Toon posts:

Slottermijn financial lease als fiscale waarde youngtimer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Sascha_84
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-02 21:40
Beste tweakers,

Ik overweeg om een Porsche 911/997 uit 2007 als auto van de zaak aan te schaffen voor mijn eigen onderneming (BV) en deze in de youngtimer regeling te rijden. Mooie auto gekozen, financiering is rond en ik heb nu als laatste uitdaging de fiscale cq WEV waarde waarop de bijtelling wordt gebaseerd. De auto wordt aangeschaft voor €57,5k. Sommige dealers adverteren voor dit soort auto's met een fiscale waarde door beëdigd taxateur van €22k. Uit mijn eigen onderzoek blijkt dat een dergelijk verschil met de aankoopwaarde niet verstandig is.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring of een idee bij de haalbaarheid voor het hanteren van de slottermijn van het financial lease contract als fiscale waarde? De slottermijn is namelijk de economische waarde van de auto bij het einde contract. In mijn casus is de slottermijn €31.500 de contracttermijn 24 maanden.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr,
Sascha

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als ze adverteren voor €22k: koop 'em voor €22k of ben dief van je portemonnee. De prijs van een ander model lijkt me niet relevant als jij een ander koopt voor meer geld.

Nieuwprijs (170K?) of onder de regeling als dagwaarde de daadwerkelijke all-in prijs lijken mij de enige twee veilige opties. Enig ander bedrag is niet uit te leggen en de vraag gaat komen.

Is de economische waarde van de auto bij het einde contract relevant? Bij gewone lease in ieder geval totaal niet. (Ook: die waarde is nul als je 'em tegen een boom rijdt).

offtopic:
"Financiering is rond": weet je zeker dat je wilt gaan lenen voor zoiets? Zou ik zelf alleen doen als het (grotendeels) cash uit de BV kan. Of heb je hele goede verzekering en garantie?

En: ik ben geen belastinginspecteur dus neem mn reactie met een korrel zout.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Sascha_84
F_J_K schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:12:
Als ze adverteren voor €22k: koop 'em voor €22k of ben dief van je portemonnee. De prijs van een ander model lijkt me niet relevant als jij een ander koopt voor meer geld.

Nieuwprijs (170K?) of onder de regeling als dagwaarde de daadwerkelijke all-in prijs lijken mij de enige twee veilige opties. Enig ander bedrag is niet uit te leggen en de vraag gaat komen.

Is de economische waarde van de auto bij het einde contract relevant? Bij gewone lease in ieder geval totaal niet. (Ook: die waarde is nul als je 'em tegen een boom rijdt).

offtopic:
"Financiering is rond": weet je zeker dat je wilt gaan lenen voor zoiets? Zou ik zelf alleen doen als het (grotendeels) cash uit de BV kan. Of heb je hele goede verzekering en garantie?

En: ik ben geen belastinginspecteur dus neem mn reactie met een korrel zout.
De aankoopprijs is vergelijkbaar (rond 55-60k) maar deze dealers adverteren dat je er een taxatierapport bij krijgt van 22k. Het idee van deze aankoop is natuurlijk juist om gebruik te maken van de youngtimer regeling van 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer - WEV). Ja de slotsom is relevant want die is gebaseerd op de economische waarde bij einde contract zoals de financierder dat ziet.

Off topic: ja financial lease is zeer interessant als ondernemer. Kosten zijn aftrekbaar van de winst en je houdt beschikking over je liquide middelen.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Geen ervaring. Maar een auto die je voor 57K koopt heeft een waarde in het economisch verkeer van .... 57k. De afschrijving van 26.000 kun je natuurlijk wel meenemen. Dat wil zeggen: in de youngtimerregeling kun je de waarde van de auto elk jaar opnieuw bepalen. Ik weet niet precies op welk moment je de dagwaarde moet bepalen maar als je uitgaat van de gemiddelde waarde geef je in het eerste jaar 51.500 op, in het tweede jaar 38500.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• Sascha_84
T-MOB schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:22:
Geen ervaring. Maar een auto die je voor 57K koopt heeft een waarde in het economisch verkeer van .... 57k. De afschrijving van 26.000 kun je natuurlijk wel meenemen. Dat wil zeggen: in de youngtimerregeling kun je de waarde van de auto elk jaar opnieuw bepalen. Ik weet niet precies op welk moment je de dagwaarde moet bepalen maar als je uitgaat van de gemiddelde waarde geef je in het eerste jaar 51.500 op, in het tweede jaar 38500.
Dat is niet helemaal waar, ik koop de auto bij een dealer en je kunt de dagwaarde gebruiken voor particuliere verkoop. Dan kom je volgende ANWB op 47k uit en dan zou je inderdaad vanaf daar kunnen afschrijven. Ik heb ook een betrouwbare taxateur die onderbouwd op €39k WEV uit kan komen. Maar dan schiet dit verhaal zijn doel een beetje voorbij en kom je alsnog op een vrij hoge bijtelling. Dan rij je wel een Porsche voor de bijtelling kosten van een netjes uitgevoerde BMW 1 serie, maar een lagere bijtelling zou natuurlijk fijn zijn.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:17
De belastingdienst is ook niet van gister, dus ik zou van een realistische waarde uitgaan.

Het is te hopen dat de belastingdienst en/of de organisatie die de taxateurs erkent, eens op bezoek gaan bij die taxateur...

iRacing Profiel

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:05
Financial lease is gewoon een chique naam voor lening. De slottermijn heeft dus geen enkele relatie tot de waarde van de auto op dat moment. Het is gewoon de laatste termijn waarmee de volledige lening af lost.

Je redenering even door doorgetrokken, als je maandbedrag 24x 2395 is (€57.500 : 24m) , dan is je slottermijn 20 euro. Snap je waar ik naartoe wil? Geen enkele relatie met slottermijn en fiscale waarde.

Dus nee, de slottermijn hanteren omdat die laag is, is net als je eigen voorbeeld met lage taxatie gewoon evenveel (100%) frauderen.

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-03 22:53
Juist ja. Heel eerlijk, allemaal leuk en aardig. Maar als jij minder betaalt is er ook iemand die minder ontvangt, en dat zijn wij met zijn allen. Als je die auto voor 57,5k koopt is het toch fair and square dat je dat bedrag gebruikt als basis voor je bijtelling?

• De Cheetah
PROnline schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:34:
Financial lease is gewoon een chique naam voor lening. De slottermijn heeft dus geen enkele relatie tot de waarde van de auto op dat moment. Het is gewoon de laatste termijn waarmee de volledige lening af lost.

Je redenering even door doorgetrokken, als je maandbedrag 24x 2395 is (€57.500 : 24m) , dan is je slottermijn 20 euro. Snap je waar ik naartoe wil? Geen enkele relatie met slottermijn en fiscale waarde.

Dus nee, de slottermijn hanteren omdat die laag is, is net als je eigen voorbeeld met lage taxatie gewoon evenveel (100%) frauderen.
Dat is niet heeam waar. Bij financial lease geef je de auto als onderpand (1e recht). De financierende partij zal best een snellere terugbetaling accepteren, want waarde auto > uitstaande bedrag. Maar niet een langzamere aflossing want dan is de waarde van het onderpand lager dan de lening. De laatste termijn is dus de minimale waarde van de auto op dat moment, en daarbij kun je ervan uitgaan dat de financier nog wel een behoorlijke marge rekent. De Sloterdijk is dus zeker niet gelijk aan, maar wel enigszins gerelateerd aan de waarde op dat moment.

Om topic: die waarde heeft dus niks te maken met wat nu de wev is.

• Sascha_84
Wild Chocolate schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:33:
De belastingdienst is ook niet van gister, dus ik zou van een realistische waarde uitgaan.

Het is te hopen dat de belastingdienst en/of de organisatie die de taxateurs erkent, eens op bezoek gaan bij die taxateur...
Dat gebeurt ook zeker. Er zijn cowboys die heel ver gaan met de taxaties, maar betrouwbare bedrijven maken onderbouwde taxaties en nemen daarmee geen risico. Uiteindelijk ligt het risico bij jezelf en krijg je een naheffing en als je te ver gaat een boete als de belastingdienst het niet eens is met de fiscale waarde.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:17
Sascha_84 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:41:
[...]

Dat gebeurt ook zeker. Er zijn cowboys die heel ver gaan met de taxaties, maar betrouwbare bedrijven maken onderbouwde taxaties en nemen daarmee geen risico. Uiteindelijk ligt het risico bij jezelf en krijg je een naheffing en als je te ver gaat een boete als de belastingdienst het niet eens is met de fiscale waarde.
Precies, en ik denk dat iemand die een auto voor >€50,000,- koop met een taxatiewaarde van <€25,000,-, zich niet echt als "ter goeder trouw" achter een taxateur kan verschuilen. Ik mag dus hopen dat de boete dan niet mals is.

iRacing Profiel

• Sascha_84
PROnline schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:34:

Ja financial lease is gewoon een lening. De (maximale) slottermijn wordt echter wel degelijk vastgesteld op basis van de risicomodellen van de financierder op basis waarvan zijn de economische waarde bepalen en dus hun risico inschatten. Dat lijkt mij een prima indicator en is ook daadwerkelijk de waarde die de auto heeft aan het eind van de overeenkomt. Ik MOET dan namelijk de slotsom bepalen om de auto in eigendom te krijgen. De waarde van deze auto ligt daarmee dus vast. T-MOB heeft gelijk dat je dat dan wel via een afschrijvingstabel moet doen.

• De Cheetah
Sascha_84 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Ja financial lease is gewoon een lening. De (maximale) slottermijn wordt echter wel degelijk vastgesteld op basis van de risicomodellen van de financierder op basis waarvan zijn de economische waarde bepalen en dus hun risico inschatten. Dat lijkt mij een prima indicator en is ook daadwerkelijk de waarde die de auto heeft aan het eind van de overeenkomt. Ik MOET dan namelijk de slotsom bepalen om de auto in eigendom te krijgen. De waarde van deze auto ligt daarmee dus vast. T-MOB heeft gelijk dat je dat dan wel via een afschrijvingstabel moet doen.
Nee hoor, de auto is van jou als je de de koop ivm tekent. Je geeft hem in pand aan de financier (aka je mag hem hebben als ik niet betaal). Je hebt gelijk tot ‘prima indicator’, mits je voor maximale slotsom en minimale maandbedragen gekozen hebt. Maar het is een inschatting om over 2 jaar het risico van de financier af te dekken. Wat daadwerkelijk de waarde is TZT (!) kun je alleen dan bepalen. Jouw verplichting aan de financier ligt vast, maar de waarde van je auto zeer zeker niet.

• Sascha_84
De Cheetah schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:35:
Juist ja. Heel eerlijk, allemaal leuk en aardig. Maar als jij minder betaalt is er ook iemand die minder ontvangt, en dat zijn wij met zijn allen. Als je die auto voor 57,5k koopt is het toch fair and square dat je dat bedrag gebruikt als basis voor je bijtelling?
Ik betaal al aardig wat belasting per jaar zowel zakelijk als prive en het is mijn ogen niet erg als je binnen de regels de belastingdruk verlaagt.

De 57k is sowieso niet de dagwaarde. Als ik de auto vandaag verkoop bij een dealer en die morgen met spoed wil verkopen (dit soort auto's staan vaak lang te koop) dan krijg ik absoluut geen 57k terug. Eerder een bedrag ergens tussen de 40 en 50k. Vandaar ook dat de belastingdienst toestaat dat je de dagwaarde bij particuliere transacties kunt gebruiken voor youngtimers.

• Sascha_84
De Cheetah schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Nee hoor, de auto is van jou als je de de koop ivm tekent. Je geeft hem in pand aan de financier (aka je mag hem hebben als ik niet betaal). Je hebt gelijk tot ‘prima indicator’, mits je voor maximale slotsom en minimale maandbedragen gekozen hebt. Maar het is een inschatting om over 2 jaar het risico van de financier af te dekken. Wat daadwerkelijk de waarde is TZT (!) kun je alleen dan bepalen. Jouw verplichting aan de financier ligt vast, maar de waarde van je auto zeer zeker niet.
Dat heb ik inderdaad (gekozen voor maximale slotsom). Ok true, maar als ik de slotsom niet betaal behouden zij wel het onderpand. De waarde ligt wel vast voor mijn onderneming want ik schrijf de auto ook af op de balans volgens de afspraken met de financierder.

• PROnline
Ik doe nog een tweede poging, de makkelijkste.
Je moet de waarde van nu opgeven. De waarde die jij wil hanteren, valide of niet, is voor 2025 vastgesteld

Nog even doorgaand op de slottermijn. Stel Poetin wilt de oorlog, We krijgen nooit meer olie en gas. Auto's zijn daardoor niks meer waard. Je restwaarde is over twee jaar is dus 0.

Of een positieve benadering, je een oudoom is met 104 naar de hemel gegaan en laat je in de evenis een spaardeposito van 1.000.000 achter. Deze deposito staat nog twee jaar vast. Met deze deposito op zak (en verder geen schulden o.i.d.) denk ik wel een bank te vinden die mij een lening verstrekt met 0 rente en 70.000 euro slottermijn.
Dat heb ik inderdaad (gekozen voor maximale slotsom). Ok true, maar als ik de slotsom niet betaal behouden zij wel het onderpand.
Maar dan je mag het verschil wat de auto oplevert en de slotsom nog steeds ophoesten. En wat de auto oplevert kan weer anders (lager!) zijn dan de dagwaarde.

Hoewel ze vaak dicht tegen elkaar aan liggen, is er geen causaal verband tussen de twee.
De 57k is sowieso niet de dagwaarde.
Dat is ook juist. Zodra je de dealer uit rijdt heb je al een afschrijving aan je broek. Maar nogmaals dat is niet gelijk de waarde van 2025 met een plus van x.000km die je hopelijk met veel plezier gaat maken.

Hoewel de restwaarde en en stoltermijn vaak wel met elkaar te maken hebben, zijn ze niet 100% uitwisselbaar en zoals gezegd niet heel relevant voor de waardebepaling nu. Enige wat je kan zeggen redelijke waarschijnlijkheid, met deze getallen is dat de waarde die jij op moet tegen ergens tussen de 31.500 en de 57.500 zal liggen.

Genoeg over de slottermijn en restwaarde. Wat zegt de ANWB als je kenteken en huidige KM stand invoert op ANWB koerslijst?

De dagwaarde van ANWB moet je toch wel een beetje vanuit kunnen gaan?

Heb zelf ook wat 911/bj2007 ingevoerd. Aanschafwaarde zelfs tegen de 60.000 levert in veel gevallen een dagwaarde van rond de 40/41.000 euro.
Volgend jaar mag je de auto weer voor een deel afschrijven. De WEV en dus de bijtelling wordt dan weer iets lager. Tenzij de 911 opeens enorm in waarde gaat stijgen, dan moet je eigenliijk mee omhoog.

Wil je 't zekere voor 't onzekere, neem een WEV taxatie, zonder dat je de taxateur insinuaties doet en je hebt voor 100 euro een duidelijke prijs.

[Voor 22% gewijzigd door PROnline op 03-02-2023 13:41. Reden: d-tjes en t-tjes]

• Sascha_84
PROnline schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:23:
Ik doe nog een tweede poging, de makkelijkste.
Je moet de waarde van nu opgeven. De waarde die jij wil hanteren, valide of niet, is voor 2025 vastgesteld

Nog even doorgaand op de slottermijn. Stel Poetin wilt de oorlog, We krijgen nooit meer olie en gas. Auto's zijn daardoor niks meer waard. Je restwaarde is over twee jaar is dus 0.

Of een positieve benadering, je een oudoom is met 104 naar de hemel gegaan en laat je in de evenis een spaardeposito van 1.000.000 achter. Deze deposito staat nog twee jaar vast. Met deze deposito op zak (en verder geen schulden o.i.d.) denk ik wel een bank te vinden die mij een lening verstrekt met 0 rente en 70.000 euro slottermijn.

[...]
Maar dan je mag het verschil wat de auto oplevert en de slotsom nog steeds ophoesten. En wat de auto oplevert kan weer anders (lager!) zijn dan de dagwaarde.

Hoewel ze vaak dicht tegen elkaar aan liggen, is er geen causaal verband tussen de twee.

[...]
Dat is ook juist. Zodra je de dealer uit rijdt heb je al een afschrijving aan je broek. Maar nogmaals dat is niet gelijk de waarde van 2025 met een plus van x.000km die je hopelijk met veel plezier gaat maken.

Hoewel de restwaarde en en stoltermijn vaak wel met elkaar te maken hebben, zijn ze niet 100% uitwisselbaar en zoals gezegd niet heel relevant voor de waardebepaling nu. Enige wat je kan zeggen redelijke waarschijnlijkheid, met deze getallen is dat de waarde die jij op moet tegen ergens tussen de 31.500 en de 57.500 zal liggen.

Genoeg over de slottermijn en restwaarde. Wat zegt de ANWB als je kenteken en huidige KM stand invoert op ANWB koerslijst?

De dagwaarde van ANWB moet je toch wel een beetje vanuit kunnen gaan?

Heb zelf ook wat 911/bj2007 ingevoerd. Aanschafwaarde zelfs tegen de 60.000 levert in veel gevallen een dagwaarde van rond de 40/41.000 euro.
Volgend jaar mag je de auto weer voor een deel afschrijven. De WEV en dus de bijtelling wordt dan weer iets lager. Tenzij de 911 opeens enorm in waarde gaat stijgen, dan moet je eigenliijk mee omhoog.

Wil je 't zekere voor 't onzekere, neem een WEV taxatie, zonder dat je de taxateur insinuaties doet en je hebt voor 100 euro een duidelijke prijs.
Misschien goed om even te noemen dat ik de auto niet ga kopen als de fiscale waarde boven de 35k uitkomt. Mijn conclusie is dat de slotsom wel degelijk kan dienen als indicator, maar dit voor dit jaar niks oplost omdat je via een afschrijvingstabel voor dit jaar op 44k uitkomt.

De auto waar ik naar kijk is een Targa 4S en voor de specifieke wagen komt de ANWB uit op 47k bij particuliere verkoop.

Mijn beste optie is de taxateur die op 39 uitkomt, die overigens zeer betrouwbaar is en dat netjes binnen de mogelijkheden van de wet doet. Bijtelling is dan ongeveer 650 euro. Best veel maar nog steeds vergelijkbaar met een gemiddelde premium middenklasser.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:12
Off topic maar vergeet je 2,7% of 1,5% btw privé gebruik niet (niet bijdehand bedoeld)
}:O
Merk dat dat best vaak vergeten wordt..

[Voor 12% gewijzigd door ZveenT op 03-02-2023 14:12]

• PROnline
Misschien goed om te noemen is dat je totaal niet reageert op de input die je niet wil horen.

Slotslom is bedrag in 2025 waar dus al twee jaar afschrijving in zit. Hoe is dat op enige manier te rechtvaardigen om te gebruiken als startbedrag voor 2023? Geen afschrijving en geen KM's rijden?
Sascha_84 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:03:
[...]
Mijn conclusie is dat de slotsom wel degelijk kan dienen als indicator
Mijn beste optie is de taxateur die op 39 uitkomt, die overigens zeer betrouwbaar is en dat netjes binnen de mogelijkheden van de wet doet. Bijtelling is dan ongeveer 650 euro. Best veel maar nog steeds vergelijkbaar met een gemiddelde premium middenklasser.
De slotsom van 31.500 wijkt 20% af van de taxatie en je vindt 't een goede indicator?

[Voor 48% gewijzigd door PROnline op 03-02-2023 14:17]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sascha_84 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:29:
een lagere bijtelling zou natuurlijk fijn zijn.
Tuurlijk. Behalve als het je na de controle achteraf heel erg veel meer gaat kosten. En bij bewuste fraude houdt het dan ook niet op bij de BV. Zonde. Daar proberen we voor te waarschuwen :)

Inderdaad ook de 1,5 a 2,7% BTW prive-kosten over de catalogusprijs (!) niet vergeten.
Ik heb ook een betrouwbare taxateur die onderbouwd op €39k WEV uit kan komen.
Stel je overtuigt de inspecteur dat de auto echt 22K waard is. Dan zet dezelfde inspecteur meteen een andere pet op en vraagt waarom je 58k zegt uit te geven voor iets dat je zelf waardeert op 22k.
Sascha_84 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:23:
Off topic: ja financial lease is zeer interessant als ondernemer. Kosten zijn aftrekbaar van de winst en je houdt beschikking over je liquide middelen.
offtopic:
Inderdaad is lenen in het algemeen helemaal prima als onderneming (zie de groei bij vele bedrijven de afgelopen jaren van lage rente - en de massa-ontslagen bij een wat hogere rente). Mijn opmerking ging over lenen voor wat effectief een hobby-speeltje is. Een hele leuke. Maar waar je wel financiële risico's hebt, zoals dat de auto na een half jaar sneuvelt. Natuurlijk geen probleem als je hele goede verzekeringen hebt, en voldoende cash voor onderhoud.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Sascha_84
ZveenT schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:11:
Off topic maar vergeet je 2,7% of 1,5% btw privé gebruik niet (niet bijdehand bedoeld)
}:O
Merk dat dat best vaak vergeten wordt..
Yes dat is bekend, daar helpt een lage fiscale waarde ook bij :)

• Sascha_84
[quote]PROnline schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:12:
Misschien goed om te noemen is dat je totaal niet reageert op de input die je niet wil horen.

Slotslom is bedrag in 2025 waar dus al twee jaar afschrijving in zit. Hoe is dat op enige manier te rechtvaardigen om te gebruiken als startbedrag voor 2023? Geen afschrijving en geen KM's rijden?

Dat is wat ik zei in mijn reactie, slottermijn is misschien wel te rechtvaardigen maar alleen via een afschrijvingstabel. Dan bedoel ik op basis van nieuwwaarde in 2007 naar €31.500 in 2025.

• Sascha_84
F_J_K schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:03:

offtopic:
Inderdaad is lenen in het algemeen helemaal prima als onderneming (zie de groei bij vele bedrijven de afgelopen jaren van lage rente - en de massa-ontslagen bij een wat hogere rente). Mijn opmerking ging over lenen voor wat effectief een hobby-speeltje is. Een hele leuke. Maar waar je wel financiële risico's hebt, zoals dat de auto na een half jaar sneuvelt. Natuurlijk geen probleem als je hele goede verzekeringen hebt, en voldoende cash voor onderhoud.
Uiteraard ga je alleen tot een dergelijke aanschaf over als je het financiele risico kunt dragen.

• De Cheetah
Sascha_84 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:55:
[...]

Ik betaal al aardig wat belasting per jaar zowel zakelijk als prive en het is mijn ogen niet erg als je binnen de regels de belastingdruk verlaagt.

De 57k is sowieso niet de dagwaarde. Als ik de auto vandaag verkoop bij een dealer en die morgen met spoed wil verkopen (dit soort auto's staan vaak lang te koop) dan krijg ik absoluut geen 57k terug. Eerder een bedrag ergens tussen de 40 en 50k. Vandaar ook dat de belastingdienst toestaat dat je de dagwaarde bij particuliere transacties kunt gebruiken voor youngtimers.
Misschien moet je deze vraag eens aan je vrienden en kennissen en familie stellen, gewoon, face-to-face. Of zij het ok vinden dat je op hun kosten wat minder voor je Porsche betaalt. En er ook nog zakelijk op afschrijft, dus minder VPB betaalt en de BTW betaal je ook niet (en dat allebei naar ik aanneem uiteraard wel over 57,5k).

Overigens, Ik ga er voor het gemak vanuit dat de auto geen zakelijk doel, dat heet, bijdrage aan de statutaire doelstellingen van het bedrijf, heeft. Maar Please, correct me if I’m wrong.

Als je zo lekker veel veel verdient, net zoals ik, betaal dan ook gewoon je centen. Daar kunnen we van naar school, je oma van verzorgen, ons land van beschermen etc. Dat heet maatschappelijke verantwoordelijkheid.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:37

MLLL

Palm Treo 650

Sascha_84 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:45:
[...]

Weet eigenlijk wel zeker dat die 2,7 / 1,5% over de nieuwwaarde berekend wordt en die staat zo vast als een huis.

Nu is die nieuwwaarde van 170.000 lekker laag _/-\o_

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-03 23:36
Inderdaad het is bijtelling over dagwaarde en BTW correctie over catalogusprijs incl. BPM. Alternatief is 'm voor de BTW privé rijden (niet fijn met onderhoud) of minder dan 500km privé per jaar, maar waar koop je dan nog zo'n auto voor.

Voor wat betreft de bijtelling over dagwaarde, ga naar gaspedaal.nl filter op bouwjaar, pak er drie met een vergelijkbare kilometerstand en neem het gemiddelde. Dat kun je prima verantwoorden bij de fiscus.

[Voor 35% gewijzigd door GabberPiet op 04-02-2023 23:52]

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:37

Herman

FP ProMod
[...]

De BTW-bijtelling kent geen youngtimer-regeling ;) Ofwel: jaarlijks 1,5/2,7% van de cat.waarde.
(BTW-bijtelling hoeft niet hoger te zijn dan de werkellijk genoten voordruk)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:03
Ga niet je gelijk proberen te halen hier op Tweakers. Die ga je niet krijgen en als je ook maar enigszins creatief bezig bent krijg je van alles naar je hoofd geslingerd. Maar het verschil tussen aanschaf en taxatie in TS is wel erg groot, dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.

Er is gerust ruimte om een beetje te spelen maar dit is te veel..

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:37
[...]

Is over oorspronkelijke cataloguswaarde. 100K+?

" Als u een auto heeft gekocht via de "marge" regeling (u heeft bij aankoop geen BTW kunnen verrekenen) dan dient u 1,5% over de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto als BTW correctie te betalen.
Als u een auto heeft gekocht via de "BTW" regeling (u heeft bij aankoop wel BTW kunnen verrekenen) dan dient u 2,7% over de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto als BTW correctie te betalen. "

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:37
Vergeet ook niet dat als je de auto verkoopt je BTW moet afdragen. Dat kan een flink slok zijn.
https://forum.acumulus.nl/index.php?topic=6295.0

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:35
Er zal vast ruimte zijn om te rommelen. Zeker met dit soort regelingen is er een grijs gebied, maar eigenlijk is je vraag wel hilarisch.

Je koopt (deels met een lening) een auto voor 57k en vraagt vervolgens ons wat de waarde in het economisch verkeer is. Euh, dat is dus de waarde die iemand er voor wil geven om hem over te nemen, lees 57k…
Dat je met een lager bedrag wegkomt omdat het een moment opname is, wil niet zeggen dat de wev dus ook echt lager is hè :+ .

Ik ben niet helemaal thuis in (toekomstige?) klassiekers, maar kan je wel stellen dat je de auto afschrijft omdat de waarde daalt? Worden dit soort auto’s niet steeds meer waard en is dit niet een investering van het een of ander?

• ColeJ
Je wilt hem trouwens in de toekomst zeker weer terug kopen naar privé (voor een zo laag mogelijke waarde), nadat je natuurlijk eerst van boven tot onder-voor tot achter onderhoud en schades laat herstellen op de zaak?

Vervolgens dan zeker wel weer voor de hoofdprijs particulier verkopen…

:w

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-03 23:36
tony-stark schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:29:
[...]

Is over oorspronkelijke cataloguswaarde. 100K+?

" Als u een auto heeft gekocht via de "marge" regeling (u heeft bij aankoop geen BTW kunnen verrekenen) dan dient u 1,5% over de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto als BTW correctie te betalen.
Als u een auto heeft gekocht via de "BTW" regeling (u heeft bij aankoop wel BTW kunnen verrekenen) dan dient u 2,7% over de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto als BTW correctie te betalen. "
Tuurlijk niet voor afgeschreven waarde goedkoop overnemen naar privé en dan voor de hoofdprijs verkopen toch! :+

edit: Wat ColeJ zegt.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-03 10:44
ColeJ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:38:
Je wilt hem trouwens in de toekomst zeker weer terug kopen naar privé (voor een zo laag mogelijke waarde), nadat je natuurlijk eerst van boven tot onder-voor tot achter onderhoud en schades laat herstellen op de zaak?

Vervolgens dan zeker wel weer voor de hoofdprijs particulier verkopen…

:w
Je vergat nog: En zakelijke kilometers afrekenen tegen 21 cent belastingvrij, ook dat kan de winst drukken..... Bij mij telde dat (4000 zakelijke km/maand) lekker door - al heb ik niet het idee dat TS veel zakelijke kilometers gaat maken in deze auto, als klant zie je liever niet dat je leverancier zodanig inkomsten genereert dat er een auto van 1-2 ton afkan.

• ColeJ
DjoeC schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:01:
[...]

Je vergat nog: En zakelijke kilometers afrekenen tegen 21 cent belastingvrij, ook dat kan de winst drukken..... Bij mij telde dat (4000 zakelijke km/maand) lekker door - al heb ik niet het idee dat TS veel zakelijke kilometers gaat maken in deze auto, als klant zie je liever niet dat je leverancier zodanig inkomsten genereert dat er een auto van 1-2 ton afkan.
*knip* geen offtopic discussies aub, reacties dus ook verwijderd.

[Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 05-02-2023 20:46]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee