Toon posts:

Goodwe in huis via wasmachine of SolarEdge via fundering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeGoorn
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-03 14:09
Diverse offertes voor zonnepanelen ontvangen, waarvan een met voorstel de stroom via de wasmachine naar meterkast laten lopen met Goodwe.
Andere offerte gaat via SolarEdge buitenom via fundering.
De overige offertes hebben micro omvormers van enphase
...

...
jaarlijks verbruik 2600, 1 fase aansluiting

offerte 1: prijs € 6.163,71, geschatte opbrengst 3017 kWh
Zonnepanelen 7 x REC 420 Alpha Pure-R Black
Omvormers 1 x GW 3000 D-NS

offerte 2: prijs € 6.080,00, geschatte opbrengst 2590 kWh
7 Jinko 375Wp (1692 x 1029mm) full black panelen
7 Solar Edge Power Optimizers
1 Solar Edge 1 fase omvormer

offerte 3: prijs € 5.575,00, geschatte opbrengst 2881 kWh
Aantal Omschrijving Subtotaal
7 x Jinko Solar Tiger Neo N-type 420WP Full Black + Enphase Micro-omvormers.

Is het waar dat via wasmachine minder oplevert ?
Is REC een veel beter paneel als Jinko Solar Tiger Neo N type ?

Ontvang graag jullie advies

Gr. Simon

Alle reacties

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:33
wat een prijzen, ik heb verleden jaar 11 panelen van 385 voor €5500 laten leggen met solaredge, dat was met btw.

En in de krant maar schrijven dat zonnepanelen goedkoper zijn geworden.
Ik zou verder zoeken naar betere prijzen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

'via wasmachine': PV verdeler?
Dat wordt max 16A ~ 3.7 kW aan omvormer.
Een 3kW omvormer gaat dus makkelijk.

Wel weinig panelen, dat maakt het misschien duur.
Heb je echt niet meer plek?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-03 20:56
Met zowel de Goodwe(stringomvormer), SolarEdge (omvormer/optimizer combi) als de Enphase(microomvormers) heb je een kabel richting de meterkast nodig, die is afhankelijk van de afstand en het vermogen en niet van het type omvormer..

REC is over het algemeen wel beter als Jinko, die laatste heeft vaak ook een donkerpaarse gloed die vanuit bepaalde hoeken te zien is. Niet helemaal storend in mijn ogen maar ook niet full-black.

Aansluiten op de wasmachinegroep levert zelfs minder verlies op als je de wasmachine laat draaien op de piekmomenten van je panelen :-)

• DeGoorn
Inderdaad viel mij ook op dat de offerte prijzen aan de hoge kant zijn in vergelijking met anderen op Tweakers.

Er is ruimte voor max 10 panelen, afhankelijk welk merk/vermogen. 10 JA Solar met circa dezelfde opbrengst en prijs, vandaar deze offerte niet genoemd.

Mijn beeld is dat de SolarEdge een betere omvormer is, gezien de toch regelmatige klachten over GoodWe.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-03 14:58
Tegenwoordig moet een omvormer toch op een eigen groep zitten?

Of krijg je dan een subkast op zolder?

https://voltasolar.nl/ken...len-aansluiten-meterkast/
Nee het levert juist meer ellende op ;)

Als het op de juiste manier geïnstalleerd wordt betekend het alleen dat je minder panelen op die groep kunt doen.

Maar dat is in jou geval geen probleem, gezien je toch niet aan dat limiet komt.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DeGoorn schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:48:
Nee. Een eventuele verkoper die je dat heeft verteld in jouw huidige situatie, zou van mij niet meer terug mogen komen.

Verder: Als je geen speciale reden hebt om dat niet te doen: Leg 10 panelen op je dak.

Zo snel te zien heb je geen of weinig last van schaduw, dus SolarEdge of Enphase systemen zijn dan leuk voor de statistieken die je eruit krijgt of uit bepaalde veiligheids overwegingen, maar technisch niet nodig en onnodig duur.

[Voor 3% gewijzigd door remco_k op 04-02-2023 12:40]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:47

Zenix

BOE!

DeGoorn schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:38:

Mijn beeld is dat de SolarEdge een betere omvormer is, gezien de toch regelmatige klachten over GoodWe.
Welke klachten? Goodwe staat bekend als een goede fabrikant.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Om te beginnen: dak zo vol mogelijk. ~Kan je het zelf? Dan kost het (minder dan) de helft.~

Ik heb recent panelen uitgezocht, 2 types op één dakdeel, voor optimale dak vulling. Vol = vol.
Paar centimeter over. Als een leverancier maar één paneel type heeft, is de dakvulling waarschijnlijk niet goed.

Heb je niet expliciet gevraagd om monitoring per paneel? Dan geen micro-omvormers of optimizers, tenzij je wisselende schaduw over de dag hebt. Dan -kan- het zinnig zijn. Anders te duur.

Hoe verwarm je nu? Warmwater? Hou rekening met warmtepomp(boiler) en E-auto.
Maximaal panelen, ik leg zelf ook noord vol.

Met 2 MPPT's kunnen Noord en Zuid zeker op dezelfde omvormer, en anders alleen als het evenveel van ~dezelfde~ panelen zijn. Kunnen er heel veel panelen op een omvormer via een PV-verdeler op zolder.

(ik heb voor de panelen zelf minder dan €0,40 per Wp betaald) Jouw offertes inclusief alles zijn > €2 / Wp...

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-03 23:06
Zenix schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Welke klachten? Goodwe staat bekend als een goede fabrikant.
Nou, ik zou eerder zeggen dat de prijs-kwaliteit ongeveer goed is. Het kost niet veel, maar..
Ik heb in twee omvormers kapotte condensatoren vervangen (in een GW1500-NS en GW4000-SS) twee andere hebben een softwarefout die niet wordt gefixt (GW1500-NS, schakelen uit bij laag vermogen) en eentje geeft bij lage vermogens een te hoge opbrengst aan (GW3000D-NS, verder niet erg, maar spreekt niet voor kwaliteit)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Volgens mij heeft jouw dak geen rare schaduw, dus je kan gewoon voor een string systeem gaan (mits je niet wil uitlezen op paneelniveau). Dan zou ik voor de goodwe gaan.

Wel vind ik (let op, persoonlijke mening) een kastje aan oude bedrading knutselen een makkelijke oplossing voor de installateur.

Vraag dus of de dc kabels naar beneden gaan en de omvormer in de meterkast oid, zoals bij de solaredge offerte (die overigens te weinig panelen heeft, of ze moeten de s500b optimizer aanbieden). Waarom? Minder kans op te hoog voltage voor de omvormer.

Wise enough to play the fool

• DeGoorn
Ik las ook dat voor de solar edge minimaal 8 panelen vereist zijn, een s500b optimizer staat niet vermeld in de offerte.

Zijn micro omvormers meer toekomstproof voor accu's ?
Vandaag de laatste offerte ontvangen:
7 Sunpower 405 P6 met enphase IQ8, geschatte opbrengst 2855 voor € 6.132

Prijs per Wp is niet het enige criterium, helaas is de goedkopere ook degene met de slechtere ervaringen en niet heel transparant in wie er uiteindelijk monteert.

• onetime
  • Niet online
Om beter voorbereid te zijn op accu toepassingen wil je je string-kabels binnen hebben.
Met micro omvormers heb je een werkende net-aansluiting nodig, binnen de specs.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

teacher schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:09:
Volgens mij heeft jouw dak geen rare schaduw, dus je kan gewoon voor een string systeem gaan (mits je niet wil uitlezen op paneelniveau). Dan zou ik voor de goodwe gaan.

Wel vind ik (let op, persoonlijke mening) een kastje aan oude bedrading knutselen een makkelijke oplossing voor de installateur.

Vraag dus of de dc kabels naar beneden gaan en de omvormer in de meterkast oid, zoals bij de solaredge offerte (die overigens te weinig panelen heeft, of ze moeten de s500b optimizer aanbieden). Waarom? Minder kans op te hoog voltage voor de omvormer.
Eens! Simpel dak met weinig schaduw, hooguit aan het einde van de dag zit de dakkapel van de buren in de weg, maar is dat de meerprijs waard? De offerte met Enphase is dan wel weer goedkoper dan met de stringomvormer.

De aardedraad dient >=4mm2 te zijn en ik neem aan dat de wasmachinegroep dat niet heeft, dus vrij simpel van de installateur. Er is altijd wel ergens een koof te vinden in huis. Hoe loopt de afvoer van de wasmachine; die zal toch ergens in een koof zitten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• DeGoorn
Net topic Het grote Enphase topic doorgenomen en blijf nu met de vraag over of de keuze van Enphase IQ8 met een piekvermogen van 245 wel de juiste combinatie is met Sunpower P6 405. Ontvang graag advies hierover

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Dat zal wel flink aftoppen in de zomer gezien de orientatie. Welk model is het specifiek? De IQ8M?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• DeGoorn
Dat staat dus niet gespecificeerd op de offerte, vandaar dat ik uitga dat het IQ8 is. Heb het inmiddels gevraagd.

• onetime
  • Niet online
@DeGoorn De 1e offerte lijkt me verreweg het best; in verhouding het goedkoopst en de hoogste opbrengst...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee