergelijken met die van een normale warmte pomp.

• Anticky
Christiaan676 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:42:
Wat je wilt maken is een ventilatiewarmtepomp. Zie ook https://gaslozewoningen.nl/warmtepomp/ventilatie-warmtepomp/

Watbetreft rendament zou je de cop van deze producten moeten vergelijken met die van een normale warmte pomp.
Nee ik wil geen dure ventilatie WP, terugverdientijd is veel te lang en neemt teveel ruimte in.
Maar miss kan de warmte middels een warmtewisselaar direct aan de retour van de WP afgegeven worden en wordt het op die manier hergebruikt, zonder al teveel investering. :?

• Anticky
padoempats schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:33:
Heat Geek heeft er op youtube ook wel mooi filmpje over. WP helemaal ingebouwd zodat die zn eigen afgekoelde lucht weer gaat aanzuigen. Effect op COP was nauwelijks meetbaar. Het compleet inbouwen was wel duidelijk, maar nog niet eens zo slecht.
Begrijp uit het Heat Geek filmpje dat de WP gewoon eenzelfde percentage enrgie/warmte uit de lucht blijft halen ongeacht de temperatuur ervan?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee