Identificatie stopcontactaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 18:11
Hoi

Ik wil mijn vitrokeramische plaat vervangen door inductie, maar dit zal waarschijnlijjk niet kunnen op een aparte stroomgroep.

Nu zie ik dat de huidige kookplaat op een dergelijke manier is aangesloten. Of dit goed of slecht gedaan is laat ik in het midden, ik gok het laatste. Ik ken er niets van dus ik ga een nieuwe kookplaat zeker niet zelf plaatsen en ook een elektricien inschakelen om eventuele aanpassingen te doen. Nu vroeg ik me wel of hier een Perilex aansluiting van te maken is.

Belangrijke info, ik woon in België dus het netstelsel is hier wel anders en waarschijnlijk laat men hier installaties toe wat in Nederland nooit zou mogen, dat is wel typisch Belgisch. Foto bijgeplaatst van de kookgroep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wTinsJGBBL83KmQ7-VFEQgzJXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K963dzPXz02K8kWyTnItcth2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gtt4lA4FCt1xqpYGrFkuMquLslg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SY3UMtEm6oQlFKVVI5YNWNvm.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Goed dat je aangeeft dat het belgie is.

Nee je kan daar (eigenlijk) geen perilex van maken (die gaan maar tot 16 of 25A per pen), maar dat hoeft ook niet.
Je kan namelijk prima een kookplaat van ca 7kW aansluiten op de bestaande aansluiting.

Weet je al welke kookplaat je zou willen? Heb je daar al een aansluitschema van?

[ Voor 28% gewijzigd door Illusion op 29-07-2022 18:40 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Illusion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:39:
Goed dat je aangeeft dat het belgie is.

Nee je kan daar (eigenlijk) geen perilex van maken (die gaan maar tot 16 of 25A per pen), maar dat hoeft ook niet.
Je kan namelijk prima een kookplaat van ca 7kW aansluiten op de bestaande aansluiting.

Weet je al welke kookplaat je zou willen? Heb je daar al een aansluitschema van?
nee dat nog niet. Ik ga even kijken of ik de handleiding kan vinden van de huidige plaat en dan zien aan de hand van de afmetingen welke opties ik heb. Bedankt alvast voor de snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-06 22:53
cy-gor25 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:34:
Hoi

Ik wil mijn vitrokeramische plaat vervangen door inductie, maar dit zal waarschijnlijjk niet kunnen op een aparte stroomgroep.

Nu zie ik dat de huidige kookplaat op een dergelijke manier is aangesloten. Of dit goed of slecht gedaan is laat ik in het midden, ik gok het laatste. Ik ken er niets van dus ik ga een nieuwe kookplaat zeker niet zelf plaatsen en ook een elektricien inschakelen om eventuele aanpassingen te doen. Nu vroeg ik me wel of hier een Perilex aansluiting van te maken is.

Belangrijke info, ik woon in België dus het netstelsel is hier wel anders en waarschijnlijk laat men hier installaties toe wat in Nederland nooit zou mogen, dat is wel typisch Belgisch. Foto bijgeplaatst van de kookgroep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Je moet je kast open maken. Met de kap erover, zegt dat niets.

De aansluiting bij je kookvuur is wel tip top in orde.
Zoiets is beter als een perilex stekker (al lijkt het mij maar een 3G kabel te zijn?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Je hebt vast een 2fase aansluiting van 40A, met voldoende dikke kabel kan je dan 32A leveren naar de kookplaat. De dubbele draden naar kookplaat is omdat het intern bedraad is als 2x 16A aansluitingen (idealiter gebruik je dan dikkere draad en brugjes op kookplaat).

Als je dit laat aansluiten: geen zorgen in maken, ze zullen dit met voldoende dikke draad aansluiten (ze herkennen dit zelf in de zekeringkast).

[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 31-07-2022 13:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
bottom line schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:22:
[...]

Je moet je kast open maken. Met de kap erover, zegt dat niets.

De aansluiting bij je kookvuur is wel tip top in orde.
Zoiets is beter als een perilex stekker (al lijkt het mij maar een 3G kabel te zijn?)
Excuses voor de late reactie. Hierbij zonder kap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aRCa42eCHYWBxbfQ5J6H8yGjRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ezUC1SbAAYOwEQkwKdzfygH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1VsDW6wXi_SsCFsqObMD-eVUcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8QUiZoo6caVEmmb6rI61JdR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-06 22:53
cy-gor25 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

Excuses voor de late reactie. Hierbij zonder kap.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel maar een 1 fase aansluiting, wat jammer is.
Maar voor de rest is de volledig in orde.

Automaat af zetten, de schroeven van de aansluitdoos losmaken, nieuw inductievuur erin, kabels terug aansluiten op 1 fase (dus doorlussen waarschijnlijk) en je bent klaar.
Geen slechte installatie! En propere (en grote) zekeringkast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:10
Is dat nou gewoon 2,5mm² draad op die C32 automaat?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
bottom line schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:27:
[...]

Wel maar een 1 fase aansluiting, wat jammer is.
Maar voor de rest is de volledig in orde.

Automaat af zetten, de schroeven van de aansluitdoos losmaken, nieuw inductievuur erin, kabels terug aansluiten op 1 fase (dus doorlussen waarschijnlijk) en je bent klaar.
Geen slechte installatie! En propere (en grote) zekeringkast!
Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-06 23:25
Misschien verstandig om die kabel te vervangen voor 3x4mm².
Nu zal het met de huidige kabel ongetwijfeld goed gaan, zeker als deze maar heel kort is, maar het zou in Nederland in ieder geval niet aan de NEN 1010 2007 (helaas de enige die ik heb, maar ik verwacht geen schokkende wijzigingen in de tussentijd) voldoen. Die geeft aan max. 24A. Ik vermoed dat België daar niet veel van af zal wijken.

Edit: Die zwarte kabel is natuurlijk de kabel naar het fornuis. 8)7 Voor draad in koker in muur is het maximaal toegestane vermogen slechts 18A bij 2,5mm².

[ Voor 16% gewijzigd door jordje op 04-08-2022 10:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:10
Ik ben niet heel bekend met het AREI maar volgens mij schrijft dit 6mm² voor bij een kooktoestel op 1 fase.

2,5mm² is gewoon te dun bij 32A, niet alleen in Nederland.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Xander schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:15:
Ik ben niet heel bekend met het AREI maar volgens mij schrijft dit 6mm² voor bij een kooktoestel op 1 fase.

2,5mm² is gewoon te dun bij 32A, niet alleen in Nederland.
Klopt, in Belgie mag 2,5mm max op 20A. Voor 32A heb je 6mm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-06 07:22
cy-gor25 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:34: waarschijnlijk laat men hier installaties toe wat in Nederland nooit zou mogen, dat is wel typisch Belgisch. Foto bijgeplaatst van de kookgroep.
Misschien wat laat.

Eerder omgekeerd, NL installatie krijg je met de beste wil van de wereld niet door een BE keuring.

Geen idee wanneer je die woning gekocht hebt maar die installatie is duidelijk niet conform. Hebben jullie ooit een keuringsattest gehad bij de aankoop?

- Slecht 1 aardlekschakelaar. Mag niet
- Draaddoorsnedes te dun. Mag niet
- Geen enkele 16A automaat. Kan niet
Pagina: 1