vraag over type stekker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 18:11
Hi,

Naar aanleiding van mijn vorig topic heb ik een elektricien gecontacteerd om een stopcontact te plaatsen en na te gaan of een 1 fase inductie kookplaat gaat lukken.

Volgens hem gaat na de interventie twee 20A automaten en een stopcontact waardoor ik een 2P + A 16A stekker kan aansluiten. Hiermee ben ik niet bekend en ik vind zeer weinig info online behalve winkels die dit type stekker verkopen. Is dit iets regulier voor een 1 fase inductie kookplaat of kan ik beter benadrukken dat een normale tweepolige stekker beter is?

Het gaat dus om deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1rvzzF1h6kwE11rHoP3-Q6Pyn0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oaeg6LQau9lVeTxojxlCuSa2.jpg?f=user_large

opmerking: het gaat dus om België, in Nederland is dit allemaal wat anders en meer standaard en strenger geregeld heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 13:00
In Nederland doe je dit met een perilex stekker. 1 fase kookgroep is bij ons zo aangesloten.

Heb je vast niks aan, maar voor de zekerheid even vermeld ;-)

Maar trouwens, volgens mij kun je een 3 polige stekker (want dat is het wat je laat zien) niet aansluiten op deze manier. Je hebt minstens 4 polen nodig (2 fase, 1 nul, 1 aarde) en volgens mij zelfs 5 polig (2 fase, 2 nul, 1 aarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Muldert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:26:
In Nederland doe je dit met een perilex stekker. 1 fase kookgroep is bij ons zo aangesloten.

Heb je vast niks aan, maar voor de zekerheid even vermeld ;-)

Maar trouwens, volgens mij kun je een 3 polige stekker (want dat is het wat je laat zien) niet aansluiten op deze manier. Je hebt minstens 4 polen nodig (2 fase, 1 nul, 1 aarde) en volgens mij zelfs 5 polig (2 fase, 2 nul, 1 aarde).
Bedankt! Inderdaad die kwam ik ook tegen en snap eigenlijk het nut niet van deze stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:57
Hier in België wordt dat meestal aangesloten in een aansluitdoos:
https://www.zelektro.be/v...vijfpolig.html#attr=22228 of
https://www.elgo-electric...uitdoos_kim600763w_5p_6mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Dat kan natuurlijk altijd! Heb ik in ons vorige huis ook gedaan.

Heeft je kookplaat geen aansluitschema? Wat voor stekker of bedrading komt daar uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Die stopcontacten zijn niet genoteerd welke aansluiting wat doet, lijkt mij altijd een risico.
Gewoon een aansluitdoos plaatsen, binnenin goed markeren, dan gaat het gewoon goed.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Muldert schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:09:
[...]

Dat kan natuurlijk altijd! Heb ik in ons vorige huis ook gedaan.

Heeft je kookplaat geen aansluitschema? Wat voor stekker of bedrading komt daar uit?
Momenteel is dat, zie andere topic, nogal raar aangesloten met de draad dus zonder stekker. Dat deed men blijkbaar vroeger wel zo.

Ik heb nog geen inductiekookplaat gekocht.

[ Voor 5% gewijzigd door cy-gor25 op 03-02-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
cy-gor25 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:38:
[...]

Momenteel is dat, zie andere topic, nogal raar aangesloten met de draad dus zonder stekker. Dat deed men blijkbaar vroeger wel zo.

Ik heb nog geen inductiekookplaat gekocht.
Ah excuus had vorige topic nog niet gezien. Zoals het op die foto zat, zat het in ons vorige huis ook ongeveer.
Maar dat bevestigt wel dat je dus een 5 polige stekker nodig hebt (zoals perilex, of iets anders).

eea. is dus afhankelijk van hoeveel vermogen je nieuwe kookplaat gaat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Muldert schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Ah excuus had vorige topic nog niet gezien. Zoals het op die foto zat, zat het in ons vorige huis ook ongeveer.
Maar dat bevestigt wel dat je dus een 5 polige stekker nodig hebt (zoals perilex, of iets anders).

eea. is dus afhankelijk van hoeveel vermogen je nieuwe kookplaat gaat verbruiken.
Sowieso 1 fase max 20-25A. De draad is te dun voor 32A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-06 07:22
Die stekker is perfect ok, wordt makkelijk in 80% van alle kookplaataansluitingen gebruikt.

Jouw installatie (link naar jouw vorige post) heeft echter heel ernstige gebreken. Daar is werk aan de winkel.

Geen idee waarom dat zo is, maar die had gekeurd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Merion schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:47:
Die stekker is perfect ok, wordt makkelijk in 80% van alle kookplaataansluitingen gebruikt.

Jouw installatie (link naar jouw vorige post) heeft echter heel ernstige gebreken. Daar is werk aan de winkel.

Geen idee waarom dat zo is, maar die had gekeurd moeten worden.
Ja inderdaad, goede elektricien vinden en eens laten keuren.

Die stekker is inderdaad ok maar 1 fase kookplaten hebben gegoten stekkers dus ik kan niet anders dan het stopcontact vervangen. Om nu van een nieuwe kookplaat de gegoten stekker af te snijden is misschien niet het beste plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
Toch ongewoon wat je daar aan het doen bent. Als ik het goed begrijp wil je dus een kleine 1- of 2-pits kookplaat met aangegoten stekker inbouwen in een keuken op de plaats waar normaal een standaard 4-pits (of misschien 5-pits) kookplaat zit? Of hoe moet ik dat zien? Maak eens wat foto’s van de plaat en aanrecht.

- Heb jij die woning onlangs gekocht?
- Heb je een keuringscertificaat gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Merion schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:18:
Toch ongewoon wat je daar aan het doen bent. Als ik het goed begrijp wil je dus een kleine 1- of 2-pits kookplaat met aangegoten stekker inbouwen in een keuken op de plaats waar normaal een standaard 4-pits (of misschien 5-pits) kookplaat zit? Of hoe moet ik dat zien? Maak eens wat foto’s van de plaat en aanrecht.

- Heb jij die woning onlangs gekocht?
- Heb je een keuringscertificaat gehad?
Nee het is gewoon een kookplaat (inductie) met 4 pitten ter vervanging van een vitrokeramische kookplaat met 4 pittne. Dezelfde grootte. In plaats van een aansluitdoos te laten installeren of een tweepolige stekker is er nu een driepolige stekker en bijbehoren stopcontact. Inschattingsfout. Het probleem is dat de enige inductie kookplaat die ik kan laten installeren (1-fase) met een aangegoten stekker komt terwijl kookplaten vaak zonder stekker worden verkocht en dan kan je er zelf eentje bevestigen.

Vervangen van het stopcontact op de kookplaat-groep is complex: de inbouwdoos van het huidige stopcontact is veel groter dan een standaard inbouwdoos, op de bestaande inbouwdoos past geen tweepolig stopcontact, etc... zeer irritant.

Ondertussen heb ik wel een oplossing: ik heb een "normaal" stopcontact over dus ik kan de nieuwe kookplaat wel aansluiten, mits een verlengdraad van circa 2,5 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:35

Rmg

https://www.plugsocketmuseum.nl/Belgian_3hd.html

Belgische heavy duty stekkers, lijkt me geschikt voor een kookgroep mits de aderdikte goed is.

Alleen waarom er 2x20A automaten geplaatst moeten worden voor 1 fase is wel een raadsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
cy-gor25 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:44: Inschattingsfout. Het probleem is dat de enige inductie kookplaat die ik kan laten installeren (1-fase) met een aangegoten stekker komt terwijl kookplaten vaak zonder stekker worden verkocht en dan kan je er zelf eentje bevestigen.
Wat jij hier schrijft is Chinees voor mij. Ik heb in mijn leven misschien wel 1000 1-fasige kookplaten aangesloten,

Dus net zoals RNG reeds zei.
- Waarom die stekker een inschattingsfout is en niet aan die plaat kan
- Waarom je 2x20:automaten moet plaatsen
is mij een groot raadsel.

Volgens mij heb je een totaal fout inzicht in wat het probleem nu eigenlijk is. Ook ik heb immers een 1-fasige kookplaat die op die stekker zit, net zoals miljoenen andere Belgen. Op die stekker kan je 100% van alle 4 en 5 pits kookplaten aansluiten. Ook NL,DE en FR platen.

Op het eerste zicht lijkt er wel een probleem te zijn met de opbouw van jouw installatie (link naar jouw ander topic), maar dat heeft niets met die stekker te maken. Vandaar mijn vraag over dat keuringsattest.

2-polige stopcontacten zijn trouwens niet toegelaten in Belgie.

[ Voor 30% gewijzigd door Merion op 05-03-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Merion schreef op zondag 5 maart 2023 @ 05:41:
[...]
Wat jij hier schrijft is Chinees voor mij. Ik heb in mijn leven misschien wel 1000 1-fasige kookplaten aangesloten,

Dus net zoals RNG reeds zei.
- Waarom die stekker een inschattingsfout is en niet aan die plaat kan
- Waarom je 2x20:automaten moet plaatsen
is mij een groot raadsel.

Volgens mij heb je een totaal fout inzicht in wat het probleem nu eigenlijk is. Ook ik heb immers een 1-fasige kookplaat die op die stekker zit, net zoals miljoenen andere Belgen. Op die stekker kan je 100% van alle 4 en 5 pits kookplaten aansluiten. Ook NL,DE en FR platen.

Op het eerste zicht lijkt er wel een probleem te zijn met de opbouw van jouw installatie (link naar jouw ander topic), maar dat heeft niets met die stekker te maken. Vandaar mijn vraag over dat keuringsattest.

2-polige stopcontacten zijn trouwens niet toegelaten in Belgie.
Wat ik bedoel is dat de gewenste kookplaat een stekker heeft (2-polige schuko) die je er niet kan afhalen (zie foto 5 op de site van de fabrikant). Hoe kan je de kookplaat dan aansluiten als 2-polige stopcontacten verboden zijn? Nu is mijn oude vitrokeramische kookplaat dus aangesloten met een Vynckier fornuisstekker 2-polig 32 A-stekker aan een Vynckier stopcontact.

Ik ga geen automaten plaatsen en er moet niets gebeuren aan de automaten.

Er is een keuring geweest bij de bouw in 2008 van het appartement. Moeilijk te zeggen hoe goed of hoe slecht die is gedaan. Ik ben me ervan bewust dat de installatie verre van goed is.

EDIT: soms kan je de draad verwijderen, maar dat gaat bij deze kookplaat precies niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98s7PslaOIoML5AK9uQvitK8BVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxXJ8f42RzRwvw0swTVWmC73.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door cy-gor25 op 05-03-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:24

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het addertje zit in dit plaatje van de fabrikant:

https://media3.bosch-home...eg_Wattage_3,7kW_def.webp

Dis is dus een enkelfasige kookplaat met meerdere pitten die je op een normaal stopcontact mag en kan aansluiten mits je niet alle pitten tegelijk op maximaal vermogen benut. Dan loop je namelijk tegen de limieten van de bekabeling van het stopcontact naar de groepenkast aan met alle gevolgen van dien. En dat is er vanuitgaande dat je ook niets anders op die groep hebt aangesloten dat tegelijkertijd vermogen trekt, zoals (ik noem maar was) een afzuigkap, waterkoker, broodrooster of magnetron.

Wil je dit allemaal wel kunnen, of alle pitten tegelijk op max benutten, dan ontkom je toch niet aan een herverdeling van je groepen en nieuwe bekabeling naar je kookplaats. Dan vervalt dus het voordeel waarmee de fabrikant adverteert.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Heroic_Nonsense schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:04:
Het addertje zit in dit plaatje van de fabrikant:

https://media3.bosch-home...eg_Wattage_3,7kW_def.webp

Dis is dus een enkelfasige kookplaat met meerdere pitten die je op een normaal stopcontact mag en kan aansluiten mits je niet alle pitten tegelijk op maximaal vermogen benut. Dan loop je namelijk tegen de limieten van de bekabeling van het stopcontact naar de groepenkast aan met alle gevolgen van dien. En dat is er vanuitgaande dat je ook niets anders op die groep hebt aangesloten dat tegelijkertijd vermogen trekt, zoals (ik noem maar was) een afzuigkap, waterkoker, broodrooster of magnetron.

Wil je dit allemaal wel kunnen, of alle pitten tegelijk op max benutten, dan ontkom je toch niet aan een herverdeling van je groepen en nieuwe bekabeling naar je kookplaats. Dan vervalt dus het voordeel waarmee de fabrikant adverteert.
Inderdaad, die had ik ook gezien. Nu dat is niet zo'n groot probleem want we koken niet zo intens veel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
Dit is idd een heel, heel speciale kookplaat, wist zelfs niet dat zoiets bestond. Eerlijk gezegd nooit gezien. Vermogen van de platen wordt elektronisch gelimiteerd tot 3,7kW. Je kan dat blijkbaar wel uitschakelen door een parameter te veranderen. Denk overigens dat dit model zelfs niet eens verkrijgbaar is in BE, en heb je waarschijnlijk online gevonden.
cy-gor25 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:27:
Hoe kan je de kookplaat dan aansluiten als 2-polige stopcontacten verboden zijn?
Dit is hoe er een 2-polig stopcontact er uitziet en dat mag je in BE niet plaatsen. Je bedoelt waarschijnlijk 2P+aarding of 3 polig. Een aarding is immers ook een pool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3V8qmGdBNqtU41yVE6IISIWNzxk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tF4p8dthROdD8qVMz0f0ev7z.jpg?f=user_large
Nu is mijn oude vitrokeramische kookplaat dus aangesloten met een Vynckier fornuisstekker 2-polig 32 A-stekker aan een Vynckier stopcontact.
1. Ofwel knip je die stekker er idd af, wat de garantie waarschijnlijk doet vervallen
2. Doe je dat liever niet dan maak je een korte adapterkabel: Vynckier stekker -> regulier verlengkabel-stopcontact, 2,5mm2
3. Vynckier stopcontact verwijderen en vervangen door afdekplaat met en regulier opbouw stopcontact plaatsen is een alternatief. Eventueel naast het de afdekplaat.
4. Je kan ook een normale kookplaat installeren maar dat zal de bekabeling 4mm2 moeten zijn of nog beter 6mm2. Is immers een plaat met courante afmetingen.
5. Inpluggen een een normaal stopcontact eventueel met verlengkabel, wel 2,5mm2

Vervang die C32 automaat iig absoluut door een C20!!!!
Er is een keuring geweest bij de bouw in 2008 van het appartement. Moeilijk te zeggen hoe goed of hoe slecht die is gedaan.
Verbazingwekkend is dat. Een gebouw van 2008. Ik kan mijn ogen zelfs niet geloven.

- Er zit maar 1 aardlekschakelaar in die kast. Minimum 2 vereist. Hoe kan die keurder dat gemist hebben.
- Hoe kunnen al die automaten C20 zijn? Als je in een verlichtingskring C20 automaten zet moeten de schakelaars hiervoor geschikt zijn. Standaard schakelaars zijn 10A en mag je niet afzekeren met een C20. Neem aan dat er toch verlichting in dat pand zit?
- Aan die C32 automaat zit precies dezelfde draaddoorsnede als de overige C20 automaten. Hoe kan dat?

[ Voor 8% gewijzigd door Merion op 06-03-2023 08:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:35

Rmg

cy-gor25 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:27:
[...]

EDIT: soms kan je de draad verwijderen, maar dat gaat bij deze kookplaat precies niet.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA2kyLFI_p7RRK-MWgVr8pxTwfg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4caMX5Jodj8ECMr3dajcgVd.jpg?f=user_large

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
@Rmg 🤣🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Dat is altijd een optie ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Merion schreef op maandag 6 maart 2023 @ 05:35:
Dit is idd een heel, heel speciale kookplaat, wist zelfs niet dat zoiets bestond. Eerlijk gezegd nooit gezien. Vermogen van de platen wordt elektronisch gelimiteerd tot 3,7kW. Je kan dat blijkbaar wel uitschakelen door een parameter te veranderen. Denk overigens dat dit model zelfs niet eens verkrijgbaar is in BE, en heb je waarschijnlijk online gevonden.

[...]
Dit is hoe er een 2-polig stopcontact er uitziet en dat mag je in BE niet plaatsen. Je bedoelt waarschijnlijk 2P+aarding of 3 polig. Een aarding is immers ook een pool.

[Afbeelding]

[...]

1. Ofwel knip je die stekker er idd af, wat de garantie waarschijnlijk doet vervallen
2. Doe je dat liever niet dan maak je een korte adapterkabel: Vynckier stekker -> regulier verlengkabel-stopcontact, 2,5mm2
3. Vynckier stopcontact verwijderen en vervangen door afdekplaat met en regulier opbouw stopcontact plaatsen is een alternatief. Eventueel naast het de afdekplaat.
4. Je kan ook een normale kookplaat installeren maar dat zal de bekabeling 4mm2 moeten zijn of nog beter 6mm2. Is immers een plaat met courante afmetingen.
5. Inpluggen een een normaal stopcontact eventueel met verlengkabel, wel 2,5mm2

Vervang die C32 automaat iig absoluut door een C20!!!!

[...]
Verbazingwekkend is dat. Een gebouw van 2008. Ik kan mijn ogen zelfs niet geloven.

- Er zit maar 1 aardlekschakelaar in die kast. Minimum 2 vereist. Hoe kan die keurder dat gemist hebben.
- Hoe kunnen al die automaten C20 zijn? Als je in een verlichtingskring C20 automaten zet moeten de schakelaars hiervoor geschikt zijn. Standaard schakelaars zijn 10A en mag je niet afzekeren met een C20. Neem aan dat er toch verlichting in dat pand zit?
- Aan die C32 automaat zit precies dezelfde draaddoorsnede als de overige C20 automaten. Hoe kan dat?
Ah ok. Inderdaad. Dergelijk stopcontact heb ik volgens mij nog maar 1 keer gezien een jaar of 20 geleden. Alles is tegenwoordig geaard.

Optie 2 lijkt me inderdaad het beste, geen gedoe met garantie. Bedankt voor de suggestie!

Klopt dat de kookplaat online gevonden werd, maar op coolblue.be. Mogelijk is dat hetzelfde assortiment als in Nederland en verkopen ze dit juist omdat men in Nederland afschakelt van gas?

Betreffende de keuring snap ik het zelf ook niet goed. Nochtans is de keuring gedaan door Electro Test in Melsbroek. Ga toch maar eens me informeren voor een herkeuring. Bedankt voor de opmerkingen, dit moet in orde worden gebracht.

[ Voor 3% gewijzigd door cy-gor25 op 06-03-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
cy-gor25 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:36:
Betreffende de keuring snap ik het zelf ook niet goed. Nochtans is de keuring gedaan door Electro Test in Melsbroek. Ga toch maar eens me informeren voor een herkeuring. Bedankt voor de opmerkingen, dit moet in orde worden gebracht.
Ik heb de indruk dat dit helemaal geen gebouw uit 2008 is maar uit de jaren 70 of ouder en zijn hier AREI regels voor pre-81 gebouwen toegepast, niettegenstaande er dan nog inbreuken in zitten. Dunnere draaddoorsnedes moet je nog steeds correct afzekeren. 1 enkele aardlekschakelaar is wel toegelaten.
Pagina: 1